Batteri går ned efter laddning

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Batteri går ned efter laddning

Inlägg av acorn »

Kanske ska det vara på detta sättet men efter jag har laddat bilen fullt och laddaren sitter kvar i, ex över natten så tappar bilen 1-2. Borde det inte vara så att den håller sig när laddaren sitter kvar i eller är det bara jag som tycker att så borde vara fallet?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7630
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Batteri går ned efter laddning

Inlägg av mikebike »

acorn skrev:
Kanske ska det vara på detta sättet men efter jag har laddat bilen fullt och laddaren sitter kvar i, ex över natten så tappar bilen 1-2. Borde det inte vara så att den håller sig när laddaren sitter kvar i eller är det bara jag som tycker att så borde vara fallet?
Det finns nog en viss hysteres, d.v s. nivån måste gå ned en bit innan laddaren går igång igen.
Laddaren sitter f.ö. i bilen
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14565
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Batteri går ned efter laddning

Inlägg av taliz »

Mycket dåligt för batteriet att stå fulladdat längre tid FYI.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Batteri går ned efter laddning

Inlägg av acorn »

taliz skrev:
Mycket dåligt för batteriet att stå fulladdat längre tid FYI.
Yes. Mer att när man laddar på hotellet över natten när man är på resa och den gått upp till 100 så är det lite störigt att det gått ned till 98. Mer min OCD än någon praktisk betydelse
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3822
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteri går ned efter laddning

Inlägg av AAKEE »

acorn skrev:
Mer att när man laddar på hotellet över natten när man är på resa och den gått upp till 100 så är det lite störigt att det gått ned till 98. Mer min OCD än någon praktisk betydelse
Teslas system är uppbyggt så att batteriet balanseras om man har mer än cirka 90%, huvuddelen av balanseringen kommer ske efter laddning.
Det görs genom att man bränner bort ström ur de celler som har mer spänning än de som har lägst spänning. Det är normalt att det skiljer 20mV när man laddat klart och det innebär att det kan skilja 2% mellan de celler som har mest spänning och de som har minst. Innebär att batteriet bränner bort runt 1-2% i det fallet innan balanseringen är klar.

Du får räkna med att tappa litegrann om du laddar mer än ca 90% och låter bilen stå ett tag.

Det med att batteriet far jätteilla om det står fulladdat över natten är sannolikt lite forumsanning. Det finns ingen researchdata som tyder på att det skulle vara riktigt så illa*. Oavsett det låter jag inte bilen stå fulladdad någon längre stund alls.

*)80-90% är ungefär lika illa som 100%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 733
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Batteri går ned efter laddning

Inlägg av Dinsdale »

Även min Model 3 med LFP-batteri (som behöver lämnas med 100% laddning då och då så inte batterimätaren ska börja visa fel) brukar tappa 1%-2% om jag laddar upp den på kvällen och tittar morgonen efter.

Det går inte att starta laddningen igen vid 98% för att ladda tillbaka de 2% som fattas innan avfärd.
Model 3 SR+ 18" 2021
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 894
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Batteri går ned efter laddning

Inlägg av Arctic Drifter »

acorn skrev:
taliz skrev:
Mycket dåligt för batteriet att stå fulladdat längre tid FYI.
Yes. Mer att när man laddar på hotellet över natten när man är på resa och den gått upp till 100 så är det lite störigt att det gått ned till 98. Mer min OCD än någon praktisk betydelse
Sätt laddgränsen några procent under 100 då och sedan när du vaknar så höjer du till 100. Nivå såklart beroende på hur snabb laddare det är och hur lång morgonrutinen tar...

För övrigt så har min MYP gått drygt 500 mil nu, aldrig laddat 100%. Ligger mest i intervallet 20-60 och på resa 8-85 typ.
Vi är, trots 3 barn och hund, ganska snabba i våra stopp så hinner aldrig komma högre även på Supercharger.
Tesla Model Y Performance
Skriv svar