Volvo EX90 får premiär den 9 november
Moderator: Redaktion
Re: Volvo Embla?
Jag skulle gärna vilja ha en embla eller liknande suv med rejäl räckvidd och kan i sådanafall ge avkall på prestandan. Tänker att 300 hk räcker långt och istället kanske få 10-15 mil extra så man får 40 vintermil. Altan ha en annan batterityp. Är det bara jag som tänker så?
27,8 kWp solceller
- Tillsynsmannen
- Teslaägare
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
- Ort: Stockholm
Re: Volvo Embla?
Och den första mannen hette Ask. Undrar om det kommer som Volvo-namn… funkar nog inte så bra på engelska tyvärr…Imolarot skrev:Antar att du bara försöker vara rolig men... Embla var den första kvinnan i nordisk mytologi. Emla heter lidokainplåstret för nålstick.
Re: Volvo Embla?
Tror inte prestanda och räckvidd behöver stå mot varann speciellt ofta i elbilssammanhang. 300hk är rejält med kraft när man har fullt vrid från 0 också.
Jag klarar mig fint med XC60 B5, har inte ens testat att trycka max på den eftersom den käkar bensin så man tror det är hål i tanken. 3P är mycket roligare att köra, men jag behöver inte 0-100 på 3.4s
Jag klarar mig fint med XC60 B5, har inte ens testat att trycka max på den eftersom den käkar bensin så man tror det är hål i tanken. 3P är mycket roligare att köra, men jag behöver inte 0-100 på 3.4s
P85D svart/svart med gratis SuC
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 736
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Volvo Embla?
Det är inte bara du som tänker så.Dafro skrev:Jag skulle gärna vilja ha en embla eller liknande suv med rejäl räckvidd och kan i sådanafall ge avkall på prestandan. Tänker att 300 hk räcker långt och istället kanske få 10-15 mil extra så man får 40 vintermil. Altan ha en annan batterityp. Är det bara jag som tänker så?
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Volvo Embla?
Undrar vilken bil som blir dyrast, Embla eller P3? De ska väl varaliknande i storlek även om polestar skippar 3dje raden säten.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Volvo Embla?
Tror och hoppas på P3, vill ha en med rejält bagage.chaffis75 skrev:Undrar vilken bil som blir dyrast, Embla eller P3? De ska väl varaliknande i storlek även om polestar skippar 3dje raden säten.
27,8 kWp solceller
Re: Volvo Embla?
Bilder på Volvo Embla.
Någon form av patentansökan.
https://alltomelbil.se/volvos-nasta-elb ... lvo-embla/
Inte jättesnygg men det kanske beror på att den är svartvit och utan fälgar.
Någon form av patentansökan.
https://alltomelbil.se/volvos-nasta-elb ... lvo-embla/
Inte jättesnygg men det kanske beror på att den är svartvit och utan fälgar.
Re: Volvo Embla?
Håller med, får hoppas att det bara är en skiss eller någon som gissat, för den xc40 fronten ör inte vacker, t.o.m. fulare än IX grill, enligt mig. Och lamporna är väl väldigt lika Polestar.GustavE skrev:Bilder på Volvo Embla.
Någon form av patentansökan.
https://alltomelbil.se/volvos-nasta-elb ... lvo-embla/
Inte jättesnygg men det kanske beror på att den är svartvit och utan fälgar.
27,8 kWp solceller
Re: Volvo Embla?
Nää.. lika ful i truten som ix är den rent objektivt inteDafro skrev:Håller med, får hoppas att det bara är en skiss eller någon som gissat, för den xc40 fronten ör inte vacker, t.o.m. fulare än IX grill, enligt mig. Och lamporna är väl väldigt lika Polestar.GustavE skrev:Bilder på Volvo Embla.
Någon form av patentansökan.
https://alltomelbil.se/volvos-nasta-elb ... lvo-embla/
Inte jättesnygg men det kanske beror på att den är svartvit och utan fälgar.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Volvo Embla?
