Elbilshatare
Moderator: Redaktion
Re: Elbilshatare
Nej bolagen slåss om körningen med lägsta anbud.
Det hade varit mer intressant att se hur man resonerat i upphandlingen men troligtvis har man inte specificerat eller haft en aning om vad man köpt.
Det hade varit mer intressant att se hur man resonerat i upphandlingen men troligtvis har man inte specificerat eller haft en aning om vad man köpt.
Re: Elbilshatare
Titta bara i valfri personbil på vintern. Folk sitter och kör med mössa och tjocka vinterkläder vart man än tittar. Jag har aldrig fattat det. Har de ingen värme i sina bilar? Det borde de rimligen ha med tanke på att en förbränningsmotor producerar 70-80% värme av oljan den eldar upp. Ändå så verkar folk frysa av någon anledning. Tänk nu vad som skulle hända i en buss som kanske bara håller 10-15 grader. K-k-k-k-allt-t-t-t.SwedishAdvocate skrev:Ja... För det är ju ingen i det här landet som pallar sitta i ytterkläder på ett sittunderlag på ett eluppvärmt säte i ca +5-10 grader i en ~kvart-tjugo minuter. Nej för då måste man ju tvunget till närmsta akutmottagning i ambulans direkt efteråt för behandling av förfrysningsskador...bjalle8888 skrev:Går åt extremt mycket värmeenergi på vintern i en buss, så en bränsledriven värmare eller rejält mycket kortare räckvidd är det som gäller
Nej! Vi måste tvunget ha minst +22 grader i varenda j---a bussj---el året om!...
Jo men visst sörru!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 28 sep 2021 21:35
- Ort: Stockholm
Re: Elbilshatare
Aldrig mössa och vantar när man kör bil...mati skrev:Titta bara i valfri personbil på vintern. Folk sitter och kör med mössa och tjocka vinterkläder vart man än tittar. Jag har aldrig fattat det. Har de ingen värme i sina bilar? Det borde de rimligen ha med tanke på att en förbränningsmotor producerar 70-80% värme av oljan den eldar upp. Ändå så verkar folk frysa av någon anledning. Tänk nu vad som skulle hända i en buss som kanske bara håller 10-15 grader. K-k-k-k-allt-t-t-t.SwedishAdvocate skrev:Ja... För det är ju ingen i det här landet som pallar sitta i ytterkläder på ett sittunderlag på ett eluppvärmt säte i ca +5-10 grader i en ~kvart-tjugo minuter. Nej för då måste man ju tvunget till närmsta akutmottagning i ambulans direkt efteråt för behandling av förfrysningsskador...bjalle8888 skrev:Går åt extremt mycket värmeenergi på vintern i en buss, så en bränsledriven värmare eller rejält mycket kortare räckvidd är det som gäller
Nej! Vi måste tvunget ha minst +22 grader i varenda j---a bussj---el året om!...
Jo men visst sörru!
Jackan åker av om man ska köra mer än 10-15 minuter, och då 21-22 grader
Tesla Model 3 2019
VW Tiguan Allspace R-line 2021
VW Tiguan Allspace R-line 2021
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilshatare
Det tror inte jag.mati skrev:Titta bara i valfri personbil på vintern. Folk sitter och kör med mössa och tjocka vinterkläder vart man än tittar. Jag har aldrig fattat det. Har de ingen värme i sina bilar? Det borde de rimligen ha med tanke på att en förbränningsmotor producerar 70-80% värme av oljan den eldar upp. Ändå så verkar folk frysa av någon anledning. Tänk nu vad som skulle hända i en buss som kanske bara håller 10-15 grader. K-k-k-k-allt-t-t-t.SwedishAdvocate skrev:Ja... För det är ju ingen i det här landet som pallar sitta i ytterkläder på ett sittunderlag på ett eluppvärmt säte i ca +5-10 grader i en ~kvart-tjugo minuter. Nej för då måste man ju tvunget till närmsta akutmottagning i ambulans direkt efteråt för behandling av förfrysningsskador...bjalle8888 skrev:Går åt extremt mycket värmeenergi på vintern i en buss, så en bränsledriven värmare eller rejält mycket kortare räckvidd är det som gäller
Nej! Vi måste tvunget ha minst +22 grader i varenda j---a bussj---el året om!...
Jo men visst sörru!
Jag är en av dem som sitter och kör med vinterkläderna inklusive mössa på. Varför? För att jag har typ kallast möjliga från AC:n på fötterna så jag inte ska få en massa fotsvett! Och jag har ingen stolvärme heller. Varför? För att jag inte vill ha en massa elektromagnetiska fält rakt på pungkulorna!
Varför andra har ytterkläderna på vet väl inte jag. Men gissar på att de också haft bråttom och inte orkar ta och på kläderna hela tiden för X antal minuter i bilen... Det är liksom inget större problem. Det är bara att reglera med AC:n...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Elbilshatare
Sitter foliehatten bra?SwedishAdvocate skrev:Det tror inte jag.mati skrev:Titta bara i valfri personbil på vintern. Folk sitter och kör med mössa och tjocka vinterkläder vart man än tittar. Jag har aldrig fattat det. Har de ingen värme i sina bilar? Det borde de rimligen ha med tanke på att en förbränningsmotor producerar 70-80% värme av oljan den eldar upp. Ändå så verkar folk frysa av någon anledning. Tänk nu vad som skulle hända i en buss som kanske bara håller 10-15 grader. K-k-k-k-allt-t-t-t.SwedishAdvocate skrev:Ja... För det är ju ingen i det här landet som pallar sitta i ytterkläder på ett sittunderlag på ett eluppvärmt säte i ca +5-10 grader i en ~kvart-tjugo minuter. Nej för då måste man ju tvunget till närmsta akutmottagning i ambulans direkt efteråt för behandling av förfrysningsskador...bjalle8888 skrev:Går åt extremt mycket värmeenergi på vintern i en buss, så en bränsledriven värmare eller rejält mycket kortare räckvidd är det som gäller
Nej! Vi måste tvunget ha minst +22 grader i varenda j---a bussj---el året om!...
Jo men visst sörru!
Jag är en av dem som sitter och kör med vinterkläderna inklusive mössa på. Varför? För att jag har typ kallast möjliga från AC:n på fötterna så jag inte ska få en massa fotsvett! Och jag har ingen stolvärme heller. Varför? För att jag inte vill ha en massa elektromagnetiska fält rakt på pungkulorna!
Varför andra har ytterkläderna på vet väl inte jag. Men gissar på att de också haft bråttom och inte orkar ta och på kläderna hela tiden för X antal minuter i bilen... Det är liksom inget större problem. Det är bara att reglera med AC:n...
Värmen i stolen är ingen mikrovågsugn.
Det är en eller flera värmetrådar som blir varma med hjälp av motstånd i tråden, precis som en vanlig spis med plattor.
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilshatare
Jag har ingen formell sakkunskap om elektromagnetiska fält från stolvärme. Men jag minns att jag någon gång för ca. 25 år sedan hört eller läst om det här. Men om någon kan visa på en tillförlitlig källa som motbevisar min nuvarande inställning så kommer jag naturligtvis korrigera min världsbild därefter.Gargamel skrev:Sitter foliehatten bra?
Värmen i stolen är ingen mikrovågsugn.
Det är en eller flera värmetrådar som blir varma med hjälp av motstånd i tråden, precis som en vanlig spis med plattor.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilshatare
https://www.healthline.com/health/are-e ... nkets-safeGargamel skrev:Sitter foliehatten bra?
Värmen i stolen är ingen mikrovågsugn.
Det är en eller flera värmetrådar som blir varma med hjälp av motstånd i tråden, precis som en vanlig spis med plattor.
Här påstås det att värmefiltar ger ifrån sig elektromagnetisk strålning. Verkar således som jag har rätt i sak...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3301
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Elbilshatare
SwedishAdvocate skrev:https://www.healthline.com/health/are-e ... nkets-safeGargamel skrev:Sitter foliehatten bra?
Värmen i stolen är ingen mikrovågsugn.
Det är en eller flera värmetrådar som blir varma med hjälp av motstånd i tråden, precis som en vanlig spis med plattor.
Här påstås det att värmefiltar ger ifrån sig elektromagnetisk strålning. Verkar således som jag har rätt i sak...
Läste du även detta som står i länken du gav:
"Although there have been many studies regarding the relationship between the extremely low frequency electric and magnetic fields (ELF-EMFs) generated by electric blankets and cancer, no proof of a cause and effect has been found."
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Elbilshatare
Tror inte det, det gäller ju att få rätt fort..Niklas Z skrev:SwedishAdvocate skrev:https://www.healthline.com/health/are-e ... nkets-safeGargamel skrev:Sitter foliehatten bra?
Värmen i stolen är ingen mikrovågsugn.
Det är en eller flera värmetrådar som blir varma med hjälp av motstånd i tråden, precis som en vanlig spis med plattor.
Här påstås det att värmefiltar ger ifrån sig elektromagnetisk strålning. Verkar således som jag har rätt i sak...
Läste du även detta som står i länken du gav:
"Although there have been many studies regarding the relationship between the extremely low frequency electric and magnetic fields (ELF-EMFs) generated by electric blankets and cancer, no proof of a cause and effect has been found."
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilshatare
Nej. Men när det handlar om testikelcancer så känns det som better safe than sorry...Niklas Z skrev:Läste du även detta som står i länken du gav:SwedishAdvocate skrev:https://www.healthline.com/health/are-e ... nkets-safeGargamel skrev:Sitter foliehatten bra?
Värmen i stolen är ingen mikrovågsugn.
Det är en eller flera värmetrådar som blir varma med hjälp av motstånd i tråden, precis som en vanlig spis med plattor.
Här påstås det att värmefiltar ger ifrån sig elektromagnetisk strålning. Verkar således som jag har rätt i sak...
"Although there have been many studies regarding the relationship between the extremely low frequency electric and magnetic fields (ELF-EMFs) generated by electric blankets and cancer, no proof of a cause and effect has been found."
Jämför t.ex. med utbyggnaden av 3G-basstationer när 3G var nytt. Italien valde av säkerhetsskäl enligt försiktighetsprincipen ett gränsvärde för strålning från sådana basstationer som var en hundradel av det värde som Sverige körde på. Det var inga som helst problem att fixa ett 3G-nätverk med det lägre gränsvärdet. Det kräves bara lite mera arbete...
Hur det kommer sig att jag kan det? Uppdrag Granskning gjorde ett program om det här när det begav sig. I samma program var det en svensk hjärnforskare verksam vid Medicinska fakulteten vid Lunds universitet som endast använde sig av mobiltelefon utan handsfree när det var absolut nödvändigt. Och då höll han den mot det örat som befann sig på motsatt sida från där talcentrum finns i hjärnan. Och som sagt under kortast möjliga tid. Hur han visste att någon ville ha tag i honom? Han såg det på sin personsökare.
Jag har klarat mig ungefär ett halvt liv utan stolvärme i bilen. Stolvärme är således på intet sätt något jag på något sätt behöver över huvud taget...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Elbilshatare
Herregud! Och du är inne här och vevar om att man inte ska få ifrågasätta klimathotet, men att yra om cancer från mobiltelefoner och stolsvärme är helt ok?!SwedishAdvocate skrev:Nej. Men när det handlar om testikelcancer så känns det som better safe than sorry...Niklas Z skrev:Läste du även detta som står i länken du gav:SwedishAdvocate skrev:https://www.healthline.com/health/are-e ... nkets-safeGargamel skrev:Sitter foliehatten bra?
Värmen i stolen är ingen mikrovågsugn.
Det är en eller flera värmetrådar som blir varma med hjälp av motstånd i tråden, precis som en vanlig spis med plattor.
Här påstås det att värmefiltar ger ifrån sig elektromagnetisk strålning. Verkar således som jag har rätt i sak...
"Although there have been many studies regarding the relationship between the extremely low frequency electric and magnetic fields (ELF-EMFs) generated by electric blankets and cancer, no proof of a cause and effect has been found."
Jämför t.ex. med utbyggnaden av 3G-basstationer när 3G var nytt. Italien valde av säkerhetsskäl enligt försiktighetsprincipen ett gränsvärde för strålning från sådana basstationer som var en hundradel av det värde som Sverige körde på. Det var inga som helst problem att fixa ett 3G-nätverk med det lägre gränsvärdet. Det kräves bara lite mera arbete...
Hur det kommer sig att jag kan det? Uppdrag Granskning gjorde ett program om det här när det begav sig. I samma program var det en svensk hjärnforskare verksam vid Medicinska fakulteten vid Lunds universitet som endast använde sig av mobiltelefon utan handsfree när det var absolut nödvändigt. Och då höll han den mot det örat som befann sig på motsatt sida från där talcentrum finns i hjärnan. Och som sagt under kortast möjliga tid. Hur han visste att någon ville ha tag i honom? Han såg det på sin personsökare.
Jag har klarat mig ungefär ett halvt liv utan stolvärme i bilen. Stolvärme är således på intet sätt något jag på något sätt behöver över huvud taget...
Re: Elbilshatare
Bor du i Nyköping? Där är det Nobina och de har köpt kinesiska BYD.Aida skrev:Jag var väldigt positiv till elbussar och tyckte att det var skönt med tystnaden i stadstrafik. Men i vintras blev jag lite konfunderad… Det visar sig att alla elbussar har bränslevärmare som är helt orenade! De står och spyr ut blå rök som luktar sovjet! Så fort det ska va lite värme i bussarna. Kul också att chaufförerna står och röker bredvid bussarna på ändhållplatsen med öppna dörrar samtidigt som bränslevärmarna är påslagna! Detta försämrar luften betänkligt jämfört med de tidigare renade gasbussarna! Jag hörde mig för med en tekniker på Nobina som bekräftade att elbussarna inte klarar av att hålla värmen med värmepump el elvärmare pga kallrasen vid de många hållplatserna när alla dörrarna öppnas så de har orenade bränslevärmare! Idioti!Jerker skrev:Kan ju rapportera från Nyköping där man haft enbart elbussar i stadstrafiken i ett par år att alla chaufförer, resenärer och folk som går på gatorna är skitnöjda med det beslutet. Och gissa vad? De fungerar på vintern också!DanneLKPG skrev:Artikel på SVT Nyheter igår där man intervjuar en busschaufför som hyllar nya elbussarna som SL köpt in. Kommentarsfälten fyllda av "Vänta bara tills vintern, då blir det inte kul", "Jag tvingas köra elektriskt lastbil och det är skit", "Bara att invänta nyheter om brand snart då", "Hur puckade får inköparna vara med våra pengar???" med mera. Och såklart massor med gilla-markeringar på skitsnacket... Några enstaka personer som försöker rätta falska påståenden, men blir bombarderade av skratt-emojis.
Jag gläds varje gång jag [inte] hör en stadsbuss accelerera ut från en hållplats, helt ljudlöst och kvickt som en småbil!
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Elbilshatare
Värmefiltar drivs med växelström. Värmesitsar i fordon drivs med likström.SwedishAdvocate skrev:https://www.healthline.com/health/are-e ... nkets-safeGargamel skrev:Sitter foliehatten bra?
Värmen i stolen är ingen mikrovågsugn.
Det är en eller flera värmetrådar som blir varma med hjälp av motstånd i tråden, precis som en vanlig spis med plattor.
Här påstås det att värmefiltar ger ifrån sig elektromagnetisk strålning. Verkar således som jag har rätt i sak...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Elbilshatare
DC-DC-omvandlaren i bilen ger alltid ifrån sig lite brus, typ som här på bilden. (Christina Esteban, 2012)mikebike skrev:Värmefiltar drivs med växelström. Värmesitsar i fordon drivs med likström.SwedishAdvocate skrev:https://www.healthline.com/health/are-e ... nkets-safe
Här påstås det att värmefiltar ger ifrån sig elektromagnetisk strålning. Verkar således som jag har rätt i sak...
Det sagt, den absolut största strålfaran i bilen är om man öppnar fönstret, då det finns en stor fusionsreaktor en bit ut i rymden som bestrålar oss med över 1000 Watt per kvadratmeter, flera timmar varje dag men lite mindre när det är molnigt. Den är enligt Cancerfonden (2018) den enskilt största orsaken till den näst vanligaste cancerformen hos både män och kvinnor, hudcancer.
Vill kommentera dieselvärmaren i bussar också - väldigt bakåtsträvande att köra dieselvärmare med HVO100, det finns ju Gasol och Biogasol att tillgå, kostnaden är ungefär samma som HVO100 men avgaserna är i princip bara CO2 och H2O. Luktfritt, rökfritt, går t.o.m. att använda inomhus till matlagning utan någon avgasrening. Men man får väl gissa att det finns dieselpumpar i bussdepåerna och busstillverkarna är dieselkramare, så det är diesel som är förstahandsvalet per automatik om man skall ha en bränselvärmare? (HVO100 är i princip samma som diesel, och ger ungefär samma avgaser)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Elbilshatare
Det är ju det där med CO2-utsläppen. Det överspeglar allt.tor-ake skrev:DC-DC-omvandlaren i bilen ger alltid ifrån sig lite brus, typ som här på bilden. (Christina Esteban, 2012)mikebike skrev:Värmefiltar drivs med växelström. Värmesitsar i fordon drivs med likström.SwedishAdvocate skrev:https://www.healthline.com/health/are-e ... nkets-safe
Här påstås det att värmefiltar ger ifrån sig elektromagnetisk strålning. Verkar således som jag har rätt i sak...
Det sagt, den absolut största strålfaran i bilen är om man öppnar fönstret, då det finns en stor fusionsreaktor en bit ut i rymden som bestrålar oss med över 1000 Watt per kvadratmeter, flera timmar varje dag men lite mindre när det är molnigt. Den är enligt Cancerfonden (2018) den enskilt största orsaken till den näst vanligaste cancerformen hos både män och kvinnor, hudcancer.
Vill kommentera dieselvärmaren i bussar också - väldigt bakåtsträvande att köra dieselvärmare med HVO100, det finns ju Gasol och Biogasol att tillgå, kostnaden är ungefär samma som HVO100 men avgaserna är i princip bara CO2 och H2O. Luktfritt, rökfritt, går t.o.m. att använda inomhus till matlagning utan någon avgasrening. Men man får väl gissa att det finns dieselpumpar i bussdepåerna och busstillverkarna är dieselkramare, så det är diesel som är förstahandsvalet per automatik om man skall ha en bränselvärmare? (HVO100 är i princip samma som diesel, och ger ungefär samma avgaser)
Gasol skulle vara den bästa lösningen i övergången till att värma med el.
Re: Elbilshatare
Det är precis det jag brukar säga till folk som är rädda för "strålning", som ju nästan alltid används som ett samlingsbegrepp för allt man inte ser.tor-ake skrev:Det sagt, den absolut största strålfaran i bilen är om man öppnar fönstret, då det finns en stor fusionsreaktor en bit ut i rymden som bestrålar oss med över 1000 Watt per kvadratmeter, flera timmar varje dag men lite mindre när det är molnigt. Den är enligt Cancerfonden (2018) den enskilt största orsaken till den näst vanligaste cancerformen hos både män och kvinnor, hudcancer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elbilshatare
Sedan är det väl större risk med strålningen från en mobiltelefon än värmeslingorna i bilsätet, i så fall.
