Skräp eller skit bakom skaftet?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Rallybilen
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2022 20:32

Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Rallybilen »

Nu har jag kört vår Model Y LR i en dryg månad och noterar en hel bunt med saker som är bedrövligt usla eller så är det så att jag missar något inställningsmässigt. Så om någon har några tips på hur problemen kan lösas tages de tacksamt emot. Om inte säljer jag bilen så snart bonusen landat in.

Förutom de rent subjektiva sakerna såsom att sätena är skit, för små och saknar inställningar som passar mig alls samt att komforten är tämligen kass för en bil för 750k, den är vind- och spårkänslig så är det ett gäng mer objektiva saker som stör:

- Farthållare. Alltså det här är ju smått patetiskt. Vi har enklaste autopiloten men även denna bör ju iaf funka som en vettig adaptiv farthållare men den är ju närmast oanvändbar. Om jag ligger i 110 i vänsterfilen på motorvägen och det är lite trafik så kommer den att hålla farten alldeles för nära framförvarande bil (det spelar ingen roll hur långt avstånd jag ställer in. Den fortsätter i för hög fart fram till gränsen ändå) tills den till slut bromsar in så pass hårt att om det hade varit jag som körde så hade min pappa slängt ut mig ur bilen när jag övningskörde. När framförvarande bil sen accelererar iväg eller flyttar på sig så ligger den kvar i den lägre farten absurt länge innan den sakta sakta börjar accelerera igen. Om det inte finns nån inställning som kan ändra på detta är ju funktionen i stort sett oanvändbar. Vad jag kan se så är enda alternativet att hela tiden koppla ur farthållaren när man närmar sig en bil. Problemet med det är att om jag kopplar ur farthållaren saknas resume-knapp och dessutom kommer regen-effekten att göra att bilen typ tvärnitar, om jag inte lyckas pricka bilens fart med gaspedalen när jag kopplar ur. Samma problem uppstår när man ska köra av motorväg tex. Samma problem finns ju även när man ligger i en bilkö. Inte ens en senildement person med Parkinson skulle köra så ryckigt som den gör i kösituationer.

- Navigering. I standardvy så är den ju sämre och mindre pedagogisk än Google maps i en mobil. Det hade ju iof kunnat vara en lösning att bara spegla en mobil på skärmen, om nu Tesla hade haft Carplay... Det jag verkar få är en karta med en röd pil på och några små symboler uppe i hörnet. På en normal bil får man ju såna enklare pilar på en HUD men betydligt mer detaljerade bilder på en skärm. Jag har hittills lyckats köra fel flera ggr på grund av att den inte visar vilken fil jag behöver ligga i. Det går ju att zooma in men den zoomar ju tillbaka snart, eller så slutar den följa mig.

- Batterinivå i navigatorn. En riktigt bra grej är att den prickar väldigt rätt med hur mycket batteri jag kommer ha kvar vid en viss destination. Jag saknar dock en möjlighet att själv ange hur mycket jag vill ha kvar. Om jag ska köra hem till exempel så är jag helt ok med att komma fram med 5-10% kvar, men navigatorn tycker att jag ska ladda innan jag kommer under 20... Visst, jag kan ju skita i att ladda men jag vill ju ändå få navigatorns hjälp med att bedöma hur mycket batteri jag får kvar.

- Laddpriser. Jag har även diskuterat detta med kundtjänst men jag har inte lyckats få fram priser för att ladda, förrän efter jag redan laddat. Den enda gången jag använt SuC hittills kostade den mig mer än på en random 300kw-laddare på en McD (trots att spotpriset på el just då var 6 öre...). Om nu priset är rörligt vill jag ju ändå kunna få se vad priset är så jag vet om jag ska ladda tex nu eller i morgon. Laddinfrastrukturen osv var ju ett av de största argumenten för en Tesla men är hittills en gigantisk besvikelse då de flesta SuC nu är öppna för alla och då priset ändå är dyrare än hos andra.

- Dragkrok. Behöva betala 14k för att få en simpel borttagbar dragkrok. Det är för fasen 2022 och varenda bilmärke kan leverera en elektrisk utfällbar krok. Dessutom komplicerat handhavande och plastluckan som måste bort kommer ju att se ut som skit efter några användningar.

