Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?
Moderator: Redaktion
Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?
Jag måste fixa vintersulor!
Hade en plan på att köpa en M3P först och ett par enklare för vintern. Blev ingen M3P efter ändringen av bonus, köpte en M3LR!
Planen är att använda Aero-fälgarna som följde med och sätta på vinterdäck och köpa några roliga fälgar framåt sommaren.
Min fråga är nu, vilka däck ska man ha? Måste de vara "EV"? Är det något man ska tänka på, eller ska man bara köpa ett par däck av bra kvalitet? Vill ha dubb och alla svar uppskattas
//Simon
Hade en plan på att köpa en M3P först och ett par enklare för vintern. Blev ingen M3P efter ändringen av bonus, köpte en M3LR!
Planen är att använda Aero-fälgarna som följde med och sätta på vinterdäck och köpa några roliga fälgar framåt sommaren.
Min fråga är nu, vilka däck ska man ha? Måste de vara "EV"? Är det något man ska tänka på, eller ska man bara köpa ett par däck av bra kvalitet? Vill ha dubb och alla svar uppskattas
//Simon
Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?
Det enda du behöver tänka på är att undvika dubb
Skämt åsido, EV-varianter behövs inte. Det är bara att kolla ljudnivå och rullmotstånd (som brukar vara det som prioriteras för EV-däck).
Ang dubb, så visst om du bor långt norrut eller otillgängligt, men tänk på att fyrhjulsdriften på en Tesla är ruskigt bra, samt att man gärna undviker extra däckljud i en elbil med relativt dålig ljudisolering. Hade på min första Tesla men det misstaget gör jag aldrig om.
Skämt åsido, EV-varianter behövs inte. Det är bara att kolla ljudnivå och rullmotstånd (som brukar vara det som prioriteras för EV-däck).
Ang dubb, så visst om du bor långt norrut eller otillgängligt, men tänk på att fyrhjulsdriften på en Tesla är ruskigt bra, samt att man gärna undviker extra däckljud i en elbil med relativt dålig ljudisolering. Hade på min första Tesla men det misstaget gör jag aldrig om.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Tillsynsmannen
- Teslaägare
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
- Ort: Stockholm
Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?
Enligt Vi bilägare nr 12 2022 bör man köra med något av följande dubbdäck:
Michelin X-Ice North 4 SUV
Nokian Hakkapeliitta 10 SUV
Goodyear Ultragrip Arctic 2
Och enligt Vi bilägare nr 13 2021 bör man välja något av dessa dubbfria:
Continental VikingContact 7
Goodyear Ultragrip Ice 2
Pirelli Ice Zero FR
Det kryllar av tester. Men ovanstående positionerar sig bra alltsom oftast.
SUV eller inte, dubbdäck eller friktionsdäck, så är nog bedömningen att den som valt något av ovanstående vinterdäck är väl rustad för vinterkörning.
Michelin X-Ice North 4 SUV
Nokian Hakkapeliitta 10 SUV
Goodyear Ultragrip Arctic 2
Och enligt Vi bilägare nr 13 2021 bör man välja något av dessa dubbfria:
Continental VikingContact 7
Goodyear Ultragrip Ice 2
Pirelli Ice Zero FR
Det kryllar av tester. Men ovanstående positionerar sig bra alltsom oftast.
SUV eller inte, dubbdäck eller friktionsdäck, så är nog bedömningen att den som valt något av ovanstående vinterdäck är väl rustad för vinterkörning.
- Tillsynsmannen
- Teslaägare
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
- Ort: Stockholm
Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?
Det hävdas att dubbdäcket ovan, X-Ice North 4, är tyst pga specialdesignad dubbning och därför passar bra till elbilar. Har ingen egen erfarenhet, och står själv i valet och kvalet mellan dubbat och friktion...Legato skrev:Det enda du behöver tänka på är att undvika dubb
Skämt åsido ...
Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?
