Priserna skenar i SUC
Moderator: Redaktion
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 571
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Priserna skenar i SUC
En sak att tänka på vid prisjämförelse mellan SuC och andra DC-laddare är att på SuC betalar du för nettoenergin som tillförts bilen, medan (alla?) andra debiterar bruttoenergin dvs även omvandlingsförlusterna. Exempelvis laddade jag på InCharge i Idre och bilen registrerade 41 kWh medan 44.8 kWh debiterades, 8-9% mera vilket är rimlig nivå på förlusterna. Visar bilen 41kWh laddat på SuC så debiteras 41kWh.
Det här innebär att Teslas Supercharger ofta, om inte alltid, står sig bättre prismässigt än vad man ser vid direkt jämförelse. De 4:50/kWh jag laddade för blir i verkligheten nästan 5:-/kWh (iofs helt okej i dagens läge).
Lägg på 10% på konkurrenternas priser så blir jämförelsen mer rätt.
Det här innebär att Teslas Supercharger ofta, om inte alltid, står sig bättre prismässigt än vad man ser vid direkt jämförelse. De 4:50/kWh jag laddade för blir i verkligheten nästan 5:-/kWh (iofs helt okej i dagens läge).
Lägg på 10% på konkurrenternas priser så blir jämförelsen mer rätt.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Priserna skenar i SUC
Och du har räknat med energin som bilen använt till klimatanläggningen, bilens interna förluster och batterivärme/kyla osv i dina 41 kWh? För annars känns 3.8 kWh inte orimligt att den kan ha använt till sådana aspekter, det du ser på skärmen i bilen är vad som hamnat i batteriet. Tesla gör detsamma nu för tiden så kvittot kan visa mer än vad skärmen i bilen visade.Elmil skrev:En sak att tänka på vid prisjämförelse mellan SuC och andra DC-laddare är att på SuC betalar du för nettoenergin som tillförts bilen, medan (alla?) andra debiterar bruttoenergin dvs även omvandlingsförlusterna. Exempelvis laddade jag på InCharge i Idre och bilen registrerade 41 kWh medan 44.8 kWh debiterades, 8-9% mera vilket är rimlig nivå på förlusterna. Visar bilen 41kWh laddat på SuC så debiteras 41kWh.
Det här innebär att Teslas Supercharger ofta, om inte alltid, står sig bättre prismässigt än vad man ser vid direkt jämförelse. De 4:50/kWh jag laddade för blir i verkligheten nästan 5:-/kWh (iofs helt okej i dagens läge).
Lägg på 10% på konkurrenternas priser så blir jämförelsen mer rätt.
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 571
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Priserna skenar i SUC
Ok, så bör det såklart vara, de gånger jag kollat detta vid SuC har siffrorna legat så nära att det i princip kunde vara avrundningsfenomen iom att det bara visas hel kWh i bilen. Frågan är var de mäter energin, på gridsidan eller bilsidan. Min känsla är att InCharge mäter på gridsidan och att Tesla mäter på bilsidan, de lägger såklart sina omvandlingsförluster på kWh-priset ändå. Därmed uppstår ju en diskrepans i prisjämförelsen, som är proportionell mot verkningsgraden hos den som mäter på gridsidan.OfarligTesla skrev:Och du har räknat med energin som bilen använt till klimatanläggningen, bilens interna förluster och batterivärme/kyla osv i dina 41 kWh? För annars känns 3.8 kWh inte orimligt att den kan ha använt till sådana aspekter, det du ser på skärmen i bilen är vad som hamnat i batteriet. Tesla gör detsamma nu för tiden så kvittot kan visa mer än vad skärmen i bilen visade.Elmil skrev:En sak att tänka på vid prisjämförelse mellan SuC och andra DC-laddare är att på SuC betalar du för nettoenergin som tillförts bilen, medan (alla?) andra debiterar bruttoenergin dvs även omvandlingsförlusterna. Exempelvis laddade jag på InCharge i Idre och bilen registrerade 41 kWh medan 44.8 kWh debiterades, 8-9% mera vilket är rimlig nivå på förlusterna. Visar bilen 41kWh laddat på SuC så debiteras 41kWh.
Det här innebär att Teslas Supercharger ofta, om inte alltid, står sig bättre prismässigt än vad man ser vid direkt jämförelse. De 4:50/kWh jag laddade för blir i verkligheten nästan 5:-/kWh (iofs helt okej i dagens läge).
Lägg på 10% på konkurrenternas priser så blir jämförelsen mer rätt.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Priserna skenar i SUC
Tesla började mäta all effekt levererad till bilen för typ 2 år sedan, innan dess mätte del elen som hamnade i batteriet enligt bilens BMS. Enligt hur deras uttalande var skrivet så bör det ha varit på bilsidan de mäter.Elmil skrev:Ok, så bör det såklart vara, de gånger jag kollat detta vid SuC har siffrorna legat så nära att det i princip kunde vara avrundningsfenomen iom att det bara visas hel kWh i bilen. Frågan är var de mäter energin, på gridsidan eller bilsidan. Min känsla är att InCharge mäter på gridsidan och att Tesla mäter på bilsidan, de lägger såklart sina omvandlingsförluster på kWh-priset ändå. Därmed uppstår ju en diskrepans i prisjämförelsen, som är proportionell mot verkningsgraden hos den som mäter på gridsidan.
Skall jag vara ärlig så tror jag ingen operatör mäter på gridsidan, frågan är om det ens hade varit lagligt att göra så. Tror inte det finns några förmildrande saker i prisjämförelsen åt Teslas håll faktiskt även om jag tror att Teslas priser (och Circle K mfl) är de som är mer hållbara på sikt om vi skall få tillräckligt stor utbyggnad av laddare. Om elpriserna som råder nu ligger kvar så lär vi behöva ha ännu högre priser på snabbladdning för att det skall vara gångbart.
Re: Priserna skenar i SUC
Ser att priserna har sänkts med ca 1kr i norr, så ca 3,50 för medlemmar och 5,30 drop in. Det var oväntat.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Priserna skenar i SUC
Vad menas med norr i det här fallet?B99 skrev:Ser att priserna har sänkts med ca 1kr i norr, så ca 3,50 för medlemmar och 5,30 drop in. Det var oväntat.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 497
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: Priserna skenar i SUC
Sundsvall West 3.45, Umeå 3.75, Björkliden 3.45
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Re: Priserna skenar i SUC
Verkar gälla alla från Söderhamn och norrut (iaf om jag tittar på de som är öppna för alla)LarsaR skrev:Sundsvall West 3.45, Umeå 3.75, Björkliden 3.45
Ioniq 5 FE AWD
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Priserna skenar i SUC
Aha!MrRun skrev:Verkar gälla alla från Söderhamn och norrut (iaf om jag tittar på de som är öppna för alla)LarsaR skrev:Sundsvall West 3.45, Umeå 3.75, Björkliden 3.45
SE01 och SE02.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Priserna skenar i SUC
MrRun skrev:Verkar gälla alla från Söderhamn och norrut (iaf om jag tittar på de som är öppna för alla)LarsaR skrev:Sundsvall West 3.45, Umeå 3.75, Björkliden 3.45
Dvs SE2 och SE1. Gävle Bro ligger i SE3.
Re: Priserna skenar i SUC
Härligt med sänkta laddpriser!LarsaR skrev:Sundsvall West 3.45, Umeå 3.75, Björkliden 3.45
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Priserna skenar i SUC
Kanske kommer följa elpriset närmare framöver. Tror inte på sänkningar i SE3 och se4. Och framförallt inte nere i Europa.Zalman3 skrev:Härligt med sänkta laddpriser!LarsaR skrev:Sundsvall West 3.45, Umeå 3.75, Björkliden 3.45
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 571
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Priserna skenar i SUC
Precis. 7:40-7:80 nu från Gävle och söderut..MWall skrev:Kanske kommer följa elpriset närmare framöver. Tror inte på sänkningar i SE3 och se4. Och framförallt inte nere i Europa.Zalman3 skrev:Härligt med sänkta laddpriser!LarsaR skrev:Sundsvall West 3.45, Umeå 3.75, Björkliden 3.45
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Priserna skenar i SUC
7.70 i Jönköping, 8.90 för mig som inte kör min tesla just nu.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Priserna skenar i SUC
Remuz skrev:7.70 i Jönköping, 8.90 för mig som inte kör min tesla just nu.
Brutalt. Såg att det kostar 12:-/kWh i SE4 om man vill binda 6-9 månader så man undrar ju vart vi är på väg.
Re: Priserna skenar i SUC
Billigare att köra med diesel elverk snartMWall skrev:Remuz skrev:7.70 i Jönköping, 8.90 för mig som inte kör min tesla just nu.
Brutalt. Såg att det kostar 12:-/kWh i SE4 om man vill binda 6-9 månader så man undrar ju vart vi är på väg.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Priserna skenar i SUC
Dyrt, men laddar inte de flesta till ca 99% hemma?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Priserna skenar i SUC
Binder du över vintern i syd får du betala nästan 12:-/kWh.slugger75 skrev:Dyrt, men laddar inte de flesta till ca 99% hemma?
Det är förstås lockande att inte binda. Men vad för jäkla priser förväntas i vinter egentligen?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2428
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Priserna skenar i SUC
När hyperinflationen väl är här så kan vi prata om miljontals SEK / KWH.MWall skrev:Remuz skrev:7.70 i Jönköping, 8.90 för mig som inte kör min tesla just nu.
Brutalt. Såg att det kostar 12:-/kWh i SE4 om man vill binda 6-9 månader så man undrar ju vart vi är på väg.
Egen energiproduktion samt gratisladdning is tha Sh*t
MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Priserna skenar i SUC
SM i nazireferens?NiklasTesla skrev:När hyperinflationen väl är här så kan vi prata om miljontals SEK / KWH.MWall skrev:Remuz skrev:7.70 i Jönköping, 8.90 för mig som inte kör min tesla just nu.
Brutalt. Såg att det kostar 12:-/kWh i SE4 om man vill binda 6-9 månader så man undrar ju vart vi är på väg.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7673
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Priserna skenar i SUC
Nej, inte nu längre.slugger75 skrev:Dyrt, men laddar inte de flesta till ca 99% hemma?
Det finns flera elbilar i vårt närområde, på gatan.
De första som köpte elbil kunde ladda hemma, eftersom det nästan var en förutsättning för att kunna köra elektriskt.
Nu finns det ganska många som kör elbil utan att kunna ladda hemma.
Vi åker mer än 35 mil på en dag vid 16 till 20 tillfällen per år och då är det SuC som gäller.
Tidigare låg vi på 60% SuC per år. Nu när det finns några laddplatser i närområdet, och Bredden alltid är fullbelagd, så ligger vi på under 40% SuC.
Än så länge kostar det "bara" 3 kr/kWh vid AC-stolparna.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Priserna skenar i SUC
Jag kan inte ladda hemma.slugger75 skrev:Dyrt, men laddar inte de flesta till ca 99% hemma?
Därför laddar jag till +95% på Teslas SuC.
Givetvis gratis!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Priserna skenar i SUC
Just det här gör det svårt för mig att ta dig på allvar. Att skratta åt alla som faktiskt betalar för drivmedlet till sitt fordon. Skrattar du likadant åt alla jordbrukare i din närhet när de tankar sina traktorer?Zalman3 skrev:Jag kan inte ladda hemma.slugger75 skrev:Dyrt, men laddar inte de flesta till ca 99% hemma?
Därför laddar jag till +95% på Teslas SuC.
Givetvis gratis!
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Priserna skenar i SUC
Det man kan säga är att marginalerna minskar i alla fall. Tesla betalar förstås inte timpris dyraste timmen på dygnet utan har sannolikt fast prisavtal med sina leverantörer.
Lösningen på elpriset är ju att konsumera ca 10% mindre elektricitet och det är väl det vi skall fokusera mer på och mindre att till varje pris konsumera lika mycket och kräva kompensation för priset...
För oss med elbil är det ju enkelt, sänk farten med kanske 5-10 km/h, det ger ungefär motsvarande besparing. Och sänk inomhustemperaturen hemma från 21 till 19 grader.
Lösningen på elpriset är ju att konsumera ca 10% mindre elektricitet och det är väl det vi skall fokusera mer på och mindre att till varje pris konsumera lika mycket och kräva kompensation för priset...
För oss med elbil är det ju enkelt, sänk farten med kanske 5-10 km/h, det ger ungefär motsvarande besparing. Och sänk inomhustemperaturen hemma från 21 till 19 grader.
Tesla Y LR -22 EAP