Degradering av 50kW laddning

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Degradering av 50kW laddning

Inlägg av Dexter86 »

Lägger denna här då jag inte riktigt vet vilken kategori den hör hemma i
Nu måste ta död på lite teorier osv här tänker jag
Snabbladdning är som bekant inte bra för batteriet om man gör det för ofta, följdfrågan på det är vad är ofta?
150-250kW+ Bör man logiskt sett inte så vid 1-2x i veckan gissar jag då effekten är ganska hög

Men 50kW laddning då, det är ju DC laddning, men inte någon vidare ”snabb”hastighet
Eller hastigheten kanske inte har med saken att göra (även om det rimligtvis bör göra det)?
Tror ni det degraderar batteriet mycket om man använder en sådan säg 1 till 2x i veckan?

Diskutera i små grupper :D
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 948
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Degradering av 50kW laddning

Inlägg av agehall »

Från vad jag har förstått av Internet så handlar det mer om hur mycket man laddar i batteriet än hur fort. Detta stämmer inte överens med min uppfattning om hur batterier fungerar, men tittar man på degradering som folk postat så verkar det inte vara värt att bry sig om man inte gör det flera gånger om dagen. Det verkar vara viktigare att inte ladda 90%+ hela tiden.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3881
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Degradering av 50kW laddning

Inlägg av AAKEE »

Dexter86 skrev:
Snabbladdning är som bekant inte bra för batteriet om man gör det för ofta, följdfrågan på det är vad är ofta?
150-250kW+ Bör man logiskt sett inte så vid 1-2x i veckan gissar jag då effekten är ganska hög
Batterierna i Model 3 är inte så värst känsliga för ”snabbladdning”.
Batterierna har blitt bättre och påverkas mindre än äldre model S-batterier.

Det som först och främst händer vid snabbladdning är att det uppstår ”lithium plating”. (Jag skippar översättningen på lithium plating)

Lithium plating kan minimeras/undvikas med förvärmning av batterier. 40 grader eller mer är bra för att minimera lithium plating. Tesla model 3 förvärmer (i vart fall min M3P 2021) till 50C eller aningen mer.

Min modell är att alltid förvärma när det är möjligt då det minskar slitaget vid snabbladdning på SuC.

Dexter86 skrev:
Men 50kW laddning då, det är ju DC laddning, men inte någon vidare ”snabb”hastighet
Eller hastigheten kanske inte har med saken att göra (även om det rimligtvis bör göra det)?
Tror ni det degraderar batteriet mycket om man använder en sådan säg 1 till 2x i veckan?
Batteriet är ett likströmsbatteri och laddas alltid med likström.
När man laddar med AC skickar man ström till ombordladdaren som såklart laddar batteriet med DC (gör om AC ombord och laddar med likström).

Både AC och DC laddar batteriet i sig med likström/ DC med skillnaden att det blir max 11kW på eb model 3/Y och, är det 16 på en vanlig S/X?

Man brukar räkna med att normal laddatröm är 0.2C, dvs en strömstyrka som är 0.2 x kapaciteten är långsam standardladdning. Lithiumbatterier specas oftast med normal laddning som 0.2C
För att enkelt översätta det blir laddeffekten 0.2x kapaciteten i kWh.

För ett 80kWh batteri blir normal standardladdning alltså 16kW.
Att ladda långsammare än detta hjälper troligen inte till att bespara batteriet slitage så länge inte batteriet är överdrivet kallt.

Snabbladdning per definition är ofta 1C eller mer, dvs att det tar 1h eller mindre att ladda från tomt till fullt.

För att ladda SuC bör man alltså förvärma, då det är ganska stora strömmar. 250kW motsvarar cirka 3.5C.

Laddar man med 50kW är inte slitaget speciellt stort, och batteriet bör ha lite värme för att inte lithium plating ska uppstå. Jag har svarat på samma sak i en annan tråd och postat en bild på lithium plating vs batteritemperatur. Ska se om jag hittar tråden med minnesbilden är att lithium plating ej torde vara ett problem bara batteriet är runt 25 grader eller varmare.
Är det sommar och man har kört bilen innan är mest troligt batteriet minst 25 grader före, då har vi troligen mer eller mindre inget extra slitage att tala om.

