Dubb eller friktion?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av mati »

MWall skrev:
TiborBlomhall skrev:
Man hör varenda liten dubb.

Tro mig, jag har alltid varit ultraortodox dubbdäcksfundamentalist i hela mitt liv - ända tills jag skaffade min första elbil. Efter första vintern med dubbsmatter fick jag ge upp.

Jag skrev så här om min upplevelse: https://teslaclubsweden.se/odubbade-vinterdack/
Det har mer med Tesla att göra än med elbil. Skaffar du en E-Tron så hör du inte så mycket...
Jag stör mig numera till och med på andras dubbdäck. Det händer titt som tätt vintertid att jag undrar om det är nåt fel på bilen, tills jag inser att det är bilen framför eller bakom som kör med dubbdäck som låter så hemskt.
Det spelar ingen roll att e-tron är knäpptyst för övrigt. Ioniq 5 och e-Golf är också väldigt tysta bilar jämfört med Tesla. Men dubbsmattrandet tränger in ändå. Även om det inte kommer från den egna bilen. Jag kan bara ana hur det skulle låta om man körde med dubbdäck själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av Jerker »

Den här diskussionen återkommer ju då och då och jag tycker att det är rätt intressant hur olika vi uppfattar dubbdäcksljud. Jag har inte dålig hörsel (t.ex så hör jag, mina nära 60 år till trots, fortfarande syrsorna) men ändå så stör jag mig inte det minsta på dubbdäcksljud. Håller med Mati om att jag upplever dubbdäcksljud från andra bilar mer tydligt nu än tidigare, men inte så att jag stör mig på det.

I morse, på väg till jobbet, så lyssnade jag efter vägljud och vindbrus i min model 3 från 2019 och satt och undrade vad det är andra stör sig så mycket på (nej, jag har inte dubbdäck på nu! :lol: men jag har billiga sommardäck (Landsail) som de flesta oroar sig för är bullriga). Just de tidiga model 3 ska ju vara så dåligt ljudisolerade, vägljudet ska vara väldigt störande och en massa vindbrus ska höras. Visst, det hörs litegrann av allt det där, men inget som jag jag uppfattar som störande på något sätt. Jag, som lyssnar på klassisk musik de gånger jag lyssnar på musik i bilen, kan göra det med stor behållning, trots att just klassisk musik kan innehålla partier som är väldigt svaga, och just det funkar alldeles utmärkt i Teslan, liksom det gjorde i Zoen, men aldrig funkade i de ICE:r jag hade tidigare. Jag kan föra samtal med de andra i bilen, även de i baksätet, i normal samtalston.

Så jag undrar hur höga krav på ljudisolering andra har egentligen? Ska man få känslan av att man sitter i en ljudisolerad låda, som när man sitter i en inspelningsstudio, där akustiken är lika med 0 och inga som helst ljud tränger in? Är det ett rimligt krav på miljön i en bilkupé?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av [JM] »

Jerker skrev:
Den här diskussionen återkommer ju då och då och jag tycker att det är rätt intressant hur olika vi uppfattar dubbdäcksljud. Jag har inte dålig hörsel (t.ex så hör jag, mina nära 60 år till trots, fortfarande syrsorna) men ändå så stör jag mig inte det minsta på dubbdäcksljud. Håller med Mati om att jag upplever dubbdäcksljud från andra bilar mer tydligt nu än tidigare, men inte så att jag stör mig på det.

I morse, på väg till jobbet, så lyssnade jag efter vägljud och vindbrus i min model 3 från 2019 och satt och undrade vad det är andra stör sig så mycket på (nej, jag har inte dubbdäck på nu! :lol: men jag har billiga sommardäck (Landsail) som de flesta oroar sig för är bullriga). Just de tidiga model 3 ska ju vara så dåligt ljudisolerade, vägljudet ska vara väldigt störande och en massa vindbrus ska höras. Visst, det hörs litegrann av allt det där, men inget som jag jag uppfattar som störande på något sätt. Jag, som lyssnar på klassisk musik de gånger jag lyssnar på musik i bilen, kan göra det med stor behållning, trots att just klassisk musik kan innehålla partier som är väldigt svaga, och just det funkar alldeles utmärkt i Teslan, liksom det gjorde i Zoen, men aldrig funkade i de ICE:r jag hade tidigare. Jag kan föra samtal med de andra i bilen, även de i baksätet, i normal samtalston.

