Någon som kört till alperna med sin model 3 lr?
Moderator: Redaktion
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Någon som kört till alperna med sin model 3 lr?
Är i planeringsstadiet på att göra en alp resa till antingen val Thorens eller Livigno? Någon som kört dit? Hur la ni upp resan? Var laddade ni?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3361
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Någon som kört till alperna med sin model 3 lr?
Jag har inte kört till Italien, men väl till Slovenien. Ska du till norra Italien åker du ju genom Tyskland till stor del. Där finns hur mycket laddare som helst. Det behövs knappt någon planering alls. Skaffa appen Mobility+ från EnBW så kommer du åt massvis med laddare i Tyskland, Österrike och Schweiz, men även i Frankrike och Italien. Appen ger tillgång till både snabbladdare och AC-laddare. Därtill har du SuC. En busenkel resa med M3LR.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Någon som kört till alperna med sin model 3 lr?
Tack! Ja via Tyskland åker man ju så klart o det verkar ju inte va några som helst problem kring alperna heller nu när jag studerar Plugsurfings app men tänkte lite mer på va folk har för tips kring körande med elbil i Tyskland/Österrike/Schweiz/Frankrike..Niklas Z skrev:Jag har inte kört till Italien, men väl till Slovenien. Ska du till norra Italien åker du ju genom Tyskland till stor del. Där finns hur mycket laddare som helst. Det behövs knappt någon planering alls. Skaffa appen Mobility+ från EnBW så kommer du åt massvis med laddare i Tyskland, Österrike och Schweiz, men även i Frankrike och Italien. Appen ger tillgång till både snabbladdare och AC-laddare. Därtill har du SuC. En busenkel resa med M3LR.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Någon som kört till alperna med sin model 3 lr?
Jag varit i Garmisch-Partenkirchen och Zell am Zee med M3 LR + andra resor i Europa.
Danmark; båtar och broar, välj det som du har tid och råd med. Brobizz är guld!
Tyskland, bara att köra, Om möjligt undvika storstäder under fm och eftermiddag. Helst söndagar?
Enda gången med strul var i Berlin då tyska laddappen, mastercard och bank.id inte lirade.
Så kanske fixa en laddapp som funkar dit du ska?
Danmark; båtar och broar, välj det som du har tid och råd med. Brobizz är guld!
Tyskland, bara att köra, Om möjligt undvika storstäder under fm och eftermiddag. Helst söndagar?
Enda gången med strul var i Berlin då tyska laddappen, mastercard och bank.id inte lirade.
Så kanske fixa en laddapp som funkar dit du ska?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Någon som kört till alperna med sin model 3 lr?
Körde till Livigno fast på sommaren, men då med en model s 70D som har mycket kortare räckvidd än en model 3Lr. Laddade på SuC där navigatorn ville.metchristian skrev:Är i planeringsstadiet på att göra en alp resa till antingen val Thorens eller Livigno? Någon som kört dit? Hur la ni upp resan? Var laddade ni?
Absolut inga problem alls, fanns ett par gratisladdare i Livigno.
Körde via biltåget i Selfranga/Klosters och sedan tunneln Munt La Schera. Tunneln måste du komma vid rätt tidpunkt för den är enfilig.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Någon som kört till alperna med sin model 3 lr?
Har inte kört med en M3 men däremot med MS 85D och MS 100D och den senare har väl ungefär samma räckvidd.
Att åka till alperna eller Italien är busenkelt. I Tyskland kan man knappt spotta utan att träffa en supercharger. De finns överallt.
Har bilat till Italien varje år sedan 2016 och har aldrig behövt använda något annat än SuC eller Tesla destinationsladdare.
Att åka till alperna eller Italien är busenkelt. I Tyskland kan man knappt spotta utan att träffa en supercharger. De finns överallt.
Har bilat till Italien varje år sedan 2016 och har aldrig behövt använda något annat än SuC eller Tesla destinationsladdare.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Någon som kört till alperna med sin model 3 lr?
Tänk på att man i Österike skal ha en vinjett i framrutan. Köpes innan gränsen på bensinmackar. Kostar €9,50 och gäller i 10 dagar. Ha även en grön miljödekal4 vid färd i stadscentrum. Ha inte för bråttom, Har inkasserat måttliga fortkörningsböter på båda autobahn och autostrada. SuC överallt.
Re: Någon som kört till alperna med sin model 3 lr?
Har kört söderut 2ggr, bla Italien. Fungerar hur bra som helst med M3LR. Jag har kört på SuC av smidighet och använt några hotel destinationsladdare. I mittfält har det ju varit rimliga priser på SuC. SuC räcker mer än väl och som sagt smidigt, men nu kanske man bil leta billigare laddare. Har kört både A9, A7 och lite mer väst. Känns som laddarna är lite tätare västerut.
I somras var det inte ens halvfullt på någon SuC i Tyskland eller Italien. 130-140 är en rimlig marchfart på autobahn när trafiken tillåter (vilket den oftast gjort om man undviker rusningstrafiken på morgon och sen em) . Kör du snabbare lönar sig det mycket lite eftersom förbrukningen ökar och laddstoppen blir fler.
I somras var det inte ens halvfullt på någon SuC i Tyskland eller Italien. 130-140 är en rimlig marchfart på autobahn när trafiken tillåter (vilket den oftast gjort om man undviker rusningstrafiken på morgon och sen em) . Kör du snabbare lönar sig det mycket lite eftersom förbrukningen ökar och laddstoppen blir fler.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2430
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Någon som kört till alperna med sin model 3 lr?
Bara att köra (ta med regbevis del 1, kört, pass och kreditkort) samt mycket nöje.
Brobizz brukar göra det billigast att ta sig till Tyskland via Öresundsbron och Stora Bält (ca600sek för båda och ett år med Brobizz kostar ca 300sek).
(Från Wikipedia: Vignettes are used in Austria, Bulgaria, the Czech Republic, Hungary, Moldova, Romania, Slovakia, Slovenia and Switzerland. In most of these countries a small, coloured sticker is affixed to a vehicle windscreen, but in Bulgaria, Czech Republic, Hungary, Romania, Slovakia and since 2021 in Slovenia these have been superseded by electronic vignettes. In Moldova, vignettes are required for the use of any road, while in Bulgaria and Romania they are required for the use of any road outside urban areas. In the other countries, vignettes are required only for the use of motorways and expressways).
MVH
Brobizz brukar göra det billigast att ta sig till Tyskland via Öresundsbron och Stora Bält (ca600sek för båda och ett år med Brobizz kostar ca 300sek).
(Från Wikipedia: Vignettes are used in Austria, Bulgaria, the Czech Republic, Hungary, Moldova, Romania, Slovakia, Slovenia and Switzerland. In most of these countries a small, coloured sticker is affixed to a vehicle windscreen, but in Bulgaria, Czech Republic, Hungary, Romania, Slovakia and since 2021 in Slovenia these have been superseded by electronic vignettes. In Moldova, vignettes are required for the use of any road, while in Bulgaria and Romania they are required for the use of any road outside urban areas. In the other countries, vignettes are required only for the use of motorways and expressways).
MVH
Re: Någon som kört till alperna med sin model 3 lr?
Kört med Model 3LR två somrar till Österrike och Kroatien, enbart SuC på transportsträckorna. Ett tips är att lägga in slutdestinationen för dagen i Teslan så håller den koll på beläggningen och dirigerar om när det är fullt.
Vignette i Österrike köps med fördel digitalt men som sagt håll hastigheten, sitter just nu och jäklas med en bot
Vignette i Österrike köps med fördel digitalt men som sagt håll hastigheten, sitter just nu och jäklas med en bot
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2430
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Någon som kört till alperna med sin model 3 lr?
Dom brukar dock vara mer snälla än i Sverige. Fick en på 10EUR från Tyskland och en på 40EUR från Österrike för några år sedan.MatsH skrev:Kört med Model 3LR två somrar till Österrike och Kroatien, enbart SuC på transportsträckorna. Ett tips är att lägga in slutdestinationen för dagen i Teslan så håller den koll på beläggningen och dirigerar om när det är fullt.
Vignette i Österrike köps med fördel digitalt men som sagt håll hastigheten, sitter just nu och jäklas med en bot
MVH
Re: Någon som kört till alperna med sin model 3 lr?
Då har dom höjt med en femma i Österrike numeraNiklasTesla skrev:Dom brukar dock vara mer snälla än i Sverige. Fick en på 10EUR från Tyskland och en på 40EUR från Österrike för några år sedan.MatsH skrev:Kört med Model 3LR två somrar till Österrike och Kroatien, enbart SuC på transportsträckorna. Ett tips är att lägga in slutdestinationen för dagen i Teslan så håller den koll på beläggningen och dirigerar om när det är fullt.
Vignette i Österrike köps med fördel digitalt men som sagt håll hastigheten, sitter just nu och jäklas med en bot
MVH
Att göra en utlandsbetalning via bank är lite meckigt, Frankrike kan man däremot betala direkt med kort..
Re: Någon som kört till alperna med sin model 3 lr?
Smidigt att el-bila i centrala europa? Ja verkligen!
Men är inte följande anmärkningsvärt:
Googlade flygresa hem från nuvarande vistelseort dryga 300 mil bort: under 300 kr , med bagage drygt 500.
Bila med gratisladdning 0 kr men då tillkommer däckförslitning, försäkring, värdeminskning, vinjetter, bro och/eller färjebiljetter, 3-4 övernattningar på hotell, risk för böter relativt stor på så lång körsträcka trots försiktig med gasen, måltider under fyra dagars resa. Bidrager till köerna på vägarna.
De flesta skall därtill betala för elen.
Men är inte följande anmärkningsvärt:
Googlade flygresa hem från nuvarande vistelseort dryga 300 mil bort: under 300 kr , med bagage drygt 500.
Bila med gratisladdning 0 kr men då tillkommer däckförslitning, försäkring, värdeminskning, vinjetter, bro och/eller färjebiljetter, 3-4 övernattningar på hotell, risk för böter relativt stor på så lång körsträcka trots försiktig med gasen, måltider under fyra dagars resa. Bidrager till köerna på vägarna.
De flesta skall därtill betala för elen.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3361
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Någon som kört till alperna med sin model 3 lr?
Ja, flyget är alldeles åt skogen för billigt.Jwe skrev:Smidigt att el-bila i centrala europa? Ja verkligen!
Men är inte följande anmärkningsvärt:
Googlade flygresa hem från nuvarande vistelseort dryga 300 mil bort: under 300 kr , med bagage drygt 500.
Bila med gratisladdning 0 kr men då tillkommer däckförslitning, försäkring, värdeminskning, vinjetter, bro och/eller färjebiljetter, 3-4 övernattningar på hotell, risk för böter relativt stor på så lång körsträcka trots försiktig med gasen, måltider under fyra dagars resa. Bidrager till köerna på vägarna.
De flesta skall därtill betala för elen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19600
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Någon som kört till alperna med sin model 3 lr?
Hör samma sak från en bekant som har hus i Spanien (Nerja såklart) och dom betalar
sällan över en tusenlapp för dom båda för flyget… helt sjukt…
sällan över en tusenlapp för dom båda för flyget… helt sjukt…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Någon som kört till alperna med sin model 3 lr?
Men flyga e inte samma upplevelse som se på olika städer etc som man kör förbi men ja flyget e löjligt billig.Jwe skrev:Smidigt att el-bila i centrala europa? Ja verkligen!
Men är inte följande anmärkningsvärt:
Googlade flygresa hem från nuvarande vistelseort dryga 300 mil bort: under 300 kr , med bagage drygt 500.
Bila med gratisladdning 0 kr men då tillkommer däckförslitning, försäkring, värdeminskning, vinjetter, bro och/eller färjebiljetter, 3-4 övernattningar på hotell, risk för böter relativt stor på så lång körsträcka trots försiktig med gasen, måltider under fyra dagars resa. Bidrager till köerna på vägarna.
De flesta skall därtill betala för elen.