Re: Elbilshatare
Har en kompis som sitter i byggnadsnämnden i kommunen. Där har man stora problem med männsikor som överklagar 4G/5G-master i deras närhet.mati skrev:Det är precis det jag brukar säga till folk som är rädda för "strålning", som ju nästan alltid används som ett samlingsbegrepp för allt man inte ser.tor-ake skrev:Det sagt, den absolut största strålfaran i bilen är om man öppnar fönstret, då det finns en stor fusionsreaktor en bit ut i rymden som bestrålar oss med över 1000 Watt per kvadratmeter, flera timmar varje dag men lite mindre när det är molnigt. Den är enligt Cancerfonden (2018) den enskilt största orsaken till den näst vanligaste cancerformen hos både män och kvinnor, hudcancer.
Dessa människor är helt övertygade om att strålningen är som starkast precis nära masten.
Re: Elbilshatare
Företagen som lämnar anbud till kommunen konkurrerar med pris, och så länge upphandlingen inte begränsar eller ställer krav på avgasrening för uppvärmningen lär de fortsätta med den mest kostnadseffektiva metoden som verkar vara dieselvärmaretor-ake skrev:DC-DC-omvandlaren i bilen ger alltid ifrån sig lite brus, typ som här på bilden. (Christina Esteban, 2012)mikebike skrev:Värmefiltar drivs med växelström. Värmesitsar i fordon drivs med likström.SwedishAdvocate skrev:https://www.healthline.com/health/are-e ... nkets-safe
Här påstås det att värmefiltar ger ifrån sig elektromagnetisk strålning. Verkar således som jag har rätt i sak...
Det sagt, den absolut största strålfaran i bilen är om man öppnar fönstret, då det finns en stor fusionsreaktor en bit ut i rymden som bestrålar oss med över 1000 Watt per kvadratmeter, flera timmar varje dag men lite mindre när det är molnigt. Den är enligt Cancerfonden (2018) den enskilt största orsaken till den näst vanligaste cancerformen hos både män och kvinnor, hudcancer.
Vill kommentera dieselvärmaren i bussar också - väldigt bakåtsträvande att köra dieselvärmare med HVO100, det finns ju Gasol och Biogasol att tillgå, kostnaden är ungefär samma som HVO100 men avgaserna är i princip bara CO2 och H2O. Luktfritt, rökfritt, går t.o.m. att använda inomhus till matlagning utan någon avgasrening. Men man får väl gissa att det finns dieselpumpar i bussdepåerna och busstillverkarna är dieselkramare, så det är diesel som är förstahandsvalet per automatik om man skall ha en bränselvärmare? (HVO100 är i princip samma som diesel, och ger ungefär samma avgaser)
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilshatare
Vevar och vevar...Anderzzon skrev:Herregud! Och du är inne här och vevar om att man inte ska få ifrågasätta klimathotet, men att yra om cancer från mobiltelefoner och stolsvärme är helt ok?!
Det här var något jag nämnde i förbigående för att jag tycker det är så fjantigt att folk inte klarar av att sitta med ytterkläder på i ett svalt vindstilla utrymme ca 10-25 minuter utan istället tvunget måste ha en dieselvärmare igång för att det ska vara ~22 grader varmt...
Och kolla nu här:
JAG ERKÄNNER! JAG HAR HAFT FEL!
Och vilka skador har den här planeten lidit av att jag inte förstått vetenskaplig konsensus kring det här med små likströmsdrivna bilsätesvärmare? Tja... Inga som helst tycker jag det verkar som. Men du får naturligtvis hemskt gärna rätta mig om det är något jag missar...
