55 miljarder i elstöd

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av martinot »

Arctic Drifter skrev:

Jag tyckte även det tidigare stödet var helgalet då vi i SE1 fick det. Har bekanta som stängde av vedpannan och slog på elpatronen för att komma upp i högre förbrukning så kick-backen slog in.
Jo, stödsystemet som S/vänstern hade förra vintern var värre än värst. Galet korkat system!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av martinot »

NiklasTesla skrev:
Nu har vi hus i SE4 så detta blir trevligt för oss (inte för att det behövs så mycket då vi redan gjort läxan och energibesparat långt innan energipriserna stack norrut 2021).

Dock som förra gången... Varför krångla till det? Sänk istället momsen, energiskatten samt elnätsavgiften.

Lika för alla samt MVH

Ps kanske ännu enklare. Börja inför basinkomst och börja skrota nästan alla andra bidrag så att det inte blir så mycket misstro mellan samhällsgrupper samt (återigen lika för alla).
Håller med 100%. Återigen så kunde våra politiker (både vänstern förra vintern och borgarna denna vintern) kikat på våra grannar i Norge.

På liknande sätt så har ju elbilsstödet varit mycket enklare och mer förutsägbart i Norge än det som vi har haft här i Sverige.

Verkar som alla våra svenska politiker lider av NIH-syndromet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11633
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
LarsOJ skrev:
Fredrik j skrev:
Tyskarna skulle ju plötsligt stänga sin kärnkraft utan alternativ. Vad hade dom för alternativ?
Slicka Putinröv och låtsas att sol och vind var alternativet. Nu ser vi hur det gick med den strategin. Krig i Europa.
Hur resonerade man i debatten när man plötsligt skulle avveckla kärnkraften i Tyskland? Var rysk naturgas det man kom fram till var bäst?
Om jag minns rätt så har Tyskarna mest landbaserad vindkraft, solceller och batterier i hela Europa.
Och de fortsätter att satsa på detta.
From 1999 to 2014 renewable energy production rose from 29 TWh to 161 TWh, while nuclear power fell from 180 to 97 TWh and coal power production fell from 291 to 265 TWh.
Det hela gick ju hyfsat bra tills Ukrainakriget bröt ut.
1280px-V4_Web_BOeLL-FF_Energiewende_(page_16_crop)_jobs.jpg
Skärmavbild 2022-10-29 kl. 11.20.21.png
Varför skulle kriget i Ukraina ha påverkat den gröna elen som produceras via sol och vind?

Har Putin skickat bomber mot de tyska vindkraftverken?

Det är väl ändå den fossila energin i form av leveranserna av rysk olja och gas som påverkats pga. kriget?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Zalman3 »


Varför skulle kriget i Ukraina ha påverkat den gröna elen som produceras via sol och vind?

Har Putin skickat bomber mot de tyska vindkraftverken?

Det är väl ändå den fossila energin i form av leveranserna av rysk olja och gas som påverkats pga. kriget?

Givetvis har inte sol/vindkraft blivit sämre av Ukraina kriget.
Tvärtom, hur skulle Tyskland ha klarat sig utan denna produktion?

Utan Tysklands misstag var/är gasberoendet.

Men med en fortsatt satsning på sol/vindkraft så kan man fasa ut kol, gas och kärnkraft enligt plan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:

Om jag minns rätt så har Tyskarna mest landbaserad vindkraft, solceller och batterier i hela Europa.
Och de fortsätter att satsa på detta.
Just nu satsar de framförallt på kolkraft.
Det hela är ju rent skam, de har lurat sig själva och alla andra också. Till den grad att de fortfarande skryter med att vara världsbäst på gröna omställningen. Kolla här, ingen kärnkraft, kolla här, en massa solceller. Samtidigt är de helt beroende av elimport från Norden (vattenkraft) och Frankrike (kärnkraft!!!). Och än värre, man har satsat allt på ett enda kort, billig naturgas direkt ur Putins röv. Helt uppenbart att de vill äta upp kakan och behålla den samtidigt.
Nu har de inget annat val än att starta upp gamla kolkraftverk. Istället för att driva omställningen i den takt man kan ersätta kärnkraft och främst kolkraft med förnyelsebar energi så har man tagit en genväg via Putin. Det är som att kissa i byxorna. Det var skönt så länge det varade. Nu sitter de i skiten och har dragit med sig hela Europa och kanske mer än så.
På något sätt är tyskarna extremt träffsäkra när det gäller att dra in hela världen i en konflikt där Ryssland spelar en nyckelroll.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Zalman3 skrev:

Om jag minns rätt så har Tyskarna mest landbaserad vindkraft, solceller och batterier i hela Europa.
Och de fortsätter att satsa på detta.
Just nu satsar de framförallt på kolkraft.
Det hela är ju rent skam, de har lurat sig själva och alla andra också. Till den grad att de fortfarande skryter med att vara världsbäst på gröna omställningen. Kolla här, ingen kärnkraft, kolla här, en massa solceller. Samtidigt är de helt beroende av elimport från Norden (vattenkraft) och Frankrike (kärnkraft!!!). Och än värre, man har satsat allt på ett enda kort, billig naturgas direkt ur Putins röv. Helt uppenbart att de vill äta upp kakan och behålla den samtidigt.
Nu har de inget annat val än att starta upp gamla kolkraftverk. Istället för att driva omställningen i den takt man kan ersätta kärnkraft och främst kolkraft med förnyelsebar energi så har man tagit en genväg via Putin. Det är som att kissa i byxorna. Det var skönt så länge det varade. Nu sitter de i skiten och har dragit med sig hela Europa och kanske mer än så.
På något sätt är tyskarna extremt träffsäkra när det gäller att dra in hela världen i en konflikt där Ryssland spelar en nyckelroll.
Tyskland glömde en liten detalj.
Först bygger man upp ett överskott av ny fossilfri elproduktion.
Sen stänger man kolkraftverk.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14562
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av taliz »

chaffis75 skrev:
taliz skrev:
Hur funkar det när man betalar för elen som en del av hyran?
Dvs hyresvärden debiterar, inte elbolaget.
Hyresvärden får pengarna såklart sen är de upp till honom hur han fördelar eller behåller.
Ägaren till abonnemang får pengarna, mycket enkelt.
Hmm Newsec är förvaltare och Folksam ägare. Antar att det är förvaltaren som hanterar det då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av LarsOJ »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:

Om jag minns rätt så har Tyskarna mest landbaserad vindkraft, solceller och batterier i hela Europa.
Och de fortsätter att satsa på detta.
Just nu satsar de framförallt på kolkraft.
Det hela är ju rent skam, de har lurat sig själva och alla andra också. Till den grad att de fortfarande skryter med att vara världsbäst på gröna omställningen. Kolla här, ingen kärnkraft, kolla här, en massa solceller. Samtidigt är de helt beroende av elimport från Norden (vattenkraft) och Frankrike (kärnkraft!!!). Och än värre, man har satsat allt på ett enda kort, billig naturgas direkt ur Putins röv. Helt uppenbart att de vill äta upp kakan och behålla den samtidigt.
Nu har de inget annat val än att starta upp gamla kolkraftverk. Istället för att driva omställningen i den takt man kan ersätta kärnkraft och främst kolkraft med förnyelsebar energi så har man tagit en genväg via Putin. Det är som att kissa i byxorna. Det var skönt så länge det varade. Nu sitter de i skiten och har dragit med sig hela Europa och kanske mer än så.
På något sätt är tyskarna extremt träffsäkra när det gäller att dra in hela världen i en konflikt där Ryssland spelar en nyckelroll.
Tyskland glömde en liten detalj.
Först bygger man upp ett överskott av ny fossilfri elproduktion.
Sen stänger man kolkraftverk.
Du glömde en liten detalj.
Vad för ny planerbar fossilfri baskraft föreslår du att tyskland ska bygga för att ersätta kol/gas?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2424
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av NiklasTesla »

LarsOJ skrev:
Zalman3 skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:

Om jag minns rätt så har Tyskarna mest landbaserad vindkraft, solceller och batterier i hela Europa.
Och de fortsätter att satsa på detta.
Just nu satsar de framförallt på kolkraft.
Det hela är ju rent skam, de har lurat sig själva och alla andra också. Till den grad att de fortfarande skryter med att vara världsbäst på gröna omställningen. Kolla här, ingen kärnkraft, kolla här, en massa solceller. Samtidigt är de helt beroende av elimport från Norden (vattenkraft) och Frankrike (kärnkraft!!!). Och än värre, man har satsat allt på ett enda kort, billig naturgas direkt ur Putins röv. Helt uppenbart att de vill äta upp kakan och behålla den samtidigt.
Nu har de inget annat val än att starta upp gamla kolkraftverk. Istället för att driva omställningen i den takt man kan ersätta kärnkraft och främst kolkraft med förnyelsebar energi så har man tagit en genväg via Putin. Det är som att kissa i byxorna. Det var skönt så länge det varade. Nu sitter de i skiten och har dragit med sig hela Europa och kanske mer än så.
På något sätt är tyskarna extremt träffsäkra när det gäller att dra in hela världen i en konflikt där Ryssland spelar en nyckelroll.
Tyskland glömde en liten detalj.
Först bygger man upp ett överskott av ny fossilfri elproduktion.
Sen stänger man kolkraftverk.
Du glömde en liten detalj.
Vad för ny planerbar fossilfri baskraft föreslår du att tyskland ska bygga för att ersätta kol/gas?
Då var vi där igen.

För att ersätta olja,kol, naturgas och uran (ändliga energiresurser som ligger kring peak utvinning). Behövs det vid vindstilla väder och mörker även följande:

Bioenergi, vattenkraft, vågkraft, tidvattenkraft, geotermi.

Utöver ovan har du även lagring och utbyggda nät. (Negawatt skall heller inte underskattas).

MVH
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev:
Du glömde en liten detalj.
Vad för ny planerbar fossilfri baskraft föreslår du att tyskland ska bygga för att ersätta kol/gas?
Tysklands ambition har framförallt varit att fasa ut kärnkraft till bokstavligen varje pris. Det handlar inte så mycket om att bli av med fossilberoende elproduktion. Kolkraft har man ju valt att ha kvar, och nu startar man dessutom upp gamla kolkraftverk igen för att kompensera för gasen man inte längre kan få. Det är tragiskt nog just miljöpartiet i Tyskland som har varit med och jobbat för en återstart av nedlagda kolkraftverk.
De resterande kärnreaktorerna som man egentligen hade tänkt att stänga av under det här året kan man eventuellt tänka sig att köra några månader till, över vintern, men man föredrar alltså kolkraft. Det har väldigt lite med klimat att göra. Det handlar bara om en enda sak, att stänga ner kärnkraften i det egna landet. Det är däremot okej att importera kärnkraftsel från andra länder. Dubbelmoralen är gränslös. Jag känner avsky bara jag tänker på det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Det är däremot okej att importera kärnkraftsel från andra länder. Dubbelmoralen är gränslös. Jag känner avsky bara jag tänker på det.
Fast det är väl ganska smart (om man är egoist). Låt någon annan ta risk och låt någon annan ta hand om skräpet.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
LarsOJ skrev:
Du glömde en liten detalj.
Vad för ny planerbar fossilfri baskraft föreslår du att tyskland ska bygga för att ersätta kol/gas?
Tysklands ambition har framförallt varit att fasa ut kärnkraft till bokstavligen varje pris. Det handlar inte så mycket om att bli av med fossilberoende elproduktion. Kolkraft har man ju valt att ha kvar, och nu startar man dessutom upp gamla kolkraftverk igen för att kompensera för gasen man inte längre kan få. Det är tragiskt nog just miljöpartiet i Tyskland som har varit med och jobbat för en återstart av nedlagda kolkraftverk.
De resterande kärnreaktorerna som man egentligen hade tänkt att stänga av under det här året kan man eventuellt tänka sig att köra några månader till, över vintern, men man föredrar alltså kolkraft. Det har väldigt lite med klimat att göra. Det handlar bara om en enda sak, att stänga ner kärnkraften i det egna landet. Det är däremot okej att importera kärnkraftsel från andra länder. Dubbelmoralen är gränslös. Jag känner avsky bara jag tänker på det.
Jag vet och du har helt rätt. Det är ju bara helt otroligt att kärnkraftshatarna här på forumet inte har vaknat ännu. De tycker fortfarande att Tyskland är ett föregångsland med all vind och sol hallelulja. De kan helt enkelt inte förstå att det är Ryssland som drivit på den ”gröna” utvecklingen i Tyskland. Kopplingarna mellan Putin och ”miljörörelsen” börjar ju komma upp till ytan nu. Ibland blir jag orolig att de kör samma upplägg här i Sverige med 100% kinesisk sol och vindkraft. Om vi bygger upp vårt energisystem med sol och vind (livstid 20-30år) hur vet man att det kommer gå att ersätta när det är dags? Kinesdiktaturen får oss i ett värre punggrepp än vad Putin hade på Tyskland.
Jag vill att vi har 110% kontroll på vårt eget (Sveriges) elsystem.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av R_Edvinsson »

LarsOJ skrev:
mati skrev:
LarsOJ skrev:
Du glömde en liten detalj.
Vad för ny planerbar fossilfri baskraft föreslår du att tyskland ska bygga för att ersätta kol/gas?
Tysklands ambition har framförallt varit att fasa ut kärnkraft till bokstavligen varje pris. Det handlar inte så mycket om att bli av med fossilberoende elproduktion. Kolkraft har man ju valt att ha kvar, och nu startar man dessutom upp gamla kolkraftverk igen för att kompensera för gasen man inte längre kan få. Det är tragiskt nog just miljöpartiet i Tyskland som har varit med och jobbat för en återstart av nedlagda kolkraftverk.
De resterande kärnreaktorerna som man egentligen hade tänkt att stänga av under det här året kan man eventuellt tänka sig att köra några månader till, över vintern, men man föredrar alltså kolkraft. Det har väldigt lite med klimat att göra. Det handlar bara om en enda sak, att stänga ner kärnkraften i det egna landet. Det är däremot okej att importera kärnkraftsel från andra länder. Dubbelmoralen är gränslös. Jag känner avsky bara jag tänker på det.
Jag vet och du har helt rätt. Det är ju bara helt otroligt att kärnkraftshatarna här på forumet inte har vaknat ännu. De tycker fortfarande att Tyskland är ett föregångsland med all vind och sol hallelulja. De kan helt enkelt inte förstå att det är Ryssland som drivit på den ”gröna” utvecklingen i Tyskland. Kopplingarna mellan Putin och ”miljörörelsen” börjar ju komma upp till ytan nu. Ibland blir jag orolig att de kör samma upplägg här i Sverige med 100% kinesisk sol och vindkraft. Om vi bygger upp vårt energisystem med sol och vind (livstid 20-30år) hur vet man att det kommer gå att ersätta när det är dags? Kinesdiktaturen får oss i ett värre punggrepp än vad Putin hade på Tyskland.
Jag vill att vi har 110% kontroll på vårt eget (Sveriges) elsystem.
Klart Ryssland och Kina spenderar miljarder i ”marknadsföring” för att få andra länder att göra sig beroende av deras produkter.

Så det är nog bara en tidsfråga innan fler skandaler likt tyska Greenpeace briserar och då med svenska organisationer i fokus.

På samma sätt som MP sålde ut reduktionsplikten till Preem för att de skulle lägga ner planerna på ett nytt raffinaderi.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av LarsOJ »

R_Edvinsson skrev:
LarsOJ skrev:
mati skrev:
LarsOJ skrev:
Du glömde en liten detalj.
Vad för ny planerbar fossilfri baskraft föreslår du att tyskland ska bygga för att ersätta kol/gas?
Tysklands ambition har framförallt varit att fasa ut kärnkraft till bokstavligen varje pris. Det handlar inte så mycket om att bli av med fossilberoende elproduktion. Kolkraft har man ju valt att ha kvar, och nu startar man dessutom upp gamla kolkraftverk igen för att kompensera för gasen man inte längre kan få. Det är tragiskt nog just miljöpartiet i Tyskland som har varit med och jobbat för en återstart av nedlagda kolkraftverk.
De resterande kärnreaktorerna som man egentligen hade tänkt att stänga av under det här året kan man eventuellt tänka sig att köra några månader till, över vintern, men man föredrar alltså kolkraft. Det har väldigt lite med klimat att göra. Det handlar bara om en enda sak, att stänga ner kärnkraften i det egna landet. Det är däremot okej att importera kärnkraftsel från andra länder. Dubbelmoralen är gränslös. Jag känner avsky bara jag tänker på det.
Jag vet och du har helt rätt. Det är ju bara helt otroligt att kärnkraftshatarna här på forumet inte har vaknat ännu. De tycker fortfarande att Tyskland är ett föregångsland med all vind och sol hallelulja. De kan helt enkelt inte förstå att det är Ryssland som drivit på den ”gröna” utvecklingen i Tyskland. Kopplingarna mellan Putin och ”miljörörelsen” börjar ju komma upp till ytan nu. Ibland blir jag orolig att de kör samma upplägg här i Sverige med 100% kinesisk sol och vindkraft. Om vi bygger upp vårt energisystem med sol och vind (livstid 20-30år) hur vet man att det kommer gå att ersätta när det är dags? Kinesdiktaturen får oss i ett värre punggrepp än vad Putin hade på Tyskland.
Jag vill att vi har 110% kontroll på vårt eget (Sveriges) elsystem.
Klart Ryssland och Kina spenderar miljarder i ”marknadsföring” för att få andra länder att göra sig beroende av deras produkter.

Så det är nog bara en tidsfråga innan fler skandaler likt tyska Greenpeace briserar och då med svenska organisationer i fokus.

På samma sätt som MP sålde ut reduktionsplikten till Preem för att de skulle lägga ner planerna på ett nytt raffinaderi.
Ja precis. Jag tycker solceller är det läskigaste då det inte är helt uppenbart att man gör sig beroende av diktaturen i Kina för sin framtida elförsörjning. Även staten sponsrar ju detta helt öppet med skattepengar.

Det är nog mycket pengar under borden både till ”miljörörelsen” och politiker/tjänstemän. Man har ju lyckets framställa det som någonting bra även här på våra breddgrader vilket var omöjligt för 10år sen. Men det har till stor del handlat om att förstöra befintligt system och blanda in mycket vind för att få upp priserna. Samma som i Tyskland men det har gått trögare här tack och lov.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av LarsL »

LarsL skrev:
mati skrev:
Det är däremot okej att importera kärnkraftsel från andra länder. Dubbelmoralen är gränslös. Jag känner avsky bara jag tänker på det.
Fast det är väl ganska smart (om man är egoist). Låt någon annan ta risk och låt någon annan ta hand om skräpet.
På tal om det så vill nu Tyska staten Uniper bygga kärnkraft i Sverige… ironin är fulländad!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
LarsL skrev:
mati skrev:
Det är däremot okej att importera kärnkraftsel från andra länder. Dubbelmoralen är gränslös. Jag känner avsky bara jag tänker på det.
Fast det är väl ganska smart (om man är egoist). Låt någon annan ta risk och låt någon annan ta hand om skräpet.
På tal om det så vill nu Tyska staten Uniper bygga kärnkraft i Sverige… ironin är fulländad!
Som du säger, det är okej för dem så länge det inte är i Tyskland. De ville ju för några månader sedan till och med dra en kabel från Ukraina så de kan importera ukrainsk kärnkraftsel. Jag vet dock inte om det har blivit nånting med dessa planer. Jag kan verkligen inte komma på nåt ännu mer vidrigt. Det var ju faktiskt ukrainsk kärnkraft i och med Tjernobyl som gjorde att den tyska anti-kärnkrafts rörelsen fick tillräckligt mycket luft under vingarna och avvecklingen av den tyska kärnkraften påbörjades.
Jag är lite ambivalent när det gäller kärnkraft. Jag tycker det är urdumt att stänga av befintliga och fullt fungerande reaktorer av rent ideologiska skäl, framförallt när man inte kan ersätta dem med nåt annat. Att bygga ny kärnkraft i Sverige tror jag inte är en så bra idé, för vi kan faktiskt klara oss utan nya kärnkraftverk om vi inte klantar till det ännu mer.
Men om det byggs ny kärnkraft i Sverige enbart för att Tyskland vill outsourca kärnkraften till mindre vetande länder så är det bara förkastligt och borde sättas stopp för.
De får väl fan sätta sin befolkning på motionscyklar eller nåt. Då fryser de inte så mycket heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4197
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av nek0 »

Inte ens moderaterna är nöjda med vad det blev med stödet.

"Inte vad vi blev lovade

Vi tillsammans med många Skånemoderater lovade skåningarna att en röst på Moderaterna skulle innebära att ett högkostnadsskydd skulle komma på plats redan i vinter.

Vi förväntar oss att vår nya statsminister och regering håller det löftet. Att skåningarna kompenseras för de gångna elpriserna är välkommet, det är däremot inte vad vi blivit lovade. Vi förväntar oss att det utlovade högkostnadsskyddet blir verklighet och ska gälla både el och gas.

Av Anna Jähnke (M)

regionråd och ordförande i regionala utvecklingsnämnden Skåne

Carl Johan Sonesson (M)

regionstyrelsens ordförande Skåne

Carina Wutzler (M)

kommunstyrelsens ordförande Vellinge

Christian Sonesson (M)

kommunstyrelsens ordförande Staffanstorp"
https://www.expressen.se/debatt/regerin ... -valjarna/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av mati »

Det är nog många som tycker det är konstigt att man mer eller mindre fått gratis el det senaste året. Två olika sorters bidrag för samma sak, men från två olika regeringar. Istället för att ha en rekordhög elräkning har elen plötsligt blivit billigare än någonsin.
Vilken tur att jag under året som gått har valt att maximera min försäljning av egenproducerad el, samtidigt som jag har lagt största delen av min förbrukning på de billigaste timmarna. Elbolaget betalar för elen jag säljer, och staten betalar för elen jag förbrukar. Känns ju fullt rimligt.....eller inte.
Samtidigt vet man fortfarande inte vad som kommer hända i vinter. Blir det elräkningar på 50k kronor, som en del påstår, så lär det knappast vara nån större hjälp för de som drabbas mest.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Jeppe_E »

nek0 skrev:
Inte ens moderaterna är nöjda med vad det blev med stödet.

"Inte vad vi blev lovade

Vi tillsammans med många Skånemoderater lovade skåningarna att en röst på Moderaterna skulle innebära att ett högkostnadsskydd skulle komma på plats redan i vinter.

Vi förväntar oss att vår nya statsminister och regering håller det löftet. Att skåningarna kompenseras för de gångna elpriserna är välkommet, det är däremot inte vad vi blivit lovade. Vi förväntar oss att det utlovade högkostnadsskyddet blir verklighet och ska gälla både el och gas.

Av Anna Jähnke (M)

regionråd och ordförande i regionala utvecklingsnämnden Skåne

Carl Johan Sonesson (M)

regionstyrelsens ordförande Skåne

Carina Wutzler (M)

kommunstyrelsens ordförande Vellinge

Christian Sonesson (M)

kommunstyrelsens ordförande Staffanstorp"
https://www.expressen.se/debatt/regerin ... -valjarna/
"Det är skillnad på ett vallöfte och ett löfte" sa vår nya statsminister. Om någon undrar, så är den medicinska termen är: Mytomani.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Jeppe_E »

mati skrev:
Det är nog många som tycker det är konstigt att man mer eller mindre fått gratis el det senaste året. Två olika sorters bidrag för samma sak, men från två olika regeringar. Istället för att ha en rekordhög elräkning har elen plötsligt blivit billigare än någonsin.
Vilken tur att jag under året som gått har valt att maximera min försäljning av egenproducerad el, samtidigt som jag har lagt största delen av min förbrukning på de billigaste timmarna. Elbolaget betalar för elen jag säljer, och staten betalar för elen jag förbrukar. Känns ju fullt rimligt.....eller inte.
Samtidigt vet man fortfarande inte vad som kommer hända i vinter. Blir det elräkningar på 50k kronor, som en del påstår, så lär det knappast vara nån större hjälp för de som drabbas mest.
Gratis har den inte varit. Om nu detta elstödet kommer bli verklighet, så landar elräkningen för mig personligen in på i runda slängar samma kostnad som jag hade för perioden okt 2020 - sept 2021. Men med den brasklappen att jag har sänkt min förbrukning från 17800 kWh till 16500 kWh. Så samma pris, fast för 8% mindre el. Så helt enkelt en prisökning på 8%, även med stödet inräknat. Jämför man rakt av för elkostnaden 2020 Jan-Sept med årets, så är det 100% prisökning.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Mickep »

Mest rimliga vore att de satte ett tak på ett högre belopp. säg 1 kr. så folk inte förbrukar mer och därmed driver upp priset. Men samtidigt inte blir ruinerade.
Om folk gör vinst på detta kommer det enbart bli osämja och irritation.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Jeppe_E »

Mickep skrev:
Mest rimliga vore att de satte ett tak på ett högre belopp. säg 1 kr. så folk inte förbrukar mer och därmed driver upp priset. Men samtidigt inte blir ruinerade.
Om folk gör vinst på detta kommer det enbart bli osämja och irritation.
Vinst är det nog extremt få som gör, eftersom elskatt + överföring kostar minst 67 öre per kWh.

Däremot var det ju sagt och "lovat" att det skulle komma ett riktigt högkostnadsskydd på att 70% över 1 kr skulle täckas. Å andra sidan, skulle nu elpriset skena iväg och ligga konstant högt på 8 kr/kWh, så skulle det fortfarande innebära ett elpris på 3 kr/kWh + skatt och överföring. Det behövs både ett tak för hur mycket som är rimligt att förbruka, säg istället att elpriset får max vara 1 kr och bara på 1800 kWh. Då ger det både ett incitament att spara på elen, samt en tydlig kostnadsbild.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4920
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av chaffis75 »

Jeppe_E skrev:
Mickep skrev:
Mest rimliga vore att de satte ett tak på ett högre belopp. säg 1 kr. så folk inte förbrukar mer och därmed driver upp priset. Men samtidigt inte blir ruinerade.
Om folk gör vinst på detta kommer det enbart bli osämja och irritation.
Vinst är det nog extremt få som gör, eftersom elskatt + överföring kostar minst 67 öre per kWh.

Däremot var det ju sagt och "lovat" att det skulle komma ett riktigt högkostnadsskydd på att 70% över 1 kr skulle täckas. Å andra sidan, skulle nu elpriset skena iväg och ligga konstant högt på 8 kr/kWh, så skulle det fortfarande innebära ett elpris på 3 kr/kWh + skatt och överföring. Det behövs både ett tak för hur mycket som är rimligt att förbruka, säg istället att elpriset får max vara 1 kr och bara på 1800 kWh. Då ger det både ett incitament att spara på elen, samt en tydlig kostnadsbild.
Nu har jag fakriskt inte räknat på de men de känns fakriskt som man med solceller och laddning avbilen med smartladdning på nätter fakriskt kan göra en vinst.. Men visst de är bara en uppskattning och jag är kanske helt fel på de.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av Jeppe_E »

chaffis75 skrev:
Jeppe_E skrev:
Mickep skrev:
Mest rimliga vore att de satte ett tak på ett högre belopp. säg 1 kr. så folk inte förbrukar mer och därmed driver upp priset. Men samtidigt inte blir ruinerade.
Om folk gör vinst på detta kommer det enbart bli osämja och irritation.
Vinst är det nog extremt få som gör, eftersom elskatt + överföring kostar minst 67 öre per kWh.

Däremot var det ju sagt och "lovat" att det skulle komma ett riktigt högkostnadsskydd på att 70% över 1 kr skulle täckas. Å andra sidan, skulle nu elpriset skena iväg och ligga konstant högt på 8 kr/kWh, så skulle det fortfarande innebära ett elpris på 3 kr/kWh + skatt och överföring. Det behövs både ett tak för hur mycket som är rimligt att förbruka, säg istället att elpriset får max vara 1 kr och bara på 1800 kWh. Då ger det både ett incitament att spara på elen, samt en tydlig kostnadsbild.
Nu har jag fakriskt inte räknat på de men de känns fakriskt som man med solceller och laddning avbilen med smartladdning på nätter fakriskt kan göra en vinst.. Men visst de är bara en uppskattning och jag är kanske helt fel på de.

Om du har producerat el, så kvittas det ju mot din förbrukning = Mindre stöd. Eller rättare sagt, det är ju det mest logiska. Men det är iofs inte alltid som saker är logiska.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 55 miljarder i elstöd

Inlägg av mati »

Jeppe_E skrev:
Gratis har den inte varit. Om nu detta elstödet kommer bli verklighet, så landar elräkningen för mig personligen in på i runda slängar samma kostnad som jag hade för perioden okt 2020 - sept 2021. Men med den brasklappen att jag har sänkt min förbrukning från 17800 kWh till 16500 kWh. Så samma pris, fast för 8% mindre el. Så helt enkelt en prisökning på 8%, även med stödet inräknat. Jämför man rakt av för elkostnaden 2020 Jan-Sept med årets, så är det 100% prisökning.
Det är ju det som är så fel. För en del blir det en vinst, för en del blir det gratis eller nästan gratis, för en del blir det åtminstone avsevärt billigare, och för en del gör det varken till eller från.
För oss med solceller som redan har tjänat massor på de höga elpriserna, och som dessutom har försökt att flytta all förbrukning till de billiga timmarna på natten, är detta i princip som att få dubbelt betalt. Jag har högre förbrukning i år än förra året, just för att jag sett till att inte förbruka min egenproducerat el in samma utsträckning som jag gjort tidigare år. Detta gjorde jag förvisso för att få en lägre elräkning, men tanken var ju knappast att staten betalar mig för att jag gör så.
Det låter kanske konstigt att jag anser att det är fel, det är ju trots allt pengar rakt in i fickan. Varför klaga liksom? Men det är ju inte så att det är gratis pengar. Nån betalar ju för det. Och ska det vara nån form av högkostnadsskydd så ska det väl också vara utformat på ett sätt så att det kapar de högsta priserna. Men det ska inte tillfalla oss som inte haft någon särskilt hög elräkning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar