Ford Mustang Mach-e

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11852
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av HelectriC »

jeppe_sthlm skrev:
Det går att byta fil utan att den deaktiveras, den är inte alls lika känslig för motstånd i ratten som Teslan och den pling-plingar inte.
så funkar det på i stort sett alla bilar utom Tesla. Det är skitjobbigt med plinget och att man måste aktivera igen VARJE gång man byter fil. Därför har jag i stort sett slutat använda självstyrningen i vår Tesla trots att Teslan är väldigt duktig på själva uppgiften att hålla bilen i filen. Alla i bilen klagar när det hela tiden plingar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7621
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av mikebike »

HelectriC skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Det går att byta fil utan att den deaktiveras, den är inte alls lika känslig för motstånd i ratten som Teslan och den pling-plingar inte.
så funkar det på i stort sett alla bilar utom Tesla. Det är skitjobbigt med plinget och att man måste aktivera igen VARJE gång man byter fil. Därför har jag i stort sett slutat använda självstyrningen i vår Tesla trots att Teslan är väldigt duktig på själva uppgiften att hålla bilen i filen. Alla i bilen klagar när det hela tiden plingar.
Min fru har förbjudit mig att använda autostyrning när hon är med.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av jeppe_sthlm »

MWall skrev:
Det är tydligen bara jag som inte kommer överens med Fordens utseende. :? Tycker den här något avigt över sig och så känns fälgarna så gammeldags.

Tycker den saknar både storbilslugn och sportiga ambitioner. Men visst går den ganska tyst och mjukt även jämfört med Model S.
Tycker väl inte att det är världens snyggaste bil, men helt ok.

Skulle nog säga att den går tystare än vår tidigare Model S 2014. S:en hade dock mer av det storbilslugnet du beskriver.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av jeppe_sthlm »

mikebike skrev:
HelectriC skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Det går att byta fil utan att den deaktiveras, den är inte alls lika känslig för motstånd i ratten som Teslan och den pling-plingar inte.
så funkar det på i stort sett alla bilar utom Tesla. Det är skitjobbigt med plinget och att man måste aktivera igen VARJE gång man byter fil. Därför har jag i stort sett slutat använda självstyrningen i vår Tesla trots att Teslan är väldigt duktig på själva uppgiften att hålla bilen i filen. Alla i bilen klagar när det hela tiden plingar.
Min fru har förbjudit mig att använda autostyrning när hon är med.
Nu har jag FSD på min 3:a, så jag slipper filbytesplinget iallafall. Men det blir fortfarande en del pling när man aktiverar/avaktiverar. Nåt sånt är det inte i Forrden.

Bromsade hyggligt mjukt när man kom ikapp bilar och accelererade nog bättre än AP3 när en framförvarande bil flyttade sig från omkörningsfilen.

Teslan känns dock betydligt säkrare på att hålla filen. Märks att systemet är betydligt mer primitivt. AP1 är spontant också mer självsäkert.

Någon gång när jag bytte fil, gav jag ratten lite för mycket tryck och gick över linjen, så att bilen sedan fick ”vingla tillbaks”. Kanske jag som är van vid FSD, där man behöver ge ratten en liten knuff för att initiera filbytet och sedan tar bilen hand om resten.

Någon spökbromsning fick jag dock inte.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 616
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Anderzzon »

Ni som klagar på plinget i Teslorna, har ni Joe mode påslaget? Tycker iaf själv att det gör stor skillnad
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7621
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av mikebike »

Anderzzon skrev:
Ni som klagar på plinget i Teslorna, har ni Joe mode påslaget? Tycker iaf själv att det gör stor skillnad
Viss skillnad, men frun vaknar ändå. :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11852
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av HelectriC »

Anderzzon skrev:
Ni som klagar på plinget i Teslorna, har ni Joe mode påslaget? Tycker iaf själv att det gör stor skillnad
ja, den är det första jag aktiverar i alla Tesla jag kör :D men räcker inte.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19580
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Bjelke »

jeppe_sthlm skrev:
Fick en Mach-e som hyrbil idag. En bil som jag egentligen aldrig haft något intresse av. Känner att den inte är speciellt bra på något - lite mellanmjölk i kaxig förpackning.

Var väl inte superimponerad från start heller. Startknapp och diverse andra knappar som jag inte blev riktigt vän med, lite sävlig styrning, ingen hästspark (RWD).

Tog dock senare en liten tur på runt 10 mil. Mest motorväg men även tätort.

Bilen växte på mig för varje mil. Den går tyst och mjukt (även om den hoppar lite när vägen är gropig. Känns som att den har kort hjulbas), man sitter högt, filhållningen/styrningen är inte fantastisk, men helt ok. Det går att byta fil utan att den deaktiveras, den är inte alls lika känslig för motstånd i ratten som Teslan och den pling-plingar inte. Navigeringen är tydlig och har en direktknapp för att slå på av ljudet.

Känns som en bil man kan trivas med på långfärd. Bra mycket tystare än 3:an. Långt ifrån lika skoj att köra, men gillar helt klart komforten. Lite orolig för att det är åldern som sätter in och pekar mig mot komfort istället för sport. Kanske dags att byta till nåt gubbigare..
Stämmer ganska väl in på vår upplevelse med den under en vecka som hyrbil:) (även det där med startknappen
osv, var en del irriterande fossil-saker)
Den var rätt skön att åka långt i :) utseendet är ganska najs men matchar inte prestandan tycker jag.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Walker »

Anderzzon skrev:
Ni som klagar på plinget i Teslorna, har ni Joe mode påslaget? Tycker iaf själv att det gör stor skillnad
”Klagar på plinget i Teslorna”? :roll: Aldrig åkt Hyundai hör jag. :lol:
Jag rekommenderar en halvtimmes tur i en IQ5, efter det kommer ni tycka Teslan är knäpptyst.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
cgullin
elbilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 26 mar 2022 16:35
Kontakt:

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av cgullin »

jeppe_sthlm skrev:
Fick en Mach-e som hyrbil idag. En bil som jag egentligen aldrig haft något intresse av. Känner att den inte är speciellt bra på något - lite mellanmjölk i kaxig förpackning.

Var väl inte superimponerad från start heller. Startknapp och diverse andra knappar som jag inte blev riktigt vän med, lite sävlig styrning, ingen hästspark (RWD).

Tog dock senare en liten tur på runt 10 mil. Mest motorväg men även tätort.

Bilen växte på mig för varje mil. Den går tyst och mjukt (även om den hoppar lite när vägen är gropig. Känns som att den har kort hjulbas), man sitter högt, filhållningen/styrningen är inte fantastisk, men helt ok. Det går att byta fil utan att den deaktiveras, den är inte alls lika känslig för motstånd i ratten som Teslan och den pling-plingar inte. Navigeringen är tydlig och har en direktknapp för att slå på av ljudet.

Känns som en bil man kan trivas med på långfärd. Bra mycket tystare än 3:an. Långt ifrån lika skoj att köra, men gillar helt klart komforten. Lite orolig för att det är åldern som sätter in och pekar mig mot komfort istället för sport. Kanske dags att byta till nåt gubbigare..
Skulle säga att du summerar mycket av varför jag valde den, den gör inget superbra men den gör det mesta okej. Alla andra bilar störde jag mig på något, en funktion som inte fanns/inte fungerade som jag ville, ingen frunk, för mycket vägljud etc etc. Mustangen tickade alla boxes :)

Jämfört med M3 är den såklart en stor klump på vägen men jag åker hellre bekvämt. Just nu ute på långresa och avverkat 350 mil senaste veckan. Sätena är lite meeh men knappast dåliga :)

Plug & Charge på Ionity - niiice
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av jeppe_sthlm »

Hade inte lagt märke till några ute på vägarna tidigare, men nu ser jag att det rullar rätt många. Skulle vara kul att testa en med lite mer effekt!
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 794
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Jaegaern »

HelectriC skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Det går att byta fil utan att den deaktiveras, den är inte alls lika känslig för motstånd i ratten som Teslan och den pling-plingar inte.
så funkar det på i stort sett alla bilar utom Tesla. Det är skitjobbigt med plinget och att man måste aktivera igen VARJE gång man byter fil. Därför har jag i stort sett slutat använda självstyrningen i vår Tesla trots att Teslan är väldigt duktig på själva uppgiften att hålla bilen i filen. Alla i bilen klagar när det hela tiden plingar.
Alltså, blinkar man helt, inte bara "duttar", så låter den dig styra över i andra filen utan att plinga eller ge speciellt mycket motstånd. Dock plingar det ju igen när man sätter igång den. :?
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11852
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av HelectriC »

Jaegaern skrev:
HelectriC skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Det går att byta fil utan att den deaktiveras, den är inte alls lika känslig för motstånd i ratten som Teslan och den pling-plingar inte.
så funkar det på i stort sett alla bilar utom Tesla. Det är skitjobbigt med plinget och att man måste aktivera igen VARJE gång man byter fil. Därför har jag i stort sett slutat använda självstyrningen i vår Tesla trots att Teslan är väldigt duktig på själva uppgiften att hålla bilen i filen. Alla i bilen klagar när det hela tiden plingar.
Alltså, blinkar man helt, inte bara "duttar", så låter den dig styra över i andra filen utan att plinga eller ge speciellt mycket motstånd. Dock plingar det ju igen när man sätter igång den. :?
Ja, då är man tillbaks på plinget igen tyvärr.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Zalman3 »

malmer skrev:
Ford har tydligen även sagt att pga inflationen gör de inte heller längre någon vinst på bilen. Och lär bli värre framöver. Och klurigt att höja priset på en bil som i dagsläget de inte ens kan sälja till kund ur säkerhetsaspekt.

Ford har problem med lönsamheten.

Ford Now Losing Money On Every Mach-E.

Ford has acknowledged that rising raw material costs mean the Mustang Mach-E is no longer profitable for the carmaker.

While recently speaking at the Deutsche Bank Global Automotive Conference, Ford chief financial officer John Lawler said that soaring material costs will impact future electric vehicles from the company.

“We actually had a positive bottom-line profit when we launched the Mach-E, commodity costs have wiped that out,” Lawler said. “You’re going to see pressure on the bottom line when we launch our EVs, they’re not going to be positive.”
https://www.carscoops.com/2022/06/risin ... rofitable/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1900
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av themax »

HelectriC skrev:
Ja, då är man tillbaks på plinget igen tyvärr.
Har en Mach-E som lånebil nu när jag har min Y på plåtverkstad och jag måste säga att just filhållningsassistenten och dess frånvaro av pling och plong är den stora behållningen av bilen. Och att den inte kämpar emot när jag tar över styrningen är rena njutningen.

Ingen aning vilken mjukvara eller om några funktioner skiljer mellan versioner på Mach-E men det är verkligen otroligt mycket mjukare (och tystare) att växla mellan manuell körning och den automatik bilen erbjuder än hur Tesla beter sig i dessa övergångar.

Däremot är den betydligt stummare i fjädring (och stolarna är sämre för mig). Dessutom är det F1-bromsar på den. Biter direkt … Ska således bli skönt att få tillbaka min bil på fredag.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14558
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av taliz »

themax skrev:
HelectriC skrev:
Ja, då är man tillbaks på plinget igen tyvärr.
Har en Mach-E som lånebil nu när jag har min Y på plåtverkstad och jag måste säga att just filhållningsassistenten och dess frånvaro av pling och plong är den stora behållningen av bilen. Och att den inte kämpar emot när jag tar över styrningen är rena njutningen.

Ingen aning vilken mjukvara eller om några funktioner skiljer mellan versioner på Mach-E men det är verkligen otroligt mycket mjukare (och tystare) att växla mellan manuell körning och den automatik bilen erbjuder än hur Tesla beter sig i dessa övergångar.

Däremot är den betydligt stummare i fjädring (och stolarna är sämre för mig). Dessutom är det F1-bromsar på den. Biter direkt … Ska således bli skönt att få tillbaka min bil på fredag.
Kanske värt att köpa EAP då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1900
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av themax »

taliz skrev:
Kanske värt att köpa EAP då?
Det har jag redan. Har till och med scam-FSD ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19580
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Bjelke »

themax skrev:
HelectriC skrev:
Ja, då är man tillbaks på plinget igen tyvärr.
Har en Mach-E som lånebil nu när jag har min Y på plåtverkstad och jag måste säga att just filhållningsassistenten och dess frånvaro av pling och plong är den stora behållningen av bilen. Och att den inte kämpar emot när jag tar över styrningen är rena njutningen.

Ingen aning vilken mjukvara eller om några funktioner skiljer mellan versioner på Mach-E men det är verkligen otroligt mycket mjukare (och tystare) att växla mellan manuell körning och den automatik bilen erbjuder än hur Tesla beter sig i dessa övergångar.

Däremot är den betydligt stummare i fjädring (och stolarna är sämre för mig). Dessutom är det F1-bromsar på den. Biter direkt … Ska således bli skönt att få tillbaka min bil på fredag.
Ja bromsarna tog sjukt aggressivt faktiskt… håller också med om att deras AP var skön på nåt sätt :)
Vi tyckte också båda att sätena var sköna men det är väl lite olika varianter som finns antar jag också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Oscar11 »

Hej, Mach e LR har ju fått uppdaterat dragvikt till 1600kg, nån som vet om det går att regga upp en 22a till detta?
Tesla MYLR -23
Geesy
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 jun 2023 11:10

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Geesy »

Rejäla prissänkningar på Mach E, nu får man en Rwd för 540’. Hade jag nog valt framför en model y

Bild
IMG_3086.jpeg
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7147
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av fth »

Geesy skrev: 07 feb 2024 15:25
Rejäla prissänkningar på Mach E, nu får man en Rwd för 540’. Hade jag nog valt framför en model y
Man undrar ju hur det är ställt med världen när Ford sänker priserna på dom elbilar som man redan förlorar mer än $47,000 styck på, samtidigt som man gör >$10 miljarder i vinst på fossilbilar... :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Arctic Drifter »

Geesy skrev: 07 feb 2024 15:25
Rejäla prissänkningar på Mach E, nu får man en Rwd för 540’. Hade jag nog valt framför en model y

Bild
Har de fixat till förvärmning inför snabbladdning eller ska man förvänta sig typ max 50 kW när det är kallt ute?
För mig är det en dealbreaker, men jag kan vara felinformerad gällande Mustangens bristande förvärmning av batteripacket.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14558
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av taliz »

Geesy skrev: 07 feb 2024 15:25
Rejäla prissänkningar på Mach E, nu får man en Rwd för 540’. Hade jag nog valt framför en model y

Bild
Måste va nått fel, är ju bara Tesla som är onda och sänker priserna. :roll:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11631
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av martinot »

taliz skrev: 07 feb 2024 15:57
Geesy skrev: 07 feb 2024 15:25
Rejäla prissänkningar på Mach E, nu får man en Rwd för 540’. Hade jag nog valt framför en model y

Bild
Måste va nått fel, är ju bara Tesla som är onda och sänker priserna. :roll:
Ha, ha, jo så är det alltid! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3322
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ford Mustang Mach-e

Inlägg av Maw »

taliz skrev: 07 feb 2024 15:57
Geesy skrev: 07 feb 2024 15:25
Rejäla prissänkningar på Mach E, nu får man en Rwd för 540’. Hade jag nog valt framför en model y

Bild
Måste va nått fel, är ju bara Tesla som är onda och sänker priserna. :roll:
Jag tycker det är gott när såväl Tesla som andra sänker priserna. Om inte annat för att det drar ihop sig till bilbyte :). Ford finns dock inte som alternativ om jag ska fortsätta med bil genom jobbet.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Skriv svar