Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Fjellreven
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 maj 2022 23:10

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fjellreven »

Om man skulle göra som flera här och byta sin order till en MYP från en MYLR, räknas det som en konfigändring eller som en ny beställning?

Edit: beställde en vit/svart lr 19" den 19/5
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av linx »

Fjellreven skrev:
Om man skulle göra som flera här och byta sin order till en MYP från en MYLR, räknas det som en konfigändring eller som en ny beställning?
Du får behålla din plats i kön. Detta resulterar i alltså att dom som har beställt en MYP från början får vänta ännu längre. Tänk dock på att priset gick upp häromdagen.
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Fjellreven
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 maj 2022 23:10

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fjellreven »

linx skrev:
Fjellreven skrev:
Om man skulle göra som flera här och byta sin order till en MYP från en MYLR, räknas det som en konfigändring eller som en ny beställning?
Du får behålla din plats i kön. Detta resulterar i alltså att dom som har beställt en MYP från början får vänta ännu längre. Tänk dock på att priset gick upp häromdagen.
Så det kommer ändå bli det nya priset vid ändring?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tellus »

Jag gjorde nyligen en ändring på färg på en MYP som jag beställde i februari. Fick behålla februari priset på både bil och färgen.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 687
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av flamman »

Tellus skrev:
Jag gjorde nyligen en ändring på färg på en MYP som jag beställde i februari. Fick behålla februari priset på både bil och färgen.
Betyder ”nyligen” att du gjorde ändringen efter att priset höjdes? (Alltså inte prishöjningen när de inkluderat dragkrok utan höjningen som kom nu i veckan).
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
MrMille
Inlägg: 21
Blev medlem: 06 maj 2022 23:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MrMille »

Sitter här som kanske många av Er och undrar när det blir min tur... :?
Med första beställning gjord 8 mars, 20", MYLR - ja ni kan historien.
Byt till MYP( :oops: ), som gick genom i veckan, med finansiering.

Nybilsregistreringen skjuter i höjden gällande MYP, https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... 2.3.4&tci=.
  • Reflekterar samtidigt över teslas kapacitet/tillgång för att lämna ut bilar per/vecka framåt.
  • V.24, MYP 402 stycken bilar
Tittar också på nybilsregistreringen på MYLR, https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... 2.3.4&tci=
  • Reflektion ca 300-600 bilar i veckan

Min undran och spekulation, gäller förstås framåt, hur många registreringar samt bilar hinner tesla med innan 12 juli? Kan vi killgissa lite tillsammans? :ugeek:
Några nya lastbilar på väg upp? Bilarna som är kvar på de olika utlämningsställena, är alla tilldelade?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tellus »

flamman skrev:
Tellus skrev:
Jag gjorde nyligen en ändring på färg på en MYP som jag beställde i februari. Fick behålla februari priset på både bil och färgen.
Betyder ”nyligen” att du gjorde ändringen efter att priset höjdes? (Alltså inte prishöjningen när de inkluderat dragkrok utan höjningen som kom nu i veckan).
Ca 2 veckor sedan. Priset på bilen var då 784 och metallic 24, men behöll 769 och 13.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av malmer »

Får känslan av att typ alla på forumet beställde i mars eller april. Vad hände med maj och juni? Ingen som beställt nyligen här? Eller börjar den aktiviteten när vi närmar oss leverans i Q3/Q4? Känns som någon borde vara lite pepp redan nu.

Själv har jag order från 2 juni och är helt superpeppad. Känns som lite vad som helst kan hända med Teslas rätt till synes ganska slumpartade tilldelning, vilket får mig att tro att jag kan lika gärna få leverans redan i juli som att det blir i mellandagarna efter jul.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av R2D2 »

R2D2 skrev:
R2D2 skrev:
R2D2 skrev:
R2D2 skrev:
R2D2 skrev:
Fick nu uppdaterat på hemsidan.

Innan: Uppskattad leveranstid: Juli
Uppdaterad: Uppskattad leveranstid: Juni 08 – Juni 30

Beställd: 2022-03-04

Svart, Svart, 19".
Nu ändrades det till "Juli" igen.
Detta liknar mer och mer när Model 3 började att levereras i Sverige... :D
Och där blev det "Juli 02 – Juli 09".
Då var det nya tider igen, 21/6-29/6... :)
Nu kanske det närmar sig.
16-30 Juni.
Fått uppgifter så att jag kan betala in första förhöjda leasingavgiften. (företagsleasing via DNB).
Slutfaktura, VIN- och regnummer.
Ändrades idag till 15-29 juli.....
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av anna__ »

Trist, missar bonusen precis då eventuellt
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walker »

anna__ skrev:
Trist, missar bonusen precis då eventuellt
Om det inte är en LR. Alla LR med VIN och regnr står/är på väg från Belgien. Levereras garanterat innan slutet Q2
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
matjo690
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 apr 2022 16:50

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av matjo690 »

Walker skrev:
anna__ skrev:
Trist, missar bonusen precis då eventuellt
Om det inte är en LR. Alla LR med VIN och regnr står/är på väg från Belgien. Levereras garanterat innan slutet Q2
Skulle gärna börja se lite bilder eller inlägg på biltransporter med LR på väg in/upp i Sverige nu...
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av R2D2 »

Walker skrev:
anna__ skrev:
Trist, missar bonusen precis då eventuellt
Om det inte är en LR. Alla LR med VIN och regnr står/är på väg från Belgien. Levereras garanterat innan slutet Q2
Japp det är en LR, så då borde det inte vara några konstigheter, men ändå...
Är egentligen van från förra leveransen angående ändrade tider hela tiden. Men nu när det skiljer 70k så blir det lite mer nervkittlande :D
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walker »

R2D2 skrev:
Walker skrev:
anna__ skrev:
Trist, missar bonusen precis då eventuellt
Om det inte är en LR. Alla LR med VIN och regnr står/är på väg från Belgien. Levereras garanterat innan slutet Q2
Japp det är en LR, så då borde det inte vara några konstigheter, men ändå...
Är egentligen van från förra leveransen angående ändrade tider hela tiden. Men nu när det skiljer 70k så blir det lite mer nervkittlande :D
Regnr får de först vid ankomst till europa. Inga andra båtar är på ingång nu, m a o stod din bil på Theben. Leverans innan 12/7 GARANTERAT.
Nu finns bilder på biltransporter med LR 19” och M3 norr om Jönköping på fb.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 781
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Ilduce77 »

Jag kollar här också....

Behöver man bekräfta tiden för leverans, som man fått tilldelad i appen, någonstans?

Eller är tiden bokad och klar och det är bara att åka dit och få leverans? :)
Screenshot_2022-06-18-10-57-50-00_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Skabb1 »

Walker skrev:
anna__ skrev:
Trist, missar bonusen precis då eventuellt
Om det inte är en LR. Alla LR med VIN och regnr står/är på väg från Belgien. Levereras garanterat innan slutet Q2
Källa på det?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walker »

Skabb1 skrev:
Walker skrev:
anna__ skrev:
Trist, missar bonusen precis då eventuellt
Om det inte är en LR. Alla LR med VIN och regnr står/är på väg från Belgien. Levereras garanterat innan slutet Q2
Källa på det?
Behövs inte. Med bara lite efterforskning inser du att det är sant.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
LasseKongo
Inlägg: 62
Blev medlem: 16 okt 2019 17:03

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av LasseKongo »

malmer skrev:
Får känslan av att typ alla på forumet beställde i mars eller april. Vad hände med maj och juni? Ingen som beställt nyligen här? Eller börjar den aktiviteten när vi närmar oss leverans i Q3/Q4? Känns som någon borde vara lite pepp redan nu.

Själv har jag order från 2 juni och är helt superpeppad. Känns som lite vad som helst kan hända med Teslas rätt till synes ganska slumpartade tilldelning, vilket får mig att tro att jag kan lika gärna få leverans redan i juli som att det blir i mellandagarna efter jul.
Jag beställde 12 maj, skall hämta på tisdag 21/6. 19", vit/vit
Fjellreven
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 maj 2022 23:10

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fjellreven »

LasseKongo skrev:
malmer skrev:
Får känslan av att typ alla på forumet beställde i mars eller april. Vad hände med maj och juni? Ingen som beställt nyligen här? Eller börjar den aktiviteten när vi närmar oss leverans i Q3/Q4? Känns som någon borde vara lite pepp redan nu.

Själv har jag order från 2 juni och är helt superpeppad. Känns som lite vad som helst kan hända med Teslas rätt till synes ganska slumpartade tilldelning, vilket får mig att tro att jag kan lika gärna få leverans redan i juli som att det blir i mellandagarna efter jul.
Jag beställde 12 maj, skall hämta på tisdag 21/6. 19", vit/vit
Sjukt! Jag beställde 19/5 svart/vit 19", men har fortfarande september - oktober som EDD :/
saabajohan
Inlägg: 20
Blev medlem: 01 jun 2022 13:10

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av saabajohan »

Lasse S skrev:
Jag har oxå Malmö men fick i går ändring från slutet på juni till 14-28 juli
Samma här.
Har reg nummer sen en tid tillbaka. Har betalt bilen sen någon vecka.
Mailade min kontakt som tidigare alltid svarat men nu gått på semester, så mailet fick gå till Sales Malmö istället.
Återkommer med deras svar.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Skabb1 »

Walker skrev:
Skabb1 skrev:
Walker skrev:
anna__ skrev:
Trist, missar bonusen precis då eventuellt
Om det inte är en LR. Alla LR med VIN och regnr står/är på väg från Belgien. Levereras garanterat innan slutet Q2
Källa på det?
Behövs inte. Med bara lite efterforskning inser du att det är sant.
Jag har en annan uppfattning. Fakta behövs, annars blir det gissningar och antaganden. Du kan ha rätt naturligtvis, men Teslas kommunikation mot många kunder är uppenbarligen något annat än ditt påstående.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2257
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av frippe »

Skabb1 skrev:
Walker skrev:
Skabb1 skrev:
Walker skrev:
anna__ skrev:
Trist, missar bonusen precis då eventuellt
Om det inte är en LR. Alla LR med VIN och regnr står/är på väg från Belgien. Levereras garanterat innan slutet Q2
Källa på det?
Behövs inte. Med bara lite efterforskning inser du att det är sant.
Jag har en annan uppfattning. Fakta behövs, annars blir det gissningar och antaganden. Du kan ha rätt naturligtvis, men Teslas kommunikation mot många kunder är uppenbarligen något annat än ditt påstående.
Om du har ett regnr, är det nog ganska säkert att bilen finns i Europa, att tesla Sverige har koll på den. Men däremot inte alls klart när den levereras.

Tesla har minst sagt ett knepigt system. De kommunicerar olika datum på olika ställen, sms, faktura, konto på webben och slutligen via appen.

Ytterst förvirrande.
Model Y LR.
Model S70D
LasseKongo
Inlägg: 62
Blev medlem: 16 okt 2019 17:03

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av LasseKongo »

Fjellreven skrev:
LasseKongo skrev:
malmer skrev:
Får känslan av att typ alla på forumet beställde i mars eller april. Vad hände med maj och juni? Ingen som beställt nyligen här? Eller börjar den aktiviteten när vi närmar oss leverans i Q3/Q4? Känns som någon borde vara lite pepp redan nu.

Själv har jag order från 2 juni och är helt superpeppad. Känns som lite vad som helst kan hända med Teslas rätt till synes ganska slumpartade tilldelning, vilket får mig att tro att jag kan lika gärna få leverans redan i juli som att det blir i mellandagarna efter jul.
Jag beställde 12 maj, skall hämta på tisdag 21/6. 19", vit/vit
Sjukt! Jag beställde 19/5 svart/vit 19", men har fortfarande september - oktober som EDD :/
Ja, antigen så har de producerar fler vita bilar eller så har kanske färre beställt vita. Det var ju betydligt snabbare än väntat iallfall.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Skabb1 »

Precis. Bilen finns nog i Europa men mycket tyder ju på att leveransen kan vara flaskhalsen. Berlin pumpar ut 1000 i veckan och samtidigt har vi ett par tusen stående i Zeebrugge. Inte säkert att resurserna räcker till leverans till slutkund innan Q2 slut/12 juli.
Parhhak
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 jun 2022 23:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Parhhak »

Fick sms om att boka upphämtning för någon timme sedan. Det verkar som de smsen man får stämmer, det gör inte appen där det stod 15-29juli.
S/S 19”
Skriv svar