Så jag undrar hur höga krav på ljudisolering andra har egentligen? Ska man få känslan av att man sitter i en ljudisolerad låda, som när man sitter i en inspelningsstudio, där akustiken är lika med 0 och inga som helst ljud tränger in? Är det ett rimligt krav på miljön i en bilkupé?
Till saken hör ju också att det är galet stora variationer på vägljudet baserat på asfalten.
I vår MX är det ungefär samma vägbullernivå i 110 med svensk asfalt som det är i 140-150 nere på kontinenten.
Är asfalten lite äldre och spårig så kan man höra ganska stora skillnader i buller genom att köra 2dm off från mittlinjen och slicka sidolinjerna eller mitttlinjen till angränsande fil.

Vad är det jag försöker säja?
Jo att det är mkt svårt att jämföra buller mellan olika däck och bilar ifall man inte testkör på exakt samma ställe, samma dag, samma temperatur, samma motvind osv. Helst ny asfalt där inte det blivit spårigt ännu och placeringen på vägbanan spelar roll.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14560
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av taliz »

Samma däck(och dimension) och däcktryck också...
Många Teslor rullar med väldigt högt däcktryck, vilket är katastrof för ljudnivå och allmän komfort.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1980
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av pejvic »

Finns det någon med 3 el Y som ångrat friktionsvalet och skaffat dubb?
Det känns som många dubbdäcksanhängare går för friktion när de skaffar 3&Y
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av agehall »

Jag har inte kört dubb på 25 år och tycker det funkar riktigt bra när man bor i södra Sverige. Även när jag bodde uppe på gränsen mot Dalarna tyckte jag dubbfritt fungerade bra - man får bara köra med skallen när det är risk för blankis.

Jag fick med dubbdäck till min M3 men dessa ska bytas nu till vintern så att det blir dubbfritt. Kommer till 95% köra söder ut från Stockholm när jag ska köra någonstans och då ser jag ingen större poäng med att ha dubb. Dessutom är det bara strul med dubb när man inte får köra överallt i stockholm med dem.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av Walker »

mati skrev:
MWall skrev:
TiborBlomhall skrev:
Man hör varenda liten dubb.

Tro mig, jag har alltid varit ultraortodox dubbdäcksfundamentalist i hela mitt liv - ända tills jag skaffade min första elbil. Efter första vintern med dubbsmatter fick jag ge upp.

Jag skrev så här om min upplevelse: https://teslaclubsweden.se/odubbade-vinterdack/
Det har mer med Tesla att göra än med elbil. Skaffar du en E-Tron så hör du inte så mycket...
Jag stör mig numera till och med på andras dubbdäck. Det händer titt som tätt vintertid att jag undrar om det är nåt fel på bilen, tills jag inser att det är bilen framför eller bakom som kör med dubbdäck som låter så hemskt.
Det spelar ingen roll att e-tron är knäpptyst för övrigt. Ioniq 5 och e-Golf är också väldigt tysta bilar jämfört med Tesla. Men dubbsmattrandet tränger in ändå. Även om det inte kommer från den egna bilen. Jag kan bara ana hur det skulle låta om man körde med dubbdäck själv.
Tänk så olika det kan vara… även om du här fastslår fakta (tydligen) så har jag en annan uppfattning. Har ägt och kört eGolf och IQ5, har även provkört eTron och ägt en Tesla 3 2019. Äger nu en Y. Jag kan inte påstå att Teslorna varit märkbart bullrigare än de övriga. Hade faktiskt förväntat mig att IQ5’an skulle vara tystare. Men den lät lika som min nuvarande Y. Kanske t o m att jag (helt subjektivt) upplever Y’n som snäppet tystare.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av Lerumsexpressen »

Skulle aldrig välja dubbdäck, endast och alltid friktion. Svårt att se att 99 % av alla bilar verkligen har behov av dubbdäck. Farit kring och runt Sverige med friktionsdäck utan problem. De enda gångerna med brutalt underkyld väg så gled även bilar med dubbdäcken runt som Bambi på hal is.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14560
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av taliz »

En modern elbil med ABS, antispinn och antisladd behöver inte dubbdäck IMO.

Kör man däremot en gammal 240 utan alla dessa hjälpsystem så kan det möjligtvis vara en god idé..

Vilka däck man än har så får man anpassa hastigheten till gällande förhållanden…
Minns en gång jag åkte taxi i Sthlm och chauffören körde som om det var sommar i värsta vinterföhållandena. Hörde ABSn jobba frenetiskt vid varje stopp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av Dafro »

Jerker skrev:
Den här diskussionen återkommer ju då och då och jag tycker att det är rätt intressant hur olika vi uppfattar dubbdäcksljud. Jag har inte dålig hörsel (t.ex så hör jag, mina nära 60 år till trots, fortfarande syrsorna) men ändå så stör jag mig inte det minsta på dubbdäcksljud. Håller med Mati om att jag upplever dubbdäcksljud från andra bilar mer tydligt nu än tidigare, men inte så att jag stör mig på det.

I morse, på väg till jobbet, så lyssnade jag efter vägljud och vindbrus i min model 3 från 2019 och satt och undrade vad det är andra stör sig så mycket på (nej, jag har inte dubbdäck på nu! :lol: men jag har billiga sommardäck (Landsail) som de flesta oroar sig för är bullriga). Just de tidiga model 3 ska ju vara så dåligt ljudisolerade, vägljudet ska vara väldigt störande och en massa vindbrus ska höras. Visst, det hörs litegrann av allt det där, men inget som jag jag uppfattar som störande på något sätt. Jag, som lyssnar på klassisk musik de gånger jag lyssnar på musik i bilen, kan göra det med stor behållning, trots att just klassisk musik kan innehålla partier som är väldigt svaga, och just det funkar alldeles utmärkt i Teslan, liksom det gjorde i Zoen, men aldrig funkade i de ICE:r jag hade tidigare. Jag kan föra samtal med de andra i bilen, även de i baksätet, i normal samtalston.

Så jag undrar hur höga krav på ljudisolering andra har egentligen? Ska man få känslan av att man sitter i en ljudisolerad låda, som när man sitter i en inspelningsstudio, där akustiken är lika med 0 och inga som helst ljud tränger in? Är det ett rimligt krav på miljön i en bilkupé?
Nope, men ett par nivåer högre än i M3 önskar jag, men lite avis på dig ändå som tycker den är ok.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av Dafro »

taliz skrev:
En modern elbil med ABS, antispinn och antisladd behöver inte dubbdäck IMO.

Kör man däremot en gammal 240 utan alla dessa hjälpsystem så kan det möjligtvis vara en god idé..

Vilka däck man än har så får man anpassa hastigheten till gällande förhållanden…
Minns en gång jag åkte taxi i Sthlm och chauffören körde som om det var sommar i värsta vinterföhållandena. Hörde ABSn jobba frenetiskt vid varje stopp.
Vid underkylt regn eller sista biten upp till stugan om det tinat och fryst på så att det är is så är det ju trevligt men blir nog friktion på nästa bil, har dubb nu men den var ju beg.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av Dinsdale »

pejvic skrev:
Finns det någon med 3 el Y som ångrat friktionsvalet och skaffat dubb?
Det känns som många dubbdäcksanhängare går för friktion när de skaffar 3&Y
Jag ångrar att jag valde friktionsdäck istället för dubbdäck. Jag valde friktion för jag var orolig för att Model 3 skulle vara för bullrig (hade tidigare provkört en 2019 som jag hade som referens). Men sen när jag fick min 2021 var ljudnivån fullt acceptabel, man verkar ha gjort någon förbättring på den punkten precis då. Hade jag vetat det jag vet nu hade jag köpt dubbdäck, och jag kommer byta till dubbdäck när friktionsdäcken är utslitna. Men jag kommer inte byta i förtid, jag är inte gjord av pengar. Däremot nästa bil kommer jag ta dubbdäck direkt.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av MWall »

Dinsdale skrev:
pejvic skrev:
Finns det någon med 3 el Y som ångrat friktionsvalet och skaffat dubb?
Det känns som många dubbdäcksanhängare går för friktion när de skaffar 3&Y
Jag ångrar att jag valde friktionsdäck istället för dubbdäck. Jag valde friktion för jag var orolig för att Model 3 skulle vara för bullrig (hade tidigare provkört en 2019 som jag hade som referens). Men sen när jag fick min 2021 var ljudnivån fullt acceptabel, man verkar ha gjort någon förbättring på den punkten precis då. Hade jag vetat det jag vet nu hade jag köpt dubbdäck, och jag kommer byta till dubbdäck när friktionsdäcken är utslitna. Men jag kommer inte byta i förtid, jag är inte gjord av pengar. Däremot nästa bil kommer jag ta dubbdäck direkt.

Ja, jag sitter och lurar på en beställning av dubbdäck också. Hade ett par släpp på is förra vintern som jag upplevde som obehagliga.

Funderar på att beställa till mina 21" som jag inte längre vill använda sommartid. De verkar ändå inte gå att sälja till nåt vettigt pris.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av MSO »

Bor man i storstan känns det ändå rätt tveksamt att rassla runt och nöta vägbana hela vintern i princip helt i onödan.

