De krångliga miljötillstånden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

De krångliga miljötillstånden

Inlägg av LarsOJ »

Kändis Jonas:

”Jonas Wahlström, djurexpert på Skansen-Akvariet, tycker att det är mycket märkligt att DNA-spår från vattensalamander kan stoppa Volvos planer på en gigantisk batterifabrik. ”Om det finns några salamandrar är det väl bara att flytta dem?” säger han till TN.”

https://www.tn.se/naringsliv/skansenpro ... lvofabrik/

Jag tycker det här börjar dyka upp inom fler och fler områden där Sverige verkligen skulle kunna göra skillnad för klimatet och miljön. Byrokratikrångel med tillstånd. Samma visa inom flera brancher:

Cement från Gotland. Behövs för omställningen och har lägst klimatavtryck i världen. Kämpar med tillstånd.

Gruvverksamhet för elbilar och sällsynta jordartsmetaller för vindkraft mm. Får inga tillstånd

Konstgödselproduktion som är livsviktigt. Kämpar med tillstånd.

Jag har förstått att det är en väldigt hög andel medarbetare som röstar på MP som nästlat sig in på alla tillståndsgivande myndigheter för att på så sätt kunna utöva verklig makt oavsett röstresultat.

Exempel:
” Det var en miljöpartistisk aktivist på länsstyrelsen som gav Cementa domen, som innebar att brytningtillståndet drogs tillbaka. Det menar Peter Wennblad i en ledare i SvD.”

https://www.tn.se/article/ledare-en-akt ... ntas-fall/

Hur ska vi någonsin kunna förverkliga omställningen när de här bromsklossarna finns? Det är ju bråttom som många påpekar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: De krångliga miljötillstånden

Inlägg av martinot »

Tesla hade likande, eller kanske t.o.m. värre problem, med tillstånden för byggandet av sin fabrik utanför Berlin.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: De krångliga miljötillstånden

Inlägg av LarsOJ »

martinot skrev:
Tesla hade likande, eller kanske t.o.m. värre problem, med tillstånden för byggandet av sin fabrik utanför Berlin.
Ja precis. Det här handlar ju om oss eller Kina i förlängningen. ALLT som vi inte kan producera själva i Sverige eller Europa kommer produceras någon annan stans (förmodligen Kina) med större klimat och miljöpåverkan.

Edit: det finns ett inbyggt fel i hur man mäter utsläpp i Sverige/EU som gör att det ser positivt ut (minskade utsläpp) om man dödar eller inte startar en inhemsk industri/produktion.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: De krångliga miljötillstånden

Inlägg av bjelkeman »

LarsOJ skrev:
Kändis Jonas:
Jag har förstått att det är en väldigt hög andel medarbetare som röstar på MP som nästlat sig in på alla tillståndsgivande myndigheter för att på så sätt kunna utöva verklig makt oavsett röstresultat.
Enligt min erfarenhet sätter våra politiker höga mål, men sätter inte in tillräckliga medel för att leva upp till målen hos ansvariga myndigheter. Då kan beslutsunderlaget bli bristfälligt.

Det du beskriver tycker jag låter mer som en konspirationsteori.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: De krångliga miljötillstånden

Inlägg av LarsOJ »

bjelkeman skrev:
LarsOJ skrev:
Kändis Jonas:
Jag har förstått att det är en väldigt hög andel medarbetare som röstar på MP som nästlat sig in på alla tillståndsgivande myndigheter för att på så sätt kunna utöva verklig makt oavsett röstresultat.
Enligt min erfarenhet sätter våra politiker höga mål, men sätter inte in tillräckliga medel för att leva upp till målen hos ansvariga myndigheter. Då kan beslutsunderlaget bli bristfälligt.

Det du beskriver tycker jag låter mer som en konspirationsteori.
Vad tror du om exemplet med artikel ovan när det gäller Cementas tillstånd som stoppades av en aktivist?

Här är en läsvärd artikel om gruvnäringen

” Miljöpartiets gruvpolitik är ett hot mot den gröna omställningen”

https://www.altinget.se/artikel/timbro- ... tallningen
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: De krångliga miljötillstånden

Inlägg av LarsOJ »

bjelkeman skrev:
LarsOJ skrev:
Kändis Jonas:
Jag har förstått att det är en väldigt hög andel medarbetare som röstar på MP som nästlat sig in på alla tillståndsgivande myndigheter för att på så sätt kunna utöva verklig makt oavsett röstresultat.
Enligt min erfarenhet sätter våra politiker höga mål, men sätter inte in tillräckliga medel för att leva upp till målen hos ansvariga myndigheter. Då kan beslutsunderlaget bli bristfälligt.

Det du beskriver tycker jag låter mer som en konspirationsteori.
Apropå konspiration:

” Många kommunala tjänstemän kan enligt en vetenskaplig studie klassificeras som miljöaktivister. Nicklas Skår, miljöjurist på Svenskt Näringsliv, menar att den svenska förvaltningstraditionen av saklighet och oväld är i stark förändring och varnar för att hela samhällsstyrningen är hotad.”

https://second-opinion.se/miljoaktivism ... ers-ovald/
Skriv svar