Är det vinter och bilen stått ute kanske vi har ett extra slitage initialt (bilen värmer batteriet så att att det inte är för kallt men det kommer ta ett tag innan batteriet är 25C om det var kallt innan. Mest troligt låter Tesla inte strömmen blir jättehög innan batteriet fått upp temperaturen men
det är möjligt att man kan få lite ökat slitage mot hemmaladdning.

[Edit]här:
viewtopic.php?p=629294#p629294
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Degradering av 50kW laddning

Inlägg av mastodontfilmsmats »

AAKEE skrev:
Du är en riktigt skatt, alltid lika trivsamt att läsa dina inlägg om laddning och batterier.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Degradering av 50kW laddning

Inlägg av LasseTM »

AAKEE skrev:
Dexter86 skrev:
Snabbladdning är som bekant inte bra för batteriet om man gör det för ofta, följdfrågan på det är vad är ofta?
150-250kW+ Bör man logiskt sett inte så vid 1-2x i veckan gissar jag då effekten är ganska hög
Batterierna i Model 3 är inte så värst känsliga för ”snabbladdning”.
Batterierna har blitt bättre och påverkas mindre än äldre model S-batterier.

Det som först och främst händer vid snabbladdning är att det uppstår ”lithium plating”. (Jag skippar översättningen på lithium plating)

Lithium plating kan minimeras/undvikas med förvärmning av batterier. 40 grader eller mer är bra för att minimera lithium plating. Tesla model 3 förvärmer (i vart fall min M3P 2021) till 50C eller aningen mer.

Min modell är att alltid förvärma när det är möjligt då det minskar slitaget vid snabbladdning på SuC.

Dexter86 skrev:
Men 50kW laddning då, det är ju DC laddning, men inte någon vidare ”snabb”hastighet
Eller hastigheten kanske inte har med saken att göra (även om det rimligtvis bör göra det)?
Tror ni det degraderar batteriet mycket om man använder en sådan säg 1 till 2x i veckan?
Batteriet är ett likströmsbatteri och laddas alltid med likström.
När man laddar med AC skickar man ström till ombordladdaren som såklart laddar batteriet med DC (gör om AC ombord och laddar med likström).

Både AC och DC laddar batteriet i sig med likström/ DC med skillnaden att det blir max 11kW på eb model 3/Y och, är det 16 på en vanlig S/X?

Man brukar räkna med att normal laddatröm är 0.2C, dvs en strömstyrka som är 0.2 x kapaciteten är långsam standardladdning. Lithiumbatterier specas oftast med normal laddning som 0.2C
För att enkelt översätta det blir laddeffekten 0.2x kapaciteten i kWh.

För ett 80kWh batteri blir normal standardladdning alltså 16kW.
Att ladda långsammare än detta hjälper troligen inte till att bespara batteriet slitage så länge inte batteriet är överdrivet kallt.

Snabbladdning per definition är ofta 1C eller mer, dvs att det tar 1h eller mindre att ladda från tomt till fullt.

För att ladda SuC bör man alltså förvärma, då det är ganska stora strömmar. 250kW motsvarar cirka 3.5C.

Laddar man med 50kW är inte slitaget speciellt stort, och batteriet bör ha lite värme för att inte lithium plating ska uppstå. Jag har svarat på samma sak i en annan tråd och postat en bild på lithium plating vs batteritemperatur. Ska se om jag hittar tråden med minnesbilden är att lithium plating ej torde vara ett problem bara batteriet är runt 25 grader eller varmare.
Är det sommar och man har kört bilen innan är mest troligt batteriet minst 25 grader före, då har vi troligen mer eller mindre inget extra slitage att tala om.

Är det vinter och bilen stått ute kanske vi har ett extra slitage initialt (bilen värmer batteriet så att att det inte är för kallt men det kommer ta ett tag innan batteriet är 25C om det var kallt innan. Mest troligt låter Tesla inte strömmen blir jättehög innan batteriet fått upp temperaturen men
det är möjligt att man kan få lite ökat slitage mot hemmaladdning.

[Edit]här:
viewtopic.php?p=629294#p629294
Är det inte så att ladda med 1C är typ det optimala för batteriet mellan 20-80%.
Att ladda för långsamt är inte heller bra.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3881
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Degradering av 50kW laddning

Inlägg av AAKEE »

LasseTM skrev:
Är det inte så att ladda med 1C är typ det optimala för batteriet mellan 20-80%.
Att ladda för långsamt är inte heller bra.
Nej, det stämmer inte. Långsamladdning är inte alls dåligt.

Ladda snabbt kan orsaka lithium plating, dvs det bildas plättar av lithium pga att batteriet inte hinner med i processen. Värme motverkar den långsamma processen som gör att plättar bildas.

Normal laddning för lithiumbatterier är ofta 0.2-0.3C.
Gränsen för det man brukar kalla snabbladdning är någonstans 0.5-1C.

Panasonic model 3-batteri, normal laddning 0.2C, rapid charge 0.5C:
http://www.kinstarbattery.com/Product/32/321

Specen på det närmaste vi kommer Model S battericeller: (0.3C)

https://api.pim.na.industrial.panasonic ... rsion/3445

Eller LG M50-T som sitter i Model 3 med 5L-batteriet:

https://www.dnkpower.com/wp-content/upl ... CATION.pdf


Ett Panasonic eller LG Tesla-batteri klarar inte 1C upp till 80%, inte ens om det är förvärmt.
Vid 60-70% SOC går laddströmmen ner under 1C när batteriet är ordentligt förvärmt och då celltempen ligger runt 55-58 grader. Då pratar vi alltså om det snabbaste det överhuvudtaget går att ladda.

Normal laddning är ju max 11kW vilket blir runt 0.13-0.15C för en Long Range eller Performance model 3.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Degradering av 50kW laddning

Inlägg av Dexter86 »

Tackar ödmjukast för ett enormt utförligt svar :)
För oss som dock inte är sååå inbitna o nördiga så blir det lite svårt att förstå dock haha men får la analysera texten mer noga

Ett enkelt svar om man laddar med förvärmt batteri på 50kW så bör d inte degradera speciellt mkt?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14591
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Degradering av 50kW laddning

Inlägg av taliz »

Dexter86 skrev:
Tackar ödmjukast för ett enormt utförligt svar :)
För oss som dock inte är sååå inbitna o nördiga så blir det lite svårt att förstå dock haha men får la analysera texten mer noga

Ett enkelt svar om man laddar med förvärmt batteri på 50kW så bör d inte degradera speciellt mkt?
Så länge du inte laddar till hög SOC är det lugnt.
50-60% nemas problemas. 70-80% ok det med, men mer än så är nog inte lämpligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3881
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Degradering av 50kW laddning

Inlägg av AAKEE »

Dexter86 skrev:
Tackar ödmjukast för ett enormt utförligt svar :)
För oss som dock inte är sååå inbitna o nördiga så blir det lite svårt att förstå dock haha men får la analysera texten mer noga

Ett enkelt svar om man laddar med förvärmt batteri på 50kW så bör d inte degradera speciellt mkt?
Exakt. Det behöver inte egentligen vara förvärmt (som för SuC), bara det inte är för kallt.
Längre körningar kommer ge tillräcklig batteritemp, utom i kallt vinterväglag.

Angående taliz svar så värms batteriet vid 50kWh-laddning, dels av Teslans batterivärme och dels av värmeförluster i batteriet.
Vid högre SOC kommer batteriet vara tillräckligt varmt hur som helst om man börjar ladda med lägre SOC. Det torde därför inte slita nämnvärt mer att ladda med 50kW DC än med 11kW hemmaladdning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar