3 fas

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3646
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: 3 fas

Inlägg av jonasl »

Adaptern är från Metron, den är säkert jättesmart och du sparar ju en hel del plats i frunken med den också.

Annars har Metron även en hel 3-fas laddningskabel utan klump på sladden, den kostar ungefär lika mycket och hade absolut varit mitt förstahandsval om jag inte redan haft en original 3-fas teslakabel.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7122
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: 3 fas

Inlägg av fth »

Bankiren skrev:
Den här är ju dyr, men verkar vara den som passar kraven bäst (framför allt att kunna ladda när det är riktigt kallt ute).
Jag tror kanske inte du behöver bry dig särskilt mycket om specifikationerna kring temperatur etc.

Så länge du förvarar kabeln/laddaren i rimlig temperatur och endast utsätter den för sträng kyla när du faktiskt laddar bilen så har jag svårt att se att någon av dessa produkter skulle kunna ta skada av att användas i temperaturer långt under -30, oavsett vad specifikationen säger.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7122
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: 3 fas

Inlägg av fth »

Här har du annars en enfas med CEE-adapter (enfas) för ett bra pris, med den bör du kunna ladda med upp till 16A/3.7kW från ditt uttag med lämplig adapter:
viewtopic.php?f=22&t=31470&view=unread& ... eb8#unread

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7614
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: 3 fas

Inlägg av mikebike »

Bankiren skrev:
fth skrev:
Fick du med någon enfas-laddare till din bil? I så fall kan du bara köpa en adapter från trefas till enfas och använda CEE-uttaget, det bör vara det överlägset billigaste alternativet, typ någon hundring. Enfas räcker gott så länge du kopplar in med varmt batteri och kan ha laddningen igång med rimlig effekt (>=8A) hela tiden bilen är parkerad.
Tyvärr inte, fick enbart med en laddkabel. Så det lutar väl egentligen mest mot en 3-fasladdare, så att man kan ladda lite snabbare vid behov. Och sen komplettera med en adapter om man vill ladda i vanligt uttag.

Den här är ju dyr, men verkar vara den som passar kraven bäst (framför allt att kunna ladda när det är riktigt kallt ute). Lite störigt dock att lägga så mycket pengar på något som bara används 2 gånger per år när man hälsar på föräldrarna (men det ger också en trygghet att kunna stanna hos någon random bonde om batteriet börjar bli tomt).

https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/a ... abel-typ-2
Hur funkar den där adaptern?
Går det att rycka ur typ-2 kabeln och därmed stjäla adaptern?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: 3 fas

Inlägg av Bengt-re »

Rycker du ur CEE handsken lär ju kabeln låsa upp och du kan sno den.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7614
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: 3 fas

Inlägg av mikebike »

Bengt-re skrev:
Rycker du ur CEE handsken lär ju kabeln låsa upp och du kan sno den.
Frågan är om det är någon låsning mellan adaptern och Typ-2 kabeln?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: 3 fas

Inlägg av Bengt-re »

Utan ström lär den inte låsa iaf. Men de har kanske gjort något smart?
Erxon
elbilist
Inlägg: 408
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: 3 fas

Inlägg av Erxon »

Bankiren skrev:
fth skrev:
Fick du med någon enfas-laddare till din bil? I så fall kan du bara köpa en adapter från trefas till enfas och använda CEE-uttaget, det bör vara det överlägset billigaste alternativet, typ någon hundring. Enfas räcker gott så länge du kopplar in med varmt batteri och kan ha laddningen igång med rimlig effekt (>=8A) hela tiden bilen är parkerad.
Tyvärr inte, fick enbart med en laddkabel. Så det lutar väl egentligen mest mot en 3-fasladdare, så att man kan ladda lite snabbare vid behov. Och sen komplettera med en adapter om man vill ladda i vanligt uttag.

Den här är ju dyr, men verkar vara den som passar kraven bäst (framför allt att kunna ladda när det är riktigt kallt ute). Lite störigt dock att lägga så mycket pengar på något som bara används 2 gånger per år när man hälsar på föräldrarna (men det ger också en trygghet att kunna stanna hos någon random bonde om batteriet börjar bli tomt).

https://laddstoppet.se/laddkablar/cee/a ... abel-typ-2
Då du bara fick med en typ2-typ2 kabel och inte verkar ha behovet av en 1-fas mormorsladdare skulle jag nog titta på en adapter istället för en separat 3-fas laddare. Framför allt för att adaptern tar mindre plats.

Jag har tittat på den du länkade till men tvekar fortfarande lite, mest kanske beroende på att jag redan har en Go-e adapter.
Den finns i olika versioner, den jag har är för 32A och är klockren till vår Zoe som har 22kWh laddning, men när den lämnas tillbaka så har man inget behov av den högre kapaciteten. https://go-e.com/sv-se Är länken till denna adapter.
Skriv svar