Starlink Gen 2 satellites direct-to-phone connection

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Starlink Gen 2 satellites direct-to-phone connection

Inlägg av Zalman3 »

Det pratas om att Tesla bilar kan kommunicera direkt med
Starlink Gen 2 satellites.
At a joint event between SpaceX and T-Mobile, the two companies announced that they will be launching a direct-to-phone connection with Starlink Gen 2 satellites.
https://electrek.co/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Starlink Gen 2 satellites direct-to-phone connection

Inlägg av spacecoin »

Ja jättespännande med sms och email med upp till 30 minuters lag :D Framtiden är här!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Starlink Gen 2 satellites direct-to-phone connection

Inlägg av Teslaspolen »

spacecoin skrev:
Ja jättespännande med sms och email med upp till 30 minuters lag :D Framtiden är här!
Va?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Starlink Gen 2 satellites direct-to-phone connection

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
Ja jättespännande med sms och email med upp till 30 minuters lag :D Framtiden är här!
Eh, vadå? :?

Min Starlink har c:a 30ms latency för närvarande, jag har svårt att tro att v2 kommer att få 50,000 ggr sämre svarstid. :D :D

Den här tjänsten är väl närmast att se som en konkurrent till dom Iridium-/GlobalSat-baserade tjänsterna som finns idag som Garmin InReach, Zoleo etc., och jag är helt övertygad om att Starlink/T-Mobile-tjänsten kommer att fullständigt sopa mattan med dessa om/när den blir tillgänglig, iaf om dom levererar enligt presentationen.

Nu är det bara att hoppas att svenska operatörer hoppar på tåget och tecknar romaingavtal med Starlink/T-Mobile.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Starlink Gen 2 satellites direct-to-phone connection

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
Ja jättespännande med sms och email med upp till 30 minuters lag :D Framtiden är här!
P.S. tjänsten skall ju enligt presentaionen stödja både telefoni, data, messaging och (i begränsad omfattning) video, det är alltså inte "bara" sms och email.

Begränsningen verkar vara en rätt låg bandbredd per cell som samtliga användare behöver dela på.

Beroende på var man är kan det alltså bli trångt, men eftersom man främst är tänkt att använda detta på platser utan mobiltäckning så bör inte det bli ett stort problem.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Starlink Gen 2 satellites direct-to-phone connection

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
spacecoin skrev:
Ja jättespännande med sms och email med upp till 30 minuters lag :D Framtiden är här!
P.S. tjänsten skall ju enligt presentaionen stödja både telefoni, data, messaging och (i begränsad omfattning) video, det är alltså inte "bara" sms och email.

Begränsningen verkar vara en rätt låg bandbredd per cell som samtliga användare behöver dela på.

Beroende på var man är kan det alltså bli trångt, men eftersom man främst är tänkt att använda detta på platser utan mobiltäckning så bör inte det bli ett stort problem.

/fth
Ja, det är väl framförallt tänkt för platser utan internetuppkoppling dit mobilnätet inte täcker?
Det vore ju inget vidare om ett satellitsystem konkurrerar ut ett lokalt mobilnät?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Starlink Gen 2 satellites direct-to-phone connection

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Ja, det är väl framförallt tänkt för platser utan internetuppkoppling dit mobilnätet inte täcker?
Det vore ju inget vidare om ett satellitsystem konkurrerar ut ett lokalt mobilnät?
Nej, men den risken är som sagt obefintlig, bandbredden är väldigt låg per cell, och jag förutsätter att det kommer att kosta en bra slant.

Detta är som sagt att se som ett komplement till dom vanliga mobilnäten, inte en ersättning.

Jag tror denna tjänst kommer att helt slå ut dom befintliga tjänsterna om det paketeras och prissätts bra.

InReach, Zoleo etc erbjuder ju "bara" enkla SMS-tjänster till ett hyfsat högt pris, kan man även få röst, data, video etc på sin befintliga telefon till ett jämförbart pris så får dom nog extremt svårt att konkurrera.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Starlink Gen 2 satellites direct-to-phone connection

Inlägg av chaffis75 »

Hur är de med täckning över havet. Tidigare kunde man åtmiste inte använda starlink mitt över Atlanten eller stilla havet, är detta möjligt idag? De är ju den typen av tjänster som satellit telefoni används till idag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Starlink Gen 2 satellites direct-to-phone connection

Inlägg av fth »

chaffis75 skrev:
Hur är de med täckning över havet. Tidigare kunde man åtmiste inte använda starlink mitt över Atlanten eller stilla havet, är detta möjligt idag? De är ju den typen av tjänster som satellit telefoni används till idag.
Täckning finns det teoretiskt, men satelliterna kommunicerar endast med terminaler i "öppnade" celler, dvs på platser där dom erbjuder tjänsten.

Det är nog inget vågad gissning att dom kommer att öppna även över haven, dom erbjuder ju redan en (svindyr) tjänst till fartyg.

Nuvarande täckning kan man se här: https://www.starlink.com/map

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Starlink Gen 2 satellites direct-to-phone connection

Inlägg av fth »

chaffis75 skrev:
Hur är de med täckning över havet. Tidigare kunde man åtmiste inte använda starlink mitt över Atlanten eller stilla havet, är detta möjligt idag? De är ju den typen av tjänster som satellit telefoni används till idag.
P.S. Starlink Maritime (den svindyra tjänsten enligt tidigare inlägg) erbjuder redan kustnära täckning enligt följande karta: https://api.starlink.com/public-files/m ... ge-map.pdf

Det kommer som sagt sannolikt öppnas upp även till havs.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Starlink Gen 2 satellites direct-to-phone connection

Inlägg av chaffis75 »

fth skrev:
chaffis75 skrev:
Hur är de med täckning över havet. Tidigare kunde man åtmiste inte använda starlink mitt över Atlanten eller stilla havet, är detta möjligt idag? De är ju den typen av tjänster som satellit telefoni används till idag.
Täckning finns det teoretiskt, men satelliterna kommunicerar endast med terminaler i "öppnade" celler, dvs på platser där dom erbjuder tjänsten.

Det är nog inget vågad gissning att dom kommer att öppna även över haven, dom erbjuder ju redan en (svindyr) tjänst till fartyg.

Nuvarande täckning kan man se här: https://www.starlink.com/map

/fth
Jo du har rätt signal finns men du måste även få kontakt med en mark station för de ska vara någon poäng med signal. Jag kanake inte var tydlig med de även jag om tänkte de var underförstått.
Och jo de har öppnat denna tkäns för kryssnings fartyg men de är ju oftast nära kusten så då finns möjligheten för satelliterna att nå marks stationer direkt. Över Atlanten behövs andra metoder.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Starlink Gen 2 satellites direct-to-phone connection

Inlägg av fth »

chaffis75 skrev:
Jo du har rätt signal finns men du måste även få kontakt med en mark station för de ska vara någon poäng med signal. Jag kanake inte var tydlig med de även jag om tänkte de var underförstått.
Och jo de har öppnat denna tkäns för kryssnings fartyg men de är ju oftast nära kusten så då finns möjligheten för satelliterna att nå marks stationer direkt. Över Atlanten behövs andra metoder.
Starlink är tänkt att använda direkt laserkommunikation mellan satelliterna, vilket kommer att reducera behovet av basstationer.

Jag antar att det är den tekniken dom avser att använda över haven, polarregionerna etc. där det är svårt/omöjligt att etablera basstationer.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Starlink Gen 2 satellites direct-to-phone connection

Inlägg av spacecoin »

fth skrev:
spacecoin skrev:
Ja jättespännande med sms och email med upp till 30 minuters lag :D Framtiden är här!
Eh, vadå? :?
At first the service will only enable text messages, and possibly messaging apps, though Sievert warned that “we haven’t actually begun working with other companies… it’s a bit of a technical problem that we need help from the partner with.” There would probably also be a considerable delay of “half an hour or so” until the message is sent or received.

https://techcrunch.com/2022/08/25/t-mob ... next-year/

Fantastiskt! Om tre år får dom långsam SMS på landet. Vilken innovation!
Användarvisningsbild
Skatbo
Inlägg: 93
Blev medlem: 05 jan 2020 20:39
Ort: Sydvästra skåne

Re: Starlink Gen 2 satellites direct-to-phone connection

Inlägg av Skatbo »

fth skrev:
InReach, Zoleo etc erbjuder ju "bara" enkla SMS-tjänster till ett hyfsat högt pris...
Det ingår nödhjälp också dygnet runt där det finns täckning. Bryter du ett ben eller arm när du klättrar i ett avlägset berg så kommer någon och hämtar upp dig.
M3SR+ (21Q3)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Starlink Gen 2 satellites direct-to-phone connection

Inlägg av fth »

Skatbo skrev:
Det ingår nödhjälp också dygnet runt där det finns täckning. Bryter du ett ben eller arm när du klättrar i ett avlägset berg så kommer någon och hämtar upp dig.
Ja, fast det är ju också rent tekniskt "bara" en enkel meddelandetjänst.

Det är ju förstås inte Garmin, Zoleo etc som kommer och hämtar upp dig, dom tar ju "bara" emot meddelandet och vidarebefordrar det till fjällräddningen el dyl i området du befinner dig.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Starlink Gen 2 satellites direct-to-phone connection

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
Fantastiskt! Om tre år får dom långsam SMS på landet. Vilken innovation!
Tja, det är rätt många som köper InReach- och Zoleo-terminaler för några tusenlappar och tecknar abonemang för några hundralappar i månaden för att få tillgång till precis detta idag.

Återigen, det här är förstås inte en ersättning till det vanliga mobilnätet, utan en kompletterande tjänst i vildmarken, till havs etc., platser där det inte finns någon täckning öht.

Levererar Starlink/T-Mobile enligt presentationen på befintliga terminaler och till rimligt pris (vilket det förstås finns orsak att tvivla på) så ser jag inte någon anledning att välja något annat.

Om/när v2 är på plats och erbjuder röst, data, video etc så konkurrerar dom ju även med dagens (svindyra) satellit-telefontjänster som Inmarsat, Iridium etc., även där borde fördelarna med att använda befintliga terminaler och ett förhoppningsvis rimligt pris vara en enorm fördel.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Starlink Gen 2 satellites direct-to-phone connection

Inlägg av chaffis75 »

fth skrev:
chaffis75 skrev:
Jo du har rätt signal finns men du måste även få kontakt med en mark station för de ska vara någon poäng med signal. Jag kanake inte var tydlig med de även jag om tänkte de var underförstått.
Och jo de har öppnat denna tkäns för kryssnings fartyg men de är ju oftast nära kusten så då finns möjligheten för satelliterna att nå marks stationer direkt. Över Atlanten behövs andra metoder.
Starlink är tänkt att använda direkt laserkommunikation mellan satelliterna, vilket kommer att reducera behovet av basstationer.

Jag antar att det är den tekniken dom avser att använda över haven, polarregionerna etc. där det är svårt/omöjligt att etablera basstationer.

/fth
Ok.. Jag tolkar detta som vad du vet så fungerar inte den typen av tjänster änitan vad de tekniskt klarar idag är över land och längs kusterna..
Så ja de är väl inte fullt ut konkurrent till saltelit telefoni (dvs täckning på hela jordklotet) än i sådana fall utan lägger sig lite mellan satellit telefoni och mobil telefoni.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Starlink Gen 2 satellites direct-to-phone connection

Inlägg av fth »

chaffis75 skrev:
Ok.. Jag tolkar detta som vad du vet så fungerar inte den typen av tjänster änitan vad de tekniskt klarar idag är över land och längs kusterna..
Så ja de är väl inte fullt ut konkurrent till saltelit telefoni (dvs täckning på hela jordklotet) än i sådana fall utan lägger sig lite mellan satellit telefoni och mobil telefoni.
Dom är inte en konkurrent öht till dessa tjänster idag, Starlink erbjuder ju "bara" data idag, och (officiellt) inte under rörelse, och endast kustnära för Maritime-varianten (typ $5000/månad).

Den nya tjänsten i samarbete med T-Mobile skall ju börja rullas ut i slutet av nästa år i USA, det dröjer nog minst ett par år innan det blir tillgängligt till havs och i andra regioner.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Starlink Gen 2 satellites direct-to-phone connection

Inlägg av Franz »

spacecoin skrev:
fth skrev:
spacecoin skrev:
Ja jättespännande med sms och email med upp till 30 minuters lag :D Framtiden är här!
Eh, vadå? :?
At first the service will only enable text messages, and possibly messaging apps, though Sievert warned that “we haven’t actually begun working with other companies… it’s a bit of a technical problem that we need help from the partner with.” There would probably also be a considerable delay of “half an hour or so” until the message is sent or received.

https://techcrunch.com/2022/08/25/t-mob ... next-year/

Fantastiskt! Om tre år får dom långsam SMS på landet. Vilken innovation!
Tja, jag skulle väl säga att förmågan att kommunicera (2-vägs) med en befintlig mobiltelefon och satelliter ändå verkar vara en bedrift som kanske de flesta inte gick och trodde skulle ske. Kan man komma ner i mer rimliga latenser skall man nog inte underskatta värdet av begränsad kommunikation där sådant inte kan ske alls idag. Det låter väl dock rimligt att mobiltelefoner skulle kunna optimeras för det hela och det kanske behövs för att göra tjänsten riktigt användbar.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6203
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Starlink Gen 2 satellites direct-to-phone connection

Inlägg av spacecoin »

Franz skrev:
Tja, jag skulle väl säga att förmågan att kommunicera (2-vägs) med en befintlig mobiltelefon och satelliter ändå verkar vara en bedrift som kanske de flesta inte gick och trodde skulle ske.
Nu har dom väl inte demat något än, utan det är vapor-ware? Att kalla det en bedrift är en lätt överdrift.... :)

Lynk gjorde däremot en riktig demo förra året - det är väl den tekniken som Elon vill "låna":
https://lynk.world/

https://techcrunch.com/2021/09/29/lynk- ... al-launch/

Hur som helst är det här en nischprodukt, som resten av Starlink. Det finns use-cases (bredband i extrem glesbygd utan 4g/5g) men det är svårt att hitta dem och få ekonomi i det.
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Starlink Gen 2 satellites direct-to-phone connection

Inlägg av Hok »

spacecoin skrev:
Hur som helst är det här en nischprodukt, som resten av Starlink. Det finns use-cases (bredband i extrem glesbygd utan 4g/5g) men det är svårt att hitta dem och få ekonomi i det.
Det är en produkt för USA där det finns gott om vildmark/glesbygd utan mobiltäckning.
Skriv svar