Fast lite billigare väl.MWall skrev:HelectriC skrev:Intressant jämförelse:
Körde några hundra mil i Tyskland och låg 170-200kmh där det gick (ofta självklart saktare), hade en snittförbrukning på ca 24kWh/100km. Detta var med helt full bil, 2 vuxna, 2 barn, men inga cyklar bak. Det var jag sjukt imponerad av. Först över 200kmh börjar bilen dra över 30kWh/100km.
Körde idag fr Göteborg till Oslo, låg i stort sett med farthållare i 120kmh med en snittförbrukning på 27kWh/100km med skillnaden att vi hade 4 cyklar bak på kroken. Cyklarna förstör verkligen aerodynamiken. Svensk asfalt är visserligen råare, men inte så mkt.
Som en Model S då...
BMW i4
Moderator: Redaktion
Re: BMW i4
27,8 kWp solceller
Re: BMW i4
Dafro skrev:Fast lite billigare väl.MWall skrev:HelectriC skrev:Intressant jämförelse:
Körde några hundra mil i Tyskland och låg 170-200kmh där det gick (ofta självklart saktare), hade en snittförbrukning på ca 24kWh/100km. Detta var med helt full bil, 2 vuxna, 2 barn, men inga cyklar bak. Det var jag sjukt imponerad av. Först över 200kmh börjar bilen dra över 30kWh/100km.
Körde idag fr Göteborg till Oslo, låg i stort sett med farthållare i 120kmh med en snittförbrukning på 27kWh/100km med skillnaden att vi hade 4 cyklar bak på kroken. Cyklarna förstör verkligen aerodynamiken. Svensk asfalt är visserligen råare, men inte så mkt.
Som en Model S då...
Och mindre.
Re: BMW i4
Men sjukt mkt roligare Bästa och roligaste bilen jag kört på Autobahn so far. Riktig kvalitetsbil!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Ja vi hade inte fått plats åndå så då spelar inte så stor roll.HelectriC skrev:Men sjukt mkt roligare Bästa och roligaste bilen jag kört på Autobahn so far. Riktig kvalitetsbil!
Re: BMW i4
Nej, frugan klagade lite på att vi inte fick med allt vi villeMWall skrev:Ja vi hade inte fått plats åndå så då spelar inte så stor roll.HelectriC skrev:Men sjukt mkt roligare Bästa och roligaste bilen jag kört på Autobahn so far. Riktig kvalitetsbil!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Provkörde i4. Blev imponerad och tycker nog den har kört om Tesla.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: BMW i4
...om man bara kunde få tag på en.Niclas skrev:Provkörde i4. Blev imponerad och tycker nog den har kört om Tesla.
Re: BMW i4
Teslabjörn kör en nu och den verkar rapidgatea lite nu när det är varmt. Powerlimit också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW i4
En sak jag kände när jag körde var att den kändes väldigt pigg. M50 gör 0-100 på 3,9 s står det väl men den kändes som en model s Ludicrous samt riktigt bra i höga hastigheter.
Killgissning att den gör 0-100 på 3 s?
Killgissning att den gör 0-100 på 3 s?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: BMW i4
Då måste det vara något speciellt med hans exemplar. Jag har ju kört runt 3000km i sommar på Autobahn och snabbladdat flera gånger per dag ibland när det varit 40 grader varmt. Aldrig haft nåt problem varken med laddning eller att köra 200 kmh över längre sträckor.taliz skrev:Teslabjörn kör en nu och den verkar rapidgatea lite nu när det är varmt. Powerlimit också.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Jag kollade med en Dragy box för några månader sen, då under inte helt optimala förhållanden, men fick ändå till 3,7sek. Det som är kul med M50 är att den inte stryper effekt märkbart när SoC bli låg, det älskar jag. Kör jag långt så ligger jag ofta och laddar i intervallet 10-60%. Med tidigare Tesla blev resultatet då att jag hade full effekt bara mellan ca 50-60% och det var alltid en stor besvikelse. Nu går det fint att göra en fet omkörning även med 10% SoCNiclas skrev:En sak jag kände när jag körde var att den kändes väldigt pigg. M50 gör 0-100 på 3,9 s står det väl men den kändes som en model s Ludicrous samt riktigt bra i höga hastigheter.
Killgissning att den gör 0-100 på 3 s?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
För övrigt så vägde jag in bilen idag med full packning, hela familjen, stort thule cykelstativ och 4 cyklar=2660kg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Körde om en i4 M50 på E4:an i höjd med Nyköping tror jag. En grön med cyklar på taket. Väldigt fin bil. Men överraskande hög.
Re: BMW i4
Jag har testar bägge modellerna under några timmar med förhoppning att den skulle kunna ersätta min MS. Men jag är lite besviken. Chassi och styrning gillar jag, men inte känslan i gaspedalen. Trodde oxå att bilen skulle kännas lite mindre än min pråm, men jag upplever den som relativt stor utvändigt men väldigt trång invändigt, bra vändradie är det ju såklart. Skramlet då man stänger dörrarna är inte roligt, lite samma känsla som i min 997.2
Nja, jakten går vidare för mig
Nja, jakten går vidare för mig
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3336
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: BMW i4
Det känns som att man sitter högt i den också.MWall skrev:Körde om en i4 M50 på E4:an i höjd med Nyköping tror jag. En grön med cyklar på taket. Väldigt fin bil. Men överraskande hög.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: BMW i4
Hade du den i sport boost? Då får iaf jag samma hårda spark som hos Tesla, men som fattas hos tex Polestar. Men kör du i vanlig sport eller comfort, så blir gasresponsen mer mjuk. Lite kul att du tycker den har bra svängradie, jag tycker den är skitkass Däremot så tycker jag bilen känns betydligt mindre än Model S, den var verkligen stor att ratta runt. Även dörrarna verkar som en del tycker skramlar, men jag undrar om det är på de första bilarna? Min bil skramlar ingenting i dörrarna trots att de är ramlösa.Front242 skrev:Jag har testar bägge modellerna under några timmar med förhoppning att den skulle kunna ersätta min MS. Men jag är lite besviken. Chassi och styrning gillar jag, men inte känslan i gaspedalen. Trodde oxå att bilen skulle kännas lite mindre än min pråm, men jag upplever den som relativt stor utvändigt men väldigt trång invändigt, bra vändradie är det ju såklart. Skramlet då man stänger dörrarna är inte roligt, lite samma känsla som i min 997.2
Nja, jakten går vidare för mig
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: BMW i4
Kia EV6 GT ?Front242 skrev:Jag har testar bägge modellerna under några timmar med förhoppning att den skulle kunna ersätta min MS. Men jag är lite besviken. Chassi och styrning gillar jag, men inte känslan i gaspedalen. Trodde oxå att bilen skulle kännas lite mindre än min pråm, men jag upplever den som relativt stor utvändigt men väldigt trång invändigt, bra vändradie är det ju såklart. Skramlet då man stänger dörrarna är inte roligt, lite samma känsla som i min 997.2
Nja, jakten går vidare för mig
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: BMW i4
Jag tror jag testade alla körlägen -:) Jag prövade ju två olika bilar, bägge kan ju ha varit tidiga iofs. Bägge skramlade oskönt. Jag har haft 6 olika BMW tidigare som tjänstepulkor och de har haft rätt BMW-tjoff i dörrarna, alla har varit med dörrkarm iofs. Sedan så saknar jag lite fingerspetzgefuhl på växelgrunkan t.ex. Gasresponsen känns inte så finreglerad, eller vad man skall säga. Teslan briljerar ju lite där imho (snart det enda den briljerar på iofs)HelectriC skrev:Hade du den i sport boost? Då får iaf jag samma hårda spark som hos Tesla, men som fattas hos tex Polestar. Men kör du i vanlig sport eller comfort, så blir gasresponsen mer mjuk. Lite kul att du tycker den har bra svängradie, jag tycker den är skitkass Däremot så tycker jag bilen känns betydligt mindre än Model S, den var verkligen stor att ratta runt. Även dörrarna verkar som en del tycker skramlar, men jag undrar om det är på de första bilarna? Min bil skramlar ingenting i dörrarna trots att de är ramlösa.Front242 skrev:Jag har testar bägge modellerna under några timmar med förhoppning att den skulle kunna ersätta min MS. Men jag är lite besviken. Chassi och styrning gillar jag, men inte känslan i gaspedalen. Trodde oxå att bilen skulle kännas lite mindre än min pråm, men jag upplever den som relativt stor utvändigt men väldigt trång invändigt, bra vändradie är det ju såklart. Skramlet då man stänger dörrarna är inte roligt, lite samma känsla som i min 997.2
Nja, jakten går vidare för mig
Jag tycker att MS känns som en pråm i ett p-hus t.ex och hade förväntat mig att i4:an kändes nättare. Jag upplevde den som ganska bred. Möjligen kan det ju vara så att det beror på att jag inte är van och tänker för mycket med en lånebil
Re: BMW i4
Jag får nog masa mig till Kia och kolla. Dock så brukar sätta mig i allt asiatiskt i bilväg, blunda och nej. Tysksjukan är svår att botaTellus skrev:Kia EV6 GT ?Front242 skrev:Jag har testar bägge modellerna under några timmar med förhoppning att den skulle kunna ersätta min MS. Men jag är lite besviken. Chassi och styrning gillar jag, men inte känslan i gaspedalen. Trodde oxå att bilen skulle kännas lite mindre än min pråm, men jag upplever den som relativt stor utvändigt men väldigt trång invändigt, bra vändradie är det ju såklart. Skramlet då man stänger dörrarna är inte roligt, lite samma känsla som i min 997.2
Nja, jakten går vidare för mig
Re: BMW i4
Ok, om man är van vid BMW över 3-serien så har jag hört från flera att i4 inte känns tillräckligt premium just för att 5,6,7 serie etc är så extremt mkt mer premium. När jag jämför med Polestar, ioniq5, Tesla 3/Y/S, så känns i4 som den med mest premiumkänsla och bäst ihopskruvad. Blir intressant att uppleva i5 när den kommer från BMW.Front242 skrev:Jag tror jag testade alla körlägen -:) Jag prövade ju två olika bilar, bägge kan ju ha varit tidiga iofs. Bägge skramlade oskönt. Jag har haft 6 olika BMW tidigare som tjänstepulkor och de har haft rätt BMW-tjoff i dörrarna, alla har varit med dörrkarm iofs. Sedan så saknar jag lite fingerspetzgefuhl på växelgrunkan t.ex. Gasresponsen känns inte så finreglerad, eller vad man skall säga. Teslan briljerar ju lite där imho (snart det enda den briljerar på iofs)HelectriC skrev:Hade du den i sport boost? Då får iaf jag samma hårda spark som hos Tesla, men som fattas hos tex Polestar. Men kör du i vanlig sport eller comfort, så blir gasresponsen mer mjuk. Lite kul att du tycker den har bra svängradie, jag tycker den är skitkass Däremot så tycker jag bilen känns betydligt mindre än Model S, den var verkligen stor att ratta runt. Även dörrarna verkar som en del tycker skramlar, men jag undrar om det är på de första bilarna? Min bil skramlar ingenting i dörrarna trots att de är ramlösa.Front242 skrev:Jag har testar bägge modellerna under några timmar med förhoppning att den skulle kunna ersätta min MS. Men jag är lite besviken. Chassi och styrning gillar jag, men inte känslan i gaspedalen. Trodde oxå att bilen skulle kännas lite mindre än min pråm, men jag upplever den som relativt stor utvändigt men väldigt trång invändigt, bra vändradie är det ju såklart. Skramlet då man stänger dörrarna är inte roligt, lite samma känsla som i min 997.2
Nja, jakten går vidare för mig
Jag tycker att MS känns som en pråm i ett p-hus t.ex och hade förväntat mig att i4:an kändes nättare. Jag upplevde den som ganska bred. Möjligen kan det ju vara så att det beror på att jag inte är van och tänker för mycket med en lånebil
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
OT:HelectriC skrev:Hade du den i sport boost? Då får iaf jag samma hårda spark som hos Tesla, men som fattas hos tex Polestar.
Om man saknar spark i P2 LRDM så kan jag rekommendera att lägga 10k på en acc boost. Min har blivit betydligt ryckigare när jag är oförsiktig med lekpedalen
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: BMW i4
Jag körde i4 i sport boost och det var rejält tryck i accelerationen. Mkt fin styrning och fjädring.
Och så HUD! Varför inte Tesla har det är en gåta.
Men löjligt med startknapp. Måste man förresten trycka i körlägesknapp varje gång man startar i4 eller ligger sport boost kvar som förval?
En annan sak var irriterande, att man måste trycka växelväljaren till vänster för att få ordentlig regenerativ bromseffekt. Vill alltid ha det så, så att man kan köra one-pedal driving.
Men å andra sidan är regenereringen bättre på i4 då den bromsar mer och ända till stopp vilket inte Tesla gör så du måste byta foten till bromsen ändå.
Och så HUD! Varför inte Tesla har det är en gåta.
Men löjligt med startknapp. Måste man förresten trycka i körlägesknapp varje gång man startar i4 eller ligger sport boost kvar som förval?
En annan sak var irriterande, att man måste trycka växelväljaren till vänster för att få ordentlig regenerativ bromseffekt. Vill alltid ha det så, så att man kan köra one-pedal driving.
Men å andra sidan är regenereringen bättre på i4 då den bromsar mer och ända till stopp vilket inte Tesla gör så du måste byta foten till bromsen ändå.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: BMW i4
Tesla bromsar självklart till stopp om du ställer in det så. Kan gå månader mellan manuell bromsning trots 500 mil/månad.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: BMW i4
Ingen av Teslor jag har kört har stannat till stopp utan att trycka på bromspedalen?
Vi pratar inte autopilot här alltså.
Vi pratar inte autopilot här alltså.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014