De bygger det på statistik och värderprognoser. Det skulle fungera lika bra som spotpriserna som Nordpol har nu. Det går ju att sätta priserna så att folk inte går bananas under korta perioder. Det är ju för övrigt nästan bara elbilar som kan stryka sin elkonsumtion.Fredrik j skrev:Nä. Om många lockas av erbjudandet imorgon och väljer att konsumera hög effekt finns det risk för att nätet blir överbelastat. Det är ju stor skillnad på elleverantörens och nätleverantörens utmaningar.
Vad menar du skulle trigga låga nätavgifter i morgon? Utmaningen ligger ju på lokal nivå.
Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Moderator: Redaktion
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Skillnaden är att en felprognos hos elbolagen resulterar i en ekonomisk förlust. En felprognos hos nätbolagen skulle ju resultera i ett överbelastat nät och påverkade kunder.LarsL skrev:De bygger det på statistik och värderprognoser. Det skulle fungera lika bra som spotpriserna som Nordpol har nu. Det går ju att sätta priserna så att folk inte går bananas under korta perioder. Det är ju för övrigt nästan bara elbilar som kan stryka sin elkonsumtion.Fredrik j skrev:Nä. Om många lockas av erbjudandet imorgon och väljer att konsumera hög effekt finns det risk för att nätet blir överbelastat. Det är ju stor skillnad på elleverantörens och nätleverantörens utmaningar.
Vad menar du skulle trigga låga nätavgifter i morgon? Utmaningen ligger ju på lokal nivå.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Nja. De får ju prissätta så det skapas tillräcklig marginal. Nog inre så svärt att få hyfsa rrätt. De kan ju också prissätta för att undvika när detnär nära definitiva gränserna. Frågannär hurbstora nätområdeen det ska bli. Kvarter, sradsdelar eller kommuner.Fredrik j skrev:Skillnaden är att en felprognos hos elbolagen resulterar i en ekonomisk förlust. En felprognos hos nätbolagen skulle ju resultera i ett överbelastat nät och påverkade kunder.LarsL skrev:De bygger det på statistik och värderprognoser. Det skulle fungera lika bra som spotpriserna som Nordpol har nu. Det går ju att sätta priserna så att folk inte går bananas under korta perioder. Det är ju för övrigt nästan bara elbilar som kan stryka sin elkonsumtion.Fredrik j skrev:Nä. Om många lockas av erbjudandet imorgon och väljer att konsumera hög effekt finns det risk för att nätet blir överbelastat. Det är ju stor skillnad på elleverantörens och nätleverantörens utmaningar.
Vad menar du skulle trigga låga nätavgifter i morgon? Utmaningen ligger ju på lokal nivå.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2284
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Fler elnätsbolag inför effektavgift för privatkunder.
Synd att det nu blir dygnet runt.
https://www.ellevio.se/privat/om-din-el ... r-elnatet/
Synd att det nu blir dygnet runt.
https://www.ellevio.se/privat/om-din-el ... r-elnatet/
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
BTEA i Bergs kommun har en spännande effektavgiftsmodell. Om jag pluggar in bilen och drar fullt på säkringarna, 11kW i en timme, en gång, då pröjsar jag maximal effektavgift i de tolv(!) efterföljande månaderna, som tur är "bara" 2200kr totalt men ändå.
Plötsligt förstår jag varför stugägare i Klövsjöområdet inte sätter upp laddboxar som hyresgästerna får låna...
Plötsligt förstår jag varför stugägare i Klövsjöområdet inte sätter upp laddboxar som hyresgästerna får låna...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
I fjällen kan du ju dock ladda över hela kvällen och natten efter en skiddag. Så 3,7kw räcker ganska långt.tor-ake skrev:BTEA i Bergs kommun har en spännande effektavgiftsmodell. Om jag pluggar in bilen och drar fullt på säkringarna, 11kW i en timme, en gång, då pröjsar jag maximal effektavgift i de tolv(!) efterföljande månaderna, som tur är "bara" 2200kr totalt men ändå.
Plötsligt förstår jag varför stugägare i Klövsjöområdet inte sätter upp laddboxar som hyresgästerna får låna...
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Vad blir för typ 5,5 kW då, så man har något att jämföra med?tor-ake skrev:BTEA i Bergs kommun har en spännande effektavgiftsmodell. Om jag pluggar in bilen och drar fullt på säkringarna, 11kW i en timme, en gång, då pröjsar jag maximal effektavgift i de tolv(!) efterföljande månaderna, som tur är "bara" 2200kr totalt men ändå.
Plötsligt förstår jag varför stugägare i Klövsjöområdet inte sätter upp laddboxar som hyresgästerna får låna...
27,8 kWp solceller
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
I praktiken kostar det 185kr/månad extra med ett elabonnemang? Man gasar väl på och har det gjort. Vilket märkligt system. Skulle vara intressant att se hur stor andel som hamnar på max. En majoritet skulle jag tro.tor-ake skrev:BTEA i Bergs kommun har en spännande effektavgiftsmodell. Om jag pluggar in bilen och drar fullt på säkringarna, 11kW i en timme, en gång, då pröjsar jag maximal effektavgift i de tolv(!) efterföljande månaderna, som tur är "bara" 2200kr totalt men ändå.
Plötsligt förstår jag varför stugägare i Klövsjöområdet inte sätter upp laddboxar som hyresgästerna får låna...
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3677
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Mycket märkligt system, har man timdebitering så vill man ju ladda under de 3-4 (ofta) timmar som det är billigt på natten och lär ta smällen.
Vår BRF har effektabonnemang men under vinterhalvåret högre nätavgift 07-22.
Vår BRF har effektabonnemang men under vinterhalvåret högre nätavgift 07-22.
Model Y LR AWD 2022
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Fast man vill ju kanske ha på värmepumpen också? Och varmvattenberedaren. Jag klagar inte egentligen, men det är ju i princip omöjligt att inte nån gång under ett helt års tid råka ha hög effektförbrukning en timme.termosen skrev:I fjällen kan du ju dock ladda över hela kvällen och natten efter en skiddag. Så 3,7kw räcker ganska långt.tor-ake skrev:BTEA i Bergs kommun har en spännande effektavgiftsmodell. Om jag pluggar in bilen och drar fullt på säkringarna, 11kW i en timme, en gång, då pröjsar jag maximal effektavgift i de tolv(!) efterföljande månaderna, som tur är "bara" 2200kr totalt men ändå.
Plötsligt förstår jag varför stugägare i Klövsjöområdet inte sätter upp laddboxar som hyresgästerna får låna...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Det är 200kr per år och kW, så 1100kr eller 92kr/mån.Dafro skrev:Vad blir för typ 5,5 kW då, så man har något att jämföra med?tor-ake skrev:BTEA i Bergs kommun har en spännande effektavgiftsmodell. Om jag pluggar in bilen och drar fullt på säkringarna, 11kW i en timme, en gång, då pröjsar jag maximal effektavgift i de tolv(!) efterföljande månaderna, som tur är "bara" 2200kr totalt men ändå.
Plötsligt förstår jag varför stugägare i Klövsjöområdet inte sätter upp laddboxar som hyresgästerna får låna...
Alltså utöver 700kr/mån i fast nätavgift för 16A.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 736
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Jag tycker det var jättebra förklarat av Göteborg Energi, genom Robert.dd88 skrev:Insändare i skittidningen GP (överst) med svar från avdelningschef Kundvård Göteborg Energi (underst).
Svar:Göteborg Energi har precis infört en ny avgift, effektavgift. På sin hemsida skriver man: ”Det finns ingen brist på el i Göteborgsområdet just nu, men för att klara omställningen och trygga elleveranserna även i framtiden behöver vi använda elen på ett smartare sätt” Det smarta ska vara att sprida ut elförbrukningen genom att förändra vårt sätt att leva eftersom det är det som styr elförbrukningen.