- Styra allt på skärmen. Nu när jag praktiserat det lite mer är ju slutsatsen att det är smått absurt att det ens är tillåtet. Jag får inte göra enkla grejer med min mobil men jag får sitta och pilla med en gigantisk ipad med många gånger små detaljerade knappar

Måhända är jag gnällig i överkant men rent krasst känns det som att man köpt en skojig leksak med alldeles för hög prislapp i relation till de märken som faktiskt kan bygga bilar. Visst är drivlinan skitkul och räckvidden är säkerligen betydligt bättre än många andra. Lastutrymmet är ju också riktigt imponerande i antal liter. Det senare var en riktigt stark orsak för min del i att välja Teslan. Det är dock ganska kasst disponerat så att faktiskt lasta särskilt mycket är inte så enkelt. Har man som vi barnvagn och hund med sig så blir det jäkligt opraktiskt att ha luckor under annan packning osv. Jag hoppas verkligen att felen över lag är skit bakom skaftet och att någon har några bra tips för att kringgå felen (jag har stora förhoppningar på att "Joe-mode" ska lösa eländet med att den piper högt och väcker hela bilen så snart men skär en kurva på motorvägen lite för nära kantlinjen) men om inte så blir det nog till att byta mot en E-tron när bonusen kommit. Måhända är räckvidden i den mycket sämre men att ladda ibland har hittills inte stört lika mycket som att inte kunna använda grundläggande funktioner i bilen.
Senast redigerad av Rallybilen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av OlleBack »

Provkörde du inte bilen? Undrar ju lite varför du köpte den? :)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av bjelkeman »

> Om jag ska köra hem till exempel så är jag helt ok med att komma fram med 5-10% kvar, men navigatorn tycker att jag ska ladda innan jag kommer under 20... Visst, jag kan ju skita i att ladda men jag vill ju ändå få navigatorns hjälp med att bedöma hur mycket batteri jag får kvar.

A Better Route Planner är bra på detaljerad planering av färd och laddnivåer.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5602
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Rallybilen skrev:
.../ den är vind- och spårkänslig /...
Vet ju inte, men skulle det här kanske kunna bero på att du kör omkring med för högt däcktryck?...

Har du kontrollerat däcktrycket?

Eftersom du har en LR så torde din bil vara byggd i Kina. Tydligen så pumpar Tesla i högt tryck i däcken för att de ska hålla sig runda när bilen står stilla under den rätt långa tiden på transportfartyget. Och det har tydligen hänt att detta sen inte justerats tillbaka innan bilen sen levereras till kund...

Om du har för högt däcktryck, så kan rätt däcktryck förhoppningsvis även förbättra komforten en del...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 4 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5979
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Remuz »

Ta bort laddstopp är en blå text på navigatorn efter du knappat in var du ska. Använder det känt eftersom jag gärna når laddare med så nära 0% som möjligt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Rallybilen
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2022 20:32

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Rallybilen »

OlleBack skrev:
Provkörde du inte bilen? Undrar ju lite varför du köpte den? :)
Jo, en snabbis. Inte direkt så att man får låna bilar för att köra några timmars motorvägskörning... Oavsett vilket kan jag ju sälja bilen dyrare än vad jag köpt den för så att köpa den var ju en bra grej. Sen att jag kanske vill byta ut den är ju nåt annat.
Rallybilen
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2022 20:32

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Rallybilen »

bjelkeman skrev:
> Om jag ska köra hem till exempel så är jag helt ok med att komma fram med 5-10% kvar, men navigatorn tycker att jag ska ladda innan jag kommer under 20... Visst, jag kan ju skita i att ladda men jag vill ju ändå få navigatorns hjälp med att bedöma hur mycket batteri jag får kvar.

A Better Route Planner är bra på detaljerad planering av färd och laddnivåer.
Så är det säkert men då kan man ju fundera på varför jag ska ha en bil där jag betalar för en kass tjänst som jag ändå måste använda min mobil för att kunna använda på ett vettigt sätt. Framför allt eftersom bilen inte ens låter mig spegla mobilen...
Rallybilen
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2022 20:32

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Rallybilen »

SwedishAdvocate skrev:
Rallybilen skrev:
.../ den är vind- och spårkänslig /...
Vet ju inte, men skulle det här kanske kunna bero på att du kör omkring med för högt däcktryck?...

