Dags för Tesla att göra en nysatsning på Destination charger

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Dags för Tesla att göra en nysatsning på Destination charger

Inlägg av Anderzzon »

Nu när Tesla har börjat öppna upp SuC och beläggningen har ökat funderar jag på om det inte vore dags för dem att göra en rejäl nysatsning på sina destinationsladdare. Ett exempel från vår hemresa från Luxemburg till Stockholm häromdagen:
Vi åkte från Luxemburg lördag morgon och tänkte stanna i Danmark för natten och sedan stanna några timmar i Malmö på söndagen.
Vi tänkte även stanna till vid Citti-park i Flensburg och köpa lite alkohol. Jag vågade inte lite på att laddarna där var lediga så stannade på en SuC efter Hamburg och laddade lite så det skulle räcka till Kolding där vi tänkte stanna och sova. Mycket riktigt var alla platser fulla så vi kunde inte ladda under den timmen som vi var där.
Hotellet vi hade bokat hade ingen laddning så det fick bli ett kort stopp vid SuC i Kolding så det inte skulle bli för tight på morgonen vidare till Middelfart.
På morgonen dagen efter är Middelfart högt belastad och kö en kort stund medan vi laddar. Eftersom det är en V2:a tar laddningen dessutom lång tid. Laddar till 70% och kommer till Malmö med ca 20%. Där laddar vi på en Tesla destinationsladdare medan vi genomför planerade ärenden. Åker därifrån med 55%. Vi laddar sedan en kort stund i Markaryd så vi kommer till Jönköping och äter middag där. Har sedan tillräckligt för att komma hela vägen hem till Stockholm utan att ladda mer.
Hade vi alltså haft tillgång till destinationsladdare under natten och laddat till 100% hade vi sparat in tre SuC stopp varav två av dessa på stationer som var kö/högt belastade. Totalt under vår semester till Frankrike laddade vi 18 gånger, 8 av dessa hade vi i teorin sluppit om destinationsladdningen varit bättre (ytterligare 2 om medpassagerare inte hade blivit hungriga och kissnödiga).
Jag tycker att Tesla borde göra en rejäl nysatsning på sina destination chargers för att på så sätt avlasta SuC-nätet. De borde kunna installera tjogvis med sånna laddare till kostnaden av vad en Supercharger-stolpe kostar. Jag tror inte heller att det räcker med att Tesla skänker bort själva boxarna, de måste även stå för installation och bidra med en betallösning så hotellen/affärerna får betalt för elen.
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: Dags för Tesla att göra en nysatsning på Destination cha

Inlägg av Knix »

Jag håller med. Det känns som om all denna fokus på snabbladdare lämnar destinationsladdning i skymundan. Även om kostnaden för destinationsladdare bara är en bråkdel av kostnaden för snabbladdare är inkomsterna också därefter. Det behöver vara smidigt och inte vara för mycket over-head för betalning både för ägaren och kunden. Det bästa hade varit om det hade gått få till plug and charge även för destinationsladdare, men jag tror inte att det stöds av standarden. Borde dock inte hindra Tesla då de ändå inte har för vana att följa standarder och har kontroll över både laddboxar och bilar.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Dags för Tesla att göra en nysatsning på Destination cha

Inlägg av NiklasTesla »

Dom destinationsladdarna som finns i bilens karta har gratis el (del av dealen för att vara med i Teslas Destionationsladdningsnätverk). Brukar kolla där och sedan ta det hotellet som är billigast och inte för mycket avstickare vid långresa varpå jag ringer och kollar om man kan boka plats (vilket man ofta kan) och slutligen bokar man hotellet via billigaste kanal.

MVH
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Dags för Tesla att göra en nysatsning på Destination cha

Inlägg av Anderzzon »

NiklasTesla skrev:
Dom destinationsladdarna som finns i bilens karta har gratis el (del av dealen för att vara med i Teslas Destionationsladdningsnätverk). Brukar kolla där och sedan ta det hotellet som är billigast och inte för mycket avstickare vid långresa varpå jag ringer och kollar om man kan boka plats (vilket man ofta kan) och slutligen bokar man hotellet via billigaste kanal.

MVH
Det här med att elen ska vara gratis tror jag minskar incitamentet att installera laddare. Bättre att Tesla ordnar en betallösning åt verksamheterna. Eller som sagt ännu bättre, att Tesla står för hela installationen och driften. Som det är nu så räknar ju inte ruttplaneraren att man faktiskt ska kunna ladda vid en Tesla destinationsladdare. Det hade den ju kunnat göra om Tesla hade skött driften själva.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Dags för Tesla att göra en nysatsning på Destination cha

Inlägg av jonasl »

Håller med om att det är mer är göra inom det området än snabba laddare på många ställen. 50kW är någonstans i gränslandet, passar bra utanför livsmedelsaffärer t.ex.

Destinationsladdning under fika hos kompisar i Sandviken gjorde att vi klarade oss med bara ett SuC-stopp när vi körde Nynäshamn-Åre för ett par veckor sedan, fick i precis tillräckligt för att kunna fortsätta till Sundsvall utan stopp. Och där behövde vi bara ladda en halvtimme, stoppade laddningen långt innan vi ätit klart.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
popitop
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 aug 2021 10:14

Re: Dags för Tesla att göra en nysatsning på Destination cha

Inlägg av popitop »

Håller med! På resor är den bästa laddningen sen som sker nattetid. Bodde nyss bla några nätter på hotell i Örnsköldsvik där MER hade ca 10 platser. Perfekt med fulladdad bil på morgonen, inget behov av snabbladdare under våra 6 dagar på resa.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Dags för Tesla att göra en nysatsning på Destination cha

Inlägg av Teslaspolen »

Ta alltid med en bra utomhuskabel för schuko på långresor, är rätt ofta man kan slanga ut genom ett fönster eller så.

Självklart betalar man en buntsumma för elen + tack för möjligheten. Dock bor vi aldrig på hotell utan airbnb eller liknande.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Dags för Tesla att göra en nysatsning på Destination cha

Inlägg av Mickep »

Håller med att gratis el inte är hållbart, det skall betalas. sedan får det vara inom rimliga gränser. Om det är gratis så missbrukas det, och elen används för nöjesresor. Kostar det så blir folk mer medvetna val.
Skriv svar