Två "mörikans" som är Tesla-biased. Tog mig 20 sekunder. Satte filmen mitt i och nästan direkt började hon klaga på knappar. Finns inget tydligare Tesla-tell.
Skitsnack. Då har du inte följt dom. Hon kör en etron och han kör mest Rivian, de har också en Mercedes dieselbuss.
Möjligt. Ska kolla hela videon när jag har tid.
Är dock knepigt med biltester. Folk prioriterar olika saker hos en bil. Ekonomi, komfort, prestanda, räckvidd, utrymmen...
Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc?
Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer
Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Såg just
of spec range test och dom hade full effekt långt ner i soc och typ 85% vid 3% och turtle mode kom först vid 2%.
Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc?
Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer
Nej, verkligen inte. Jag försöker köra hårt, men förbrukningen blir ju inte hög ändå
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Två "mörikans" som är Tesla-biased. Tog mig 20 sekunder. Satte filmen mitt i och nästan direkt började hon klaga på knappar. Finns inget tydligare Tesla-tell.
Skitsnack. Då har du inte följt dom. Hon kör en etron och han kör mest Rivian, de har också en Mercedes dieselbuss.
Möjligt. Ska kolla hela videon när jag har tid.
Är dock knepigt med biltester. Folk prioriterar olika saker hos en bil. Ekonomi, komfort, prestanda, räckvidd, utrymmen...
Följer inga YouTubers för övrigt.
Tycker testet i out of spec var ganska nyanserat. De tyckte BMW i4 var ett bättre val för vardagskörning, men M3P var bättre för aktiv körning. De gillar Tesla men påpekar även deras brister som i denna ganska roliga video där de testar FSD:
Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc?
Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer
Nej, verkligen inte. Jag försöker köra hårt, men förbrukningen blir ju inte hög ändå
Har du hunnit snabbladda i4:an nåt?
Är den snabb vid laddarna med?
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc?
Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer
Nej, verkligen inte. Jag försöker köra hårt, men förbrukningen blir ju inte hög ändå
Har du hunnit snabbladda i4:an nåt?
Är den snabb vid laddarna med?
har bara snabbladdat några få gånger, och följde inte helt med på hastigheten (hela familjen in på rastplats och massa stress), men bilen hade mer ström än vi behövde när vi kom ut igen. Ska kolla mer noggrant til helgen när det blir en längre tur på ca 900km. Om tre veckor blir det Europatur ca 6000km, då ska jag iaf klara att bilda mig en ordentlig uppfattning
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc?
Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer
Nej, verkligen inte. Jag försöker köra hårt, men förbrukningen blir ju inte hög ändå
Jag lyckades ju dra 30% batteri på 4 mil. Det var dock i40, med M50 hade det nog kunnat bli mer
Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc?
Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer
Nej, verkligen inte. Jag försöker köra hårt, men förbrukningen blir ju inte hög ändå
Jag lyckades ju dra 30% batteri på 4 mil. Det var dock i40, med M50 hade det nog kunnat bli mer
Tror jag inte ett dugg på att du lyckades med. Du körde alltså på över 80 kW per 10 mil.
Ganska kul, jag var ute och körde idag och fick mindre och mindre kvar i batteriet. Har egentligen inte kört den särskilt långt ner förr. Det roliga var att även vid 16% SoC så ger bilen nästan fullt tryck. Jag blev helt paff, är ju van vid att sköldpaddan kommer fram vid så låg SoC eller iaf en ordentlig reduktion av upplevd kraft. Här pumpas det på tills det är slut verkar det som, det gillar jag! Då kan man alltid räkna med samma gasrespons utan att behöva kolla på % först.
Är det som på en gammal amerikanare att SOC nivån åker neråt vid kraftig acc?
Kommer ihåg ett bekants amerikanare där man bokstavligen såg soppanålen fladdra neråt vid kraftiga accelerationer
Nej, verkligen inte. Jag försöker köra hårt, men förbrukningen blir ju inte hög ändå
Jag lyckades ju dra 30% batteri på 4 mil. Det var dock i40, med M50 hade det nog kunnat bli mer
Tror jag inte ett dugg på att du lyckades med. Du körde alltså på över 80 kW per 10 mil.
riktigt så högt blir det inte, men helt klart nåt som inte stämmer: 30% av 80kWh = 24kWh. Fördelat över 4 mil blir 6kWh/10km, det är nog inte helt troligt nej!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Helt irrelevant! Är en försvinnande liten del av ägarna som kör på bana.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hörde att bilen väger 25% mer än motsvarande Tesla, vad beror det på? Eller är det ingen renodlad elbil kanske?
Nämns vid 7:30 i videon, där säger de även att det är e n konverterad ice bil. De nämner att den väger 5000 pound och Tesla ungefär 4000 pound, det är 25% mera.
Senast redigerad av wannabee, redigerad totalt 1 gånger.
Hörde att bilen väger 25% mer än motsvarande Tesla, vad beror det på? Eller är det ingen renodlad elbil kanske?
Ljudisolering och byggkvalitet med saker som inte känns ihåliga väger mer. En vanlig BMW 3-serie väger ungefär som en Model 3 trots att Model 3an har ett tungt batteri och även om Teslan sparar in på annat så är det garanterat totalt sett extra vikt av att vara elbil så någonstans måste Teslan spara in vikt utöver det.