Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 2

Inlägg av roffe_s »

Tobbelibobbe skrev:
…Supersvårt beslut som kanske färgas av att jag både är lite trött på krångel och att det känns om Teslan är gjord i papper. Byter jag från något snarare än till något?
Ptjaa, körmässigt är det två bra bilar utan valet handlar till syvende och sist om preferenser.

Jag har nu kört lanseringsversionen i två år/6 000 mil och sätter mig fortfarande i bilen med ett leende. Du är ganska spot on i Din jämförelse mellan bilarnas fördelar, om än vi som Polestarägare fortfarande drabbas av lite mjukvarurelaterade egenheter (laddgränsen har funkat perfekt men i och med senaste uppdateringen ligger tidigare inställning kvar om vi justerar värdet innan bilen låses). Det betraktas väl idag mer som ”hyss” och kommer säkert att åtgärdas i kommande uppdateringar:)

Om ett år är det dags för oss att byta, egentligen skulle jag vara intresserad av att köpa loss bilen privat men andrahandsvärdet är idag så löjligt högt att det kan vara svårt att få en realistiskt låg värdering. Så det kan bli en försäljning och en ny bil, där kommer PS2 att vara ett alternativ som är svårslaget - så pass nöjda är vi. Men då får de lov att skaka fram LED Matrix igen, bättre fungerande standardbelysning har jag aldrig haft på min bil.

Bilen är en jättefin förarbil, även i de bistraste av klimat. Lycka till med Ert val!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Polestar 2

Inlägg av Zalman3 »

Kommer V2G samtidigt på Polestar 2 och 3 nu i oktober?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Zalman3 skrev:
Kommer V2G samtidigt på Polestar 2 och 3 nu i oktober?
Vi kan drömma om det eftersom min bil ska tillverkas i oktober
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Tobbelibobbe skrev:
Vi har fått ett väldigt bra bud på 3:an och jag har provkört en Polestar 2 SM LR i 90 minuter gångna veckan. Med tanke på krångelhistoriken på vår bil (5 reparationer på 1300mil, varav 3 handlar om laddproblem och resten skönhetsfel vid leverans) är jag väldigt sugen på att sälja 3:an och beställa en ny P2 (m. Pilot och Pluspaket) för lev i januari.

Gillade verkligen P2:an och tror att effekten kommer räcka till (men såklart inte Teslans acc, vilket i ärlighetens namn är mest ett partytrick). Ekonomiskt går bytet litet plus.

Polestaren känns om en bättre bil medans räckvidd och snabbladdning tippar i 3:ans favör. Samtidigt åker vi på långresor ganska sällan och bara en gång om året där laddning blir bökigt med Polestar (Härjedalssfjällen).

Supersvårt beslut som kanske färgas av att jag både är lite trött på krångel och att det känns om Teslan är gjord i papper. Byter jag från något snarare än till något?
Snabbladdning är väl egentligen bara bättre på Model 3 ifall man har de äldre med Panasonicbatteri, mitt med Panasonic laddar dessutom bara snabbare ifall det är perfekt temperatur vilket bara händer på SuC med lång förvärmning. Laddar ibland på andra stationer och då ligger jag under P2 kurvan med min 3a för att Teslas nav inte har den stationen och då får jag navigera mot en SuC någon annanstans och då hinner batteriet inte bli varmt nog.

Räckvidden är det dock stor skillnad på.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
Tobbelibobbe skrev:
Vi har fått ett väldigt bra bud på 3:an och jag har provkört en Polestar 2 SM LR i 90 minuter gångna veckan. Med tanke på krångelhistoriken på vår bil (5 reparationer på 1300mil, varav 3 handlar om laddproblem och resten skönhetsfel vid leverans) är jag väldigt sugen på att sälja 3:an och beställa en ny P2 (m. Pilot och Pluspaket) för lev i januari.

Gillade verkligen P2:an och tror att effekten kommer räcka till (men såklart inte Teslans acc, vilket i ärlighetens namn är mest ett partytrick). Ekonomiskt går bytet litet plus.

Polestaren känns om en bättre bil medans räckvidd och snabbladdning tippar i 3:ans favör. Samtidigt åker vi på långresor ganska sällan och bara en gång om året där laddning blir bökigt med Polestar (Härjedalssfjällen).

Supersvårt beslut som kanske färgas av att jag både är lite trött på krångel och att det känns om Teslan är gjord i papper. Byter jag från något snarare än till något?
Snabbladdning är väl egentligen bara bättre på Model 3 ifall man har de äldre med Panasonicbatteri, mitt med Panasonic laddar dessutom bara snabbare ifall det är perfekt temperatur vilket bara händer på SuC med lång förvärmning. Laddar ibland på andra stationer och då ligger jag under P2 kurvan med min 3a för att Teslas nav inte har den stationen och då får jag navigera mot en SuC någon annanstans och då hinner batteriet inte bli varmt nog.

Räckvidden är det dock stor skillnad på.
Äh, vad spelar det för roll om det tar det 25 eller 31 minuter? Bara man slipper ladda på en 50kW-laddare så är det ju lugnt med de flesta elbilar idag.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:
Äh, vad spelar det för roll om det tar det 25 eller 31 minuter? Bara man slipper ladda på en 50kW-laddare så är det ju lugnt med de flesta elbilar idag.
Ja jag håller med, ville bara visa att det ändå är jämt mellan en Polestar och en ny 3a så den ligger inte ens efter.
lawe
Inlägg: 235
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Zalman3 skrev:
Kommer V2G samtidigt på Polestar 2 och 3 nu i oktober?
P2 lär nog fortsätta vara ungefär vad den är. Att göra så stora förändringar på en befintlig verkar långsökt.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 624
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 2

Inlägg av roffe_s »

lawe skrev:
Zalman3 skrev:
Kommer V2G samtidigt på Polestar 2 och 3 nu i oktober?
P2 lär nog fortsätta vara ungefär vad den är. Att göra så stora förändringar på en befintlig verkar långsökt.
Det har ju börjat dyka upp bilder på en facelift, det är nog inte otroligt att det kan komma fler nyheter i samband med den. Men PS2 lär väl fortsätta med 400V system, kan däremot styrsystemet enkelt kompletteras med V2G med mjukvara från PS3 finns det väl få anledningar för Polestar att inte erbjuda V2G i en uppdaterad variant?

Men några dramatiska förändringar redan i höst kanske är att hoppas på för mycket…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

Har inte hittat något bekräftat, men antar att PS2 använder LGs NCM622-celler.
LGs NCM622 är nu gammal teknik, efter det har det kommit NCM712, NCM811 och senast NCMA(sitter tex i Model Y och 3 LR &P).

Audi etron(och många andra...) använder samma gamla LG NCM622 celler. Men nu är en facelift på g, och den ryktas få nya celler(troligen just NCMA) som gör att man går från 95kwh till 115kwh.
Dvs ca 20% mer kapacitet.
Skulle Polestar göra samma sak så borde de kunna få in någonstans runt just 95kwh, bara genom att byta till moderna celler.
Då borde den få en räckvidd jämförbar med Tesla, och kunna skruva upp laddhastigheten en del.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

När sälger ryktet att facelift kommer?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av thnis »

chaffis75 skrev:
När sälger ryktet att facelift kommer?
Flera rykten nu. Men ett rykte säger våren 2023. Låter orimligt tidigt tycker jag. Men de kanske kommer att göra inkrementella uppdateringar på samma sätt som Tesla gör?
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Lyckades installera Spotify i min hyrbil idag. Första gången jag använder bilens ljud och herregud vilken total katastrof. Sämre en min Kis Venga från 2011. Hoppas det är rejäl skillnad med pluspaketet för detta var verkligen under all kritik.
P85D svart/svart med gratis SuC
lawe
Inlägg: 235
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Remuz skrev:
Lyckades installera Spotify i min hyrbil idag. Första gången jag använder bilens ljud och herregud vilken total katastrof. Sämre en min Kis Venga från 2011. Hoppas det är rejäl skillnad med pluspaketet för detta var verkligen under all kritik.
Hk-systemet är bra men inte fantastiskt. Jag hade bättre ljud i min A4:a från 2016 med största Bose-systemet, men jag är inte alls missnöjd med HK-systemet i P2:an.

Ställde du in Spotify att streama högsta kvalitet?
lawe
Inlägg: 235
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

lawe skrev:
Mina Conti SC6 (20" PP) börjar vara dags att byta ut. Ni som bytt; vad har ni bytt till? Erfarenheter? Jag vill gärna ha ett tystare däck, men samtidigt vill man ju inte offra för mycket däckprestanda...
Det blev Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5. Ångrar mig inte. Betydligt bättre rullkomfort. Slår inte lika hårt i vägskarvar och liknande som SC6. Är också lite lugnare i sitt beteende men känns ändå stabila och bra när de pressas. Har bara kört 30 mil i torrt väglag än så länge. Förbrukning eller hur de är vid vått väglag kan jag inte uttala mig om. Ljudmässigt är det väl ungefär samma men ett behagligare ljud. SC6 "sjunger" mer på lite högre frekvens. Bättre fälgskydd också. Klart nöjd!
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Polestar 2

Inlägg av Dexter86 »

lawe skrev:
lawe skrev:
Mina Conti SC6 (20" PP) börjar vara dags att byta ut. Ni som bytt; vad har ni bytt till? Erfarenheter? Jag vill gärna ha ett tystare däck, men samtidigt vill man ju inte offra för mycket däckprestanda...
Det blev Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5. Ångrar mig inte. Betydligt bättre rullkomfort. Slår inte lika hårt i vägskarvar och liknande som SC6. Är också lite lugnare i sitt beteende men känns ändå stabila och bra när de pressas. Har bara kört 30 mil i torrt väglag än så länge. Förbrukning eller hur de är vid vått väglag kan jag inte uttala mig om. Ljudmässigt är det väl ungefär samma men ett behagligare ljud. SC6 "sjunger" mer på lite högre frekvens. Bättre fälgskydd också. Klart nöjd!
Kört Assymetric 3 på mina prestanda bilar
Får nog hålla med där och säga det är ett riktigt bra däck på många sätt, rekommenderas härifrån också. Tänker att 5 inte är sämre :D
lawe
Inlägg: 235
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Dexter86 skrev:
Kört Assymetric 3 på mina prestanda bilar
Får nog hålla med där och säga det är ett riktigt bra däck på många sätt, rekommenderas härifrån också. Tänker att 5 inte är sämre :D
Och 6 har lanserats, men inte i våra dimensioner än så länge.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Körde till Gbg igår, lite kallare den här gången. 240wh/km snittfart 119km/h. Väldigt lika med min 3P (SRSM kör jag nu utan plus). Laddade hos tesla för första gången, fick 120lW i Ulricehamn, tidigare Max var 109kW på CK i Linköping
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Polestar 2

Inlägg av Curik »

Remuz skrev:
Körde till Gbg igår, lite kallare den här gången. 240wh/km snittfart 119km/h. Väldigt lika med min 3P (SRSM kör jag nu utan plus). Laddade hos tesla för första gången, fick 120lW i Ulricehamn, tidigare Max var 109kW på CK i Linköping
Med släp hoppas jag?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Curik skrev:
Remuz skrev:
Körde till Gbg igår, lite kallare den här gången. 240wh/km snittfart 119km/h. Väldigt lika med min 3P (SRSM kör jag nu utan plus). Laddade hos tesla för första gången, fick 120lW i Ulricehamn, tidigare Max var 109kW på CK i Linköping
Med släp hoppas jag?
Snitta 119 km/h med släp hoppas jag inte att det var...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

Curik skrev:
Remuz skrev:
Körde till Gbg igår, lite kallare den här gången. 240wh/km snittfart 119km/h. Väldigt lika med min 3P (SRSM kör jag nu utan plus). Laddade hos tesla för första gången, fick 120lW i Ulricehamn, tidigare Max var 109kW på CK i Linköping
Med släp hoppas jag?
Mitt förbrukningsrekord med MYLR på motorväg är 213 Wh/km, med tre cyklar på taket....
Inte 119 i snitt, men 125 km/tim ett tag.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
lawe
Inlägg: 235
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

mikebike skrev:
Curik skrev:
Remuz skrev:
Körde till Gbg igår, lite kallare den här gången. 240wh/km snittfart 119km/h. Väldigt lika med min 3P (SRSM kör jag nu utan plus). Laddade hos tesla för första gången, fick 120lW i Ulricehamn, tidigare Max var 109kW på CK i Linköping
Med släp hoppas jag?
Mitt förbrukningsrekord med MYLR på motorväg är 213 Wh/km, med tre cyklar på taket....
Inte 119 i snitt, men 125 km/tim ett tag.
Det är ganska stor skillnad på att köra 125km/h ibland och att snitta 119km/h en längre sträcka. Man får ligga på rätt bra för att snitta 119km/h. Jag kör ofta 15 mil E4 mellan Umeå och några mil söder om Örnsköldsvik. Brukar snitta ganska exakt 100km/h och med en Launch Edition PP ligger jag på mellan 22 och 27 kWh beroende på temperatur (+20 ner till -20). Jag kan få ner den på 20-21kWh sommartid samma sträcka om förbrukning vore prio i min körning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

lawe skrev:
mikebike skrev:
Curik skrev:
Remuz skrev:
Körde till Gbg igår, lite kallare den här gången. 240wh/km snittfart 119km/h. Väldigt lika med min 3P (SRSM kör jag nu utan plus). Laddade hos tesla för första gången, fick 120lW i Ulricehamn, tidigare Max var 109kW på CK i Linköping
Med släp hoppas jag?
Mitt förbrukningsrekord med MYLR på motorväg är 213 Wh/km, med tre cyklar på taket....
Inte 119 i snitt, men 125 km/tim ett tag.
Det är ganska stor skillnad på att köra 125km/h ibland och att snitta 119km/h en längre sträcka. Man får ligga på rätt bra för att snitta 119km/h. Jag kör ofta 15 mil E4 mellan Umeå och några mil söder om Örnsköldsvik. Brukar snitta ganska exakt 100km/h och med en Launch Edition PP ligger jag på mellan 22 och 27 kWh beroende på temperatur (+20 ner till -20). Jag kan få ner den på 20-21kWh sommartid samma sträcka om förbrukning vore prio i min körning.
Jag har 183 i snitt sedan 18/2. Cykelhållare på taket sedan april.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Polestar 2

Inlägg av Curik »

Det är ju en märkbar skillnad. Har läst att P2 drar mer än en M3 men att det skulle vara så stor skillnad (läst artiklar som säger 30% skillnad) gör mig lite besviken då jag tänkt kolla på en P2 framöver.

Var redan på gränsen då dom tagit bort Pixel-ljusen.. :?
lawe
Inlägg: 235
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Curik skrev:
Det är ju en märkbar skillnad. Har läst att P2 drar mer än en M3 men att det skulle vara så stor skillnad (läst artiklar som säger 30% skillnad) gör mig lite besviken då jag tänkt kolla på en P2 framöver.

Var redan på gränsen då dom tagit bort Pixel-ljusen.. :?
Innan jag köpte elbil var räckvidden en betydligt viktigare fråga än nu efter 5.000 mil med elbil. Bilägandet har många fler dimensioner än bara räckvidd. Men det är klart, om du väldigt ofta kör +30, mil är det ju en viktig faktor. Att min P2 vill ha ca 23 kWh/100km i snitt över året är inget problem för mig.

Jag tror att de som kör P2 SMLR med värmepump och 19" har bättre räckvidd.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Polestar 2

Inlägg av Curik »

lawe skrev:
Innan jag köpte elbil var räckvidden en betydligt viktigare fråga än nu efter 5.000 mil med elbil. Bilägandet har många fler dimensioner än bara räckvidd. Men det är klart, om du väldigt ofta kör +30, mil är det ju en viktig faktor. Att min P2 vill ha ca 23 kWh/100km i snitt över året är inget problem för mig.

Jag tror att de som kör P2 SMLR med värmepump och 19" har bättre räckvidd.
Helt okej att du inte prioriterar samma saker som mig men det har inget med att göra hur många mil man kört. Du vill ha tystare däck (höj volymen på stereon? ;)) och jag vill ha så låg elkostnad som möjligt samt skaplig räckvidd.
Skriv svar