Vertikalt vindkraftverk på taket

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ergo
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 dec 2018 11:02

Vertikalt vindkraftverk på taket

Inlägg av ergo »

Tydligen ska ett vertikalt vindkraftverk vara ganska tyst. Jag är lite sugen på att installera ett på taket som komplement till solceller. T.ex ett par st av dessa som ger 4kw.

Är det någon som har erfarenhet och kan ge rekommendation?
Screenshot_20220911-082204_Chrome.jpg
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11853
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Vertikalt vindkraftverk på taket

Inlägg av HelectriC »

Ser ju intressant ut helt klart. Är det bara att smälla upp eller behöver man nåt slags tillstånd? Hur stor är den? Hade jag fått 4kW så hade jag täckt upp det mesta av dagsförbrukningen och med två hade vi nästan kunnat gå off grid känns det som :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vertikalt vindkraftverk på taket

Inlägg av mati »

Coolt. Inte särskilt dyrt heller. Är det nåt att ha tro?
Har själv funderat på vindkraftverk. Spelar ingen större roll för mig hur stort det är och om det låter lite, jag har plats att ställa det så det inte stör. Men de är ju så hiskeligt dyra och ger förhållandevis få kWH per år jämfört med solceller.
Men det här verkar intressant.
Edit: Effektkurvan är helt kass. 4kW gäller vid vindhastighet 15m/s, dvs storm. Medelvindhastigheten ligger i Sverige nånstans runt 3-5m/s, och då genererar den inte mer än några 100 Watt. Helt meningslöst alltså.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1562
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Vertikalt vindkraftverk på taket

Inlägg av Klintan »

Tesup verkar vara rent skräp. Läs recensioner.

https://www.trustpilot.com/review/tesup.co.uk
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Vertikalt vindkraftverk på taket

Inlägg av tor »

Jag har fattat det som att små vindkraftverk har två huvudproblem: Dom för lite oväsen och vibrationer kan fortplanta sig beroende på montering. Vidare håller dom inte alls så länge. Vad jag kan se är det bara ett års garanti på detta. Några som bor i närheten av mig har exprimenterat med mindre vindkraftverk men dessa har gått sönder konstant. Egentligen är det lite konstigt. Borde ju gå att bygga så att det håller. Men prisbilden blir kanske en annan då.

Men visst vore det ett trevligt komplement till solceller! Synd att det aldrig blev något med sterlingmotorn som eldades med ved och då kunde ge både värme och el till huset under den kalla perioden.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Vertikalt vindkraftverk på taket

Inlägg av Walker »

Borde ju passa Teslaägare som handsken! :lol:
F099DB15-B1B4-43D4-9D92-F89F6E1F4E60.jpeg
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vertikalt vindkraftverk på taket

Inlägg av mati »

tor skrev:
Synd att det aldrig blev något med sterlingmotorn som eldades med ved och då kunde ge både värme och el till huset under den kalla perioden.
Den kanske får en renässans nu när el har blivit en lyxvara. Om man ska se lite ljus i mörkret så leder de höga elpriserna kanske till spännande innovationer och nya idéer. Det vore ju trevligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Vertikalt vindkraftverk på taket

Inlägg av Matte »

Jag läste lite om sånt där för någon månad sedan och kom fram till att du ska ha bra mycket vind om du ska spara nå pengar på det. Kan man använda redan installerad växelriktare (och all annan utrustning som krävs för att få ut det på nätet) kanske man kommer ner på rimliga nivåer
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Vertikalt vindkraftverk på taket

Inlägg av [JM] »

Problem 1
Man får normalt inte montera vindkraftverk på sitt hus eftersom det inte är designat för vibrationerna som uppstår.

Problem2
Medelvinden i sverige ligger på typ 3m/s. (Om man inte bor vid havet )
Dessa små kraftverk av VAWT typ producerar typ 50-100W vid 3m/s.
Dvs inte i närheten av de 4kW som reklamen säger.

100W x 24h x 365dagar = 88kwh
Typ lika mkt som mina solceller producerar på en dag.

För att det ska vara det minsta vettigt behöver du ett vanligt vindkraftverk , HAWT, med minst 3m diameter.
Som sitter på en stolpe minst 10m upp i luften.

3m är största diameter du får uppföra utan bygglov.

Stolpen måste ha fritt utrymme åt alla håll ifall den skulle falla så en 10m hög stolpe måste ha 10 fritt åt alla håll vilket då äter upp ca 300m2 av din tomt.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vertikalt vindkraftverk på taket

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Edit: Effektkurvan är helt kass. 4kW gäller vid vindhastighet 15m/s, dvs storm. Medelvindhastigheten ligger i Sverige nånstans runt 3-5m/s, och då genererar den inte mer än några 100 Watt. Helt meningslöst alltså.
Nja, 15 m/s definieras som måttlig vind:

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/mete ... ghet-1.252

Men jag håller med dig om att ett sånt vindkraft är meningslöst, och det har vindkraftsvärlden vetat länge.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1105
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Vertikalt vindkraftverk på taket

Inlägg av Kriper »

Jerker skrev:
mati skrev:
Edit: Effektkurvan är helt kass. 4kW gäller vid vindhastighet 15m/s, dvs storm. Medelvindhastigheten ligger i Sverige nånstans runt 3-5m/s, och då genererar den inte mer än några 100 Watt. Helt meningslöst alltså.
Nja, 15 m/s definieras som måttlig vind:

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/mete ... ghet-1.252

Men jag håller med dig om att ett sånt vindkraft är meningslöst, och det har vindkraftsvärlden vetat länge.