Det vore ju trevligt om de som envisas med att gå emot vetenskaplig konsensus gällande klimathotet också skulle kunna erkänna att de har haft fel. Det är ju liksom rätt mycket större värden det handlar om i det fallet...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Elbilshatare
I väntan på det kanske man behöver koppla betalningen till hur nöjda resenärerna är? Enligt samma princip skulle man kunna betala Postnord EFTER försändelsen är levererad och utefter hur nöjd kunden blev.niklas12 skrev:Företagen som lämnar anbud till kommunen konkurrerar med pris, och så länge upphandlingen inte begränsar eller ställer krav på avgasrening för uppvärmningen lär de fortsätta med den mest kostnadseffektiva metoden som verkar vara dieselvärmaretor-ake skrev:DC-DC-omvandlaren i bilen ger alltid ifrån sig lite brus, typ som här på bilden. (Christina Esteban, 2012)mikebike skrev:Värmefiltar drivs med växelström. Värmesitsar i fordon drivs med likström.SwedishAdvocate skrev:https://www.healthline.com/health/are-e ... nkets-safe
Här påstås det att värmefiltar ger ifrån sig elektromagnetisk strålning. Verkar således som jag har rätt i sak...
Det sagt, den absolut största strålfaran i bilen är om man öppnar fönstret, då det finns en stor fusionsreaktor en bit ut i rymden som bestrålar oss med över 1000 Watt per kvadratmeter, flera timmar varje dag men lite mindre när det är molnigt. Den är enligt Cancerfonden (2018) den enskilt största orsaken till den näst vanligaste cancerformen hos både män och kvinnor, hudcancer.
Vill kommentera dieselvärmaren i bussar också - väldigt bakåtsträvande att köra dieselvärmare med HVO100, det finns ju Gasol och Biogasol att tillgå, kostnaden är ungefär samma som HVO100 men avgaserna är i princip bara CO2 och H2O. Luktfritt, rökfritt, går t.o.m. att använda inomhus till matlagning utan någon avgasrening. Men man får väl gissa att det finns dieselpumpar i bussdepåerna och busstillverkarna är dieselkramare, så det är diesel som är förstahandsvalet per automatik om man skall ha en bränselvärmare? (HVO100 är i princip samma som diesel, och ger ungefär samma avgaser)
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Elbilshatare
Att dieselvärmare används har nog mycket att göra med att befintliga bussar, om så 20 år gamla, har dieselvärmare i sig redan. Kan t.ex även köras när bussen står avstängd för att avfrosta och hålla utrymmet varmt.tor-ake skrev:DC-DC-omvandlaren i bilen ger alltid ifrån sig lite brus, typ som här på bilden. (Christina Esteban, 2012)mikebike skrev:Värmefiltar drivs med växelström. Värmesitsar i fordon drivs med likström.SwedishAdvocate skrev:https://www.healthline.com/health/are-e ... nkets-safe
Här påstås det att värmefiltar ger ifrån sig elektromagnetisk strålning. Verkar således som jag har rätt i sak...
Det sagt, den absolut största strålfaran i bilen är om man öppnar fönstret, då det finns en stor fusionsreaktor en bit ut i rymden som bestrålar oss med över 1000 Watt per kvadratmeter, flera timmar varje dag men lite mindre när det är molnigt. Den är enligt Cancerfonden (2018) den enskilt största orsaken till den näst vanligaste cancerformen hos både män och kvinnor, hudcancer.
Vill kommentera dieselvärmaren i bussar också - väldigt bakåtsträvande att köra dieselvärmare med HVO100, det finns ju Gasol och Biogasol att tillgå, kostnaden är ungefär samma som HVO100 men avgaserna är i princip bara CO2 och H2O. Luktfritt, rökfritt, går t.o.m. att använda inomhus till matlagning utan någon avgasrening. Men man får väl gissa att det finns dieselpumpar i bussdepåerna och busstillverkarna är dieselkramare, så det är diesel som är förstahandsvalet per automatik om man skall ha en bränselvärmare? (HVO100 är i princip samma som diesel, och ger ungefär samma avgaser)
Då ligger det nära till hands för en klen elbuss.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Elbilshatare
Jag har ett gäng grannar som är väldigt mycket inne i detta med farlig strålning från mobilmaster. De vill inte ha mobilmaster i närheten, men de använder sig såklart ändå av mobiltelefoner. Men då anser dessa personer alltså att masterna ska stå så långt bort som möjligt för att de inte vill utsättas för masternas farliga utsöndringar. Jag har försökt att förklara att - om det nu är farligt med "mobilstrålning" - så är det mobiltelefonen de ska vara rädda för, och ännu mer ju sämre täckning man har, eftersom telefonen gör allt den kan för att hålla liv i kommunikationen med masten som står flera mil bort. Men nej, det är masten som är farlig. Dålig täckning är bra för då minskar den farliga strålningen. Hmmppff...Fredrik j skrev:Har en kompis som sitter i byggnadsnämnden i kommunen. Där har man stora problem med männsikor som överklagar 4G/5G-master i deras närhet.
Dessa människor är helt övertygade om att strålningen är som starkast precis nära masten.
Häromveckan kom en av strålsäkerhetstanterna hem till mig. Hon hade skaffat sig en skrivare till datorn som tydligen krävde nån form av konfigurering via Wifi. Men hon har inte Wifi, för det är farligt. Sen visade sig att hon inte ens hade någon router, för den är också farlig. Hon hade datorn direkt kopplad till fiberkonvertern, dvs med publik IP-adress direkt ansluten till internet. Och det är ju inte farligt eller så. Jisses.
Hursomhelst så erbjöd jag mig att fixa hennes skrivare, för jag har ju Wifi och en router. Men det ville hon inte. Hon lämnade tillbaka skrivaren. Troligen var hon rädd att mitt Wifi skulle smitta av sig på något vis.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1129
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Elbilshatare
Jag jobbade i en expertbutik 1997 som ansvarig för försäljning av deras persondatorer och fick flera besök av äldre som var livrädda för internet och ville ha en djupgående förklaring av fenomenet. En av tanterna hade tårar i ögonen, så obehagligt tyckte hon att det var. Det man inte förstår något av, det kan vara rejält skrämmande.
Sedan - apropå radiostrålning - under en telecom-utbilning på ett stort svenskt telecom-bolag där jag var med i någon gång i början av år 2000 så hade läraren i utbildningen insikt i diverse material som visade på farorna. Exempelvis så berättade han att norska telegrafister - de som sitter med antennen precis ovanför huvudet i norska marinens båtar - har visat sig ha en statistiskt stor förhöjd risk att producera barn med klumpfot. Så man ska nog inte skratta bort allt inom området. Telecom-experten skulle själv aldrig bosätta sig i en lägenhet med en radiobas-station på taket.
Sedan - apropå radiostrålning - under en telecom-utbilning på ett stort svenskt telecom-bolag där jag var med i någon gång i början av år 2000 så hade läraren i utbildningen insikt i diverse material som visade på farorna. Exempelvis så berättade han att norska telegrafister - de som sitter med antennen precis ovanför huvudet i norska marinens båtar - har visat sig ha en statistiskt stor förhöjd risk att producera barn med klumpfot. Så man ska nog inte skratta bort allt inom området. Telecom-experten skulle själv aldrig bosätta sig i en lägenhet med en radiobas-station på taket.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Elbilshatare
Lyssna och njut.bjornnilsson skrev:Jag jobbade i en expertbutik 1997 som ansvarig för försäljning av deras persondatorer och fick flera besök av äldre som var livrädda för internet och ville ha en djupgående förklaring av fenomenet. En av tanterna hade tårar i ögonen, så obehagligt tyckte hon att det var. Det man inte förstår något av, det kan vara rejält skrämmande.
Sedan - apropå radiostrålning - under en telecom-utbilning på ett stort svenskt telecom-bolag där jag var med i någon gång i början av år 2000 så hade läraren i utbildningen insikt i diverse material som visade på farorna. Exempelvis så berättade han att norska telegrafister - de som sitter med antennen precis ovanför huvudet i norska marinens båtar - har visat sig ha en statistiskt stor förhöjd risk att producera barn med klumpfot. Så man ska nog inte skratta bort allt inom området. Telecom-experten skulle själv aldrig bosätta sig i en lägenhet med en radiobas-station på taket.