Legoland

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Legoland

Inlägg av metchristian »

Hej,

E det någon som har erfarenhet av å köra/ladda i Danmark. Tänkte åka till Legoland. Tar färjan från Göteborg till fredrikshavn o sen från fredrikshavn till Scandic i kolding..
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Legoland

Inlägg av fth »

SuC är tyvärr lite eftersatt i Danmark, det kan ibland vara trångt och/eller långsamt på dom mindre v2-stationerna, iaf den rutt jag brukar köra (broarna), kommer man från Fredrikshavn ser det dock ut att finnas hyfsat med stolpar.

Destinationsladdning har varit ganska dyrt dom (få) gånger jag har laddat (t.ex. Clever och e-on), typ 5-6 DKK/kWh, dvs 7-8:-/kWh. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 235
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Legoland

Inlägg av borgward »

Jag är ofta i Danmark med bilen och allt är dyrare än hemma. :?

Men med detta kort/app kan du ladda så gott som överallt i DK - utan överpriser

viewtopic.php?f=27&t=29673&p=642206&hil ... he#p642206

Edit- danmark är ett lille land så det blir mest destinationsladdning för mig. Notera gratis gatuparkering för elbilar i Köpenhamn city
Senast redigerad av borgward, redigerad totalt 1 gånger.
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Legoland

Inlägg av Bjelke »

fth skrev:
SuC är tyvärr lite eftersatt i Danmark, det kan ibland vara trångt och/eller långsamt på dom mindre v2-stationerna, iaf den rutt jag brukar köra (broarna), kommer man från Fredrikshavn ser det dock ut att finnas hyfsat med stolpar.

Destinationsladdning har varit ganska dyrt dom (få) gånger jag har laddat (t.ex. Clever och e-on), typ 5-6 DKK/kWh, dvs 7-8:-/kWh. :roll:

/fth
Det stämmer (tyvärr), det var kö eller snudd på fullt nästan varje gång vi gled in på SuC i
Danmark, men har man inte döbrådis så funkar det bra, det är ganska tätt mellan laddarna iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Legoland

Inlägg av metchristian »

Bjelke skrev:
fth skrev:
SuC är tyvärr lite eftersatt i Danmark, det kan ibland vara trångt och/eller långsamt på dom mindre v2-stationerna, iaf den rutt jag brukar köra (broarna), kommer man från Fredrikshavn ser det dock ut att finnas hyfsat med stolpar.

Destinationsladdning har varit ganska dyrt dom (få) gånger jag har laddat (t.ex. Clever och e-on), typ 5-6 DKK/kWh, dvs 7-8:-/kWh. :roll:

/fth
Det stämmer (tyvärr), det var kö eller snudd på fullt nästan varje gång vi gled in på SuC i
Danmark, men har man inte döbrådis så funkar det bra, det är ganska tätt mellan laddarna iaf :)
Får helt enkelt inte ha brådis då ;)
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Legoland

Inlägg av Lurkern »

Med tanke på vad mat och husrum kostar på hotellet i legoland kommer man inte att bry sig om vad elen till bilen kostar.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Legoland

Inlägg av metchristian »

Lurkern skrev:
Med tanke på vad mat och husrum kostar på hotellet i legoland kommer man inte att bry sig om vad elen till bilen kostar.
Blir i slutändan ändå billigare än fossilkärra…(själva ”bränsle” kostnaden)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Legoland

Inlägg av Bjelke »

metchristian skrev:
Bjelke skrev:
fth skrev:
SuC är tyvärr lite eftersatt i Danmark, det kan ibland vara trångt och/eller långsamt på dom mindre v2-stationerna, iaf den rutt jag brukar köra (broarna), kommer man från Fredrikshavn ser det dock ut att finnas hyfsat med stolpar.

Destinationsladdning har varit ganska dyrt dom (få) gånger jag har laddat (t.ex. Clever och e-on), typ 5-6 DKK/kWh, dvs 7-8:-/kWh. :roll:

/fth
Det stämmer (tyvärr), det var kö eller snudd på fullt nästan varje gång vi gled in på SuC i
Danmark, men har man inte döbrådis så funkar det bra, det är ganska tätt mellan laddarna iaf :)
Får helt enkelt inte ha brådis då ;)
Ja precis :) vi hade mycket marginal/lugnt så niemas problemas :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Legoland

Inlägg av Aida »

Hur ser det ut med de två Ionityladdstqtionerna på Jylland - utanför Århus och Ålborg? De har ju bara 6 st stall - helt kört då eller?
Dizzycap
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 feb 2020 16:40

Re: Legoland

Inlägg av Dizzycap »

6st i kö på SuC Mittelfart. Endast Teslor.
”Max 40 minuter” men det var nog lite si och så med efterlevnandet. Notera dock vår MYLR artigt omparkerad medan vi äter klart :D
4C773A64-D9A4-4D81-BBA1-0D0B2933204F.jpeg
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Legoland

Inlägg av metchristian »

Liten uppdatering:
Stannade första gången i Arboga o ingen kö.
Andra stoppet i Mariestad (ungarna som va hungriga då)
Igår var jag vid Liseberg, stod vid p-hus focus, visserligen inte så många laddare o bara 3,7kwh laddare men det funka ju när man e en hel dag på Liseberg.
Nu e jag i Danmark o laddade vid Herslev Supercharger men hade flyt o kom in på sista lediga platsen.. blev ett par i kö varav det stod 2 icke tesla men inga sura miner.. de flesta njöt av sommarvärmen. Rätt fort åkte ett par st o när jag åkte va det 1-3 bilar i kö men på IONITY laddarna va det 5-6bilar på rad i kö. Så tur att de inte ställde sig i tesla laddarkön. På hotellet vid Scandic Silkeborg finns det 4st 22kw laddare men via Clever o priset: 4,35danska kr / kWh. Håller på å ladda till 90% nu.. så inte känt av några större problem än.
Skriv svar