Risk för energikrig i vinter? SvD artikel

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Risk för energikrig i vinter? SvD artikel

Inlägg av thnis »

Zalman3 skrev:
Matte skrev:
Mitt hus drar ca 0.15kwh/h. Alltså ca 3.6kwh per dygn när vi inte är hemma. Är kyl, frys o ventilation, och eventuellt något litet som står o drar. Jag testade dra upp ventilation till maxhastighet och då ökade det ca 0.05kwh/h har jag för mig.
Intressant är vilken baslast man har.
Hur lågt kan man komma ner om man inte gör någonting.
Har man hög baslast måste man leta efter eltjuvar.
Vad är det som drar ström?

Sen är det intressant, vad är det som drar ström?
Vilka beteenden kan ändras?
Ska man gå över till raw food?
Nyttigt och gott.
Som varken behöver kylas eller vämas.

Gör en strömbudget.
Hur mycket el får användas till:
Belysning
Uppvärmning
Matlagning
Varmvatten
lprylar( dator, padda, mobil, TV)
Svårt att jämföra med att bo i hus och lägenhet. Vi har klivit av fastighetskarusellen och bor nu i lägenhet. Oftast så ingår uppvärmning i månadsavgiften så den ser vi aldrig förutom på årsmötet i BRF'en. Så det är väldigt lätt att ha en "låg elförbrukning". Men det är ju inte hela sanningen...
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3682
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Risk för energikrig i vinter? SvD artikel

Inlägg av jonasl »

Vår förening med 32 förhållandevis nybyggda (2006) lägenheter har en uppvärmningskostnad på ca 500 000 kr / år, inkl varmvatten. Fjärrvärme. Vi ska se över vad det går att göra åt den i mina ögon höga kostnaden, försöka balansera värmesystemet bland annat då det i vissa lägenheter går att ha väldigt varmt. I den vi bor i är det inga problem att ha 25 grader t.ex, normalt sett har vi knappt någon värme på (1-2 av 9 på elementen, med mindre blir det kallras från fönster) och det är ändå 22-23 grader inne.

Föreningens elförbrukning är en marginell kostnad på totalen dock, överskuggas helt av uppvärmning och räntor även om en skulle tredubblas.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Risk för energikrig i vinter? SvD artikel

Inlägg av SwedishAdvocate »

Zalman3 skrev:
Tänk om SE4 skulle få norrländska vintrar med mycket snö och minus 30-40 grader. /...
När hände det senast?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Risk för energikrig i vinter? SvD artikel

Inlägg av nek0 »

SwedishAdvocate skrev:
Zalman3 skrev:
Tänk om SE4 skulle få norrländska vintrar med mycket snö och minus 30-40 grader. /...
När hände det senast?...
Kanske förra gången? :lol:
SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Risk för energikrig i vinter? SvD artikel

Inlägg av SwedishAdvocate »

nek0 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Zalman3 skrev:
Tänk om SE4 skulle få norrländska vintrar med mycket snö och minus 30-40 grader. /...
När hände det senast?...
Kanske förra gången? :lol:
Inte de senaste typ 38 åren iallafall :lol: ...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Risk för energikrig i vinter? SvD artikel

Inlägg av nek0 »

SwedishAdvocate skrev:
nek0 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Zalman3 skrev:
Tänk om SE4 skulle få norrländska vintrar med mycket snö och minus 30-40 grader. /...
När hände det senast?...
Kanske förra gången? :lol:
Inte de senaste typ 38 åren iallafall :lol: ...
Skit samma senast var det ändå förra gången. :lol:
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10414
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Risk för energikrig i vinter? SvD artikel

Inlägg av Legato »

jonasl skrev:
Vår förening med 32 förhållandevis nybyggda (2006) lägenheter har en uppvärmningskostnad på ca 500 000 kr / år, inkl varmvatten. Fjärrvärme. Vi ska se över vad det går att göra åt den i mina ögon höga kostnaden, försöka balansera värmesystemet bland annat då det i vissa lägenheter går att ha väldigt varmt. I den vi bor i är det inga problem att ha 25 grader t.ex, normalt sett har vi knappt någon värme på (1-2 av 9 på elementen, med mindre blir det kallras från fönster) och det är ändå 22-23 grader inne.