Det är säkert tystare än konventionella dubbdäck, men lika säkert bullrigare än bra friktionsdäck.Tillsynsmannen skrev:Det hävdas att dubbdäcket ovan, X-Ice North 4, är tyst pga specialdesignad dubbning och därför passar bra till elbilar. Har ingen egen erfarenhet, och står själv i valet och kvalet mellan dubbat och friktion...Legato skrev:Det enda du behöver tänka på är att undvika dubb
Skämt åsido ...
Personligen älskar jag Conti 7:orna. De är bra på precis allt. De upplevs också ännu tystare än DB-märkningen imo (är ju inte bara nivå utan också frekvens som spelar roll i praktiken).
Ett annat "hybrid"-alternativ är Hakka R5 som nog inte hunnit testas så mycket. Det är ett friktionsdäck men med "arctic grip cristals", någo slags "mjukdubb" där också.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?
Om du är i stockholmsområdet så kommer jag snart att ha 4st dubbdäck till salu som gått en säsong. Personligen hatar jag dubb så även om däcken jag fick med när jag köpte bilen är i bra skick så ska de bytas ut när vinterdäcken åker på…
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?
Det var väldigt hjälpsamma svar, tack snälla! Då vet jag hur jag ska gå framåt.
Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?
Jag har Michelin X-Ice North 4 och det bullrar rätt ordentligt med dem. Möjligt att andra dubbdäck är ännu värre, jag har inte jämfört. Jag skulle välja Conti dubbfria om jag fick göra om det.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?
Just fan, b3höver man däcksensorn? Eller köper man bara någon random-sida till däcken?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5404
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?
Lagligt sett så kan du skippa trycksensorerna, eftersom Sverige har fått igenom ett undantag från EU-lagstiftningen. Men du kommer ständigt ha en varningssymbol och ett felmeddelande på skärmen som inte går att få bort.Nighthawk skrev:Just fan, b3höver man däcksensorn? Eller köper man bara någon random-sida till däcken?
Jag tycker det är drygt att köra omkring med både en lysande symbol och ett felmeddelande på skärmen i månad efter månad under vintersäsongen, så jag har köpt trycksensorer till mina vinterhjul. Dessutom tycker jag det är rätt praktiskt att kunna se däcktrycket utan att åka till macken för att kolla.
Jag köpte Teslas original-sensorer för att undvika problem med felande sensorer vilket några som köpt tredjeparts sensorer haft, efter uppdatering av bilen. Hur utbrett det problemet är vet jag inte, men det skiljde bara 24:- per sensor på det alternativ jag tittade på (795:- och 819:-) så valet var enkelt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?
Köpte Goodyear Ultragrip Ice 2 235/45R18 SCT och monterade dom på original fälgarna.
Tystare och finare än sommardäcken som satt på bilen vid leverans. (Michelin)
Tystare och finare än sommardäcken som satt på bilen vid leverans. (Michelin)
Tesla Model 3 LR 2022 Pearl White
Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?
Klickade hem Continental viking 7. Blev friktion till slut, någon gång måste man våga prova
Det var en snäll medlem som erbjöd en uppsättning dubbade här med bra mönster, så om någon letar så kolla i tråden.
Kan uppdatera när jag testat det jag beställt.
Det var en snäll medlem som erbjöd en uppsättning dubbade här med bra mönster, så om någon letar så kolla i tråden.
Kan uppdatera när jag testat det jag beställt.
- Tillsynsmannen
- Teslaägare
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
- Ort: Stockholm
Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?
Inte det svar du söker: Gick emot min instinkt och köpte för första gången i livet dubbfria däck (!) - Nokian Hakkapeliitta R5. Tror det blir kanon.
- Joakimgabrielsson
- Teslaägare
- Inlägg: 146
- Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
- Ort: Floda
Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?
Ruskigt dåliga tips. Ett dubbat däck har bättre grepp på alla underlag. Även torr asfalt. Ett odubbat vinterdäck är en kompromiss på alla underlag. Enda argumentet att ha skiten är att det är tystare. I Norrland är greppet mer konstant så där kan det funka då du vet att du har dåligt grepp hela tiden. I södra Sverige kan det vara glashalt på morgonen och torrt på eftermiddagen. I bägge fallen är dubb överlägset. Spelar ingen roll att bilen driver på 4 hjul om du ska panikbromsa.Legato skrev:Det enda du behöver tänka på är att undvika dubb
Skämt åsido, EV-varianter behövs inte. Det är bara att kolla ljudnivå och rullmotstånd (som brukar vara det som prioriteras för EV-däck).
Ang dubb, så visst om du bor långt norrut eller otillgängligt, men tänk på att fyrhjulsdriften på en Tesla är ruskigt bra, samt att man gärna undviker extra däckljud i en elbil med relativt dålig ljudisolering. Hade på min första Tesla men det misstaget gör jag aldrig om.
Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?
Du måste skämta. "Även torr asfalt". Jag tror du har skrivit fel rent spontant. Det faller på sin egen rimlighet. Jag har kört dubb på ALLA mina bilar i ca 20 år, men de senaste 5 åren 100% dubbfritt av den enkla anledningen att jag bor i mellansverige, och de senaste 10 åren har vi runt 10 dagar om året då det varit TREVLIGT med dubb, men jag har kört bil förr, och fattar att när det kommer norrlandsmögel så blir det halt....Joakimgabrielsson skrev:Ruskigt dåliga tips. Ett dubbat däck har bättre grepp på alla underlag. Även torr asfalt. Ett odubbat vinterdäck är en kompromiss på alla underlag. Enda argumentet att ha skiten är att det är tystare. I Norrland är greppet mer konstant så där kan det funka då du vet att du har dåligt grepp hela tiden. I södra Sverige kan det vara glashalt på morgonen och torrt på eftermiddagen. I bägge fallen är dubb överlägset. Spelar ingen roll att bilen driver på 4 hjul om du ska panikbromsa.Legato skrev:Det enda du behöver tänka på är att undvika dubb
Skämt åsido, EV-varianter behövs inte. Det är bara att kolla ljudnivå och rullmotstånd (som brukar vara det som prioriteras för EV-däck).
Ang dubb, så visst om du bor långt norrut eller otillgängligt, men tänk på att fyrhjulsdriften på en Tesla är ruskigt bra, samt att man gärna undviker extra däckljud i en elbil med relativt dålig ljudisolering. Hade på min första Tesla men det misstaget gör jag aldrig om.
Har ännu inte krockat en enda bil.
Kör till fjällen 1-2 gånger om året och kör skidor, förra året körde jag min touareg med EUROPEISKA dubbfria vintersportdäck, dvs det ni alla dödliga säger är skit och inte greppar. Jag körde som en bergsget sicksack mellan alla losers som stod och spann med sina hakkadäck.
Så jag skulle vilja säga att det handlar om BIL, det handlar om DÄCK, det handlar om ANVÄNDNINGSOMRÅDE.
Det finns kompromisser för allt ovan, men man kan inte säga att det finnns ett ultimat däck som fungerar i alla tider, områden och körsätt, utan det är individuellt.
Kan säga att jag i år kör med hakka dubbfritt, de senaste EV med isolering och ditten och datten, med kristaller som "greppar".... Jag håller på och köra av vägen dagligen med dessa snorlosker, hoppas de stabbar till sig när det blir kallare.... saknar mina vintersportdäck som närapå gick lika fint som sommardäcken.
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5404
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?
Det finns många olika åsikter om vinterdäck. Ofta är åsikterna mer känslobaserade än faktabaserade.Joakimgabrielsson skrev:Ett dubbat däck har bättre grepp på alla underlag. Även torr asfalt. Ett odubbat vinterdäck är en kompromiss på alla underlag. Enda argumentet att ha skiten är att det är tystare.
Men det du hävdar är en ren lögn!
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?
Jag är den som gör alla däcktester åt Vi Bilägare och dubbdäck är faktiskt bättre (rent greppmässigt) på asfalt. Jämfört med nordiska friktionsdäck alltså. (Mellaneuropeiska friktionsdäck, utvecklade för våta vägbanor, är såklart överlägsna de nordiska vinterprodukterna på barmark.) För att ge dubbfria däck bra isgrepp har man kompromissat ordentligt med däckets stadga och mönsterutformning. Därför har dubbfria däck sämre stabilitet och köregenskaper på asfalt. Dock har det snäppet kortare bromssträcka på torr väg pga sin mjuka gummiblandning. Men skillnaden mot dubbdäcken är liten.Nicke Nyfiken skrev:Det finns många olika åsikter om vinterdäck. Ofta är åsikterna mer känslobaserade än faktabaserade.Joakimgabrielsson skrev:Ett dubbat däck har bättre grepp på alla underlag. Även torr asfalt. Ett odubbat vinterdäck är en kompromiss på alla underlag. Enda argumentet att ha skiten är att det är tystare.
Men det du hävdar är en ren lögn!
PÅ våt asfalt är dubbdäcken betydligt bättre än nordiska friktionsdäck då friktionsdäckens mönsterutforming är gjort att samla snö i mönstret, enligt principen snö fäster mot snö. Men det gör att mönstret också samlar upp vatten vilket ger längre bromssträckor och sämre körbarhet än dubbdäcken.
Ironiskt nog är dubbfria vinterdäck (nordiska friktion) som allra bäst på vinterväglag. Jag vill hävda att dubbfritt är bättre än dubbdäck i Norrlands inland på de snötäckta vägarna. De mjuka friktionsdäcken ger en fin följsamhet som resulterar i ett imponerade kurvgrepp. På ojämn is tappar dubben fäste mot vägen. Dubbdäcken har sin stora fördel på barmark med god stabilitet, fina köregenskaper samt korta bromssträckor på våt asfalt.
Med det sagt är jag ingen dubbdäckevangelist. Jag personligen (jämtlänning som ofta kör hem till Jämtland under vinterhalvåret) ha kört på dubbfria under många år. Alla långtestbilar på Vi Bilägare körs på dubbfritt. Dubbfria däck klarar vintervägar betydligt bättre än vad folk tror, men jag hyser också full respekt för bilförare som ser ett behov av dubbdäck då de är en produkt med färre kompromisser än de dubbfria däcken.
//Nils Svärd, Vi Bilägare
Senast redigerad av Nils S, redigerad totalt 1 gånger.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5404
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?
Exakt, europeiska friktionsdäck är bättre på både torr och våt asfalt. Dessutom är de stabilare i plusgrader.Nils S skrev:Jag är den som gör alla däcktester åt Vi Bilägare och dubbdäck är faktiskt bättre (rent greppmässigt) på asfalt. Jämfört med nordiska friktionsdäck alltså. (Mellaneuropeiska friktionsdäck, utvecklade för våta vägbanor, är såklart överlägsna de nordiska vinterprodukterna på barmark.) För att ge dubbfria däck bra isgrepp har man kompromissat ordentligt med däckets stadga och mönsterutformning. Därför har dubbfria däck sämre stabilitet och köregenskaper på asfalt. Dock har det snäppet kortare bromssträcka på torr väg pga sin mjuka gummiblandning. Men skillnaden mot dubbdäcken är liten.Nicke Nyfiken skrev:Det finns många olika åsikter om vinterdäck. Ofta är åsikterna mer känslobaserade än faktabaserade.Joakimgabrielsson skrev:Ett dubbat däck har bättre grepp på alla underlag. Även torr asfalt. Ett odubbat vinterdäck är en kompromiss på alla underlag. Enda argumentet att ha skiten är att det är tystare.
Men det du hävdar är en ren lögn!
PÅ våt asfalt är dubbdäcken betydligt bättre än nordiska friktionsdäck då friktionsdäckens mönsterutforming är gjort att samla snö i mönstret, enligt principen snö fäster mot snö. Men det gör att mönstret också samlar upp vatten vilket ger längre bromssträckor och sämre körbarhet än dubbdäcken.
Med det sagt är jag ingen dubbdäckevangelist. Jag personligen (jämtlänning som ofta kör hem till Jämtland under vinterhalvåret) ha kört på dubbfria under många år. Alla långtestbilar på Vi Bilägare körs på dubbfritt. Dubbfria däck klarar vintervägar betydligt bättre än vad folk tror, men jag hyser också full respekt för bilförare som ser ett behov av dubbdäck då de är en produkt med färre kompromisser än de dubbfria däcken.
//Nils Svärd, Vi Bilägare
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?
Efter höjning av däcktryck från 2,8 till 3,1 är jag grymt nöjd med mina Hakka R3 dubbfria, svampkänslan helt borta vid normal körning. Model 3 LR
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1152
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?
Jag befinner mig oftast i Örnsköldsvik och kör med tre par uppsättningar.
Sommardäck (från mars/april), sedan dubbfria sommardäck (från september/oktober) och sedan byter jag till dubbdäck (ca december).
De dubbade som jag kör på är Michelin X-Ice, efter att läst Tibors inlägg här:
https://teslaclubsweden.se/michelin-x-i ... xpedition/
I motsats till erfarenhet från någon tidigare i tråden så min upplevelse att X-Ice är mycket tysta. Jag hör inte dubbarna alls. Men då kör jag också senaste (svenska) releasen av Model S. Kanske att man hör mer i andra bilar.
Dubbfritt funkade bra i Stockholm, men så gick flyttlasset till Örnsköldsvik. Efter att glidit ut i fel körbana en gång för mycket och efter att fått otaliga släpp på de snötäckta/isiga vägarna häromkring så tröttnade jag. Med dubbdäcken som jag har numera så behöver jag inte längre krama ratten till en åtta.
Anledningen till att jag byter mellan mina tre uppsättningar är att jag försöker undvika att slita på dubbdäcken.
Sommardäck (från mars/april), sedan dubbfria sommardäck (från september/oktober) och sedan byter jag till dubbdäck (ca december).
De dubbade som jag kör på är Michelin X-Ice, efter att läst Tibors inlägg här:
https://teslaclubsweden.se/michelin-x-i ... xpedition/
I motsats till erfarenhet från någon tidigare i tråden så min upplevelse att X-Ice är mycket tysta. Jag hör inte dubbarna alls. Men då kör jag också senaste (svenska) releasen av Model S. Kanske att man hör mer i andra bilar.
Dubbfritt funkade bra i Stockholm, men så gick flyttlasset till Örnsköldsvik. Efter att glidit ut i fel körbana en gång för mycket och efter att fått otaliga släpp på de snötäckta/isiga vägarna häromkring så tröttnade jag. Med dubbdäcken som jag har numera så behöver jag inte längre krama ratten till en åtta.
Anledningen till att jag byter mellan mina tre uppsättningar är att jag försöker undvika att slita på dubbdäcken.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?
Jag har också funderat på liknande upplägg men har inte kommit till skott än…
Lite kul med dubbfria sommardäck också
Här i Hälsingland har vi löjligt många dagar per säsong med vidrigt halt väglag alltså
Lite kul med dubbfria sommardäck också
Här i Hälsingland har vi löjligt många dagar per säsong med vidrigt halt väglag alltså
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 5617
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?
I Skåne not so much...Bjelke skrev:.../ Här i Hälsingland har vi löjligt många dagar per säsong med vidrigt halt väglag alltså
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?
Det kan ju räcka med en korsning med is i för att dubbdäcken betalar sig. Även för den man annars kört på.
- Tillsynsmannen
- Teslaägare
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
- Ort: Stockholm
Re: Vilka vinterdäck ska man ha? Eller snarare inte ha?
Jo, jag håller med... fast... om man ska åberopa Vi Bilägares senaste tester av friktions- respektive dubbdäck, så har de vinnande friktionsdäcken kortare bromssträcka på is än dubbdäcken från t.ex. välrenommerade Pirelli och Continental. Friktionsdäcken uppvisar också kortare varvtider på isbana än dubbdäcken. Men det ska sägas: Vinnande dubbdäck hade dock 1,89 meter kortare bromssträcka mätt från 25 km/h till 5 km/h. Och hur många kör egentligen omkring med splitter nya testvinnande vinterdäck, oavsett om det är dubb eller friktion?Fredrik j skrev:Det kan ju räcka med en korsning med is i för att dubbdäcken betalar sig. Även för den man annars kört på.