Diskuterar ni design i objektiva termer nu? Det finns ju helt uppenbart kunder som gillar både iX och model Y. Att klura ut vad andra tycker om en bils utseende är ju inte lätt.Maw skrev:Nää.. lika ful i truten som ix är den rent objektivt inteDafro skrev:Håller med, får hoppas att det bara är en skiss eller någon som gissat, för den xc40 fronten ör inte vacker, t.o.m. fulare än IX grill, enligt mig. Och lamporna är väl väldigt lika Polestar.GustavE skrev:Bilder på Volvo Embla.
Någon form av patentansökan.
https://alltomelbil.se/volvos-nasta-elb ... lvo-embla/
Inte jättesnygg men det kanske beror på att den är svartvit och utan fälgar.
Re: Volvo Embla?
Jag skrev enligt mig, vilket jag anser som subjektivt, och misstänker att Maw har koll på att jag beställt en IX, vars grill ”alla” gillar att hata.Fredrik j skrev:Diskuterar ni design i objektiva termer nu? Det finns ju helt uppenbart kunder som gillar både iX och model Y. Att klura ut vad andra tycker om en bils utseende är ju inte lätt.Maw skrev:Nää.. lika ful i truten som ix är den rent objektivt inteDafro skrev:Håller med, får hoppas att det bara är en skiss eller någon som gissat, för den xc40 fronten ör inte vacker, t.o.m. fulare än IX grill, enligt mig. Och lamporna är väl väldigt lika Polestar.GustavE skrev:Bilder på Volvo Embla.
Någon form av patentansökan.
https://alltomelbil.se/volvos-nasta-elb ... lvo-embla/
Inte jättesnygg men det kanske beror på att den är svartvit och utan fälgar.
27,8 kWp solceller
Re: Volvo Embla?
Fronten är väl inte så lik xc90, har haft 2 och tycker den ör helt ok i designen men man vill ju ha lite märkbar designändring, annars blir det lite som Tesla.Lurkern skrev:Tycker den är lik XC90 och den är inte ful.
27,8 kWp solceller
Re: Volvo Embla?
Utom dom som gillar designen på iX.Dafro skrev:Jag skrev enligt mig, vilket jag anser som subjektivt, och misstänker att Maw har koll på att jag beställt en IX, vars grill ”alla” gillar att hata.Fredrik j skrev:Diskuterar ni design i objektiva termer nu? Det finns ju helt uppenbart kunder som gillar både iX och model Y. Att klura ut vad andra tycker om en bils utseende är ju inte lätt.Maw skrev:Nää.. lika ful i truten som ix är den rent objektivt inteDafro skrev:Håller med, får hoppas att det bara är en skiss eller någon som gissat, för den xc40 fronten ör inte vacker, t.o.m. fulare än IX grill, enligt mig. Och lamporna är väl väldigt lika Polestar.GustavE skrev:Bilder på Volvo Embla.
Någon form av patentansökan.
https://alltomelbil.se/volvos-nasta-elb ... lvo-embla/
Inte jättesnygg men det kanske beror på att den är svartvit och utan fälgar.
Med tanke på att det finns ganska gott om fula bilar på vägarna så är smaken olika.
Re: Volvo Embla?
Ja, det stämmerDafro skrev:Jag skrev enligt mig, vilket jag anser som subjektivt, och misstänker att Maw har koll på att jag beställt en IX, vars grill ”alla” gillar att hata.Fredrik j skrev:Diskuterar ni design i objektiva termer nu? Det finns ju helt uppenbart kunder som gillar både iX och model Y. Att klura ut vad andra tycker om en bils utseende är ju inte lätt.Maw skrev:Nää.. lika ful i truten som ix är den rent objektivt inteDafro skrev:Håller med, får hoppas att det bara är en skiss eller någon som gissat, för den xc40 fronten ör inte vacker, t.o.m. fulare än IX grill, enligt mig. Och lamporna är väl väldigt lika Polestar.GustavE skrev:Bilder på Volvo Embla.
Någon form av patentansökan.
https://alltomelbil.se/volvos-nasta-elb ... lvo-embla/
Inte jättesnygg men det kanske beror på att den är svartvit och utan fälgar.
Fast ärligt talat så tycker jag att IX design växer med tiden. Börjar tycka att den ser hyfsat bra ut, speciellt i mörk lack. Lite som med Tesla Model 3 och Y som jag också hade svårt för till en början men har vant mig vid nu.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Volvo Embla?
Där ser du, men i vitt är den inte vacker, och särskilt utan sportpaket, men i svart så. Eller ev röd.Maw skrev:Ja, det stämmerDafro skrev:Jag skrev enligt mig, vilket jag anser som subjektivt, och misstänker att Maw har koll på att jag beställt en IX, vars grill ”alla” gillar att hata.Fredrik j skrev:Diskuterar ni design i objektiva termer nu? Det finns ju helt uppenbart kunder som gillar både iX och model Y. Att klura ut vad andra tycker om en bils utseende är ju inte lätt.Maw skrev:Nää.. lika ful i truten som ix är den rent objektivt inteDafro skrev:
Håller med, får hoppas att det bara är en skiss eller någon som gissat, för den xc40 fronten ör inte vacker, t.o.m. fulare än IX grill, enligt mig. Och lamporna är väl väldigt lika Polestar.
Fast ärligt talat så tycker jag att IX design växer med tiden. Börjar tycka att den ser hyfsat bra ut, speciellt i mörk lack. Lite som med Tesla Model 3 och Y som jag också hade svårt för till en början men har vant mig vid nu.
27,8 kWp solceller
Re: Volvo Embla?
https://www.motor1.com/news/604782/2023 ... rendering/
Verkar som de fortsätter med vertikal mittskärm.
Verkar som de fortsätter med vertikal mittskärm.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Volvo Embla?
Spänd väntan på Volvo cars lansering av elbil i höst.
https://www.di.se/ditv/borskoll/spand-v ... il-i-host/
https://www.di.se/ditv/borskoll/spand-v ... il-i-host/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 213
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Volvo Embla?
Ska dom visa Embla idag?
Kommer den heta EX90?
Såg denna länken i den andra tråden
Där står i informationen:
"En ny era av säkerhet startar med Volvo EX90, vår nya helt elektriska SUV. "
Kommer den heta EX90?
Såg denna länken i den andra tråden
Där står i informationen:
"En ny era av säkerhet startar med Volvo EX90, vår nya helt elektriska SUV. "
Re: Volvo EX90 får premiär den 9 november
https://alltomelbil.se/klart-namnet-pa- ... -november/Klart: Namnet på Volvos nya el-SUV blir Volvo EX90 – premiär 9 november
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Volvo EX90 får premiär den 9 november
https://www.electrive.net/2022/10/06/vo ... les-laden/
Volvo EX90 stöder dubbelriktad laddning.
I framtiden kommer Volvo att förlita sig på dubbelriktad laddning i stor skala. Den första modellen från svenskarna med denna teknik blir kommande EX90 – även andra modeller på den nya e-plattformen kommer att stödja dubbelriktad laddning. Systemet har en teknisk funktion som avsevärt utökar möjligheterna.
Medan Hyundai-Kia förlitar sig på en ren AC-lösning för E-GMP-modellerna och även nya Niro EV, har VW-koncernen valt en DC-lösning för den kommande dubbelriktade laddningsfunktionen för sina MEB-modeller. VW-lösningen har fördelar i fordon-till-hem-applikationer, eftersom PV-systemet på taket eller hemlagringssystemet också fungerar med likström. Enkla men effektiva applikationer som fordon-till-enhet-funktionen hos Hyundai, där vilken enhet som helst kan drivas med ström från batteriet med hjälp av en adapter, är dock inte möjliga.
Volvo har inte tagit ett så grundläggande beslut för kunden här - eller så är beslutet att kunden ska ha valet: EX90 och dess kommande plattformsbröder kommer att stödja dubbelriktad laddning via AC såväl som via DC, som Lutz Stiegler, Solution Manager Electric Propulsion på Volvo Cars, förklaras i en intervju med electrive.net. "Vår laddare i fordonet är dubbelriktad som standard, så den kan ladda och ladda ur med 11 kW", säger Stiegler. "Om vi bara erbjöd DC så behöver inte den inbyggda laddaren kunna göra det, det räcker med en ren laddningsfunktion. Men DC-väggboxen, som då behöver en egen växelriktare, gör den mycket dyrare för kunden.”
Och där, som hörs mellan raderna, finns det tvivel hos Volvo om kunderna kommer att acceptera en så dyr lösning i massorna. Den stora fördelen som dubbelriktad laddning skulle ha via Vehicle-to-X-funktioner eller nätvänlig laddning skulle slockna. För att fordonsbatteriet ska kunna stabilisera nätet måste det kopplas till det nätet så ofta som möjligt - inte bara hemma på din egen väggdosa utan helst även under arbetstid hos arbetsgivaren. Eller när du laddar vid en allmän laddstation. Allt detta kräver bredast möjliga distribution av lämpliga laddpunkter. Trots fördelarna med en DC-lösning för hemmaölösningen ser Volvo den utbredda användningen i det billiga AC-området.
Virtuella kraftverk är tänkbara i framtiden
"Vår strategi är att erbjuda en normal, relativt billig AC-väggbox med bilen som stödjer ISO-kompatibel kommunikation för dubbelriktad laddning", säger Stiegler. "I framtiden kommer det att finnas ett komplett paket för kunder som också vill ha ett solsystem och hemförvaring - det är DC-wallboxen."
För fordonet är fordon-till-nät (V2G) och fordon-till-hem (V2H) likvärdiga – eftersom beslutet tas utanför fordonet om elen finns kvar i huset eller matas in i nätet via nätanslutningspunkten. I dessa två applikationer - V2G och V2H - ser Volvo den största hävstången och den viktigaste motivationen att införa dubbelriktad laddning. "Med fordonsbatterierna kommer vi att kunna ge ett betydande bidrag till framgången för energiomställningen", säger Stiegler. "I ett motsvarande stort antal kan fordonen ge en betydande lagringskapacitet och med en mycket hög prestanda."
Om du går med e-fordon i en pool som ett virtuellt kraftverk kan du erbjuda e-bilar ännu mer än att bara kompensera för kortsiktiga svängningar. Då skulle fordonen till och med kunna användas som ett virtuellt kraftverk för en frekvensreserv. Volvochefen vill inte säga när sådana funktioner kommer att implementeras: "Det beror också på regelverket för nätaccess i de olika länderna. Bilen som mobil energibutik omfattas inte av standarderna idag.”
Svenskarna är också fortfarande täckta i det medföljande meddelandet: ”Det dubbelriktade laddningserbjudandet kommer initialt att introduceras på utvalda marknader. Vi undersöker just nu vilka användningsfall vi kan erbjuda på olika marknader. "Vi kommer att utrusta Volvo EX90 med nödvändig hårdvara för att stödja nätverket och utvärderar för närvarande på vilka marknader vi kan erbjuda detta till våra kunder."
En bieffekt av den dubbelriktade 11 kW-laddaren: Det blir även möjligt att ladda andra e-bilar med el från fordonsbatteriet – och inte via omvägen med Schuko-laddningsstenen och V2D-adaptern som med Hyundai-Kia. En adapter är också ansluten till donatorfordonet, med denna adapter kan den normala Mode 3-laddningskabeln användas. Ett speciellt läge för donatorfordonet måste aktiveras i menyn så att det beter sig som en väggbox vid laddningskommunikation. Stiegler uppger att funktionen hittills bara testats med andra eldrivna Volvobilar. Om andra tillverkare följer de exakta kommunikationsstandarderna för AC-laddning bör även fordon från andra tillverkare kunna laddas på detta sätt.
Volvo presenterar EX90 den 9 november. Fordonet är baserat på en ny elektrisk plattform, som senare kommer att användas i andra Volvo-modeller – och med den standardladdaren i dubbelriktningen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Volvo EX90 får premiär den 9 november
Det låter ju som Volvo har tänkt till här med V2G och V2H med smart hårdvara i bilen. Måste ju va ett fint hembatteri som man dessutom kan köra med.
Har det skrivits något om hur stort batteriet blir?
Undra hur garantivillkoren ser ut för batteriet?
Har det skrivits något om hur stort batteriet blir?
Undra hur garantivillkoren ser ut för batteriet?