Bara så ni vet…

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Bara så ni vet…

Inlägg av markuswesterberg »

…så har jag haft Teslor, totalt 4 st, i 3,5 års tid. Jag har ingen laddbox utan kör med UMCn. Och inte förrän idag har jag förstått att UMCerna har en ”Tesla-knapp” som kan öppna laddningen och avbryta laddningen………MEN LÄGG AV!!!!!!

Har beklagat mig så ofta över att behöva öppna appen för att få ur laddkabeln…

Nej, jag är inte jättekorkad. Men idag är jag sprudlande glad.

:D :D :D
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Bara så ni vet…

Inlägg av Remuz »

:lol:
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Bara så ni vet…

Inlägg av Dexter86 »

Och huset har inte brunnit upp ännu, fan så go fredag :D :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bara så ni vet…

Inlägg av Bjelke »

:lol: :lol: :lol:
Ja allt är inte alltid så självklart som man skulle kunna tro :) ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Bara så ni vet…

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Bara så ni vet…

Inlägg av Nicklas »

Och om du inte har en Tesla-kabel med knapp fungerar den lilla svarta knappen (finns åtminstone på S och X) bredvid laddhålet lika bra 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bara så ni vet…

Inlägg av Bjelke »

Nicklas skrev:
Och om du inte har en Tesla-kabel med knapp fungerar den lilla svarta knappen (finns åtminstone på S och X) bredvid laddhålet lika bra 8-)
Apropå det, hur länge har den knappen funnits på bilen? Sambon tror på sedan den kom men jag
har för mig att knappen kom samtidigt som elektrisk lucka kom, eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Brages
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Bara så ni vet…

Inlägg av Brages »

Jag har haft problem med skrapljud i några månader. Låter värst när man svänger hårt i låg hastighet, ungefär som någon plast skrapar i hjulet. Hade tid bokad på SC nästa vecka men visade sig vara en laddkabel som gled runt i trunken :oops:

Too much junk in the frunk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bara så ni vet…

Inlägg av mati »

Brages skrev:
Jag har haft problem med skrapljud i några månader. Låter värst när man svänger hårt i låg hastighet, ungefär som någon plast skrapar i hjulet. Hade tid bokad på SC nästa vecka men visade sig vara en laddkabel som gled runt i trunken :oops:

Too much junk in the frunk
Det är så det blir när bilarna har som egenskap att det klonkar och skrapar lite random överallt. Man skyller omedelbart på bilen när nånting låter.
Har själv haft ett liknande fenomen med ett rasselljud i förardörren i e-Golfen. Otroligt irriterande. Det visade sig vara dragkedjan till min jacka som dinglade ner mellan sätet och dörren där den slog mot dörrpanelen. Jag insåg det inte förrän jag fick samma rasselljud i Ioniq också. :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bara så ni vet…

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Brages skrev:
Jag har haft problem med skrapljud i några månader. Låter värst när man svänger hårt i låg hastighet, ungefär som någon plast skrapar i hjulet. Hade tid bokad på SC nästa vecka men visade sig vara en laddkabel som gled runt i trunken :oops:

Too much junk in the frunk
Det är så det blir när bilarna har som egenskap att det klonkar och skrapar lite random överallt. Man skyller omedelbart på bilen när nånting låter.
Har själv haft ett liknande fenomen med ett rasselljud i förardörren i e-Golfen. Otroligt irriterande. Det visade sig vara dragkedjan till min jacka som dinglade ner mellan sätet och dörren där den slog mot dörrpanelen. Jag insåg det inte förrän jag fick samma rasselljud i Ioniq också. :lol:
Vi kanske borde göra en lista på klassiker inom området? :lol:
Bälten som inte används har ofta en tendens att ligga och klonka mot plasten vid stolpen, även på model S iaf.
På nosecone bilarna åtminstone så kan även bältets nedre del klocka mot plasten också, speciellt på
förarsidan (jag fick sätta en sån liten filtbit som man brukar ha på bord och stolar för att skona golvet,
möbeltassar)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar