HW4 på ingång 2023, retrofit?
Moderator: Redaktion
HW4 på ingång 2023, retrofit?
Det ryktas ju att Tesla kommer att troligen att uppgradera hårdvaran för Autopilot i bilarna. 5MP kameror, ny FSD-dator och eventuellt en HD-radar under 2023.
Hur tror ni det blir med retrofit?
Saxat från tesla.com/autopilot:
"Full Self-Driving Capability
All new Tesla cars have the hardware needed in the future for full self-driving in almost all circumstances. The system is designed to be able to conduct short and long distance trips with no action required by the person in the driver’s seat."
Hur tror ni det blir med retrofit?
Saxat från tesla.com/autopilot:
"Full Self-Driving Capability
All new Tesla cars have the hardware needed in the future for full self-driving in almost all circumstances. The system is designed to be able to conduct short and long distance trips with no action required by the person in the driver’s seat."
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: HW4 på ingång 2023, retrofit?
Ja jag gissar på retrofit för de som har FSD, däremot tror jag det långnäsa för alla som har dagens bilar som inte har eller köper FSD som kommer bli utan radar (antingen inaktiverad eller inte monterad) och inget kommer göras för att fixa de problem som är med radarlös körning utan man får helt enkelt "legacy" kod.
Re: HW4 på ingång 2023, retrofit?
Tror inte att Tesla samtidigt kommer att sälja HW3 och HW4.
HW4 ersätter helt enkelt HW3.
Så jag kan om jag vill uppgradera min Tesla som jag beställde den 15 september 2016 till HW4.
HW4 ersätter helt enkelt HW3.
Så jag kan om jag vill uppgradera min Tesla som jag beställde den 15 september 2016 till HW4.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: HW4 på ingång 2023, retrofit?
Nej det kommer de så klart inte att göra, men kommer dom att erbjuda en uppgradering till de som köpt FSD gratis?Zalman3 skrev:Tror inte att Tesla samtidigt kommer att sälja HW3 och HW4.
HW4 ersätter helt enkelt HW3.
Så jag kan om jag vill uppgradera min Tesla som jag beställde den 15 september 2016 till HW4.
Re: HW4 på ingång 2023, retrofit?
Svarade inte möjligt, och följdfrågan jag ställer är om de blir fällda för falsk marknadsföring före eller efter detta.
Svart X75D -17
Re: HW4 på ingång 2023, retrofit?
Jag tror att det blir en fet class-action om det inte blir en uppgradering. Det finns ju folk som betalt 60-120kSEK för detta, och snart 150kSEK. Jag tror att dom blir fällda för falsk marknadsföring innan, oavsett.rockard skrev:Svarade inte möjligt, och följdfrågan jag ställer är om de blir fällda för falsk marknadsföring före eller efter detta.
Jag svarade "inte möjligt", då jag tror att det både finns tekniska och ekonomiska hinder. Man får ju hoppas att man har fel.
Re: HW4 på ingång 2023, retrofit?
HW4 är, enligt den här källan, i "trial production":
Kanske en announcement på AI-day 2?
Har man en Tesla på beställning, så kanske man ska avvakta leverans... Hoppas de som beställt en Plaid får nya HW här i Sverige.
Kanske en announcement på AI-day 2?
Har man en Tesla på beställning, så kanske man ska avvakta leverans... Hoppas de som beställt en Plaid får nya HW här i Sverige.
Re: HW4 på ingång 2023, retrofit?
Intressant!
Jag har försökt undvika Osborne-effekten och ta leverans så snart jag får möjlighet, men HW4 skulle jag gärna vänta lite för att få.
Vad jag förstår så hade man redan börjat installera HW3 i bilarna när denna annonserades 2019 (för att undvika Osborn-effekten). OM HW4 annonseras på AI Day så är det väl inte osannolikt att den dyker upp i bilarna samtidigt.
Med detta i åtanke hade det ju varit skönt att få leverans efter AI Day. Jag har en MYP v/s RN1172 med uppskattat lev datum sept 28-30...
Jag har försökt undvika Osborne-effekten och ta leverans så snart jag får möjlighet, men HW4 skulle jag gärna vänta lite för att få.
Vad jag förstår så hade man redan börjat installera HW3 i bilarna när denna annonserades 2019 (för att undvika Osborn-effekten). OM HW4 annonseras på AI Day så är det väl inte osannolikt att den dyker upp i bilarna samtidigt.
Med detta i åtanke hade det ju varit skönt att få leverans efter AI Day. Jag har en MYP v/s RN1172 med uppskattat lev datum sept 28-30...
Re: HW4 på ingång 2023, retrofit?
Hoppas inte för mycket.Bernard skrev:Intressant!
Jag har försökt undvika Osborne-effekten och ta leverans så snart jag får möjlighet, men HW4 skulle jag gärna vänta lite för att få.
Vad jag förstår så hade man redan börjat installera HW3 i bilarna när denna annonserades 2019 (för att undvika Osborn-effekten). OM HW4 annonseras på AI Day så är det väl inte osannolikt att den dyker upp i bilarna samtidigt.
Med detta i åtanke hade det ju varit skönt att få leverans efter AI Day. Jag har en MYP v/s RN1172 med uppskattat lev datum sept 28-30...
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1736
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: HW4 på ingång 2023, retrofit?
Tittar vi tillbaka till hur det hela hanterats tidigare har FSD-ägare fått uppgradering till HW3 utan extra kostnad. Jag tror att något liknande är rimligt igen och det är nog också delvis för att det lönsamt för Tesla:
Troligtvis är det en ganska liten del som valt till FSD idag. Det var säkert en hög andel tidigare men mycket av Teslas försäljningsvolymer har ju trots allt skett de senaste åren med Model 3 och Y. D.v.s. kostnad för uppgraderingen är ändå ganska hanterbar i sammanhanget. Det som är intressant är dock att ifall de som inte äger FSD idag ser ett mervärde i HW4 är de mer benägna att skaffa just FSD eftersom det är det enda sättet att få en retrofit till HW4. Det behövs ju inte egentligen någon form av L4/L5-nivåer för att göra det hela intressant utan det räcker ju att nuvarande funktionalitet blir tillräckligt mycket bättre för att man som befintlig ägare skall tycka att det är tillräckligt intressant att uppgradera. Tänk dig att du sitter på EAP och HW3 idag. HW4 innebär (i det här hypotetiska exemplet) plötsligt att regnsensorer, ljusautomatik och ett antal tillkortakommanden i autopiloten löses. Det kostar 38 800:- att uppgradera till FSD och om vi antar att Teslas kostnader för genomföra uppgraderingen av hårdvara är lägre än den summan (den kan ju dessutom gå upp...) tjänar ju Tesla pengar på det hela. Om man skall ta betalt för uppgraderingen av befintliga FSD-kunder ger man ju inget incitament till icke FSD-kunder att uppgradera till FSD. Det kan ju inte heller då inte vara en situation där HW4 möjliggör t.ex. L4 medan HW3 inte gör det.
Det känns ju ändå som att man jobbat ganska mycket med FSD efter det att HW3 introducerades och det känns nog rimligt att man under resans gång stöter på problem som hade varit mycket enklare, eller ens möjliga, att lösa med hjälp av bättre hårdvara. Just avskaffandet av radarn får ju en att tro att en framåtriktad kamera som ger bättre bilder, särskilt i mörker, vore extra intressant. Således tror jag nog ändå att vi ser det som lättare för Tesla att få fungerande L4 med bättre hårdvara och att Tesla får in långt mer pengar på nya FSD-beställningar än vad det kostar att uppgradera befintliga FSD-ägare med HW3.
Det finns kanske några former av mellanting också. Som jag förstått det har Tesla börjat med bättre kameror någon gång utan att själva processorerna i sig ändrats. Om HW3 duger men inte kamerorna kan man ju så klart tänka sig specifikt kamera och/eller sensoruppgradering.
Troligtvis är det en ganska liten del som valt till FSD idag. Det var säkert en hög andel tidigare men mycket av Teslas försäljningsvolymer har ju trots allt skett de senaste åren med Model 3 och Y. D.v.s. kostnad för uppgraderingen är ändå ganska hanterbar i sammanhanget. Det som är intressant är dock att ifall de som inte äger FSD idag ser ett mervärde i HW4 är de mer benägna att skaffa just FSD eftersom det är det enda sättet att få en retrofit till HW4. Det behövs ju inte egentligen någon form av L4/L5-nivåer för att göra det hela intressant utan det räcker ju att nuvarande funktionalitet blir tillräckligt mycket bättre för att man som befintlig ägare skall tycka att det är tillräckligt intressant att uppgradera. Tänk dig att du sitter på EAP och HW3 idag. HW4 innebär (i det här hypotetiska exemplet) plötsligt att regnsensorer, ljusautomatik och ett antal tillkortakommanden i autopiloten löses. Det kostar 38 800:- att uppgradera till FSD och om vi antar att Teslas kostnader för genomföra uppgraderingen av hårdvara är lägre än den summan (den kan ju dessutom gå upp...) tjänar ju Tesla pengar på det hela. Om man skall ta betalt för uppgraderingen av befintliga FSD-kunder ger man ju inget incitament till icke FSD-kunder att uppgradera till FSD. Det kan ju inte heller då inte vara en situation där HW4 möjliggör t.ex. L4 medan HW3 inte gör det.
Det känns ju ändå som att man jobbat ganska mycket med FSD efter det att HW3 introducerades och det känns nog rimligt att man under resans gång stöter på problem som hade varit mycket enklare, eller ens möjliga, att lösa med hjälp av bättre hårdvara. Just avskaffandet av radarn får ju en att tro att en framåtriktad kamera som ger bättre bilder, särskilt i mörker, vore extra intressant. Således tror jag nog ändå att vi ser det som lättare för Tesla att få fungerande L4 med bättre hårdvara och att Tesla får in långt mer pengar på nya FSD-beställningar än vad det kostar att uppgradera befintliga FSD-ägare med HW3.
Det finns kanske några former av mellanting också. Som jag förstått det har Tesla börjat med bättre kameror någon gång utan att själva processorerna i sig ändrats. Om HW3 duger men inte kamerorna kan man ju så klart tänka sig specifikt kamera och/eller sensoruppgradering.
Driver sajten Car.info
Re: HW4 på ingång 2023, retrofit?
Med tanke på att Elon sa följande för en tid sedan så skulle jag inte hoppas för mycket på retrofit.
I’m confident that HW 3.0 or the FSD Computer 1 will be able to achieve full self-driving at a safety level much greater than a human, probably at least 200-300% better than a human. Obviously, there will be a future HW 4.0 or Full Self Driving Computer 2, which we’ll probably introduce with the Cybertruck, so maybe in about a year or so.
That’ll be about four times more capable, roughly. But it’s really just gonna be like, can we take it from, say, for argument’s sake, 300% safer than a person to 1000% safer. And just like there are people on the road who have varying driving abilities, but we still let people drive. You don’t have to be the world’s best driver to be on the road.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.