Renault Twizy ersätts med Duo

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Renault Twizy ersätts med Duo

Inlägg av Zalman3 »

Mobilize sätter Twizy-efterträdaren Duo i rampljuset.

Inför bilmässan i Paris presenterade Renaults mobilitetsvarumärke Mobilize Twizy-efterträdaren Duo och dess Cargo-avläggare Bento i detalj. Duon kommer att vara tillgänglig genom prenumeration eller långtidsuthyrning från slutet av 2023. Lastversionen Bento för handelsmän kommer att följa 2024.

Twizy-efterträdaren, som redan har utannonserats för 2021, kan kännas igen som sådan: två personer kan också sitta bakom varandra i Mobilize Duo. Det finns också paralleller vad gäller optik. Men: Duon har jobbat på komforten. Interiören är nu helt låsbar. På grund av de fönsterlösa dörrarna var det alltid dragigt i Twizy.

Vilka är de hårda fakta? Mobilize Duo kommer i två versioner med en topphastighet på 45 eller 80 km/h. Den förra versionen kan köras utan körkort (beroende på land, från tidigast 14 års ålder), den senare versionen kräver klassiskt B-körkort. Mobilize specificerar räckvidden som 140 kilometer enligt World Motorcycle Test Cycle (WMTC). Sammanfattningen av denna information bevisar: Den lilla elektriska tvåsitsiga är designad enbart som en stadsbil.

Med måtten 2,43 x 1,30 x 1,46 meter är den 20 centimeter längre och 8 centimeter smalare än Twizy. Kanske en annan intressant jämförelse: Ami , som konkurrenten Citroen också bedriver ett urbant lättvikts-elfordon med, mäter 2,41 x 1,39 x 1,52 meter. Enligt Mobilize ska duons särskilt smala kropp se till att " tre duobilar kan parkera vertikalt på en vanlig parkeringsplats".

För laddning döljer elloppan tillgång till en fast laddkabel under sin lilla motorhuv framtill, som kan förses med en typ 2-kontakt eller för hushållsuttaget. Men Mobilize har hittills inte gett någon information om laddningskapaciteten, batteriet eller eldriften.

Istället lär vi oss just nu mycket om designen och fordonets målgrupp. ”Duo är förnuftig och kittlar sinnena. Den var designad för samåkning, men svarar också på behoven hos stadsbor som är särskilt intresserade av miljöfrågor”, säger Eric Diemert, Mobilizes Design Projects Director. Med detta i åtanke vill tillverkaren använda mer än 50 % återvunnet material i konstruktionen av fordonet och göra det 95 % återvinningsbart vid slutet av sin livslängd.

Karossen har inte mycket gemensamt med "fullvuxna personbilar". Den består av en plaststruktur utan färg. Dessutom förlitar sig utvecklarna på identiska delar – som stötfångarna, som är identiska fram och bak. Som bekant driver denna princip Citroen Ami till det yttersta. Bakgrunden är att produktions- och reparationskostnader kan sparas som ett resultat.

När det gäller kupén framhåller Mobilize att den är helt stängd. Enligt företaget är de två sätena helklädda och ska erbjuda samma komfort som en vanlig bil. Detta skiljer Mobilize från sin Citroen-konkurrent. budskapet: du vill vara lekfull och funktionell, men du vill inte snåla med komforten.

Vad mer: Förarsätet kan flyttas bakåt eller framåt med 20 centimeter för att underlätta åtkomst till baksätet. Den senare ska vara tillräckligt stor för att en 1,80 m lång passagerare ska sitta bekvämt. Det finns förvaringsfack på båda sidor av framsätet. Andra funktioner inkluderar stora fönster för mycket ljus, en ratt med krockkudde (sällsynt på den här typen av fordon) och en instrumentbräda med instrumentskärm, växel, högtalare och smartphonehållare.

Den lekfulla karaktären hos det lilla elfordonet syns också på instrumentbrädan. Enligt Mobilize har designen en popkulturell touch: Det är en nick till de boomboxar som stod i fokus för gatukulturen under 1980- och 1990-talen. Detta borde definitivt tilltala en ung målgrupp.

Men det är inte allt: Med sin förmåga att nätverka borde duon även passa för företagsflottor, samåkning och mikromobilitetstjänster. Mobilize säger att modellen kan ladda upp lite realtidsdata som batteriladdning eller plats till en server, vilket gör den tillgänglig för plattformar för fleet management. Dessutom stöder Duo firmware-uppdateringar via luften, så kallade FOTA:er och ett smartphonebaserat åtkomst- och tändsystem, "så det blir lätt för flera användare att dela fordon i företags- eller operatörsflottor", säger framhåller tillverkaren.

https://www.electrive.net/2022/10/11/mo ... mpenlicht/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Renault Twizy ersätts med Duo

Inlägg av Vasp »

Jag funderar på att skaffa mig en. Skulle passa mina behov väldigt bra.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2337
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Renault Twizy ersätts med Duo

Inlägg av mans71 »

Cool! Synd att Renault verkar gå mot hyr-modellen igen.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11646
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Renault Twizy ersätts med Duo

Inlägg av martinot »

Hade nog hellre sett att Citroen Ami började säljas eller hyras ut i Sverige.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7397
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Renault Twizy ersätts med Duo

Inlägg av TiborBlomhall »

mobilize-duo-electric-quadricycle-exterior-front-three-quarter-view.jpg
Jerka
Inlägg: 943
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Renault Twizy ersätts med Duo

Inlägg av Jerka »

Påminner lite om en Fiat Multipla!

Hade kunnat vara något, men utan köp inget köp. Hela anledningen till att välja ett sådant fordon framför en vanlig bil är ju att det är billigare. Varför skulle man då vara intresserad av fördyrande leasingavtal? Låt oss köpa den istället.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19598
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Renault Twizy ersätts med Duo

Inlägg av Bjelke »

Undrar om dom får köpa den i Norge, för visst var det så med Zoe förut?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar