Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Hade min bil inne på uppdatering igår och de har ändrat lite i layouten
Ska bli intressant och se om den får OTA
Ska bli intressant och se om den får OTA
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Och/eller givare som inte funkar som dom ska…mati skrev:Jag får alltmer intrycket att mitt AC problem är mjukvarurelaterat eller nåt. I morse körde jag iväg vid 16 grader utetemperatur, AC ställd på 19 som vanligt. Då drog den 1kW, men efter en stund märkte jag att den inte alls kylde, utan den värmde luften istället. Jag stängde av den helt då och allt var perfekt. Den måste ha kört med PTC värmaren. Helt galet och onödigt.
Sen klev en jobbarkompis in och vi körde 7 mil. ACn var på först, men då den plötsligt började blåsa iskallt stängde jag av fläkten igen, men den fortsatte blåsa, om än mindre. Plötsligt slutade den. Jättekonstigt. Eller inte. Den var ju avstängd egentligen. Men varför slutar den inte blåsa med en gång då?
Sen stod bilen parkerad i gassande sol hela dagen. När vi körde hem var det rejält varmt i bilen, 25 grader ute. Först blåste den bara varm luft och jag började bli irriterad. Efter kanske 5 minuter blev luften med ett slag plötsligt kall. Som om bilen plötslagt kommit på att den hade glömt att sätta på kompressorn eller nåt. Vi körde med fläkt i Auto 3 och inställda 19 grader. Det var inte överdrivet kallt i bilen, med fullt godkänt. Rumfläkt på 3 i ungefär en halvtimme. Sen kände vi att det blev lite för kallt under rumpan.
Lite senare på kvällen körde jag igen. Då var bilen sval initialt eftersom den hade stått i garaget. Och då betedde den sig som vanligt igen. Knappt så den blåste, ACn gjorde nästan ingenting och drog runt 300 Watt.
Det känns som att den kan kyla bra om den bara vill. Men den fattar extremt märkliga beslut kring hur ACn används.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja. Det är definitivt nåt som är skumt. Igår körde sambon och jag till stan. Bilen hade stått i garaget och det var angenämt svalt i bilen. ACn drog på nåt magiskt sätt ändå över 500W, oklart varför, det varken behövdes eller märktes. Troligen värmde den luften istället. Efter 13 minuter började den plötsligt blåsa iskall luft. Fläkten ökade till max och det blåste så vi fick sänka Auto-läget från 3 till 1. Då blev det hanterbart. Men egentligen var det fortfarande för kallt. Jättekonstigt. Det var ju bra innan.Bjelke skrev:Och/eller givare som inte funkar som dom ska…
Jag har aldrig varit med om att man måste fippla så mycket med ACn för att få en okej temperatur i bilen.
Sen parkerade vi på stan och då kom sambon på den sinnrika tanken att låta ACn vara påslagen under tiden. Det är ju milt sagt lite bökigt i Ioniq, men jag lyckades till sist att sätta den i utility-läge, låsa genom öppna fönstret, och så lät jag den gå. Och på så vis slapp vi kyla ner en uppvärmd bil som säkert hade tagit hela vägen hem. Det funkade som work around i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Hittade en sjukt bra genomgång om Auto-läget på regen. Jag själv använder Auto på nivå 2, men hade ingen aning om att det fanns "gömda" nivåer under nivå 1.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Bjelke skrev:Och/eller givare som inte funkar som dom ska…mati skrev:Jag får alltmer intrycket att mitt AC problem är mjukvarurelaterat eller nåt. I morse körde jag iväg vid 16 grader utetemperatur, AC ställd på 19 som vanligt. Då drog den 1kW, men efter en stund märkte jag att den inte alls kylde, utan den värmde luften istället. Jag stängde av den helt då och allt var perfekt. Den måste ha kört med PTC värmaren. Helt galet och onödigt.
Sen klev en jobbarkompis in och vi körde 7 mil. ACn var på först, men då den plötsligt började blåsa iskallt stängde jag av fläkten igen, men den fortsatte blåsa, om än mindre. Plötsligt slutade den. Jättekonstigt. Eller inte. Den var ju avstängd egentligen. Men varför slutar den inte blåsa med en gång då?
Sen stod bilen parkerad i gassande sol hela dagen. När vi körde hem var det rejält varmt i bilen, 25 grader ute. Först blåste den bara varm luft och jag började bli irriterad. Efter kanske 5 minuter blev luften med ett slag plötsligt kall. Som om bilen plötslagt kommit på att den hade glömt att sätta på kompressorn eller nåt. Vi körde med fläkt i Auto 3 och inställda 19 grader. Det var inte överdrivet kallt i bilen, med fullt godkänt. Rumfläkt på 3 i ungefär en halvtimme. Sen kände vi att det blev lite för kallt under rumpan.
Lite senare på kvällen körde jag igen. Då var bilen sval initialt eftersom den hade stått i garaget. Och då betedde den sig som vanligt igen. Knappt så den blåste, ACn gjorde nästan ingenting och drog runt 300 Watt.
Det känns som att den kan kyla bra om den bara vill. Men den fattar extremt märkliga beslut kring hur ACn används.
Hmmmmm kanske är givaren som inte funkar… Nu var det 18 C ute och jag hade innertemp på 21 C med Autofläkt på max. Ingen luft alls i bilen och blev jobbigt. Inte förrän jag ändrade till 20 C så gick ventilationen igång… Kasst. Det är märkligt med elbilar (inte bara Tesla): bara för att det är en elbil så ska man uppfinna allt på nytt. Allt som funkat i 100 år börjar helt plötsligt krångla: dörrhandtag, AC, Mercedes kvalitetskänsla mm mm
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Samma här. Noll ventilation när den inställda temperaturen är för nära utetemperaturen. Men ändrar man temperaturen bara nån grad ner så blåser den plötsligt alldeles för mycket. Auto-läget är totalt oanvändbart såvida man inte gillar att ändra inställningar varannan minut. Det är som att balansera på ett tunt rep. Man får korrigera hela tiden.
Vi åkte 20 mil idag och då körde jag i princip hela sträckan med fläkten i manuellt läge 1 eller 2 och temperaturen inställd på 19 eller 20 grader. Det funkade faktiskt bäst. Lite fick jag pilla ändå, men inte alls i samma utsträckning som när man kör i Auto.
Framförallt med svärmor i baksätet som hela tiden tjatar, nu blåser det kallt, nu är det för varmt, nu är det för kallt....
Vi åkte 20 mil idag och då körde jag i princip hela sträckan med fläkten i manuellt läge 1 eller 2 och temperaturen inställd på 19 eller 20 grader. Det funkade faktiskt bäst. Lite fick jag pilla ändå, men inte alls i samma utsträckning som när man kör i Auto.
Framförallt med svärmor i baksätet som hela tiden tjatar, nu blåser det kallt, nu är det för varmt, nu är det för kallt....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Största felet på bilen: den har ingen svärmorslucka där bak! Då skulle även problemet med bakrutetorkare vara löst!mati skrev:Samma här. Noll ventilation när den inställda temperaturen är för nära utetemperaturen. Men ändrar man temperaturen bara nån grad ner så blåser den plötsligt alldeles för mycket. Auto-läget är totalt oanvändbart såvida man inte gillar att ändra inställningar varannan minut. Det är som att balansera på ett tunt rep. Man får korrigera hela tiden.
Vi åkte 20 mil idag och då körde jag i princip hela sträckan med fläkten i manuellt läge 1 eller 2 och temperaturen inställd på 19 eller 20 grader. Det funkade faktiskt bäst. Lite fick jag pilla ändå, men inte alls i samma utsträckning som när man kör i Auto.
Framförallt med svärmor i baksätet som hela tiden tjatar, nu blåser det kallt, nu är det för varmt, nu är det för kallt....
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Största problemet är de generösa utrymmena i baksätet. Aldrig tidigare har vi åkt fyra personer i bilen så ofta och långväga som nu med Ioniq.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Håller med. Vi tar alltid IONIQ 5 på lunchen. Kommer knappt ihåg hur kollegornas bilar såg ut invändigt.mati skrev:Största problemet är de generösa utrymmena i baksätet. Aldrig tidigare har vi åkt fyra personer i bilen så ofta och långväga som nu med Ioniq.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det blir det tyvärr inte om man ska trycka in en hundbur, fick köra fram baksätet längst fram för att få in min, bla det den föll på för mig, kunde säkert ha tillverkat en ny dock som gjort det något bättre.DanneLKPG skrev:Håller med. Vi tar alltid IONIQ 5 på lunchen. Kommer knappt ihåg hur kollegornas bilar såg ut invändigt.mati skrev:Största problemet är de generösa utrymmena i baksätet. Aldrig tidigare har vi åkt fyra personer i bilen så ofta och långväga som nu med Ioniq.
27,8 kWp solceller
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag kör utan hundbur. Baksätet framskjutet så långt det går och hundarna kan dansa omkring där bak. Så mycket plats som nu har de aldrig någonsin haft i någon bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Dina hundar har det bra, fast vår älskar faktiskt sin bur som tur är. Det var det där med packning till 4 personer samtidigt som hunden är med.mati skrev:Jag kör utan hundbur. Baksätet framskjutet så långt det går och hundarna kan dansa omkring där bak. Så mycket plats som nu har de aldrig någonsin haft i någon bil.
27,8 kWp solceller
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Vilken hundbur har du för vilken storlek hund (mankhöjd)?Dafro skrev:Dina hundar har det bra, fast vår älskar faktiskt sin bur som tur är. Det var det där med packning till 4 personer samtidigt som hunden är med.mati skrev:Jag kör utan hundbur. Baksätet framskjutet så långt det går och hundarna kan dansa omkring där bak. Så mycket plats som nu har de aldrig någonsin haft i någon bil.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Och dom i baksätet tycker fortfarande att det är gott om plats?mati skrev:Jag kör utan hundbur. Baksätet framskjutet så långt det går och hundarna kan dansa omkring där bak. Så mycket plats som nu har de aldrig någonsin haft i någon bil.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Specialtillverkad till vår tidigare v90 sedan modifierad för E-tron, 90 cm lång i basen och ca 67 hög till en jaktlabrador tik, mankhöjd ca 55 vill jag minnas.Tessi19 skrev:Vilken hundbur har du för vilken storlek hund (mankhöjd)?Dafro skrev:Dina hundar har det bra, fast vår älskar faktiskt sin bur som tur är. Det var det där med packning till 4 personer samtidigt som hunden är med.mati skrev:Jag kör utan hundbur. Baksätet framskjutet så långt det går och hundarna kan dansa omkring där bak. Så mycket plats som nu har de aldrig någonsin haft i någon bil.
27,8 kWp solceller
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
När det sitter nån i baksätet brukar jag kompromissa, då sätter jag baksätet i ett mellanläge. Hundarna klarar sig då fortfarande fint med 10 cm mindre än vanligt. Det hade iofs funkat för baksätespassagerarna att ha det längst fram så hundarna kan fortsätta dansa där bak, men det är ju onödigt.Bjelke skrev:Och dom i baksätet tycker fortfarande att det är gott om plats?mati skrev:Jag kör utan hundbur. Baksätet framskjutet så långt det går och hundarna kan dansa omkring där bak. Så mycket plats som nu har de aldrig någonsin haft i någon bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nja med sätena längst fram kan man inte vara över 180 cm vågar jag påstå.mati skrev:När det sitter nån i baksätet brukar jag kompromissa, då sätter jag baksätet i ett mellanläge. Hundarna klarar sig då fortfarande fint med 10 cm mindre än vanligt. Det hade iofs funkat för baksätespassagerarna att ha det längst fram så hundarna kan fortsätta dansa där bak, men det är ju onödigt.Bjelke skrev:Och dom i baksätet tycker fortfarande att det är gott om plats?mati skrev:Jag kör utan hundbur. Baksätet framskjutet så långt det går och hundarna kan dansa omkring där bak. Så mycket plats som nu har de aldrig någonsin haft i någon bil.
27,8 kWp solceller
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Beror på vem som sitter fram. Funkar inte om jag kör, men absolut om min sambo kör.Dafro skrev:Nja med sätena längst fram kan man inte vara över 180 cm vågar jag påstå.mati skrev:När det sitter nån i baksätet brukar jag kompromissa, då sätter jag baksätet i ett mellanläge. Hundarna klarar sig då fortfarande fint med 10 cm mindre än vanligt. Det hade iofs funkat för baksätespassagerarna att ha det längst fram så hundarna kan fortsätta dansa där bak, men det är ju onödigt.Bjelke skrev:Och dom i baksätet tycker fortfarande att det är gott om plats?mati skrev:Jag kör utan hundbur. Baksätet framskjutet så långt det går och hundarna kan dansa omkring där bak. Så mycket plats som nu har de aldrig någonsin haft i någon bil.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Helt rätt tänkt, tänkte med mig själv fram som är längre än 180…DanneLKPG skrev:Beror på vem som sitter fram. Funkar inte om jag kör, men absolut om min sambo kör.Dafro skrev:Nja med sätena längst fram kan man inte vara över 180 cm vågar jag påstå.mati skrev:När det sitter nån i baksätet brukar jag kompromissa, då sätter jag baksätet i ett mellanläge. Hundarna klarar sig då fortfarande fint med 10 cm mindre än vanligt. Det hade iofs funkat för baksätespassagerarna att ha det längst fram så hundarna kan fortsätta dansa där bak, men det är ju onödigt.Bjelke skrev:Och dom i baksätet tycker fortfarande att det är gott om plats?mati skrev:Jag kör utan hundbur. Baksätet framskjutet så långt det går och hundarna kan dansa omkring där bak. Så mycket plats som nu har de aldrig någonsin haft i någon bil.
