350:- för 20 kWh...

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10327
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 350:- för 20 kWh...

Inlägg av Legato »

holden skrev:
Jag tror att det bara handlar om vilken inställning man har till det hela - min inställning är att det ska vara så smidigt som möjligt, jag har varken ont om tid eller pengar om jag är på långresa med familjen en gång om året så varför ska jag riska och krångla för att spara nån hundring.
Så smidigt som möjligt är att låta bilen laddas på natten precis som man gör hemma och på det sättet få färre laddstopp. Spenderar mycket hellre tiden på resmålet än vid laddstoppet (som sällan är särskilt roliga ställen ute i Europa).

Sen är det såklart inte "nån hundring". Snarare "nån tusenlapp" för oss och "ett par tusenlappar" om vi hade laddat på SUC.

Men som sagt, med en Tesla är det meckigare eftersom det då krävs en massa andra appar.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10327
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 350:- för 20 kWh...

Inlägg av Legato »

jonasl skrev:
Jag brukar alltid kolla upp vad det finns för destinationsladdning men inte krångla för mycket för att få till det, joxa med nya operatörer för enstaka laddningar eller åka/gå massa omvägar.
Jag gör likadant samt sparar SOC nog för att klara mig till nästa snabbladdare om destinationsladdning inte fungerar. Då blir nattladdningen bara en bonus som gör att man får en kortare och trevligare resdag dagen efter.

Exempelvis så hade det i mina ögon varit totalt hål i huvudet att inte koppla in bilen sista natten på hotellet i Maastricht när parkeringen var full av laddare som startades på 5 sekunder i Audi-appen... Eller i Burgos där vi ändå hyrde garageplats i hotellet och det fanns en gratis laddare. Varför då inte plugga in?

Med Audin blev det mycket fler tillfällen till smidig nattladdning än med Teslan eftersom man slipper krångla med appar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
simin
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 dec 2021 11:10
Ort: Stockholm med omnejd

Re: 350:- för 20 kWh...

Inlägg av simin »

Legato skrev:
holden skrev:
Jag tror att det bara handlar om vilken inställning man har till det hela - min inställning är att det ska vara så smidigt som möjligt, jag har varken ont om tid eller pengar om jag är på långresa med familjen en gång om året så varför ska jag riska och krångla för att spara nån hundring.
Så smidigt som möjligt är att låta bilen laddas på natten precis som man gör hemma och på det sättet få färre laddstopp. Spenderar mycket hellre tiden på resmålet än vid laddstoppet (som sällan är särskilt roliga ställen ute i Europa).

Sen är det såklart inte "nån hundring". Snarare "nån tusenlapp" för oss och "ett par tusenlappar" om vi hade laddat på SUC.

Men som sagt, med en Tesla är det meckigare eftersom det då krävs en massa andra appar.
Ett tips är att skaffa något av Ellis abonnemang, samma täckning som VW WeCharge vad jag kan se (Elli är ett dotterbolag till VW som har hand om laddabonnemangen). Finns gratisabonnemang om man vill ha smidigheten att kunna ladda på många stolpar med ett kort, alternativt med månadsavgift i olika steg om man också vill få ner kostnaden per kWh. Körde en ID3 fram till förra veckan och gjorde med den en långresa i Europa där WeCharge-kortet var guld värt. Ska nu byta till en Model 3 och kommer garanterat att skaffa ett Elli-kort att använda med den. Förmodligen mellan-nivån på 50kr/mån för att kunna ladda hyfsat billigt på de flesta stora nätverk förutom Ionity.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10327
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 350:- för 20 kWh...

Inlägg av Legato »

simin skrev:
Legato skrev:
holden skrev:
Jag tror att det bara handlar om vilken inställning man har till det hela - min inställning är att det ska vara så smidigt som möjligt, jag har varken ont om tid eller pengar om jag är på långresa med familjen en gång om året så varför ska jag riska och krångla för att spara nån hundring.
Så smidigt som möjligt är att låta bilen laddas på natten precis som man gör hemma och på det sättet få färre laddstopp. Spenderar mycket hellre tiden på resmålet än vid laddstoppet (som sällan är särskilt roliga ställen ute i Europa).

Sen är det såklart inte "nån hundring". Snarare "nån tusenlapp" för oss och "ett par tusenlappar" om vi hade laddat på SUC.

Men som sagt, med en Tesla är det meckigare eftersom det då krävs en massa andra appar.
Ett tips är att skaffa något av Ellis abonnemang, samma täckning som VW WeCharge vad jag kan se (Elli är ett dotterbolag till VW som har hand om laddabonnemangen). Finns gratisabonnemang om man vill ha smidigheten att kunna ladda på många stolpar med ett kort, alternativt med månadsavgift i olika steg om man också vill få ner kostnaden per kWh. Körde en ID3 fram till förra veckan och gjorde med den en långresa i Europa där WeCharge-kortet var guld värt. Ska nu byta till en Model 3 och kommer garanterat att skaffa ett Elli-kort att använda med den. Förmodligen mellan-nivån på 50kr/mån för att kunna ladda hyfsat billigt på de flesta stora nätverk förutom Ionity.
Med e-tron följde gratis abonnemang i e-tron charging service med den lägsta prisnivån. Så har redan mycket bra täckning via det. Väldigt smidigt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar