Förändrad markanvändning är redan inkluderad i beräkningar och prognoser av utsläpp av växthusgaser, för er som verkar omedvetna om detta.martinot skrev:Håller med. De bör ta till sig mer av fakta och vetenskaplig forskning än det tyckande och troende som de håller på med.B99 skrev:Man häpnas över den obegåvade analysen av reduktionsplikten i senaste podden. Låt vara att "vanliga media" har svårt att analysera men hade väntat mig mer av podden. Reduktionsplikten drabbar bara bilägare utanför storstäderna som inte har alternativ till bilen. Är det rimligt att föra över ansvaret på dessa medborgare att lösa klimatproblemet medan storstadsborna kan gå vidare helt oberörda?
Och sedan kunde väl Alfred ha tillbringat höstlovet hemma i Norrbotten och lyssnat på verkligheten istället för att flyga till Cypern, hyckleriet når nya höjder.
Ifrågasätt varför det inte införs klimatzoner t ex. Förbjud alla fossilbilar innanför tullarna, där har vi åtgärder som träffar mer exakt.
Miljöexperten: Reduktionsplikten minskar inte utsläppen – ta bort den
https://sverigesradio.se/artikel/miljoe ... a-bort-den
Reduktionsplikten, alltså kravet på att blanda in biobränslen i bensin och diesel, borde tas bort helt för personbilar. Det säger Stefan Wirsenius, docent vid Chalmers i Göteborg.
Han har tillsammans med några forskar kollegor publicerat en artikel i ämnet i tidskriften Nature, som säger att användandet av biobränslen i Europa bara flyttar utsläppen av koldioxid utanför EU.
”Det kräver så oerhört mycket mark. Ju mer mark vi använder för bioenergi desto mindre plats blir det för biologisk mångfald och desto mindre kolinlagring blir det”, säger Stefan Wirsenius.
Men eftersom du verkar tycka att vi ska lyssna på dessa forskare så antar jag att du håller med om även dessa slutsatser som framhävs i artikeln, och som är ett villkor för att deras huvudslutsats ska vara giltig:
1. Vi måste drastiskt minska vår mjölk och köttkonsumption.
2. Europas/Sveriges beräkningar av utsläppta växthusgaser ska även inkludera utsläpp som "exporterats".
3. Vi ska öka skyddet av gamla skogar och minska kalavverkningen.
4. Vi ska återställa dränerade våtmarker (dvs i linje med vad aktivisterna i "Återställ våtmarker" anser).
5. Vi ska restaurera degraderade ekosystem för att uppnå högre biodiversitet.
Härligt martinOT, jag visste väl att det bodde en liten miljöpartist inom dig