Jerker, tror du kollat in knop-skalan. 15 m/s är lika med hård vind eller Kuling på sjön. Två rev på storen för min del.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11853
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Vertikalt vindkraftverk på taket

Inlägg av HelectriC »

Vad av övrig utrustning behöver man för att kunna nyttja strömmen som genereras? Behövs dyra inverts, ombyggnad av existerande strömskåp eller hur hänger det ihop? 15k är ju inte så farligt dyrt, men ska man ha övrig utrustning och installation till totalt 100k, så blir det en annan femma :?
Vi har vind så det räcker här, i mängder, nästan hela året runt, så tror egentligen det skulle kunna funka ganska bra för oss. Dessutom är det 5års reklamationsrätt på allt som säljs till privatperson i Norge, så garantin på 1år är inte så farlig.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 10880
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vertikalt vindkraftverk på taket

Inlägg av Fredrik j »

Tycker jag ofta anar teorier om att vindkraftverk snurrar väldigt lätt. Som en vindflöjel. I själva verket går ju en generator trögt. Att en sån här liten snurra inte kan ge betydelsefulla effekter är ju uppenbart.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1562
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Vertikalt vindkraftverk på taket

Inlägg av Klintan »

Tesup som är i första inlägget skickar med en inverter som egentligen är byggd för solel och har för hög startspänning. Dessutom verkar lager vara av sämsta sort, eldragningar felaktiga och rostskydd obefintligt. Finns någon på Youtube som fått igång en, men detta efter att ha byggt om det mesta. Recensioner verkar variera mellan fejkrecensioner på fem stjärnor och förtvivlade missnöjda kunder som ger lägsta betyg.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14562
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vertikalt vindkraftverk på taket

Inlägg av taliz »

Som uppväxt på Öland tänker jag på gamla väderkvarnar man malde mjöl i.
Det var inte raketkirurgi direkt.
Förstår inte riktigt varför det skall vara så svårt och dyrt att bygga ett vindkraftverk idag?
Visst, har man dåliga förutsättningar/utrymme så det krävs hög verkningsgrad... men annars borde det väl bara vara att spika ihop något? Ju större ju bättre? ;)
Ta nån gammal motor från nån eltruck eller ngt typ.
Sen får man förstås fixa nån växelriktare också.
Men vad mer?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Vertikalt vindkraftverk på taket

Inlägg av Franz »

Energin i vinden ökar med hastigheten i kubik. D.v.s. om det blåser 6 m/s i 1 timma och är vindstilla i 1 timma är snitthastigheten 3 m/s men mängden energi skulle vara 4 gånger så hög som det blåste med 3 m/s i 2 timmar. Märk här att effekten är 8 gånger så hög vid 6 m/s som vid 3 m/s men i exemplet var under halva tiden för att ge samma snitthastighet.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vertikalt vindkraftverk på taket

Inlägg av Jerker »

Kriper skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Edit: Effektkurvan är helt kass. 4kW gäller vid vindhastighet 15m/s, dvs storm. Medelvindhastigheten ligger i Sverige nånstans runt 3-5m/s, och då genererar den inte mer än några 100 Watt. Helt meningslöst alltså.
Nja, 15 m/s definieras som måttlig vind:

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/mete ... ghet-1.252

Men jag håller med dig om att ett sånt vindkraft är meningslöst, och det har vindkraftsvärlden vetat länge.

Jerker, tror du kollat in knop-skalan. 15 m/s är lika med hård vind eller Kuling på sjön. Två rev på storen för min del.
Sant, men storm är det inte. Den gränsen går vid 25 m/s.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vertikalt vindkraftverk på taket

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Sant, men storm är det inte. Den gränsen går vid 25 m/s.
Okej då, inte storm, men jävligt blåsigt. Så blåsigt att det blir obehagligt, och det är inte många dagar om året vi har dessa vindhastigheter. Tack och lov.
Medelvinden här hos oss är 3-4 m/s, vilket är lagom oblåsigt. Det ger nästan ingenting i en sådan vindsnurra, och det var det jag ville framföra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vertikalt vindkraftverk på taket

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Som uppväxt på Öland tänker jag på gamla väderkvarnar man malde mjöl i.
Det var inte raketkirurgi direkt.
Förstår inte riktigt varför det skall vara så svårt och dyrt att bygga ett vindkraftverk idag?
Visst, har man dåliga förutsättningar/utrymme så det krävs hög verkningsgrad... men annars borde det väl bara vara att spika ihop något? Ju större ju bättre? ;)
Ta nån gammal motor från nån eltruck eller ngt typ.
Sen får man förstås fixa nån växelriktare också.
Men vad mer?
Har också tänkt i dessa banor. Men en väderkvarn ger trots sin imponerande diameter förmodligen väldigt lite effekt. Den står nere på backen och vingarna är allt annat än optimala i sin utformning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7382
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vertikalt vindkraftverk på taket

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag skulle hellre föredra horisontella vindkraftverk. Längs med hela taknocken typ. Visst funkar de mest optimalt endast vid vind rakt från sidan men arean blir mycket större än vertikala och kan utformas mindre iögonfallande.

Undrar varför ingen säljer såna. Fortfarande för dålig verkningsgrad?
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2335
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Vertikalt vindkraftverk på taket

Inlägg av mans71 »

Problemet med små vindkraftverk är att dom är precis lika komplicerade som ett stort men tillåts bara kosta en bråkdel. Dessutom har dom svårare förutsättningar med mer turbulenta vindar nära marken. Små vindkraftverk kan också krångla, t.ex. skena okontrollerat. Jag har själv stått vid ett med 8 meters vingspann som skenande. Det var en skrämmande upplevelse och man kan ju vara fundersam på om det är så klokt att ha det i närheten av människor. Vertikala snurror är för övrigt en svår konstruktion och lär aldrig bli lika effektiv som ett traditionellt verk. Jag tror att små vindkraftverk alltid kommer att vara ett sämre alternativ jämfört med t.ex solpaneler.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1148
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Vertikalt vindkraftverk på taket

Inlägg av bjornnilsson »

mans71 skrev:
Vertikala snurror är för övrigt en svår konstruktion och lär aldrig bli lika effektiv som ett traditionellt verk.
Ska man tro den info jag tagit del av så är vertikalaxlade vindkraftverk "the shit" och möjliggör en väldigt enkel, robust konstruktion. Men kanske att det blir lite äpple/päron-diskussion då detta i alla fall verkar vara en riktigt bra lösning för havsplacerade vindkraftverk. Hur det är på land med denna typ av snurror vet jag inte.

En stor fördel till havs är att vertikalaxlat kan placeras tätt i farmar utan negativ påverkan på varandra vilket inte går att göra på samma sätt med gamla vanliga vindkraftverk. Med denna typ av kraftverk så går snurrorna även att bygga lägre (dvs förfular mindre då de går att placera närmare land utan att förstöra horisonten) vilket gör dom enklare att serva + är möjliga att ställa på större vattendjup än vanliga snurror.

Läs mer på https://seatwirl.com/sv/

Min fantasi är ett pärlband av dessa utplacerade utmed sveriges kust strax bortom horisonten (tänk då att vi människor endast ser någon halvmil framåt räknat från havsnivån) och så får försvaret sedan sätta upp sin radarövervakning utanför dessa. Blir det knepigt att bedriva signalspaning på ena sidan (vilket är kritik från försvarsmakten) så borde en kustlinje med vertikalaxlade vindsnurror bli ett ganska duktigt ryssförsvar åt andra hållet också. Min egen spekulation.

Jag äger aktier.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Vertikalt vindkraftverk på taket

Inlägg av [JM] »

Bra primer på VAWT.

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11853
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Vertikalt vindkraftverk på taket

Inlägg av HelectriC »

mans71 skrev:
Problemet med små vindkraftverk är att dom är precis lika komplicerade som ett stort men tillåts bara kosta en bråkdel. Dessutom har dom svårare förutsättningar med mer turbulenta vindar nära marken. Små vindkraftverk kan också krångla, t.ex. skena okontrollerat. Jag har själv stått vid ett med 8 meters vingspann som skenande. Det var en skrämmande upplevelse och man kan ju vara fundersam på om det är så klokt att ha det i närheten av människor. Vertikala snurror är för övrigt en svår konstruktion och lär aldrig bli lika effektiv som ett traditionellt verk. Jag tror att små vindkraftverk alltid kommer att vara ett sämre alternativ jämfört med t.ex solpaneler.
Problemet är ju att solpaneler i stort sett inte har något att jobba med under 6-8 månader av året här. Ett vindkraftverk däremot har ”mat” under nästan hela året.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
granlundii
Inlägg: 292
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Vertikalt vindkraftverk på taket

Inlägg av granlundii »

Jag jobbar inom vindkraftsbranschen, men ser nog igen idé med väldigt små kraftverk. Det finns lite olika typer, men de verkar alla producera dåligt.

Ett problem är att man skulle behöva komma över trädhöjd för att få vettiga vindförhållanden. Ett annat att de behöver vara så pass stora för att alls ge betydande effekt, så att det nog inte är något man installerar på taket.
Nissan Leaf 2014
Skriv svar