27,8 kWp solceller
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Inga problem. Själv är jag 170 cm eller nåt. Min sambo är ännu kortare, svärmor likaså. Hundarna är nog störst i familjen. De kräver i alla fall mest plats. Funkar utmärkt.Dafro skrev:Nja med sätena längst fram kan man inte vara över 180 cm vågar jag påstå.mati skrev:När det sitter nån i baksätet brukar jag kompromissa, då sätter jag baksätet i ett mellanläge. Hundarna klarar sig då fortfarande fint med 10 cm mindre än vanligt. Det hade iofs funkat för baksätespassagerarna att ha det längst fram så hundarna kan fortsätta dansa där bak, men det är ju onödigt.Bjelke skrev:Och dom i baksätet tycker fortfarande att det är gott om plats?mati skrev:Jag kör utan hundbur. Baksätet framskjutet så långt det går och hundarna kan dansa omkring där bak. Så mycket plats som nu har de aldrig någonsin haft i någon bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Du har ju träffat oss så du vet ju hur kort min sambo är, bakom henne kan dom som är över 2m sitta ochmati skrev:Inga problem. Själv är jag 170 cm eller nåt. Min sambo är ännu kortare, svärmor likaså. Hundarna är nog störst i familjen. De kräver i alla fall mest plats. Funkar utmärkt.Dafro skrev:Nja med sätena längst fram kan man inte vara över 180 cm vågar jag påstå.mati skrev:När det sitter nån i baksätet brukar jag kompromissa, då sätter jag baksätet i ett mellanläge. Hundarna klarar sig då fortfarande fint med 10 cm mindre än vanligt. Det hade iofs funkat för baksätespassagerarna att ha det längst fram så hundarna kan fortsätta dansa där bak, men det är ju onödigt.Bjelke skrev:Och dom i baksätet tycker fortfarande att det är gott om plats?mati skrev:Jag kör utan hundbur. Baksätet framskjutet så långt det går och hundarna kan dansa omkring där bak. Så mycket plats som nu har de aldrig någonsin haft i någon bil.
vice versa hon brukar alltid börja med biltester med att kolla om hon når pedalerna bra
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja, du och din sambo är tillsammans ungefär lika långa som min sambo och jag. Bara att fördelningen är annorlunda. Men resultatet blir ju samma så länge ni sitter bakom varandra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag har idag i ett sista desperat test försökt att få igång ACn via appen medan bilen stod på en solig parkering i stan. Det funkade såklart inte. Men den hade ändrat inställningarna när jag kom tillbaka till bilen. Temperaturen stod plötsligt på 18 grader, som i appen, och tidigare manuellt läge var ändrat till Auto 3. Men ACn startades aldrig.
Nu kom vi hem och då startade ACn helt av sig själv så fort jag kopplade in laddsladden. Flera timmar efter att jag hade försökt starta den via appen. Bilen är avstängd och låst och ACn går. Jag har ingen aning hur man stänger av den. När jag sätter mig i bilen och slår på tändningen så stängs ACn av omedelbart. Men så fort jag stänger av tändningen så startar ACn igen. Bilen går inte att nå via appen heller. Men även om det hade gått så tror jag inte att jag hade kunnat stänga av ACn den vägen. Det finns ju bara en start-knapp i appen. Inte stop.
Vad f*n är det för sk*t?
Nu kom vi hem och då startade ACn helt av sig själv så fort jag kopplade in laddsladden. Flera timmar efter att jag hade försökt starta den via appen. Bilen är avstängd och låst och ACn går. Jag har ingen aning hur man stänger av den. När jag sätter mig i bilen och slår på tändningen så stängs ACn av omedelbart. Men så fort jag stänger av tändningen så startar ACn igen. Bilen går inte att nå via appen heller. Men även om det hade gått så tror jag inte att jag hade kunnat stänga av ACn den vägen. Det finns ju bara en start-knapp i appen. Inte stop.
Vad f*n är det för sk*t?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Hehe DET var tamejfan en ny variant iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja, mjukvaran i Ioniq 5 är bara en slumpmässig fördelning av ettor och nollor. Den kan omöjligt vara skriven av någon med djupare programmeringskunskaper. Bilen har varit ute i över ett år nu, och inte en enda bugg har åtgärdats. Jag har en bekant med en Kona, och han säger samma sak. Bilen är egentligen jättebra, men mjukvaran är så dålig och så buggig att man blir less. Jag börjar förstå vad han menar.Bjelke skrev:Hehe DET var tamejfan en ny variant iaf
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14