Har du kontrollerat däcktrycket?

Eftersom du har en LR så torde din bil vara byggd i Kina. Tydligen så pumpar Tesla i högt tryck i däcken för att de ska hålla sig runda när bilen står stilla under den rätt långa tiden på transportfartyget. Och det har tydligen hänt att detta sen inte justerats tillbaka innan bilen sen levererats till kund...

Om du har för högt däcktryck, så kan rätt däcktryck förhoppningsvis även förbättra komforten en del...
Hm, intressant. Jag noterade att däcktrycket hade gått ner en hel del för några dar sen. Försökte kolla nu men av någon anledning visar den bara streck vid däckstryck. Har inte en aning om varför.

Edit: nu har jag kollat och däckstrycket var 45-46 psi. Max på däcken är 50 så det borde ju vara bra. Jag vill dock minnas att de hade 50 när jag fick den. Så pyspunka på fyra hjul sol bonus hade ju varit nåt :)
Senast redigerad av Rallybilen, redigerad totalt 2 gång.
Rallybilen
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2022 20:32

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Rallybilen »

Remuz skrev:
Ta bort laddstopp är en blå text på navigatorn efter du knappat in var du ska. Använder det känt eftersom jag gärna når laddare med så nära 0% som möjligt.
Jo, jag har sett den. Men jag vill ju förstås att den ska planera min resa åt mig, inklusive laddstopp. Jag vill bara själv få sätta gränserna för den. Det borde ju iinte vara så konstigt att den tex förstår att "Hem" betyder att den kan få dra ur batteriet lite.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1115
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av DanneLKPG »

Om jag inte minns fel så ser du priset om du trycker på laddstationen i navigatorn? Och särskilt billigt blir det aldrig tyvärr.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Rallybilen
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2022 20:32

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Rallybilen »

DanneLKPG skrev:
Om jag inte minns fel så ser du priset om du trycker på laddstationen i navigatorn? Och särskilt billigt blir det aldrig tyvärr.
Kundtjänst mailade och bad mig testa den lite senare men det dyker inte upp något alls. Lite märkligt att ha rörliga priser och sen ha så högt när inköpspriset på elen torde vara absurt lågt. De bränner ju snabbt de USPar de har...
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av tobiaslej »

Välkommen till Teslafamiljen!! Man får ta det onda med det goda!! :D
Model 3 SR+
Model Y Performance
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Dafro »

Priset för att snabbladda är dyrt, och Teslas ett par kronor dyrare än de flesta men något billigare än ionity ordinarie pris med det ger jag utan problem, för att dom finns och jag upplever att dom handskakar smånabbare än ionity, men USPen är typ borta.

Vad gäller bilen så låter du som jag nog skulle ha gjort men det du beskriver är nog mest produktegenskaper, alltså så det ska vara. Du hade väl också otur med att du inte har radar, för då ska nog farthållaren fungera bättre.

Sälj den innan priserna går ner och köp dig en E-tron, kanske inte en elbil med alla nymodigheter vad gäller skärmar mm men stabil. Tror gränsen för nav är 10% och går inte att ändra, men den räknar väldigt bra och 10% känns rätt lagom. Farthållare eller pilot assist eller vad det kallas funkar väldigt bra. Räckvidd ca 30 mil på sommaren så kör du ofta längre än så så får du planera för att ladda. Den går dock inte beställa innan i höst om du ska ha ny och den som kommer då ska enligt ryktet ha längre räckvid, frågan ör väl vad det gör på priset.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
marklubb
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 dec 2021 23:09

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av marklubb »

Rallybilen skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Rallybilen skrev:
.../ den är vind- och spårkänslig /...
Vet ju inte, men skulle det här kanske kunna bero på att du kör omkring med för högt däcktryck?...

Har du kontrollerat däcktrycket?

Eftersom du har en LR så torde din bil vara byggd i Kina. Tydligen så pumpar Tesla i högt tryck i däcken för att de ska hålla sig runda när bilen står stilla under den rätt långa tiden på transportfartyget. Och det har tydligen hänt att detta sen inte justerats tillbaka innan bilen sen levererats till kund...

Om du har för högt däcktryck, så kan rätt däcktryck förhoppningsvis även förbättra komforten en del...
Hm, intressant. Jag noterade att däcktrycket hade gått ner en hel del för några dar sen. Försökte kolla nu men av någon anledning visar den bara streck vid däckstryck. Har inte en aning om varför.
Du måste köra några (hundra?) meter innan däcktryck visas.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3350
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Niklas Z »

Dafro skrev:
Priset för att snabbladda är dyrt, och Teslas ett par kronor dyrare än de flesta men något billigare än ionity ordinarie pris med det ger jag utan problem, för att dom finns och jag upplever att dom handskakar smånabbare än ionity, men USPen är typ borta.
Är Tesla ett par kronor dyrare än de flesta?
Kanske för icke-Tesla bilar, men TS har ju en Tesla och då lär knappast det du skriver stämma. Genomsnittspriset på min laddning på Supercharger i Sverige senaste månaden ligger på 5,02 kr/kWh. Om det finns snabbladdning som ligger ett par kronor under det vore jag tacksam för tips.
Jag har laddat billigare på Ionity med Bonnet-appen, men nu (från 1/8) har Bonnet dubblat priset, så nu är det inte något fördelaktigt alternativ längre.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av d3marcus »

Farthållare: Vill du ha en bättre standardfarthållare på en Tesla behöver du köpa en sex år gammal modell med mjukvara från MobilEye.

Navigation: Ja filindikatorn är otydlig. Säkrare på Model S/X som har instrumentering bakom ratten.

Laddnivå vid ankomst: Finns ej, konstigt nog. Simulera i ABRP vid långresor.

Laddpriser: Står om du klickar på respektive station. Räkna med priser mellan 5-5.80:-. För stationer som är öppna för alla bilar går det att se priserna i ChargeFinder-appen.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Dafro »

Niklas Z skrev:
Dafro skrev:
Priset för att snabbladda är dyrt, och Teslas ett par kronor dyrare än de flesta men något billigare än ionity ordinarie pris med det ger jag utan problem, för att dom finns och jag upplever att dom handskakar smånabbare än ionity, men USPen är typ borta.
Är Tesla ett par kronor dyrare än de flesta?
Kanske för icke-Tesla bilar, men TS har ju en Tesla och då lär knappast det du skriver stämma. Genomsnittspriset på min laddning på Supercharger i Sverige senaste månaden ligger på 5,02 kr/kWh. Om det finns snabbladdning som ligger ett par kronor under det vore jag tacksam för tips.
Jag har laddat billigare på Ionity med Bonnet-appen, men nu (från 1/8) har Bonnet dubblat priset, så nu är det inte något fördelaktigt alternativ längre.
Det har du rätt, tänkte som icke Teslaägare men eon och några till ligger väl under 6 kr och har aldrig sett någon under 7.5 för mig. Visste inte att det var så lågt som 5 kr, då finns det inget att klaga på vad gäller pris. Men tänkte även på om han skulle byta bil.

Och ang ionity och bonnet så är det ju skönt att det är över, så det blir lite färre bilar där, tex Tesla som har ett eminent laddnätverk :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Elix747 »

Rallybilen skrev:
- Navigering. I standardvy så är den ju sämre och mindre pedagogisk än Google maps i en mobil. Det hade ju iof kunnat vara en lösning att bara spegla en mobil på skärmen, om nu Tesla hade haft Carplay... Det jag verkar få är en karta med en röd pil på och några små symboler uppe i hörnet. På en normal bil får man ju såna enklare pilar på en HUD men betydligt mer detaljerade bilder på en skärm. Jag har hittills lyckats köra fel flera ggr på grund av att den inte visar vilken fil jag behöver ligga i. Det går ju att zooma in men den zoomar ju tillbaka snart, eller så slutar den följa mig.

- Batterinivå i navigatorn. En riktigt bra grej är att den prickar väldigt rätt med hur mycket batteri jag kommer ha kvar vid en viss destination. Jag saknar dock en möjlighet att själv ange hur mycket jag vill ha kvar. Om jag ska köra hem till exempel så är jag helt ok med att komma fram med 5-10% kvar, men navigatorn tycker att jag ska ladda innan jag kommer under 20... Visst, jag kan ju skita i att ladda men jag vill ju ändå få navigatorns hjälp med att bedöma hur mycket batteri jag får kvar.

- Laddpriser. Jag har även diskuterat detta med kundtjänst men jag har inte lyckats få fram priser för att ladda, förrän efter jag redan laddat. Den enda gången jag använt SuC hittills kostade den mig mer än på en random 300kw-laddare på en McD (trots att spotpriset på el just då var 6 öre...). Om nu priset är rörligt vill jag ju ändå kunna få se vad priset är så jag vet om jag ska ladda tex nu eller i morgon. Laddinfrastrukturen osv var ju ett av de största argumenten för en Tesla men är hittills en gigantisk besvikelse då de flesta SuC nu är öppna för alla och då priset ändå är dyrare än hos andra.
Några försök till svar. Jag kör en M3, men det skall ju inte göra någon skillnad förutom för AP då jag har radar vilket fungerar mycket bättre.
-Navigator: Jag får indikation om vilken ful jag skall hålla på flerfiliga vägar. Info finns i vänster övre hörn där även sväng info finns.
-Batterinivå: kanske borde kunna välja min laddnivå vid ankomst i inställningar. Jag har dock inte haft problem med att den vill ladda vid 20 % som du säger. Har ofta kommit hem med mindre än 5 % med navigatorn. Bild på exempel med att den vill ladda på SuC vid 8% som är normalt för mig.
49E35776-AD4D-4CBC-9843-C6003E9F6D1F.jpeg
-SuC priser: klicka på laddstationen så får du aktuell info med pris. Även lediga platser blir uppdaterad till sensaste info. (Tyvärr är kartan långsam på att uppdatera lediga platser). Om du hittar smidiga och billigare superladdning så informera gärna.
7C309C3A-7B9C-4E2C-885B-D8A94D52E6FC.jpeg
Hoppas du hittar sätt så att det fungerar för dig så kommer överens med bilen. :)
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 11 feb 2022 10:41

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Tiimpan »

Dafro skrev:

Vad gäller bilen så låter du som jag nog skulle ha gjort men det du beskriver är nog mest produktegenskaper, alltså så det ska vara. Du hade väl också otur med att du inte har radar, för då ska nog farthållaren fungera bättre
Jag har en bil med radar från Mars-22. Upplever en del problem. Framförallt detta när man ligger i ytterfilen och bilen framför går in i högerfilen. Tar lång tid innan min bil väljer att öka hastigheten till satt maxhastighet, exempel(125-130). Brukar få trycka till gaspedalen själv i det läget. Har avståndet inställt på 7. ( ifall det påverkar? )
Kommer från en Volvo som kändes som rena drömmen i jämförelse.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10929
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Jerker »

Oavsett prislappen så finns det nog ingen bil som har allt det man vill, där allt fungerar precis så bra som man tycker att det borde. Så är det bara.

Tesla har en massa olika funktioner som jag tycker är väldigt bra och användbara men som de flesta andra bilmärken inte har, trots att de rimligtvis borde kunna ha dem. En biltillverkare borde ju bara helt enkelt kunna titta på sina konkurrenter och kopiera alla smarta funktioner, iaf om det är en dyr bil, men så fungerar det inte.

Så man får välja vad man själv prioriterar. (Själv kommer jag, om den bara kommer ut på marknaden, istället för min nuvarande Tesla att välja en bil som kommer att sakna väldigt mycket av det Tesla har eftersom jag prioriterar lågt inköpspris i kombination med praktiskt stort bagageutrymme (dvs. med i stort sett räta vinklar), möjligheten att få serva och laga sin bil själv utan att garantier påverkas, få 16A 230V uttag, dragkrok m.m. Jag vet att många av Teslas bra egenskaper och smarta funktioner kommer att saknas i denna bil (mest kommer jag kanske att sakna den snabba laddhastigheten), men det tycker jag det är värt. Att betala så mycket för en bil som t.ex. Tesla kostar är egentligen vansinne. Så fort tillräckligt vettiga billigare alternativ finns så kommer jag att byta.)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3350
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Niklas Z »

Dafro skrev:
Det har du rätt, tänkte som icke Teslaägare men eon och några till ligger väl under 6 kr och har aldrig sett någon under 7.5 för mig. Visste inte att det var så lågt som 5 kr, då finns det inget att klaga på vad gäller pris. Men tänkte även på om han skulle byta bil.

Och ang ionity och bonnet så är det ju skönt att det är över, så det blir lite färre bilar där, tex Tesla som har ett eminent laddnätverk :D
Teslas pris varierar från station till station. I norrland (utom Gävle) har det legat mellan 4 och 5 kr per kWh för mig i sommar. I södra Sverige har jag som mest betalat 5,70 SEK/kWH. Dyraste SuC har varit Herzsprung med 0,58 Euro/kWh.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Lurkern
Inlägg: 910
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Lurkern »

Synd att det är så dyrt. Men lite tur kommer aktörer som ICA, Coop, Köpcentrum etc igång med hyfsade laddare och de drar ju in pengarna på varorna. Elen är snarare något de kan locka dit folk med. Då kostar det inte heller nån tid att ladda då man ändå måste handla.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3350
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Niklas Z »

Lurkern skrev:
Synd att det är så dyrt. Men lite tur kommer aktörer som ICA, Coop, Köpcentrum etc igång med hyfsade laddare och de drar ju in pengarna på varorna. Elen är snarare något de kan locka dit folk med. Då kostar det inte heller nån tid att ladda då man ändå måste handla.
Jag tycker inte det är dyrt, i alla fall med en bil som har så låg förbrukning som min. I SECC landade milkostnaden på c:a 7,9 kr/mil, om jag räknar med strömmen i batteriet vid start.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Rallybilen
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2022 20:32

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av Rallybilen »

Jerker skrev:
Oavsett prislappen så finns det nog ingen bil som har allt det man vill, där allt fungerar precis så bra som man tycker att det borde. Så är det bara.

Tesla har en massa olika funktioner som jag tycker är väldigt bra och användbara men som de flesta andra bilmärken inte har, trots att de rimligtvis borde kunna ha dem. En biltillverkare borde ju bara helt enkelt kunna titta på sina konkurrenter och kopiera alla smarta funktioner, iaf om det är en dyr bil, men så fungerar det inte.

Så man får välja vad man själv prioriterar. (Själv kommer jag, om den bara kommer ut på marknaden, istället för min nuvarande Tesla att välja en bil som kommer att sakna väldigt mycket av det Tesla har eftersom jag prioriterar lågt inköpspris i kombination med praktiskt stort bagageutrymme (dvs. med i stort sett räta vinklar), möjligheten att få serva och laga sin bil själv utan att garantier påverkas, få 16A 230V uttag, dragkrok m.m. Jag vet att många av Teslas bra egenskaper och smarta funktioner kommer att saknas i denna bil (mest kommer jag kanske att sakna den snabba laddhastigheten), men det tycker jag det är värt. Att betala så mycket för en bil som t.ex. Tesla kostar är egentligen vansinne. Så fort tillräckligt vettiga billigare alternativ finns så kommer jag att byta.)
Vilka är funktionerna du kommer sakna? Laddhastighet finns ju flera som matchar redan idag?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Skräp eller skit bakom skaftet?

Inlägg av slugger75 »

Niklas Z skrev:
Lurkern skrev:
Synd att det är så dyrt. Men lite tur kommer aktörer som ICA, Coop, Köpcentrum etc igång med hyfsade laddare och de drar ju in pengarna på varorna. Elen är snarare något de kan locka dit folk med. Då kostar det inte heller nån tid att ladda då man ändå måste handla.
Jag tycker inte det är dyrt, i alla fall med en bil som har så låg förbrukning som min. I SECC landade milkostnaden på c:a 7,9 kr/mil, om jag räknar med strömmen i batteriet vid start.
Jag tycker inte heller det är dyrt, med tanke på de elpriser vi har nuförtiden. Det är inte heller dyrt om man jämför med andra drivmedel på marknaden.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Skriv svar