Men varför styr man inte istället när på dygnet och i veckan vi har våra effekttoppar?
Vad jag förstår så är det främst elledningar som är flaskhalsen för att kunna täcka ett stigande elbehov. För min del blir det en väldigt dålig styrning eftersom söndagseftermiddagens bastubad blir straffskatt på hela månaden. Vad jag förstått är det både billig el och gott om plats i nätet en söndagseftermiddag.
Mitt elbolag som jag köper elen av har en enkel och logisk app där jag får varningar i tid om riktiga effekttoppar på nätet och med det högre kostnad per kilowattimme, kanske något för monopolföretaget Göteborg Energi att kika på.
Samtidigt har vi en energiminister som envist hävdar att vi har ett enormt elöverskott. Inte på söndagar i alla fall enligt Göteborg Energi! Min elräkning gick upp 8 procent under augusti för att jag badar bastu på söndagseftermiddagar. Känner mig mest lurad på pengar, kanske det som är planen.
Bävar för vilka fler missriktade straffskatter vi ska utsättas för när elbilsförsäljningen tar fart. Kommer förresten konvertera min bastu till vedeldning.
Den 1 augusti införde Göteborg Energi en ny prismodell med en rörlig effektavgift. Syftet är att jämna ut effekttopparna i det lokala elnätet i Göteborg. Detta är nödvändigt om vi ska kunna elektrifiera Göteborg och göra det möjligt för fler att köra elbil.
En enda elbil som snabbladdas orsakar en 3-4 gånger högre belastning på elnätet jämfört med en genomsnittlig villakund. Vårt elnät är i dag helt enkelt inte dimensionerat för att snabbladda många elbilar samtidigt på en villagata. Om vi i stället, genom att ändra vårt beteende, jämnar ut effektuttaget över dygnets alla timmar så räcker elnätet längre och vi kan undvika onödig och kostsam utbyggnad som ska betalas av oss alla, även de som inte förbrukar hög effekt.
Detta är också orsaken till att vi tar ut effektavgiften på natten. Även om det generella effektuttaget, liksom elpriset, är lägre på natten hjälper det inte elnätet på den lokala villagatan från att bli överlastat. För att göra det möjligt för fler att till exempel skaffa en elbil behöver vi jämna ut effektuttaget över hela dygnet – inte skjuta elanvändningen till nattetid och skapa nya effekttoppar då.
Robert Fråhn, avdelningschef Kundvård Göteborg Energi Nät AB
Det jag är intresserad av är när grupptalan lämnas in. Tidigare har de ju tagit betalt för nivån på säkringen - här erkänner Robert att de tagit betalt för något de aldrig har kunnat leverera. Jag har betalt för att kunna nyttja 16A dygnet runt i alla år. Nu när jag skaffat elbil vill jag kunna utnyttja mina 16A för att ladda under de få timmar som elen är billig. Men det skriver Göteborg Energi här är en omöjlighet. De har lurat mig. Jag har aldrig kunnat utnyttja 16A om mina kära grannar som köpt samma tjänst också vill nyttja sina 16A samtidigt. När får jag tillbaka mina pengar? Och vilka brott har elbolaget gjort sig skyldiga till genom att sälja något de inte har en möjlighet att leverera?
Det är verkligen under all kritik att först blåsa kunderna i flera decennier genom att med flit underdimensionera nätet. Sedan, när man står där med byxorna nere, förändra prismodellen som att det är kunds fel att kund nu vill ha det kund i alla år betalat för.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Hur många snabbladdar hemma? Jag tror inte det är speciellt mångaDinsdale skrev:Jag tycker det var jättebra förklarat av Göteborg Energi, genom Robert.dd88 skrev:Insändare i skittidningen GP (överst) med svar från avdelningschef Kundvård Göteborg Energi (underst).
Svar:Göteborg Energi har precis infört en ny avgift, effektavgift. På sin hemsida skriver man: ”Det finns ingen brist på el i Göteborgsområdet just nu, men för att klara omställningen och trygga elleveranserna även i framtiden behöver vi använda elen på ett smartare sätt” Det smarta ska vara att sprida ut elförbrukningen genom att förändra vårt sätt att leva eftersom det är det som styr elförbrukningen.
Men varför styr man inte istället när på dygnet och i veckan vi har våra effekttoppar?
Vad jag förstår så är det främst elledningar som är flaskhalsen för att kunna täcka ett stigande elbehov. För min del blir det en väldigt dålig styrning eftersom söndagseftermiddagens bastubad blir straffskatt på hela månaden. Vad jag förstått är det både billig el och gott om plats i nätet en söndagseftermiddag.
Mitt elbolag som jag köper elen av har en enkel och logisk app där jag får varningar i tid om riktiga effekttoppar på nätet och med det högre kostnad per kilowattimme, kanske något för monopolföretaget Göteborg Energi att kika på.
Samtidigt har vi en energiminister som envist hävdar att vi har ett enormt elöverskott. Inte på söndagar i alla fall enligt Göteborg Energi! Min elräkning gick upp 8 procent under augusti för att jag badar bastu på söndagseftermiddagar. Känner mig mest lurad på pengar, kanske det som är planen.
Bävar för vilka fler missriktade straffskatter vi ska utsättas för när elbilsförsäljningen tar fart. Kommer förresten konvertera min bastu till vedeldning.
Den 1 augusti införde Göteborg Energi en ny prismodell med en rörlig effektavgift. Syftet är att jämna ut effekttopparna i det lokala elnätet i Göteborg. Detta är nödvändigt om vi ska kunna elektrifiera Göteborg och göra det möjligt för fler att köra elbil.
En enda elbil som snabbladdas orsakar en 3-4 gånger högre belastning på elnätet jämfört med en genomsnittlig villakund. Vårt elnät är i dag helt enkelt inte dimensionerat för att snabbladda många elbilar samtidigt på en villagata. Om vi i stället, genom att ändra vårt beteende, jämnar ut effektuttaget över dygnets alla timmar så räcker elnätet längre och vi kan undvika onödig och kostsam utbyggnad som ska betalas av oss alla, även de som inte förbrukar hög effekt.
Detta är också orsaken till att vi tar ut effektavgiften på natten. Även om det generella effektuttaget, liksom elpriset, är lägre på natten hjälper det inte elnätet på den lokala villagatan från att bli överlastat. För att göra det möjligt för fler att till exempel skaffa en elbil behöver vi jämna ut effektuttaget över hela dygnet – inte skjuta elanvändningen till nattetid och skapa nya effekttoppar då.
Robert Fråhn, avdelningschef Kundvård Göteborg Energi Nät AB
Det jag är intresserad av är när grupptalan lämnas in. Tidigare har de ju tagit betalt för nivån på säkringen - här erkänner Robert att de tagit betalt för något de aldrig har kunnat leverera. Jag har betalt för att kunna nyttja 16A dygnet runt i alla år. Nu när jag skaffat elbil vill jag kunna utnyttja mina 16A för att ladda under de få timmar som elen är billig. Men det skriver Göteborg Energi här är en omöjlighet. De har lurat mig. Jag har aldrig kunnat utnyttja 16A om mina kära grannar som köpt samma tjänst också vill nyttja sina 16A samtidigt. När får jag tillbaka mina pengar? Och vilka brott har elbolaget gjort sig skyldiga till genom att sälja något de inte har en möjlighet att leverera?
Det är verkligen under all kritik att först blåsa kunderna i flera decennier genom att med flit underdimensionera nätet. Sedan, när man står där med byxorna nere, förändra prismodellen som att det är kunds fel att kund nu vill ha det kund i alla år betalat för.
3*16A är 11 kWh och i min värld är det inte snabbladdning.
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Jag har 2st 3x16A laddare. Det är helt klart overkill, men det var lika bra att installera på båda parkeringsplatserna när elektrikerna ändå var här. Dock är det ju ganska sällan man faktiskt använder 3x16A - om jag inte verkligen behöver tanka snabbt hemma, så finns det ju ingen anledning att blåsa på fullt om bilen ändå ska stå över natten.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
När elpriset är 10 kr på dagen och några få ören under 4 timmar på natten så laddar nog de flesta med timdebitering med full fart de få timmarna på natten.Erxon skrev:Hur många snabbladdar hemma? Jag tror inte det är speciellt mångaDinsdale skrev:Jag tycker det var jättebra förklarat av Göteborg Energi, genom Robert.dd88 skrev:Insändare i skittidningen GP (överst) med svar från avdelningschef Kundvård Göteborg Energi (underst).
Svar:Göteborg Energi har precis infört en ny avgift, effektavgift. På sin hemsida skriver man: ”Det finns ingen brist på el i Göteborgsområdet just nu, men för att klara omställningen och trygga elleveranserna även i framtiden behöver vi använda elen på ett smartare sätt” Det smarta ska vara att sprida ut elförbrukningen genom att förändra vårt sätt att leva eftersom det är det som styr elförbrukningen.
Men varför styr man inte istället när på dygnet och i veckan vi har våra effekttoppar?
Vad jag förstår så är det främst elledningar som är flaskhalsen för att kunna täcka ett stigande elbehov. För min del blir det en väldigt dålig styrning eftersom söndagseftermiddagens bastubad blir straffskatt på hela månaden. Vad jag förstått är det både billig el och gott om plats i nätet en söndagseftermiddag.
Mitt elbolag som jag köper elen av har en enkel och logisk app där jag får varningar i tid om riktiga effekttoppar på nätet och med det högre kostnad per kilowattimme, kanske något för monopolföretaget Göteborg Energi att kika på.
Samtidigt har vi en energiminister som envist hävdar att vi har ett enormt elöverskott. Inte på söndagar i alla fall enligt Göteborg Energi! Min elräkning gick upp 8 procent under augusti för att jag badar bastu på söndagseftermiddagar. Känner mig mest lurad på pengar, kanske det som är planen.
Bävar för vilka fler missriktade straffskatter vi ska utsättas för när elbilsförsäljningen tar fart. Kommer förresten konvertera min bastu till vedeldning.
Den 1 augusti införde Göteborg Energi en ny prismodell med en rörlig effektavgift. Syftet är att jämna ut effekttopparna i det lokala elnätet i Göteborg. Detta är nödvändigt om vi ska kunna elektrifiera Göteborg och göra det möjligt för fler att köra elbil.
En enda elbil som snabbladdas orsakar en 3-4 gånger högre belastning på elnätet jämfört med en genomsnittlig villakund. Vårt elnät är i dag helt enkelt inte dimensionerat för att snabbladda många elbilar samtidigt på en villagata. Om vi i stället, genom att ändra vårt beteende, jämnar ut effektuttaget över dygnets alla timmar så räcker elnätet längre och vi kan undvika onödig och kostsam utbyggnad som ska betalas av oss alla, även de som inte förbrukar hög effekt.
Detta är också orsaken till att vi tar ut effektavgiften på natten. Även om det generella effektuttaget, liksom elpriset, är lägre på natten hjälper det inte elnätet på den lokala villagatan från att bli överlastat. För att göra det möjligt för fler att till exempel skaffa en elbil behöver vi jämna ut effektuttaget över hela dygnet – inte skjuta elanvändningen till nattetid och skapa nya effekttoppar då.
Robert Fråhn, avdelningschef Kundvård Göteborg Energi Nät AB
Det jag är intresserad av är när grupptalan lämnas in. Tidigare har de ju tagit betalt för nivån på säkringen - här erkänner Robert att de tagit betalt för något de aldrig har kunnat leverera. Jag har betalt för att kunna nyttja 16A dygnet runt i alla år. Nu när jag skaffat elbil vill jag kunna utnyttja mina 16A för att ladda under de få timmar som elen är billig. Men det skriver Göteborg Energi här är en omöjlighet. De har lurat mig. Jag har aldrig kunnat utnyttja 16A om mina kära grannar som köpt samma tjänst också vill nyttja sina 16A samtidigt. När får jag tillbaka mina pengar? Och vilka brott har elbolaget gjort sig skyldiga till genom att sälja något de inte har en möjlighet att leverera?
Det är verkligen under all kritik att först blåsa kunderna i flera decennier genom att med flit underdimensionera nätet. Sedan, när man står där med byxorna nere, förändra prismodellen som att det är kunds fel att kund nu vill ha det kund i alla år betalat för.
3*16A är 11 kWh och i min värld är det inte snabbladdning.
Sen om det kallas snabbladdning eller inte kvittar.
Behöver inte ens ha med laddning att göra.
Nån kanske kör sin varmvattenberedare full fart när elen är billig.
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Jag både laddar bilen, kör diskmaskinen, golvvärme + VVB för fullt mellan kl 0-5.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Det är ju det dom menar. Om alla gör det blir nätet överbelastat. Att elen är billig betyder ju inte att nätägaren vill sälja mer.DrDR skrev:Jag både laddar bilen, kör diskmaskinen, golvvärme + VVB för fullt mellan kl 0-5.
Kanske man behöver ha rörligt pris även på nätkostnaden så nätägaren kan möta låga priser. Fungerar ju åt andra hållet också. När alla stänger av allt i villakvarteret för att elen är dyr skulle nätägaren kunna erbjuda lägre överföringskostnad när det finns plats kvar?
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Väldigt få som har timpris, så i dagsläget är det ingen risk. Det är mycket högre belastning på morgonen när alla ska duscha och laga frukost och på kvällen när alla kommer hem och ska laga mat, duscha, tvätta, diska etc + att de som inte har timpris laddar sina bilar. Det avspeglar väl i spotpriset. Antagligen är det bättre att styra fler mot timpris för att uppnå samma effekt.Fredrik j skrev:Det är ju det dom menar. Om alla gör det blir nätet överbelastat. Att elen är billig betyder ju inte att nätägaren vill sälja mer.DrDR skrev:Jag både laddar bilen, kör diskmaskinen, golvvärme + VVB för fullt mellan kl 0-5.
Kanske man behöver ha rörligt pris även på nätkostnaden så nätägaren kan möta låga priser. Fungerar ju åt andra hållet också. När alla stänger av allt i villakvarteret för att elen är dyr skulle nätägaren kunna erbjuda lägre överföringskostnad när det finns plats kvar?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Det finns inte nödvändigtvis någon direkt koppling mellan spotpriset och belastning på elnätet lokalt.DrDR skrev:Väldigt få som har timpris, så i dagsläget är det ingen risk. Det är mycket högre belastning på morgonen när alla ska duscha och laga frukost och på kvällen när alla kommer hem och ska laga mat, duscha, tvätta, diska etc + att de som inte har timpris laddar sina bilar. Det avspeglar väl i spotpriset. Antagligen är det bättre att styra fler mot timpris för att uppnå samma effekt.Fredrik j skrev:Det är ju det dom menar. Om alla gör det blir nätet överbelastat. Att elen är billig betyder ju inte att nätägaren vill sälja mer.DrDR skrev:Jag både laddar bilen, kör diskmaskinen, golvvärme + VVB för fullt mellan kl 0-5.
Kanske man behöver ha rörligt pris även på nätkostnaden så nätägaren kan möta låga priser. Fungerar ju åt andra hållet också. När alla stänger av allt i villakvarteret för att elen är dyr skulle nätägaren kunna erbjuda lägre överföringskostnad när det finns plats kvar?
Spotpriset på elen skulle behöva kompletteras med spotpris på överföringen.
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Om elpriset styrs av tillgång och efterfrågan och det är 10 kr på dagen och några få ören på natten så är det ganska rimligt att anta att förbrukningen/efterfrågan är mkt högre på dagen eller hur?
Hur kan man då argumentera att elnätet inte skulle klara av förbrukningen på natten om en del av befolkningen flyttar sin förbrukningen dit?
Man måste sklilja på sitt lokala elnät i kvarteret eller Sveriges 400kv nät i dessa diskussioner.
Gruppsäkringarna i de lokala näten kanske inte klarar av att alla maxar sin huvudsäkring samtidigt men hur stor är sannorlikheten att alla gör det då?
Hur kan man då argumentera att elnätet inte skulle klara av förbrukningen på natten om en del av befolkningen flyttar sin förbrukningen dit?
Man måste sklilja på sitt lokala elnät i kvarteret eller Sveriges 400kv nät i dessa diskussioner.
Gruppsäkringarna i de lokala näten kanske inte klarar av att alla maxar sin huvudsäkring samtidigt men hur stor är sannorlikheten att alla gör det då?
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Om villaägarna har lagringsmöjlighet och dimensionerat laddningen efter säkringsstorleken kan det ju bli en peak när elen under en kort tid mitt i natten är mycket billig. Särskilt om laddningen är robotiserad. Det är naturligtvis ytterlighetsfallet (det är ju fortfarande inte så vanligt med lagringsmöjligheter i villakvarteren) men det kan ju förändras fort.[JM] skrev:Om elpriset styrs av tillgång och efterfrågan och det är 10 kr på dagen och några få ören på natten så är det ganska rimligt att anta att förbrukningen/efterfrågan är mkt högre på dagen eller hur?
Hur kan man då argumentera att elnätet inte skulle klara av förbrukningen på natten om en del av befolkningen flyttar sin förbrukningen dit?
Man måste sklilja på sitt lokala elnät i kvarteret eller Sveriges 400kv nät i dessa diskussioner.
Gruppsäkringarna i de lokala näten kanske inte klarar av att alla maxar sin huvudsäkring samtidigt men hur stor är sannorlikheten att alla gör det då?
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
FredrikR skrev:Snacka om konstigt svar från Göteborgs Energi. "snabbladda flera bilar på en villagata" och samma effekt som "3-4 villor"
Tror de folk sitter med 50Kw laddare hemma? Konstigt att ett elbolag inte har bättre koll.
Vore rimligt att försöka styra belastningen till natten. Tror belastningen skulle bli bra mycket jämnare om de flesta laddade sina elbilar nattetid. Misstänker att de flesta kör 3,7 kW effekt på sin laddning. För mig, liksom stora flertalet, som normalt pendlar 4-8 mil per dag räcker det väldigt gott för laddning av bilen.
Antingen förstår dom inte riktigt själva eller så är har de räknat på att det här blir en bättre inkomst för oss.
Ja, verkar helt galet, ser ut som om det kom med ett felaktigt exra 'r' i efternamnet förresten.
Alla har väl 64A säkring i Göteborg, men det finns ju knappt några elbilar som ens utnyttjar 32A (Zoe är en)
Så det här med snabbladdare på uppfarten hemma verkar helt galen tanke.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5514
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Lagkrav på effektbaserad avgift, vid brist på el
Är galet om alla de bolag som plockat in massvis med vinst på elöverföringen som skulle gått till att fixa elnätet och inte gjort det nu säger att de måste ha in effektavgifter för att nätet inte orkar med. Staten bör gå in och ta tillbaka elnätet från företagen som visat sig att de inte har lust med att driva denna samhällsviktiga funktion med landets bästa i fokus, köp tillbaka det för en krona eftersom det enligt företagen själva är eftersatt och kräver stora investeringar.