Jag har själv inte kört dubb sen sena 90-talet och kan inte säga att jag haft några problem. Trots oräkneliga trippar norröver genom åren.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av MWall »

MSO skrev:
Bor man i storstan känns det ändå rätt tveksamt att rassla runt och nöta vägbana hela vintern i princip helt i onödan.

Jag har själv inte kört dubb sen sena 90-talet och kan inte säga att jag haft några problem. Trots oräkneliga trippar norröver genom åren.

Jag pendlar längs en smal och krokig väg i skogen. Kört dubbfritt i fem vintrar och lever fortfarande. Dock fick jag en lånebil från Grufman i vintras och blev helt blown away av hur mycket bättre greppet var jämfört med mina Goodyear UltraGrip Ice2. Det var Järfälla-Uppsala-Järfälla i början på januari.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av juristen »

Dinsdale skrev:
Jag ångrar att jag valde friktionsdäck istället för dubbdäck. Jag valde friktion för jag var orolig för att Model 3 skulle vara för bullrig (hade tidigare provkört en 2019 som jag hade som referens). Men sen när jag fick min 2021 var ljudnivån fullt acceptabel, man verkar ha gjort någon förbättring på den punkten precis då. Hade jag vetat det jag vet nu hade jag köpt dubbdäck, och jag kommer byta till dubbdäck när friktionsdäcken är utslitna. Men jag kommer inte byta i förtid, jag är inte gjord av pengar. Däremot nästa bil kommer jag ta dubbdäck direkt.
För mig var det tvärtom. Jag köpte dubbdäck till min Model 3 som köptes ny i mars 2022. Jag tycker bilen är acceptabel ljudmässigt (men inte mer heller) med rätt sommardäck, jag kör Goodyear Eagle F1 Assymetric 5 i 18" vilka var tystare än originaldäcken. Men med dubbdäck är det väldigt stor skillnad till det sämre och då kör jag ändå med Michelin X-Ice North 4 som ska vara tysta för att vara dubbade. Jag ångrar att jag inte köpte dubbfria däck och det är helt och hållet på den höga ljudnivån med dubbat.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
EnannanJon
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 03 jan 2022 00:14

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av EnannanJon »

Jag störde mig inte på dubbdäcken på min Y i vintras. Det är Hakka 10 EV som Tesla levererade. Tyckte inte det var mer oljud än någon annan bil och jag kom senast från en 5-serien. Skulle ändå kunna tänka mig dubbfritt framöver för jag har provar en del och det gick bra. Ganska skönt att slippa tänka på att ”vara rädd om dubben”. Jag bor i Umeå och kör lugnt när det är halt.
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av Strebern »

Jag köper numera alltid friktionsdäck, typ sport, så man kan åka nästan lika fint, tyst och snabbt som på sommaren.
bor i mellansverige, det är max 10 dagar om året där man märker att det skulle varit fint med lite fräs i däcken, men man vet ju om att det är halt på vintern..... så..... det har gått bra hittills i mina +20 år som chaufför.
Kör 1-2 veckor till "fjällen" varje år, förra året hade jag min touareg med 22" breda vintersportdäck (fy för breda vinterdäck, det ger ju inte något grepp säger rallykalle). Det stod ju still en del bilar i backarna (typ hälften av alla, framshjulsdrift och basicdäck). Min körde om alla som en bergsget, inget behov av att "ladda" fullt i början av backen, alltid perfekt grepp och kraftig acceleration utan spinn oavsett om man stannar efter en spinnare och måste köra om eller ej.
Så jag är 100% övertygad om att köper man bara bra friktionsdäck (har en vettig bil) och inte bor i värmland/dalarna/norrland med deras väglag så är det rätt lugnt om man inte fick körkortet från hobbex.
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av Strebern »

En annan sak, vad är problemet med däck och fälgpriser!
Har beställt 19" vinterhjul med hakka friktionsfritt EV-däck senaste versionen.
36 000:-.... Jäkligt saftigt, både fälg och däck var väldigt dyra...
Det är väl ukraina och allt som drivit upp priser, och att ryssland inte längre exporterar däck och råvaror som tidigare...?
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
SwedishAdvocate
Inlägg: 5525
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Dubb eller friktion?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Det här kanske spelar in:
.../ Mycket av den kimrök som används i framställan av bildäck produceras i Ryssland och är en viktig faktor till att det kan bli brist på nordiska dubbdäck i vinter i samband med omvärldens sanktioner mot Ryssland. /...

https://sverigesradio.se/artikel/brist- ... ramover--3
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar