Var hittar man statistik elpriser?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Var hittar man statistik elpriser?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Hej!

Tror jag blir tokig. Har letat i en timme efter nånstans jag kan få ner en excel med senaste årets timpriser på el (SE3) -- men inte lyckats. Nån som vet vart eller redan har samlat datan? Vattenfall dyker upp högst på google men tillåter bara en vecka i taget.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Var hittar man statistik elpriser?

Inlägg av [JM] »

Hmpftfhdns skrev:
Hej!

Tror jag blir tokig. Har letat i en timme efter nånstans jag kan få ner en excel med senaste årets timpriser på el (SE3) -- men inte lyckats. Nån som vet vart eller redan har samlat datan? Vattenfall dyker upp högst på google men tillåter bara en vecka i taget.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kra ... statistik/
niklas12
Inlägg: 2552
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Var hittar man statistik elpriser?

Inlägg av niklas12 »

Hmpftfhdns skrev:
Hej!

Tror jag blir tokig. Har letat i en timme efter nånstans jag kan få ner en excel med senaste årets timpriser på el (SE3) -- men inte lyckats. Nån som vet vart eller redan har samlat datan? Vattenfall dyker upp högst på google men tillåter bara en vecka i taget.
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market ... nordic/map
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Var hittar man statistik elpriser?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Det här var svårt. Jag vill alltså bara ha nordpools pris på el i SE3 i SEK per timme för ett år tillbaka.

Men länken till svenska kraftnät visar inget om priser.

Och nordpool har tagit bort datan offentligt och börjat ta betalt:
Here you can find a list of all the data content available to customers in the new Data Portal.

Please note that from 21.01.2022 Historical Market Data will no longer be available on the public website.

Please note that from 14.02.2022 download functionality will no longer be available on the public website.

Please note that from 7.06.2022 we will begin limiting access to the historical data on our market data pages.

Access to the Data Portal

For up to three users = €600 per annum
Ingen som vet var datan finns eller har den?
krille
Inlägg: 206
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Var hittar man statistik elpriser?

Inlägg av krille »

Hmpftfhdns skrev:
Det här var svårt. Jag vill alltså bara ha nordpools pris på el i SE3 i SEK per timme för ett år tillbaka.

Men länken till svenska kraftnät visar inget om priser.

Och nordpool har tagit bort datan offentligt och börjat ta betalt:
Here you can find a list of all the data content available to customers in the new Data Portal.

Please note that from 21.01.2022 Historical Market Data will no longer be available on the public website.

Please note that from 14.02.2022 download functionality will no longer be available on the public website.

Please note that from 7.06.2022 we will begin limiting access to the historical data on our market data pages.

Access to the Data Portal

For up to three users = €600 per annum
Ingen som vet var datan finns eller har den?
Hittar du något så får du gärna återmata… jag är själv intresserad men har sökt förgäves. Skulle vilja samköra den datan med produktionsdata från min brf:s solceller för att visualisera ”intäkt” per timme, dag osv
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Var hittar man statistik elpriser?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Jag bet i det sura äpplet och tankade ner 6 dagar i taget från vattenfall. Så nu har jag i alla fall SE3 för i år.
krille
Inlägg: 206
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Var hittar man statistik elpriser?

Inlägg av krille »

Hmpftfhdns skrev:
Jag bet i det sura äpplet och tankade ner 6 dagar i taget från vattenfall. Så nu har jag i alla fall SE3 för i år.
Hade inte noterat att det gick att ladda ner i excelformat... nu har jag data för all tid som vi haft våra solceller :) ska bara se om jag kan automatisera en hämtning när jag får lite tid över...
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Var hittar man statistik elpriser?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Bara att det gick i alla fall. Tänkte byta till timpris nu. Hade varit bra om man hade kunnat få ut sitt egen prishistorik per timme från sin elhandlare då — nån som har ett bekräftat fall där det funkar? Exempelvis om man har vattenfall och från dras inloggning kan få ut sitt pris per timme för ett år tillbaka (inkl påslag).
Skriv svar