Föreningens elförbrukning är en marginell kostnad på totalen dock, överskuggas helt av uppvärmning och räntor även om en skulle tredubblas.
Oj. Ganska exakt vad jag förbrukar totalt i 180 m2 hus
, 6 pers med 2-3 elbilar i SE3 (16000:-). Minskar dock förbrukningen med 3-4k med egenanvänd solel.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Risk för energikrig i vinter? SvD artikel

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Matte skrev:
Mitt hus drar ca 0.15kwh/h. Alltså ca 3.6kwh per dygn när vi inte är hemma. Är kyl, frys o ventilation, och eventuellt något litet som står o drar. Jag testade dra upp ventilation till maxhastighet och då ökade det ca 0.05kwh/h har jag för mig.
Intressant är vilken baslast man har.
När jag tittar på elmätaren nu på sommarn (måste såklart vara innan solcellerna släpper loss) så kan elförbrukningen vara noll eller mycket nära noll. Nån såndär orange lampa i en grenkontakt och möjligen nån mobilladdare drar väl alltid nånting. Mikron har en klocka, den drar ju också lite. Och så har jag alltid lite småprylar på kontoret som jag inte brukar stänga av. Det går väl åt några Watt hit och dit.
Men sen kan elförbrukningen plötsligt gå upp rejält en stund. Jag tror inte att det är frys eller kyl, de är så pass snåla idag att det inte borde göra så mycket. Kan vara varmvattenberedaren som rimligen borde läcka lite värme. Den är från 1995, kanske dags att uppdatera den. Fast jag tycker egentligen inte att den känns varm på utsidan. Så himla kass kan den inte vara.
Eller så är det nåt helt annat som jag inte vet om.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10935
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Risk för energikrig i vinter? SvD artikel

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Matte skrev:
Mitt hus drar ca 0.15kwh/h. Alltså ca 3.6kwh per dygn när vi inte är hemma. Är kyl, frys o ventilation, och eventuellt något litet som står o drar. Jag testade dra upp ventilation till maxhastighet och då ökade det ca 0.05kwh/h har jag för mig.
Intressant är vilken baslast man har.
När jag tittar på elmätaren nu på sommarn (måste såklart vara innan solcellerna släpper loss) så kan elförbrukningen vara noll eller mycket nära noll. Nån såndär orange lampa i en grenkontakt och möjligen nån mobilladdare drar väl alltid nånting. Mikron har en klocka, den drar ju också lite. Och så har jag alltid lite småprylar på kontoret som jag inte brukar stänga av. Det går väl åt några Watt hit och dit.
Men sen kan elförbrukningen plötsligt gå upp rejält en stund. Jag tror inte att det är frys eller kyl, de är så pass snåla idag att det inte borde göra så mycket. Kan vara varmvattenberedaren som rimligen borde läcka lite värme. Den är från 1995, kanske dags att uppdatera den. Fast jag tycker egentligen inte att den känns varm på utsidan. Så himla kass kan den inte vara.
Eller så är det nåt helt annat som jag inte vet om.
Varmvattenberedaren. Prova och stäng av den får du se hur snabbt den svalnar.
Värmegolv på någon toalett?
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Risk för energikrig i vinter? SvD artikel

Inlägg av Swede1 »

Forts Jenny Nordbergs artikel:

https://www.svd.se/a/G3zq7J/jenny-nordb ... ens-borjat

De enda rimliga projektionerna som kan göras är nämligen hur mycket som kan sparas in. EU har ju till exempel bestämt att dra ner och fasa ut rysk energiimport och som ambition att 15 procent mindre gas ska förbrukas. Men det är inte tvingande, och kan variera kraftigt mellan olika länder: Politiker kan också överskatta medborgare och industriers vilja att dra ner på frivillig väg.

De senaste veckorna har jag hört både analytiker och handlare säga att energimarknaden sedan ett tag redan är ”pretty crazy”. Det är väldigt dyrt och svårt att förhandla och köpa framtida energikontrakt. Det innebär att den som vill tillverka något det närmaste året inte har en aning om vad kostnaden egentligen kommer bli.

De säger också att det kan komma ett läge när marknaden inte förmår reglera tillgång och efterfrågan på egen hand längre. Eftersom tillgången är begränsad.

Energipriserna har redan stigit med hundratals procent i Europa, och priset för gas är redan sjudubbelt högre än vad det är i USA. Och när en sorts energi blir dyrare blir alla andra också dyrare. Den som inte har nog med gas bränner olja istället, och försöker få tag i mer kol. Och så vidare.

/
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 262
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Risk för energikrig i vinter? SvD artikel

Inlägg av Holve »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Matte skrev:
Mitt hus drar ca 0.15kwh/h. Alltså ca 3.6kwh per dygn när vi inte är hemma. Är kyl, frys o ventilation, och eventuellt något litet som står o drar. Jag testade dra upp ventilation till maxhastighet och då ökade det ca 0.05kwh/h har jag för mig.
Intressant är vilken baslast man har.
När jag tittar på elmätaren nu på sommarn (måste såklart vara innan solcellerna släpper loss) så kan elförbrukningen vara noll eller mycket nära noll. Nån såndär orange lampa i en grenkontakt och möjligen nån mobilladdare drar väl alltid nånting. Mikron har en klocka, den drar ju också lite. Och så har jag alltid lite småprylar på kontoret som jag inte brukar stänga av. Det går väl åt några Watt hit och dit.
Men sen kan elförbrukningen plötsligt gå upp rejält en stund. Jag tror inte att det är frys eller kyl, de är så pass snåla idag att det inte borde göra så mycket. Kan vara varmvattenberedaren som rimligen borde läcka lite värme. Den är från 1995, kanske dags att uppdatera den. Fast jag tycker egentligen inte att den känns varm på utsidan. Så himla kass kan den inte vara.
Eller så är det nåt helt annat som jag inte vet om.
Jag har tilläggsisolerat min lilla varmvattenberedare. Den hade typ 2cm pur isolering..
Senast redigerad av Holve, redigerad totalt 1 gånger.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Risk för energikrig i vinter? SvD artikel

Inlägg av Andersen »

Swede1 skrev:
https://www.svd.se/a/G3zq7J/jenny-nordb ... ens-borjat

Kriget har inte börjat än?

Frågor att diskuter@ tex:

Tror du det är nån risk eller är det bara att köra på som vanligt?

Hur förbereder du dig för vintern?

Har Javier Blas rätt?

https://www.bloomberg.com/news/articles ... -in-europe

Det är nu, mitt i värmeböljan, som Europa skulle ha bunkrat ordentligt: olja, gas och kol, för att klara vintern. För att stå emot Putin och vara mindre beroende av energi från Ryssland. Utan i stället låta sanktionerna puttra på, hinna rusta upp Ukraina ännu mer och fortsätta ge dem en chans mot en övermäktig fiende.

Det var planen, men svetten i Europa gör det svårare att samla energi i den mängd som skulle behövas för att säkra det närmaste halvåret.

Vattennivåerna är för låga och floderna som ska bära kolpråmarna för torra. Hälften av Frankrikes kärnkraftverk står stilla, och resten har fått köras på halvfart eftersom vattnet som kyler dem har blivit för varmt. Inte ens i Norge råder fullt blås, och de kan inte öka gasexporten. Att smälla upp nya vind- och solkraftverk är inget som heller kan göras i en handvändning.

Flera amerikanska experter siar nu därför oroligt om den värsta energikrisen sedan 1970-talet – och de syftar inte i första hand på sig själva. Utan på Europa.

Att det blir dyrare än någon ens vågar gissa står redan klart. Men det finns ett ännu större problem: Att energin kanske helt enkelt inte räcker till alla, för allt.

Tre saker avgör hur Europas vinter kommer utspela sig, enligt författaren och energianalytikern Javier Blas: hur mycket Putin stänger av eller släpper på den ryska exportkranen, som Europa fortfarande delvis räknar med. Sen: Hur kallt det blir. Och hur mycket konsumenter och industri lyckas dra ner på sin energikonsumtion.

De två första faktorerna går inte att sia om månader i förväg. Så vad säger du; kan du tänka dig att stänga av hårtorken för Ukraina? Duscha mindre? Sova i dubbla tröjor?

