Tvättrepor

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Elin_Musk
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 jul 2021 14:17

Tvättrepor

Inlägg av Elin_Musk »

Hej!

Nybörjarfråga men jag har aldrig haft en bil tidigare där jag brytt mig om lacken.

Har haft MYLR i ett halvår nu och tvättar den i kärchers biltvätt manuellt (högtryck, sköljning, hetvax och sen sköljning igen).

Idag bestämde jag mig tyvärr att även lägga in momentet skumborste efter första sköljningen. Resultatet är en miljon små mikrorepor/tvättrepor. Det verkar vara extremt ytliga men skulle ändå vilja ha era tips om hur man tar bort dessa bäst. Finns det någon tidsfaktor, bör jag göra det idag?
Berguv
Inlägg: 114
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: Tvättrepor

Inlägg av Berguv »

Använd aldrig borsten på offentliga biltvättar - inte för att den i grunden repar - men för att du aldrig vet vem som använt den före…

Polering tar bort dem. Är de minimala räcker det kanske med manuell rubbing.
CarlGstm
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 aug 2018 23:54

Re: Tvättrepor

Inlägg av CarlGstm »

Av nyfikenhet - vilken tvätt använde du? Och vilken färg har du?
Har borstat bilen med både Istobal och Kärcher säkert 100gånger och inte sett några tvättrepor, men har en vit bil så inte så känslig (eller kanske snarare, inte lika lätt att se. Kärcherborstarna har ju extremt mjuka borst, så svårt att se att de repar men betvivlar inte din upplevelse, därför jag är genuint intresserad.
Vill ha Model 3 eller Y att ersätta min ZOE
Beställt Cybertruck
XC90 recharge 2021 (tillfällig)
Renault Zoe 2018
SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tvättrepor

Inlägg av SwedishAdvocate »

Berguv skrev:
Använd aldrig borsten på offentliga biltvättar - inte för att den i grunden repar - men för att du aldrig vet vem som använt den före… /...
En fråga till kollektivet:

Om man använder en offentlig biltvätt och 'känner sig tvingad' att använda borsten för att få rent bilen – vad tror ni om det här:

På många Glimra-stationer kan man typ sätta borsten mot sitt ställ med borstens borst uppåt så man har dem framför sig i midjehöjd. Sen typ fixerar man borsten mot ställen genom att hålla fast den med ena handen. Sen har man högtryckslansen med andra handen och blåser rent borsten med högtryckslansen. Får man bort t.ex. alla vassa små partiklar från bromsar på det sättet? Vad tror ni?

Sen efter att man gjort det så sätter man inte tillbaka borsten i sitt vattenbadsställ förrän man tvättat klart. Istället kan man placera borsten på kanten till sitt vattenbad med borstens borst typ uppåt så att de befinner sig i luften ovanför vattenbadet. Så om man behöver sätta borsten ifrån sig under tiden mellan man blåst ur den tills man tvättat klart så får den vila på det sättet.

Så som sagt – vad tror ni om det här 'förfarandet'?

Full disclosure: Följande gäller en ca 7 år gammal gasdriven VW Golf kombi... :(
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Lurkern
Inlägg: 919
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Tvättrepor

Inlägg av Lurkern »

Tycker en gång med borstar så har man ogjort all möda med manuellt tvätt. Men de kyliga typerna lämnar in på rekond varje vår och får en fin bil efter vintern?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tvättrepor

Inlägg av SwedishAdvocate »

Elin_Musk skrev:
.../ Finns det någon tidsfaktor, bör jag göra det idag?
Tror inte det finns någon tidsfaktor. Några veckor (eller månader) hit eller dit spelar nog ingen roll.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Tvättrepor

Inlägg av TeslaM3 »

Elin_Musk skrev:
Hej!

Nybörjarfråga men jag har aldrig haft en bil tidigare där jag brytt mig om lacken.

Har haft MYLR i ett halvår nu och tvättar den i kärchers biltvätt manuellt (högtryck, sköljning, hetvax och sen sköljning igen).

Idag bestämde jag mig tyvärr att även lägga in momentet skumborste efter första sköljningen. Resultatet är en miljon små mikrorepor/tvättrepor. Det verkar vara extremt ytliga men skulle ändå vilja ha era tips om hur man tar bort dessa bäst. Finns det någon tidsfaktor, bör jag göra det idag?
Knappast någon tidsfaktor om det bara är ytliga tvättrepor, lämna in för att polera bort om du inte själv vill göra det. Köp någon lämpligt medel och dual-action polermaskin och polera bort.

Denna video visar hur han polerar en Model 3 med lämpliga trissor och medel.
Skriv svar