VW ID Buzz
Moderator: Redaktion
Re: VW ID Buzz
Nu får folkvagn skynda sig att leverera Buzz. Eller ännu bättre, sluta vara så försiktiga med dragvikt och V2L.
För nu kommer nämligen Ford med elbuss. 2000 kg dragvikt, 215 hästkrafter, säten som går att plocka ur och V2L.
https://www.mynewsdesk.com/se/ford/pres ... om-3218976
Edit: Ford var lite luriga. Nu när jag läser igen så verkar det vara dieseln som kommer 2023. El kommer först 2024. Då är jag inte lika imponerad längre, Ford värre än Volvo och Polestar på att presentera långt i förväg. Med andra ord inte lika bråttom för VW som man först trodde.
För nu kommer nämligen Ford med elbuss. 2000 kg dragvikt, 215 hästkrafter, säten som går att plocka ur och V2L.
https://www.mynewsdesk.com/se/ford/pres ... om-3218976
Edit: Ford var lite luriga. Nu när jag läser igen så verkar det vara dieseln som kommer 2023. El kommer först 2024. Då är jag inte lika imponerad längre, Ford värre än Volvo och Polestar på att presentera långt i förväg. Med andra ord inte lika bråttom för VW som man först trodde.
Re: VW ID Buzz
Den är också byggd på Transit Custom som är 10år gammal konstruktion. Ingen dålig bil i sig iof.GustavE skrev:Nu får folkvagn skynda sig att leverera Buzz. Eller ännu bättre, sluta vara så försiktiga med dragvikt och V2L.
För nu kommer nämligen Ford med elbuss. 2000 kg dragvikt, 215 hästkrafter, säten som går att plocka ur och V2L.
https://www.mynewsdesk.com/se/ford/pres ... om-3218976
Edit: Ford var lite luriga. Nu när jag läser igen så verkar det vara dieseln som kommer 2023. El kommer först 2024. Då är jag inte lika imponerad längre, Ford värre än Volvo och Polestar på att presentera långt i förväg. Med andra ord inte lika bråttom för VW som man först trodde.
Kommer säkert kosta cirkus 1msek om man tittar på stora E-transit.
Värst med att presentera i förväg måste väl ändå vara Tesla. Roadster och Cybertruck anyone?
Re: VW ID Buzz
Jag kommer använda mina svarta 19"×8,5" från ID4an jag sålde, dock lite smala, 235 fram, 255 bak, sitter 245 och 265 på Buzz.flipmac skrev:De har 138 återförsäljare så om alla de ska ha två var så är det inte så långt kvar till 307 sen.
@Mr Q - jag hoppas givetvis att produktionen är påbörjad Även om min åf var tydlig med att produktionsstart är en sak men att det sen kan bli förseningar på grund av saknade delar t.ex. Så det kanske är nu som vi får se hur det är med ID Matrix som jag inte beställt... Givetvis fortsätter vi uppdatera varandra om minsta lilla!
Någon som förresten börjat fundera på det här med vinterdäck, fälgar etc?
Såg att på demo bilen jag provade har dom monterat 235 och 265. Det spelar nog mindre roll, det viktiga är väl
Last index värdet, tror jag har 107 eller något, får kolla detta närmare sen.
Det gör vi!
MYP Quicksilver Beställd 26/5-22 RN1172 pausad
VW ID5 GTX-23
VW ID5 GTX-23
Re: VW ID Buzz
Och villhabegär NOLL på den.LarsOJ skrev:Den är också byggd på Transit Custom som är 10år gammal konstruktion. Ingen dålig bil i sig iof.GustavE skrev:Nu får folkvagn skynda sig att leverera Buzz. Eller ännu bättre, sluta vara så försiktiga med dragvikt och V2L.
För nu kommer nämligen Ford med elbuss. 2000 kg dragvikt, 215 hästkrafter, säten som går att plocka ur och V2L.
https://www.mynewsdesk.com/se/ford/pres ... om-3218976
Edit: Ford var lite luriga. Nu när jag läser igen så verkar det vara dieseln som kommer 2023. El kommer först 2024. Då är jag inte lika imponerad längre, Ford värre än Volvo och Polestar på att presentera långt i förväg. Med andra ord inte lika bråttom för VW som man först trodde.
Kommer säkert kosta cirkus 1msek om man tittar på stora E-transit.
Värst med att presentera i förväg måste väl ändå vara Tesla. Roadster och Cybertruck anyone?
MYP Quicksilver Beställd 26/5-22 RN1172 pausad
VW ID5 GTX-23
VW ID5 GTX-23
Re: VW ID Buzz
Exakt. Hög dragvikt och V2L i all ära, men vad hjälper det när man inte vill ha bilen? Grejen med Buzz är ju att den är cool och att den skapar en massa positiva vibbar bara man tittar på den. En Ford är väl mer eller mindre raka motsatsen.Mr Q skrev:Och villhabegär NOLL på den.LarsOJ skrev:Den är också byggd på Transit Custom som är 10år gammal konstruktion. Ingen dålig bil i sig iof.GustavE skrev:Nu får folkvagn skynda sig att leverera Buzz. Eller ännu bättre, sluta vara så försiktiga med dragvikt och V2L.
För nu kommer nämligen Ford med elbuss. 2000 kg dragvikt, 215 hästkrafter, säten som går att plocka ur och V2L.
https://www.mynewsdesk.com/se/ford/pres ... om-3218976
Edit: Ford var lite luriga. Nu när jag läser igen så verkar det vara dieseln som kommer 2023. El kommer först 2024. Då är jag inte lika imponerad längre, Ford värre än Volvo och Polestar på att presentera långt i förväg. Med andra ord inte lika bråttom för VW som man först trodde.
Kommer säkert kosta cirkus 1msek om man tittar på stora E-transit.
Värst med att presentera i förväg måste väl ändå vara Tesla. Roadster och Cybertruck anyone?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW ID Buzz
Antalet fortsätter att ticka uppåt. Nu är det 310. Fortfarande övervägande cargo. https://www.car.info/sv-se/volkswagen/i ... h-26567373
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: VW ID Buzz
Slår inte soffan när jag skall ligga ner. Alltså måste det vara fel på bilen?LarsOJ skrev:Beror på vilken Ferrari du syftar på? Deras GT vagnar är faktiskt jäkligt komfortabla. Skulle du köpa en Ferrari eller? Vilken modell?martinot skrev:Bättre komfort i en biofotölj än i en Ferrari - talar för... inget.LarsOJ skrev:Bättre komfort i en skåpbil från VW än Tesla M3 talar väl för sig självmartinot skrev:Det var ju två synnerligen totalt olika extremer gällande fordonstyper!Maltino skrev:Skulle gärna byta min M3 rwd mot en buzz, men svårt att motivera då jag inte behöver större bil i nuläget. Det blir spännande att se hur utbudet och priserna kommer utvecklas för buzzen!
458
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID Buzz
Håller med.GustavE skrev:Nu får folkvagn skynda sig att leverera Buzz. Eller ännu bättre, sluta vara så försiktiga med dragvikt och V2L.
För nu kommer nämligen Ford med elbuss. 2000 kg dragvikt, 215 hästkrafter, säten som går att plocka ur och V2L.
https://www.mynewsdesk.com/se/ford/pres ... om-3218976
Edit: Ford var lite luriga. Nu när jag läser igen så verkar det vara dieseln som kommer 2023. El kommer först 2024. Då är jag inte lika imponerad längre, Ford värre än Volvo och Polestar på att presentera långt i förväg. Med andra ord inte lika bråttom för VW som man först trodde.
Känns som att det är VW, Mercedes och Toyota som leder elektrifieringen gällande skåpbilar. Tror på Buzz som en vinnare här.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID Buzz
Provkörde en i Karlskoga idag. Lanseringsfärgen (gulaktiga), med plusmeny på inredning och IQ-light. Ej eldörrrar, men elbaklucka (finns den inte utan det?).
Jämfört med min ID3? Jag kände igen mig med det mesta, lika stabil på vägen fastän den var mycket högre. Tyst och komfortabel. Jättebra sikt överallt. Mycket stort bagage förstås. Den kändes som en korsning av Sharan & Multivan, bredare än en Sharan men inte lika välplanerad inuti. Litet tom liksom. Men jäääättecool i jämförelse. Ett par konstiga saker: den har automatisk adaptiv farthållare, precis samma som min ID3. Den kände igen skyltarna, men den anpassade inte farten. ??? Ngn inställning som inte finns i min bil? En anna konstig sak: jag satte mig i baksätet och tiitade runt. Drog igen dörren. Sedan kunde jag inte öppna den inifrån. Handtaget fanns där men det öppnade inte. Fick gå ut genom förardörren. Letade efter barnlåset efteråt men hittade det inte. Mysko. Säkert något man skall göra, man vad vet jag inte.
Jämfört med min ID3? Jag kände igen mig med det mesta, lika stabil på vägen fastän den var mycket högre. Tyst och komfortabel. Jättebra sikt överallt. Mycket stort bagage förstås. Den kändes som en korsning av Sharan & Multivan, bredare än en Sharan men inte lika välplanerad inuti. Litet tom liksom. Men jäääättecool i jämförelse. Ett par konstiga saker: den har automatisk adaptiv farthållare, precis samma som min ID3. Den kände igen skyltarna, men den anpassade inte farten. ??? Ngn inställning som inte finns i min bil? En anna konstig sak: jag satte mig i baksätet och tiitade runt. Drog igen dörren. Sedan kunde jag inte öppna den inifrån. Handtaget fanns där men det öppnade inte. Fick gå ut genom förardörren. Letade efter barnlåset efteråt men hittade det inte. Mysko. Säkert något man skall göra, man vad vet jag inte.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
-
- Inlägg: 265
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: VW ID Buzz
Det är bara VW som tagit fram en ny modell för eldrift än så länge.martinot skrev:Håller med.GustavE skrev:Nu får folkvagn skynda sig att leverera Buzz. Eller ännu bättre, sluta vara så försiktiga med dragvikt och V2L.
För nu kommer nämligen Ford med elbuss. 2000 kg dragvikt, 215 hästkrafter, säten som går att plocka ur och V2L.
https://www.mynewsdesk.com/se/ford/pres ... om-3218976
Edit: Ford var lite luriga. Nu när jag läser igen så verkar det vara dieseln som kommer 2023. El kommer först 2024. Då är jag inte lika imponerad längre, Ford värre än Volvo och Polestar på att presentera långt i förväg. Med andra ord inte lika bråttom för VW som man först trodde.
Känns som att det är VW, Mercedes och Toyota som leder elektrifieringen gällande skåpbilar. Tror på Buzz som en vinnare här.
Toyota har ingenting. Deras är bara brandad gamla psa peugot expert. Mercedes är gamla ombyggd vito/viano. Samma med fords två gamla transiter.
Buzz kommer sälja lika mycket som id4 i Europa tror jag.
Re: VW ID Buzz
Nice! Måste vara leveransbilar?flipmac skrev:Antalet fortsätter att ticka uppåt. Nu är det 310. Fortfarande övervägande cargo. https://www.car.info/sv-se/volkswagen/i ... h-26567373
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: VW ID Buzz
Var in och kollade i Kalmar idag. Håller med om det andra skrivit, ser mycket coolare ut i verkligheten. Dom hade bara cargon men fick ändå begär. Även frun tyckte den var fin. Vore fint att byta ut vår e-nv… lite dyr men gissar att de kommer hålla värdet bra. Förmånsvärde på 5000 var ju helt okej också.
Re: VW ID Buzz
På Buzz kan du låsa/öppna bakdörren via dom 3knapparna framför mugghållare om man har eldörrar, annars vet jag ej.Hoppsan_84 skrev:På iD.4 sitter barnlåset framför vredet till speglarna.
MYP Quicksilver Beställd 26/5-22 RN1172 pausad
VW ID5 GTX-23
VW ID5 GTX-23
Re: VW ID Buzz
Har för mig att med nya mjukvaran kan du bocka för/av "anpassa hastighet"PapaD skrev:Provkörde en i Karlskoga idag. Lanseringsfärgen (gulaktiga), med plusmeny på inredning och IQ-light. Ej eldörrrar, men elbaklucka (finns den inte utan det?).
Jämfört med min ID3? Jag kände igen mig med det mesta, lika stabil på vägen fastän den var mycket högre. Tyst och komfortabel. Jättebra sikt överallt. Mycket stort bagage förstås. Den kändes som en korsning av Sharan & Multivan, bredare än en Sharan men inte lika välplanerad inuti. Litet tom liksom. Men jäääättecool i jämförelse. Ett par konstiga saker: den har automatisk adaptiv farthållare, precis samma som min ID3. Den kände igen skyltarna, men den anpassade inte farten. ??? Ngn inställning som inte finns i min bil? En anna konstig sak: jag satte mig i baksätet och tiitade runt. Drog igen dörren. Sedan kunde jag inte öppna den inifrån. Handtaget fanns där men det öppnade inte. Fick gå ut genom förardörren. Letade efter barnlåset efteråt men hittade det inte. Mysko. Säkert något man skall göra, man vad vet jag inte.
MYP Quicksilver Beställd 26/5-22 RN1172 pausad
VW ID5 GTX-23
VW ID5 GTX-23
Re: VW ID Buzz
Eller sena visningsex? Är det någon av er som beställt cargo som hört något om produktionskedja före v46? Tänker annars att leveransbilarna i bästa fall börjar komma i mitten av december. Vilket iofs inte är långt borta nu!AGCF skrev:Nice! Måste vara leveransbilar?flipmac skrev:Antalet fortsätter att ticka uppåt. Nu är det 310. Fortfarande övervägande cargo. https://www.car.info/sv-se/volkswagen/i ... h-26567373
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: VW ID Buzz
Vilken skåpbil har Toyota gjort som är elektrisk?martinot skrev:
Känns som att det är VW, Mercedes och Toyota som leder elektrifieringen gällande skåpbilar. Tror på Buzz som en vinnare här.
Proace, aka Citroen Jumpy/Peugeot Expert, har de ju köpt in från PSA-gruppen sedan flera år tillbaka.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Re: VW ID Buzz
När man borrar sig ner i datat lite så är alla registrerade under vecka 44 och 45, så inga nya än så länge förutom visningsbilarna tror jag.flipmac skrev:Eller sena visningsex? Är det någon av er som beställt cargo som hört något om produktionskedja före v46? Tänker annars att leveransbilarna i bästa fall börjar komma i mitten av december. Vilket iofs inte är långt borta nu!AGCF skrev:Nice! Måste vara leveransbilar?flipmac skrev:Antalet fortsätter att ticka uppåt. Nu är det 310. Fortfarande övervägande cargo. https://www.car.info/sv-se/volkswagen/i ... h-26567373
Har för mig att car.info uppdaterar på onsdagar så vi får väl se om det dykt upp några nya då.
Har en kollega som väntar på en ID4 och den går att hitta hos car.info som förregistrerad även om den inte anlänt i Sverige än så länge så det kan inte vara så längt borta innnan kund ID.Buzz finns i databasen tycker jag.
Min Buzz skulle ju byggas vecka 46, men har inte fått någon mer info om det är gjort eller inte. Eventuellt väntar vi på det magiska datumet 1:a Dec då ÅF skal få bättre systemstöd enligt rykten i tråden, och kanske därmed tillgång till mer och korrektare data.
Men jag är mer orolig för bonsusen än datumet faktiskt. Är rädd att den blir för dyr.
Re: VW ID Buzz
Blrjar komma lite inredningslösningar för buzz cargo nu:
https://www.loyds.no/sv/sv/smartfloor-d ... buzz-cargo
https://www.worksystem.se/VW_IDBuzz/bil ... door_right
https://www.loyds.no/sv/sv/smartfloor-d ... buzz-cargo
https://www.worksystem.se/VW_IDBuzz/bil ... door_right
Re: VW ID Buzz
Så våra hålpunkter är följande:
- Imorgon onsdag då car.info uppdateras
- Torsdag 1 december då ÅF ev får ny information
- Senast januari 2023 besked från regeringen om vilken typ av dokumentation som krävs för bonus
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: VW ID Buzz
Nu fick man lite nya saker att se fram emotflipmac skrev:Så våra hålpunkter är följande:
- Imorgon onsdag då car.info uppdateras
- Torsdag 1 december då ÅF ev får ny information
- Senast januari 2023 besked från regeringen om vilken typ av dokumentation som krävs för bonus
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: VW ID Buzz
Reservationen gäller bara 4 veckor efter att du blivit kontaktad att få den levererad så jag hoppas att ÅF är flexibla på den punkten för bilar som blir tillgänliga för leverans i December och om bonus frågan inte är utredd före Januari 2023.flipmac skrev:Senast januari 2023 besked från regeringen om vilken typ av dokumentation som krävs för bonus
Re: VW ID Buzz
Det borde dem väl kunna göra tycker jag? De är ju lika förvirrade som kunderna när det gäller detta. Exakt så här skrev departementssekreteraren i sitt svar på mitt mail: ”Regeringen avser att besluta om ändringar i förordningen senast i början av 2023.” så i bästa fall kommer beslut och besked i december.dfa skrev:Reservationen gäller bara 4 veckor efter att du blivit kontaktad att få den levererad så jag hoppas att ÅF är flexibla på den punkten för bilar som blir tillgänliga för leverans i December och om bonus frågan inte är utredd före Januari 2023.flipmac skrev:Senast januari 2023 besked från regeringen om vilken typ av dokumentation som krävs för bonus
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: VW ID Buzz
Inga nya enligt car.info idag. Så vi får hoppas på någon form av besked imorgon på det magiska datumet 1 dec!
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: VW ID Buzz
Pratade med säljaren idag, inte mycket nytt mer än att den står i status 6, då är den låst och redo att tillverkas, status 7,8 osv är typ byggd, på väg, i hamn, hos ÅF.
Tydligen ska alla reservationer/bokningar skrivas om med rätt priser och bilar som inte är låsta ändra utrustning, och med bindande avtal. Undrar hur det påverkar bonusen, men jag har ju min papper på "beställning mot fabrik enl offert"
Jag känner inte för att skriva på något förrän den är byggd, då är man ju låst även om det är nära nu. får se nästa vecka när vi skulle ta en ett snack om detta.
Otroligt illa skött av VW från början med denna lansering. Hade jag vetat att det inte blir några bilar förens efter nyår eller senare så skulle jag tagit ut ID5 GTX och varit garanterad bonus.
Kommer fylla i min vilande MYP ansökan igen pga färg byte så får jag se hur jag ligger till på den istället.
Tydligen ska alla reservationer/bokningar skrivas om med rätt priser och bilar som inte är låsta ändra utrustning, och med bindande avtal. Undrar hur det påverkar bonusen, men jag har ju min papper på "beställning mot fabrik enl offert"
Jag känner inte för att skriva på något förrän den är byggd, då är man ju låst även om det är nära nu. får se nästa vecka när vi skulle ta en ett snack om detta.
Otroligt illa skött av VW från början med denna lansering. Hade jag vetat att det inte blir några bilar förens efter nyår eller senare så skulle jag tagit ut ID5 GTX och varit garanterad bonus.
Kommer fylla i min vilande MYP ansökan igen pga färg byte så får jag se hur jag ligger till på den istället.
MYP Quicksilver Beställd 26/5-22 RN1172 pausad
VW ID5 GTX-23
VW ID5 GTX-23