// Min reflektion är att priserna på el är mycket volatila 10 öre ena dagen och uppåt 10 kronor nästa (per kwh), måste vara lönsamt att kunna lagra el bara någon dag eller timmar och sälja den dyrt sen, vilka kan snabbt höja den kapaciteten?? Kan du med elbil göra det ?//
SvD sysslar ofta med FUD, med sin högeragenda från ledarplats. Här är statusen för gasförråden i Tyskland:
FamE4U7WYAItVEa.jpg
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Rimlig
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 aug 2022 08:51

Re: Risk för energikrig i vinter? SvD artikel

Inlägg av Rimlig »

Grafen ser ut att stämma med det som europeiska TSOer (tex Svk) sagt; att alla ska hjälpas åt med att trycka ut sitt överskott från inte minst vind till att fylla gasdepåerna inför vintern, för att få bättre förutsättningar att klara risken att Putin stryper gasen än mer.
Nu har det varit lite mer utmanande än väntat då en hel del gått till att stötta Frankrike som ju haft stora provlem med sin kärnkraftsproduktion, men uppenbart är nivåerna på väg upp
Model S 85D -15
Model 3 Performance -21
Model S Ludicrous Performance -20
Model S Plaid, röd
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Risk för energikrig i vinter? SvD artikel

Inlägg av OfarligTesla »

jonasl skrev:
Vår förening med 32 förhållandevis nybyggda (2006) lägenheter har en uppvärmningskostnad på ca 500 000 kr / år, inkl varmvatten. Fjärrvärme. Vi ska se över vad det går att göra åt den i mina ögon höga kostnaden, försöka balansera värmesystemet bland annat då det i vissa lägenheter går att ha väldigt varmt. I den vi bor i är det inga problem att ha 25 grader t.ex, normalt sett har vi knappt någon värme på (1-2 av 9 på elementen, med mindre blir det kallras från fönster) och det är ändå 22-23 grader inne.

Föreningens elförbrukning är en marginell kostnad på totalen dock, överskuggas helt av uppvärmning och räntor även om en skulle tredubblas.
Låter rätt högt faktiskt, undrar hur det går till. Vår förening med hus byggda sent 1800-tal hade under 300k på uppvärmning för 26 lägenheter via fjärrvärme, och det var för 2021 då två vindslägenheter hade trasig golvvärme under vintern så den gick på max hela tiden.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3682
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Risk för energikrig i vinter? SvD artikel

Inlägg av jonasl »

OfarligTesla skrev:
Låter rätt högt faktiskt, undrar hur det går till. Vår förening med hus byggda sent 1800-tal hade under 300k på uppvärmning för 26 lägenheter via fjärrvärme, och det var för 2021 då två vindslägenheter hade trasig golvvärme under vintern så den gick på max hela tiden.
Många av lägenheterna är ju rätt stora vilket jag misstänker att era inte är i så gamla hus, vår är 140 kvm. Överslagsräknade lite och total boyta borde vara ungefär 4000 kvm. Sen är det lite trapphus och ett antal varmgarage (som är alldeles för varma..). Men jag hoppas vi kan få ner det.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 aug 2019 22:19

Re: Risk för energikrig i vinter? SvD artikel

Inlägg av rollo »

nek0 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
nek0 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Zalman3 skrev:
Tänk om SE4 skulle få norrländska vintrar med mycket snö och minus 30-40 grader. /...
När hände det senast?...
Kanske förra gången? :lol:
en lär ma
Inte de senaste typ 38 åren iallafall :lol: ...
Skit samma senast var det ändå förra gången. :lol:
Det var inte så roligt. Minne för livet...
https://ytterstagransen.wordpress.com/2 ... -forsvann/
P85D 2015-4 fyrsitsig
SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Risk för energikrig i vinter? SvD artikel

Inlägg av SwedishAdvocate »

rollo skrev:
SwedishAdvocate skrev:
nek0 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Zalman3 skrev:
Tänk om SE4 skulle få norrländska vintrar med mycket snö och minus 30-40 grader. /...
När hände det senast?...
Kanske förra gången? :lol:
Inte de senaste typ 38 åren iallafall :lol: ...
[Snip! Fick ta bort ett av nek0's citat eftersom forumprogramvaran tillåter max fem citat...(Min kommentar.)]

Det var inte så roligt. Minne för livet...
https://ytterstagransen.wordpress.com/2 ... -forsvann/
"Mycket snö."? Check!
"Minus 30-40 grader [kallt]"? Not so much...

Så då har det alltså inte hänt de senaste typ 43 åren...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Risk för energikrig i vinter? SvD artikel

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev:
rollo skrev:
Det var inte så roligt. Minne för livet...
https://ytterstagransen.wordpress.com/2 ... -forsvann/
"Mycket snö."? Check!
"Minus 30-40 grader [kallt]"? Not so much...

Så då har det alltså inte hänt de senaste typ 43 åren...
Det var tydligen kallt i SE4 år 1942 – alltså för lite drygt 79 år sedan. Oklart dock under hur lång tidsperiod som det var kallt den gången... Någon som vet om det har hänt sen dess?...

Källa:
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/klim ... mat-1.4865
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Risk för energikrig i vinter? SvD artikel

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Varmvattenberedaren. Prova och stäng av den får du se hur snabbt den svalnar.
Värmegolv på någon toalett?
Ja, men det har varit avstängt sen förra året. Är inte värt det. Varma tofflor på fötterna, som jag ändå brukar tassa omkring i, har samma effekt.
Misstänker också varmvattenberedaren. Jag har den iofs på ganska låg värme, men ändå. Är de bättre isolerade idag än för 30 år sedan? Borde de väl vara kan man tycka. Kanske dags att slänga ut den gamla. Dessutom sitter den på andra våningen under taket. Söderut. Det känns som att det hade varit ganska enkelt att kombinera den med några solfångare. Vet inte om det går och om det är lönsamt, jag har ju ingen vattenburen värme annars.
Eller bara bädda in den i en massa isolering, så som @Holve var inne på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 936
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Risk för energikrig i vinter? SvD artikel

Inlägg av R_Edvinsson »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Varmvattenberedaren. Prova och stäng av den får du se hur snabbt den svalnar.
Värmegolv på någon toalett?
Ja, men det har varit avstängt sen förra året. Är inte värt det. Varma tofflor på fötterna, som jag ändå brukar tassa omkring i, har samma effekt.
Misstänker också varmvattenberedaren. Jag har den iofs på ganska låg värme, men ändå. Är de bättre isolerade idag än för 30 år sedan? Borde de väl vara kan man tycka. Kanske dags att slänga ut den gamla. Dessutom sitter den på andra våningen under taket. Söderut. Det känns som att det hade varit ganska enkelt att kombinera den med några solfångare. Vet inte om det går och om det är lönsamt, jag har ju ingen vattenburen värme annars.
Eller bara bädda in den i en massa isolering, så som @Holve var inne på.
Låt inte vattnet i VVBn sjunka under 50-55’.
Detta då legionella trivs som fisken i ljummet vatten.
Finns termostat på VVBn just för detta.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 616
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Risk för energikrig i vinter? SvD artikel

Inlägg av Anderzzon »

R_Edvinsson skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Varmvattenberedaren. Prova och stäng av den får du se hur snabbt den svalnar.
Värmegolv på någon toalett?
Ja, men det har varit avstängt sen förra året. Är inte värt det. Varma tofflor på fötterna, som jag ändå brukar tassa omkring i, har samma effekt.
Misstänker också varmvattenberedaren. Jag har den iofs på ganska låg värme, men ändå. Är de bättre isolerade idag än för 30 år sedan? Borde de väl vara kan man tycka. Kanske dags att slänga ut den gamla. Dessutom sitter den på andra våningen under taket. Söderut. Det känns som att det hade varit ganska enkelt att kombinera den med några solfångare. Vet inte om det går och om det är lönsamt, jag har ju ingen vattenburen värme annars.
Eller bara bädda in den i en massa isolering, så som @Holve var inne på.
Låt inte vattnet i VVBn sjunka under 50-55’.
Detta då legionella trivs som fisken i ljummet vatten.
Finns termostat på VVBn just för detta.
Det där är en myt som kommer upp lite då och då. I en normal varmvattenberedare hinner aldrig legionella växa
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Risk för energikrig i vinter? SvD artikel

Inlägg av OfarligTesla »

jonasl skrev:

Många av lägenheterna är ju rätt stora vilket jag misstänker att era inte är i så gamla hus, vår är 140 kvm. Överslagsräknade lite och total boyta borde vara ungefär 4000 kvm. Sen är det lite trapphus och ett antal varmgarage (som är alldeles för varma..). Men jag hoppas vi kan få ner det.
Det är lite blandat men vi har 10 st som är 60 kvadrat och resten är kring 100, så totalt sett dryga 2000 kvm boards plus några hundra kvadrat lokal. Har väl också källare och vindsförråd som är uppvärmd yta också. Sen har vi väl några som reser än del eller inte bor här på heltid så varmvattenförbrukningen hos dem är lägre, men jag tror inte de ställer ner värmen.

Trodde modernare lägenheter skulle vara markant snålare än de äldre men det verkar inte som det är så stor skillnad i kostnad per kvadratmeter.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7673
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Risk för energikrig i vinter? SvD artikel

Inlägg av mikebike »

thnis skrev:
Zalman3 skrev:
Matte skrev:
Mitt hus drar ca 0.15kwh/h. Alltså ca 3.6kwh per dygn när vi inte är hemma. Är kyl, frys o ventilation, och eventuellt något litet som står o drar. Jag testade dra upp ventilation till maxhastighet och då ökade det ca 0.05kwh/h har jag för mig.
Intressant är vilken baslast man har.
Hur lågt kan man komma ner om man inte gör någonting.
Har man hög baslast måste man leta efter eltjuvar.
Vad är det som drar ström?

Sen är det intressant, vad är det som drar ström?
Vilka beteenden kan ändras?
Ska man gå över till raw food?
Nyttigt och gott.
Som varken behöver kylas eller vämas.

Gör en strömbudget.
Hur mycket el får användas till:
Belysning
Uppvärmning
Matlagning
Varmvatten
lprylar( dator, padda, mobil, TV)
Svårt att jämföra med att bo i hus och lägenhet. Vi har klivit av fastighetskarusellen och bor nu i lägenhet. Oftast så ingår uppvärmning i månadsavgiften så den ser vi aldrig förutom på årsmötet i BRF'en. Så det är väldigt lätt att ha en "låg elförbrukning". Men det är ju inte hela sanningen...
Vi bor i hyreslägenhet. Uppvärmning ingår i hyran.
I samband med renovering plockades radiator/handdukstork bort i badrummen. Istället installerades elektrisk golvvärme.
På knappt sex månader har golvvärmen förbrukat över 400 kWh, d.v.s. nästan 1000 kWh om året.
Tack hyresvärd! :evil:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Risk för energikrig i vinter? SvD artikel

Inlägg av Zalman3 »

Vi bor i hyreslägenhet. Uppvärmning ingår i hyran.
Men är det rätt att uppvärmning/varmvatten ingår i hyran?

En del har ju IMD inte bara för elen, utan även för uppvärmning/varmvatten.

Hörde en siffra om att i lägenheter där elen ingår i hyran.
Kan elförbrukningen vara 40-50% högre.

Så jag kan tänka mig att folk badar/duschar varmt länge om det är "gratis".
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7673
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Risk för energikrig i vinter? SvD artikel

Inlägg av mikebike »

Zalman3 skrev:
Vi bor i hyreslägenhet. Uppvärmning ingår i hyran.
Men är det rätt att uppvärmning/varmvatten ingår i hyran?

En del har ju IMD inte bara för elen, utan även för uppvärmning/varmvatten.

Hörde en siffra om att i lägenheter där elen ingår i hyran.
Kan elförbrukningen vara 40-50% högre.

Så jag kan tänka mig att folk badar/duschar varmt länge om det är "gratis".
Förut diskade vi under rinnande vatten. ;)
Nu har vi diskmaskin. Den och golvvärmen i badrummet har gjort att elförbrukningen fördubblats. Samtidigt som elpriset också fördubblats. Hyran gick dessutom upp med 50% efter renoveringen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar