Tråden har dött senaste veckan. Kan man säga att det är slut på köandet för den här sommaren? Har alla norrmän åkt hem? Är det just Juli som är mest problematiskt?
Verkar som det börjar återgå till det ”normala” efter semestern. Syns tydligt här i Bollnäs där det hela sommaren har varit tidvis långa köer från där RV50/83 möts. Men nu är det inga köer.
Tror många har börjat jobba. Här nere utanför Åhus är det nästan tomt på stranden trots kanonväder.
Tråden har dött senaste veckan. Kan man säga att det är slut på köandet för den här sommaren? Har alla norrmän åkt hem? Är det just Juli som är mest problematiskt?
Verkar som det börjar återgå till det ”normala” efter semestern. Syns tydligt här i Bollnäs där det hela sommaren har varit tidvis långa köer från där RV50/83 möts. Men nu är det inga köer.
Tror många har börjat jobba. Här nere utanför Åhus är det nästan tomt på stranden trots kanonväder.
Slut på köerna? Blev det inte värre än så här? Norrmännen verkar vana vid köer, blir det så här också framöver?
Tråden har dött senaste veckan. Kan man säga att det är slut på köandet för den här sommaren? Har alla norrmän åkt hem? Är det just Juli som är mest problematiskt?
Verkar som det börjar återgå till det ”normala” efter semestern. Syns tydligt här i Bollnäs där det hela sommaren har varit tidvis långa köer från där RV50/83 möts. Men nu är det inga köer.
Tror många har börjat jobba. Här nere utanför Åhus är det nästan tomt på stranden trots kanonväder.
Slut på köerna? Blev det inte värre än så här? Norrmännen verkar vana vid köer, blir det så här också framöver?
Vet inte. Idag ska vi åka hem. Får se om jag får köa nåt. Tycker det gått bra. Blir 840 mil på semestern innan vi är hemma. Det mesta laddat på SuC. Köade 2 minuter i Ödeshög och vände i dörren på en sydfransk SuC som var full för att istället köra till nästa. Annars har det alltid funnits plats. Iofs valde vi att ladda i Markaryd trots att vi hade tagit oss till Lödde också, just för att slippa köa. Så viss hänsyn har jag tagit till den ökade beläggningen.
Åkte hem söndag 31 Juli från Malmö till Sthlm. Bilen förslog först laddning i Jönköping. När vi närmade oss så var det kö där och även i Ödeshög och Linköping. Då förslog bilen att vi skulle gå in i Toftaholm och fylla på med redan då, SoC 50%.
Åkte hem söndag 31 Juli från Malmö till Sthlm. Bilen förslog först laddning i Jönköping. När vi närmade oss så var det kö där och även i Ödeshög och Linköping. Då förslog bilen att vi skulle gå in i Toftaholm och fylla på med redan då, SoC 50%.
Jönköping och Ödeshög är alltid fullt när jag är där. Åker säkert på "fel" tider om man frågar fårskocken här. Även Kalmar hade kö när jag var där sist (torsdag eller fredag, minns inte) men vem orkar gå in och skriva här varje gång.
Jönköping och Ödeshög är alltid fullt när jag är där. Åker säkert på "fel" tider om man frågar fårskocken här. Även Kalmar hade kö när jag var där sist (torsdag eller fredag, minns inte) men vem orkar gå in och skriva här varje gång.
Ja det är ju tomt hela nätterna så det finns gott om överkapacitet, så varför åker du dagtid som är rusningstid?
Jönköping och Ödeshög är alltid fullt när jag är där. Åker säkert på "fel" tider om man frågar fårskocken här. Även Kalmar hade kö när jag var där sist (torsdag eller fredag, minns inte) men vem orkar gå in och skriva här varje gång.
Ja det är ju tomt hela nätterna så det finns gott om överkapacitet, så varför åker du dagtid som är rusningstid?
De skulle ju kunna sänka priset till 1/3 kl 22-06 för att få de snålaste att avstå laddning dagtid. Win-win.
Snåljåparna destinationsladdar ju den tiden.
Inte på SuC.
Nä precis, vilket innebär att man inte ändå inte når dessa människor då de hellre arbetar halvtid med att hitta en destinationsladdare som funkar för att spara in motsvarande en lunch på lägre kW-pris.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Åkte hem söndag 31 Juli från Malmö till Sthlm. Bilen förslog först laddning i Jönköping. När vi närmade oss så var det kö där och även i Ödeshög och Linköping. Då förslog bilen att vi skulle gå in i Toftaholm och fylla på med redan då, SoC 50%.
Jönköping och Ödeshög är alltid fullt när jag är där. Åker säkert på "fel" tider om man frågar fårskocken här. Även Kalmar hade kö när jag var där sist (torsdag eller fredag, minns inte) men vem orkar gå in och skriva här varje gång.
Att kalla folk fårskocken för att man inser att du ör en ödmjuk Teslaägare.
Åkte hem söndag 31 Juli från Malmö till Sthlm. Bilen förslog först laddning i Jönköping. När vi närmade oss så var det kö där och även i Ödeshög och Linköping. Då förslog bilen att vi skulle gå in i Toftaholm och fylla på med redan då, SoC 50%.
Körde hem 5/8 samma sträcka och råkade ut för exakt samma sak. Var "tvungen" att svänga in via Toftaholm.
Ställde mig på en v2 med min X. När jag kom tillbaka hade 1(!) bil till kommit dit och ställt sin 3a på samma par som min... Alla andra laddare var tomma.
Åkte hem söndag 31 Juli från Malmö till Sthlm. Bilen förslog först laddning i Jönköping. När vi närmade oss så var det kö där och även i Ödeshög och Linköping. Då förslog bilen att vi skulle gå in i Toftaholm och fylla på med redan då, SoC 50%.
Körde hem 5/8 samma sträcka och råkade ut för exakt samma sak. Var "tvungen" att svänga in via Toftaholm.
Ställde mig på en v2 med min X. När jag kom tillbaka hade 1(!) bil till kommit dit och ställt sin 3a på samma par som min... Alla andra laddare var tomma.
Har köerna till Teslas SuC i princip försvunnit nu när semestern är över?
Ingen har råd att åka med dagens elpriser
Var lugnt med bilar här om eftermiddagen när jag åkte igenom Stockholm så tror fler och fler kommer sälja/ställa bilen nu när drivmedelspriserna skenar.
Kan man ladda billigt nattetid, från egna solceller eller ladda gratis i stor utsträckning så är fortfarande elbil billigaste alternativet idag (trots höga elpriser).
Ser dock att Tesla har sänkt sina SuC priser med ca 1sek/kwh sedan i somras samt MVH
Undrar när dom tänker öppna upp dom 20 som det är förberett för där, börjar kanske bli dags.
Det tråkiga är väl att det måste bli kö under en längre tid först innan de reagerar. Åtminstone får man det intrycket, det kan vara en massa bakomliggande faktorer också. Effektbrist som gör att de bara fick 20 ström till laddare fast de ville ha 40 tex.
Sen undrar jag själv hur många som ställer upp laddningen till 100% när det är hög belastning trots att de inte behöver det. När vi anlände till Linköping nyligen stod där en Polestar 2, en ID4 och en med laddporten fram vid förardörren. Vi laddade vår Model 3 SR+ som ändå inte är världens snabbaste på att ladda på 17 min eller nåt sånt där från 17%-79% ("tillräckligt för att nå destinationen"). Kopplade sen loss så nästa kunde ladda. Alla tre icke-teslorna stod kvar när vi lämnade.
Kan det bero på att det inte finns nån pålitlig räckviddsindikator i de bilarna, så man ser till att alltid ladda till 100%? Eller laddar de bara väldigt långsamt, vilket i kombination med hög förbrukning förstås ger långa laddstopp?
Nej, det beror på ren och skär egoism. När jag vänligt försökt påpeka på olika forum att det går snabbare för alla om man inte laddar till 100% är det förvånansvärt många som blir kränkta/djupt upprörda. Ingen ska säga åt dem hur länge de ska ladda. Den enda lösningen är att slänga på en rejäl minutavgift om man stannar längre än 20-30 minuter. Ska man äta lunch kan man lika gärna välja en långsammare laddare.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Undrar när dom tänker öppna upp dom 20 som det är förberett för där, börjar kanske bli dags.
Det tråkiga är väl att det måste bli kö under en längre tid först innan de reagerar. Åtminstone får man det intrycket, det kan vara en massa bakomliggande faktorer också. Effektbrist som gör att de bara fick 20 ström till laddare fast de ville ha 40 tex.
Sen undrar jag själv hur många som ställer upp laddningen till 100% när det är hög belastning trots att de inte behöver det. När vi anlände till Linköping nyligen stod där en Polestar 2, en ID4 och en med laddporten fram vid förardörren. Vi laddade vår Model 3 SR+ som ändå inte är världens snabbaste på att ladda på 17 min eller nåt sånt där från 17%-79% ("tillräckligt för att nå destinationen"). Kopplade sen loss så nästa kunde ladda. Alla tre icke-teslorna stod kvar när vi lämnade.
Kan det bero på att det inte finns nån pålitlig räckviddsindikator i de bilarna, så man ser till att alltid ladda till 100%? Eller laddar de bara väldigt långsamt, vilket i kombination med hög förbrukning förstås ger långa laddstopp?
Nej, det beror på ren och skär egoism. När jag vänligt försökt påpeka på olika forum att det går snabbare för alla om man inte laddar till 100% är det förvånansvärt många som blir kränkta/djupt upprörda. Ingen ska säga åt dem hur länge de ska ladda. Den enda lösningen är att slänga på en rejäl minutavgift om man stannar längre än 20-30 minuter. Ska man äta lunch kan man lika gärna välja en långsammare laddare.
Jag är för minutpris men laddar till 100 eller strax under om jag behöver men så laddar ju E-tron med ca 60 kW vid 99%, inte många som gör. Var på tjänsteresa och åkte med kollegans id4, den var aldrig över 65 kW. Så ja id4 laddar vansinnigt långsamt om det inte var fel på denna. Håller med att det är ett ofog att ladda mer än nödvändigt när det är många som behöver ladda, fredag och söndag kväll borde man absolut ha minuttaxa, om alla eller säg 75% laddare är upptagna. Finns det lediga så ser jag inte behovet, men hellre öven minuttaxa då än inte alls.
Undrar när dom tänker öppna upp dom 20 som det är förberett för där, börjar kanske bli dags.
Det tråkiga är väl att det måste bli kö under en längre tid först innan de reagerar. Åtminstone får man det intrycket, det kan vara en massa bakomliggande faktorer också. Effektbrist som gör att de bara fick 20 ström till laddare fast de ville ha 40 tex.
Sen undrar jag själv hur många som ställer upp laddningen till 100% när det är hög belastning trots att de inte behöver det. När vi anlände till Linköping nyligen stod där en Polestar 2, en ID4 och en med laddporten fram vid förardörren. Vi laddade vår Model 3 SR+ som ändå inte är världens snabbaste på att ladda på 17 min eller nåt sånt där från 17%-79% ("tillräckligt för att nå destinationen"). Kopplade sen loss så nästa kunde ladda. Alla tre icke-teslorna stod kvar när vi lämnade.
Kan det bero på att det inte finns nån pålitlig räckviddsindikator i de bilarna, så man ser till att alltid ladda till 100%? Eller laddar de bara väldigt långsamt, vilket i kombination med hög förbrukning förstås ger långa laddstopp?
Nej, det beror på ren och skär egoism. När jag vänligt försökt påpeka på olika forum att det går snabbare för alla om man inte laddar till 100% är det förvånansvärt många som blir kränkta/djupt upprörda. Ingen ska säga åt dem hur länge de ska ladda. Den enda lösningen är att slänga på en rejäl minutavgift om man stannar längre än 20-30 minuter. Ska man äta lunch kan man lika gärna välja en långsammare laddare.
Jag är för minutpris men laddar till 100 eller strax under om jag behöver men så laddar ju E-tron med ca 60 kW vid 99%, inte många som gör. Var på tjänsteresa och åkte med kollegans id4, den var aldrig över 65 kW. Håller med att det är ett ofog att ladda mer än nödvändigt när det är många som behöver ladda, fredag och söndag kväll borde man absolut ha minuttaxa, om alla eller säg 75% laddare är upptagna. Finns det lediga så ser jag inte behovet, men hellre öven minuttaxa då än inte alls.
Jo, det är därför jag inte tycker att man ska införa en straffavgift över en viss procent, utan köra betalning per kWh fram till en viss tid gått och sen lägga på en rejäl minutavgift uppe på kWh priset. Tesla har väl kört med ett sånt system ganska länge när det är hög belastning, eller har jag fått fel för mig?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)