På tal om monokulärt seende. Varför har inte Tesla två kameror framåt? Det skulle underlätta avståndsbedömningen högst påtagligt kan man tycka.spacecoin skrev:Ja, men när man börjar sälja det och stjäla pengar från kunder så är tiden högst relevant.LarsL skrev:Hur bör man tänka då? Jo man bör fråga sig, vad är som faktisk möjligt. Precis som med Chipsen så så ska man backa och fundera vad som skulle gå att göra, inte vad en expert tror går att göra. Självklart skulle jag med de kameror som finns på Tesla kunna köra ett fordon. Jag är en medelbegåvat gubbe med körkort, någon kanske säger under medel men det stärker bara mitt resonemang. Så självklart kan ett AI någon gång klara av att köra med bara kameror, det är väl uppenbart? Frågan är tiden… och processorkraften.
Det finns någon ingen som tror att en dator inte skulle kunna köra en bil om 100 år med bara kameror. Men jag är helt säker på att sensorer som kompletterar monokulärt seende och osäker machine learning går ner i pris varje år och kommer att sitta i alla bilar inom kort, även om det bara är för att öka säkerheten för AEB.
FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5519
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: FSD Beta är imponerande!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: FSD Beta är imponerande!
Man tror väl att man ska lösa det med AI. De ska ju lansera ”occupancy network” som ska göra all avståndsbedömning och även ersätta USS på nära håll. Jag är skeptisk. Annars finns ju billiga sensorer med 100% recall som bara har till uppgift att mäta avstånd.Gustafsson skrev:På tal om monokulärt seende. Varför har inte Tesla två kameror framåt? Det skulle underlätta avståndsbedömningen högst påtagligt kan man tycka.spacecoin skrev:Ja, men när man börjar sälja det och stjäla pengar från kunder så är tiden högst relevant.LarsL skrev:Hur bör man tänka då? Jo man bör fråga sig, vad är som faktisk möjligt. Precis som med Chipsen så så ska man backa och fundera vad som skulle gå att göra, inte vad en expert tror går att göra. Självklart skulle jag med de kameror som finns på Tesla kunna köra ett fordon. Jag är en medelbegåvat gubbe med körkort, någon kanske säger under medel men det stärker bara mitt resonemang. Så självklart kan ett AI någon gång klara av att köra med bara kameror, det är väl uppenbart? Frågan är tiden… och processorkraften.
Det finns någon ingen som tror att en dator inte skulle kunna köra en bil om 100 år med bara kameror. Men jag är helt säker på att sensorer som kompletterar monokulärt seende och osäker machine learning går ner i pris varje år och kommer att sitta i alla bilar inom kort, även om det bara är för att öka säkerheten för AEB.
Just avståndsbedömning är ju lite extra viktigt när man pysslar med självkörning
Re: FSD Beta är imponerande!
Det gör mest skillnad på nära avstånd, om inte kamerorna sitter längre isär än våra mänskliga ögon. Vi använder oss istället av perspektiv och kunskap om vad det är vi ser. Det är därför film och bilder funkar… vi kan tolka saker.Gustafsson skrev:På tal om monokulärt seende. Varför har inte Tesla två kameror framåt? Det skulle underlätta avståndsbedömningen högst påtagligt kan man tycka.
Re: FSD Beta är imponerande!
Subaru har ett etablerat system EyeSight med 2 kameror ordentligt separerade för just avståndsbedömning istället för radar. Funkar upp till 130m.LarsL skrev:Det gör mest skillnad på nära avstånd, om inte kamerorna sitter längre isär än våra mänskliga ögon. Vi använder oss istället av perspektiv och kunskap om vad det är vi ser. Det är därför film och bilder funkar… vi kan tolka saker.Gustafsson skrev:På tal om monokulärt seende. Varför har inte Tesla två kameror framåt? Det skulle underlätta avståndsbedömningen högst påtagligt kan man tycka.
https://www.subaru.se/kopa-aga/eyesight/
Brukar få mycket goda recensioner.
Re: FSD Beta är imponerande!
Tesla har TRE kameror framåt - de yttre har ungefär samma avstånd mellan ögonen som du och jag. Men som någon tidigare skrev så handlar avståndsbedömning inte bara om insignal utan om hur informationen processas.Gustafsson skrev:På tal om monokulärt seende. Varför har inte Tesla två kameror framåt? Det skulle underlätta avståndsbedömningen högst påtagligt kan man tycka.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: FSD Beta är imponerande!
BrooklynS skrev:Tesla har TRE kameror framåt - de yttre har ungefär samma avstånd mellan ögonen som du och jag. Men som någon tidigare skrev så handlar avståndsbedömning inte bara om insignal utan om hur informationen processas.Gustafsson skrev:På tal om monokulärt seende. Varför har inte Tesla två kameror framåt? Det skulle underlätta avståndsbedömningen högst påtagligt kan man tycka.
Använder man verkligen två kameror simultant för avståndsbedömning? Finns det någon officiell dokumentation kring det?
Re: FSD Beta är imponerande!
När vi ändå avhandlar tips och ideer till Tesla, det finns radar. Varför använder dom det? Det sitter rent en monterad på min bil.Gustafsson skrev:Varför har inte Tesla två kameror framåt? Det skulle underlätta avståndsbedömningen högst påtagligt kan man tycka.
Igår låg jag i högerfilen, AP på. Bilen framför bytte till vänster fil för att köra om den som låg före denne. Då syntes plötsligt bilen som skulle bli omkörd. Avståndet var gott och väl 150m. Min bil fick panik och spökbromsade det värsta jag hittills upplevt, det bara krasade i dubbdäcken. Som tur var låg ingen nära bakom mig, för då hade jag blitt påkörd bakifrån.
Så extremt undermåligt att se fel på något 150m framför och panikbromsa.
Framförvarande skulle ta av på en avfart från motorvägen/motortrafikleden och körde något saktare (kanske 10-15km/h långsammare). Det hade inte gått att köra på den bilen innan den svängde av, om så jag gett full gas med alla 500hk.
Jag tror det här var sämst hittills
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: FSD Beta är imponerande!
”Kul” att få en nackskada för livet för att Elon ska spara några USD….AAKEE skrev:När vi ändå avhandlar tips och ideer till Tesla, det finns radar. Varför använder dom det? Det sitter rent en monterad på min bil.Gustafsson skrev:Varför har inte Tesla två kameror framåt? Det skulle underlätta avståndsbedömningen högst påtagligt kan man tycka.
Igår låg jag i högerfilen, AP på. Bilen framför bytte till vänster fil för att köra om den som låg före denne. Då syntes plötsligt bilen som skulle bli omkörd. Avståndet var gott och väl 150m. Min bil fick panik och spökbromsade det värsta jag hittills upplevt, det bara krasade i dubbdäcken. Som tur var låg ingen nära bakom mig, för då hade jag blitt påkörd bakifrån.
Så extremt undermåligt att se fel på något 150m framför och panikbromsa.
Framförvarande skulle ta av på en avfart från motorvägen/motortrafikleden och körde något saktare (kanske 10-15km/h långsammare). Det hade inte gått att köra på den bilen innan den svängde av, om så jag gett full gas med alla 500hk.
Jag tror det här var sämst hittills
Re: FSD Beta är imponerande!
Nä teslas 3 kameror har ju olika fokus så det går inte på traditionell väg som Subaru.backe skrev:BrooklynS skrev:Tesla har TRE kameror framåt - de yttre har ungefär samma avstånd mellan ögonen som du och jag. Men som någon tidigare skrev så handlar avståndsbedömning inte bara om insignal utan om hur informationen processas.Gustafsson skrev:På tal om monokulärt seende. Varför har inte Tesla två kameror framåt? Det skulle underlätta avståndsbedömningen högst påtagligt kan man tycka.
Använder man verkligen två kameror simultant för avståndsbedömning? Finns det någon officiell dokumentation kring det?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5519
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: FSD Beta är imponerande!
Minns från lumpen att vi använde en sorts kikare där objektiven satt långt isär för att leda artillerield. Osäker på hur långt emellan, 1 m?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: FSD Beta är imponerande!
Brukar ofta läsa FSD Beta release notes. Ska inte påstå att jag fattar allt, men det är
rätt intressant att följa utvecklingen. Förbättringarna i procent kan dock låta lite,
vad ska vi säga, "märkliga".
Här bryter Rob Maurer ner dom senaste för 10.69.3 och det är rätt mycket nytt på gång.
Det är lite det här jag menar med att "FSD Beta befinner sig på en god väg att lösas".
Ständig utveckling och man ger liksom inte upp.
Jag har en klubbkamrat med åtskilliga VM-guld i bagaget, som har en t-shirt med
texten "man ger fan aldrig upp". Det är lite så jag ser på Teslas FSD-äventyr.
Till slut kommer man lyckas. Vilken version av hårdvara är i sammanhanget mindre
intressant. Vilken typ av sensorer är mindre intressant. Radar eller inte radar. Lidar.
Jag hoppas och tror dom kommer lyckas. Ska dock erkänna att vissa dagar känns
problemet som för stort. Det är för svårt helt enkelt.
Jag skulle även vilja pusha för intervjun mellan Lex Fridman och Andrej Karpathy
en gång till. Lång, 3,5 timmar, men jag har hackat upp den i mindre portioner.
Den innehåller en hel del små guldkorn och helt klart värd en titt.
Var det inte nån här som påstod att Andrej eventuellt var inkompetent?
Det är verkligen inte intrycket man får av honom. Tvärtom!!
rätt intressant att följa utvecklingen. Förbättringarna i procent kan dock låta lite,
vad ska vi säga, "märkliga".
Här bryter Rob Maurer ner dom senaste för 10.69.3 och det är rätt mycket nytt på gång.
Det är lite det här jag menar med att "FSD Beta befinner sig på en god väg att lösas".
Ständig utveckling och man ger liksom inte upp.
Jag har en klubbkamrat med åtskilliga VM-guld i bagaget, som har en t-shirt med
texten "man ger fan aldrig upp". Det är lite så jag ser på Teslas FSD-äventyr.
Till slut kommer man lyckas. Vilken version av hårdvara är i sammanhanget mindre
intressant. Vilken typ av sensorer är mindre intressant. Radar eller inte radar. Lidar.
Jag hoppas och tror dom kommer lyckas. Ska dock erkänna att vissa dagar känns
problemet som för stort. Det är för svårt helt enkelt.
Jag skulle även vilja pusha för intervjun mellan Lex Fridman och Andrej Karpathy
en gång till. Lång, 3,5 timmar, men jag har hackat upp den i mindre portioner.
Den innehåller en hel del små guldkorn och helt klart värd en titt.
Var det inte nån här som påstod att Andrej eventuellt var inkompetent?
Det är verkligen inte intrycket man får av honom. Tvärtom!!
Re: FSD Beta är imponerande!
However, I find it disappointing that Tesla didn’t want a few critics to attend. That shows weakness and a lack of confidence, in my opinion.
Elon Musk keeps saying that “you just have to try FSD Beta for yourself” to see how good it is – even though many have been unimpressed by the performance when compared to Tesla’s promises. Why not have those critics try it?
I think it’s another example of Musk’s, and now Tesla’s, feedback loop being broken. The automaker is scared of some critics when the demonstration should stand for itself.
And let’s be honest: There’s room for critics when it comes to Tesla’s approach to self-driving. We should keep in mind that the main goal of most people involved is to keep the roads safe. When the goal is safety, there should be room for people to criticize to see if your approach is the right path.
https://electrek.co/2022/11/02/tesla-re ... v-critics/
Re: FSD Beta är imponerande!
Tesla Raj i olycka med FSD aktiverad:
FSD accelererar in i bil som byter fil (lite bryskt, men inte onormalt). Känns som en alert människa hade hanterat det där utan problem.
FSD accelererar in i bil som byter fil (lite bryskt, men inte onormalt). Känns som en alert människa hade hanterat det där utan problem.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: FSD Beta är imponerande!
Möjligen en alert människa men det där skulle nog lett till en olycka rätt ofta ändå…spacecoin skrev:Tesla Raj i olycka med FSD aktiverad:
FSD accelererar in i bil som byter fil (lite bryskt, men inte onormalt). Känns som en alert människa hade hanterat det där utan problem.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: FSD Beta är imponerande!
Jäkligt imponerande! Skulle vilja prova för nöjets skull. Arizona är trevligt på vintern.spacecoin skrev:
Re: FSD Beta är imponerande!
FSD v11 är tydligen på väg ut. Återstår att se om det är "full stack" eller om det bara är nytt namn inför wide-release i NA.
Re: FSD Beta är imponerande!
"#266: It's the end of the self-driving car as we know it, and I feel fine" (podd).
http://www.autonocast.com/blog/2022/11/ ... -feel-fine
Bra spaningar här om ArgoAI, Comma et.c.
http://www.autonocast.com/blog/2022/11/ ... -feel-fine
Bra spaningar här om ArgoAI, Comma et.c.
Re: FSD Beta är imponerande!
NYT hälsar på Chuck Cooke:
https://www.nytimes.com/interactive/202 ... flaws.html
Man frågar ju sig vad syftet är att skicka ut den här alfa-versionen till kunder istället för att göra tester själva... Det är uppenbart för mig i alla fall..
edit: de-paywall: https://archive.ph/nK7A0
https://www.nytimes.com/interactive/202 ... flaws.html
Man frågar ju sig vad syftet är att skicka ut den här alfa-versionen till kunder istället för att göra tester själva... Det är uppenbart för mig i alla fall..
edit: de-paywall: https://archive.ph/nK7A0
Re: FSD Beta är imponerande!
Ser inte dramatiken i det där. I exempelvis Stockholm känns ju det där som en standardmanöver (trycka ut nosen och hoppas bakomvarande ska stanna).Bjelke skrev:Möjligen en alert människa men det där skulle nog lett till en olycka rätt ofta ändå…spacecoin skrev:Tesla Raj i olycka med FSD aktiverad:
FSD accelererar in i bil som byter fil (lite bryskt, men inte onormalt). Känns som en alert människa hade hanterat det där utan problem.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: FSD Beta är imponerande!
För det mesta funkar det nog men egentligen ingen superbra idé att hoppas på det bästa och baraCurik skrev:Ser inte dramatiken i det där. I exempelvis Stockholm känns ju det där som en standardmanöver (trycka ut nosen och hoppas bakomvarande ska stanna).Bjelke skrev:Möjligen en alert människa men det där skulle nog lett till en olycka rätt ofta ändå…spacecoin skrev:Tesla Raj i olycka med FSD aktiverad:
FSD accelererar in i bil som byter fil (lite bryskt, men inte onormalt). Känns som en alert människa hade hanterat det där utan problem.
tränga sig in, och det krockas en hel del i Stockholm också (ofta för att det chansas lite för mycket och någon
inte är uppmärksam samtidigt)…
Samtidigt så är det skönt att man kan köra så i den trafiken (typ Stockholm) för annars skulle man ju
bli lätt galen och hamna fel typ hela tiden
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: FSD Beta är imponerande!
Oavsett vad FSD kunde gjort här (och vad en "vaken" förare kunde gjort) så är felet 100% andra förarens.Bjelke skrev:För det mesta funkar det nog men egentligen ingen superbra idé att hoppas på det bästa och baraCurik skrev:Ser inte dramatiken i det där. I exempelvis Stockholm känns ju det där som en standardmanöver (trycka ut nosen och hoppas bakomvarande ska stanna).Bjelke skrev:Möjligen en alert människa men det där skulle nog lett till en olycka rätt ofta ändå…spacecoin skrev:Tesla Raj i olycka med FSD aktiverad:
FSD accelererar in i bil som byter fil (lite bryskt, men inte onormalt). Känns som en alert människa hade hanterat det där utan problem.
tränga sig in, och det krockas en hel del i Stockholm också (ofta för att det chansas lite för mycket och någon
inte är uppmärksam samtidigt)…
Samtidigt så är det skönt att man kan köra så i den trafiken (typ Stockholm) för annars skulle man ju
bli lätt galen och hamna fel typ hela tiden
MX LR (Raven) 2019
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är inte alls säkert.Hertsh skrev:Oavsett vad FSD kunde gjort här (och vad en "vaken" förare kunde gjort) så är felet 100% andra förarens.Bjelke skrev:För det mesta funkar det nog men egentligen ingen superbra idé att hoppas på det bästa och baraCurik skrev:Ser inte dramatiken i det där. I exempelvis Stockholm känns ju det där som en standardmanöver (trycka ut nosen och hoppas bakomvarande ska stanna).Bjelke skrev:Möjligen en alert människa men det där skulle nog lett till en olycka rätt ofta ändå…spacecoin skrev:Tesla Raj i olycka med FSD aktiverad:
FSD accelererar in i bil som byter fil (lite bryskt, men inte onormalt). Känns som en alert människa hade hanterat det där utan problem.
tränga sig in, och det krockas en hel del i Stockholm också (ofta för att det chansas lite för mycket och någon
inte är uppmärksam samtidigt)…
Samtidigt så är det skönt att man kan köra så i den trafiken (typ Stockholm) för annars skulle man ju
bli lätt galen och hamna fel typ hela tiden
I Trafikförordningen 3 kap 43 § står att "En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas". Den som försvårar för en medtrafikant att komma in i det egna körfältet kan få böta 1 000 kronor.
Att öka hastigheten är inte underlättande, om det nu var oklart. Däremot blinkar den andra bilen sent, så inte helt lättbedömt.