Staggered till Non-staggered

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
rallolah
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 24 feb 2020 20:12

Staggered till Non-staggered

Inlägg av rallolah »

Hej

Jag har Tesla Model S LR 2020. Det följde med staggered sommardäck:

245/35 ZR21 XL till framhjul
265/35 ZR21 XL till bakhjul

Jag tänker att byta de till:

265/35 ZR21 XL till alla fyra

Vad tycker ni om räckvidd, batteriförbrukning, dragkraft, ljud, .... osv?

Jag tänker på den här däck: https://www.dack-online.com/winrun-r330 ... 77?rows=20
Senast redigerad av rallolah, redigerad totalt 2 gång.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Staggered till Non-staggered

Inlägg av Bengt-re »

rallolah skrev: 31 dec 2022 23:18
Hej

Jag har Tesla Model S LR 2020. Det följde med:

245/35 ZR21 XL till framhjul
265/35 ZR21 XL till bakhjul

Jag tänker att byta de till:

265/35 ZR21 XL till alla fyra

Vad tycker ni om räckvidd, batteriförbrukning, dragkraft, ljud, .... osv?

Jag tänker på den här däck: https://www.dack-online.com/winrun-r330 ... 77?rows=20
Står de som godkänd dimmention i regneviset?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7671
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Staggered till Non-staggered

Inlägg av mikebike »

Bengt-re skrev: 31 dec 2022 23:30
rallolah skrev: 31 dec 2022 23:18
Hej

Jag har Tesla Model S LR 2020. Det följde med:

245/35 ZR21 XL till framhjul
265/35 ZR21 XL till bakhjul

Jag tänker att byta de till:

265/35 ZR21 XL till alla fyra

Vad tycker ni om räckvidd, batteriförbrukning, dragkraft, ljud, .... osv?

Jag tänker på den här däck: https://www.dack-online.com/winrun-r330 ... 77?rows=20
Står de som godkänd dimmention i regneviset?
Det behöver de inte göra.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
rallolah
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 24 feb 2020 20:12

Re: Staggered till Non-staggered

Inlägg av rallolah »

Bengt-re skrev: 31 dec 2022 23:30
rallolah skrev: 31 dec 2022 23:18
Hej

Jag har Tesla Model S LR 2020. Det följde med:

245/35 ZR21 XL till framhjul
265/35 ZR21 XL till bakhjul

Jag tänker att byta de till:

265/35 ZR21 XL till alla fyra

Vad tycker ni om räckvidd, batteriförbrukning, dragkraft, ljud, .... osv?

Jag tänker på den här däck: https://www.dack-online.com/winrun-r330 ... 77?rows=20
Står de som godkänd dimmention i regneviset?
Jag glömde berätta att det jag vill byta är mina sommardäck inte vinterdäck. Mina vinterdäck är redan på 19" för alla.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10414
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Staggered till Non-staggered

Inlägg av Legato »

Känns som mest nackdelar:
* Originalfälgen på 8,5" är för smal för 265or.
* Förbrukningen ökar.
* 255or ska vara lugnt, men med 265 får du antagligen "rubbing" dvs att däcket går emot när du svänger med stort rattutslag.
* Hjulet blir högre än original.

Om du ändå gör detta så skulle jag valt 265/30-21 fram istället för 265/35-21. Då hamnar du lite närmare original diameter/omkrets på hjulet.

Ännu bättre vore 255/35-21. Då slipper du rubbing och du kan fortsätta använda originalfälgen. Personligen skulle jag dock tycka det var en onödigt liten förändring för att avvika från original.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Staggered till Non-staggered

Inlägg av Smutt »

Är ju bak det ska se fett ut 8-) jag har 295mm bak och 245fram
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
rallolah
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 24 feb 2020 20:12

Re: Staggered till Non-staggered

Inlägg av rallolah »

Legato skrev: 01 jan 2023 08:13
Känns som mest nackdelar:
* Originalfälgen på 8,5" är för smal för 265or.
* Förbrukningen ökar.
* 255or ska vara lugnt, men med 265 får du antagligen "rubbing" dvs att däcket går emot när du svänger med stort rattutslag.
* Hjulet blir högre än original.

Om du ändå gör detta så skulle jag valt 265/30-21 fram istället för 265/35-21. Då hamnar du lite närmare original diameter/omkrets på hjulet.

Ännu bättre vore 255/35-21. Då slipper du rubbing och du kan fortsätta använda originalfälgen. Personligen skulle jag dock tycka det var en onödigt liten förändring för att avvika från original.
Tack så mycket! Fråga om originalfälgen 21", är de olika i storlek både fram och bak? Anledningen till att jag vill ha samma däckstorlek för alla fyra är att rotera däck. De staggered däcken är riktigt dåliga när de åldras.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Staggered till Non-staggered

Inlägg av SwedishAdvocate »

Legato skrev: 01 jan 2023 08:13
Känns som mest nackdelar:
* Originalfälgen på 8,5" är för smal för 265or.
* Förbrukningen ökar.
* 255or ska vara lugnt, men med 265 får du antagligen "rubbing" dvs att däcket går emot när du svänger med stort rattutslag.
* Hjulet blir högre än original.

Om du ändå gör detta så skulle jag valt 265/30-21 fram istället för 265/35-21. Då hamnar du lite närmare original diameter/omkrets på hjulet.

Ännu bättre vore 255/35-21. Då slipper du rubbing och du kan fortsätta använda originalfälgen. Personligen skulle jag dock tycka det var en onödigt liten förändring för att avvika från original.
Och precis som bredare däck blir bredare på insidan som Legato skriver om ovan så sticker de ju även ut mer på utsidan. Är inte expert på det här och har inte själv ngn Tesla, men spontant känns det ju som att alla biltillverkare placerar sina hjul så långt ut i hjulhuset som möjligt av estetiska skäl. Men bara så långt ut så att inte småstenssprut från hjulens slitbana inte kommer åt att 'blästra' de delar av bilens skärmar som är gjorda av metall. Bredare däck kommer ju som sagt sticka ut mer. Om det var jag, skulle jag nog vilja vara säker på att de inte stack ut 'för mycket'. Finns t.ex. en ca 18-24 år gammal BMW 3-serie parkerad på gatan där jag bor. De enda synliga rostangreppen på den är på framskärmarna... Gissar att det skulle kunna bero på att någon kört med för breda fälgar och eller däck på den någon tid under dess livscykel... Vill minnas att jag även sett likande rostangrepp på en del andra äldre premiumbilar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10414
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Staggered till Non-staggered

Inlägg av Legato »

rallolah skrev: 01 jan 2023 16:44
Legato skrev: 01 jan 2023 08:13
Känns som mest nackdelar:
* Originalfälgen på 8,5" är för smal för 265or.
* Förbrukningen ökar.
* 255or ska vara lugnt, men med 265 får du antagligen "rubbing" dvs att däcket går emot när du svänger med stort rattutslag.
* Hjulet blir högre än original.

Om du ändå gör detta så skulle jag valt 265/30-21 fram istället för 265/35-21. Då hamnar du lite närmare original diameter/omkrets på hjulet.

Ännu bättre vore 255/35-21. Då slipper du rubbing och du kan fortsätta använda originalfälgen. Personligen skulle jag dock tycka det var en onödigt liten förändring för att avvika från original.
Tack så mycket! Fråga om originalfälgen 21", är de olika i storlek både fram och bak? Anledningen till att jag vill ha samma däckstorlek för alla fyra är att rotera däck. De staggered däcken är riktigt dåliga när de åldras.
Det var så lite!

De är olika och det är alltså anledningen att 265or blir för breda för fälgen fram.

Fälgarna fram är 8,5" medan de bak är 9".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Staggered till Non-staggered

Inlägg av Bengt-re »

mikebike skrev: 31 dec 2022 23:48
Bengt-re skrev: 31 dec 2022 23:30
rallolah skrev: 31 dec 2022 23:18
Hej

Jag har Tesla Model S LR 2020. Det följde med:

245/35 ZR21 XL till framhjul
265/35 ZR21 XL till bakhjul

Jag tänker att byta de till:

265/35 ZR21 XL till alla fyra

Vad tycker ni om räckvidd, batteriförbrukning, dragkraft, ljud, .... osv?

Jag tänker på den här däck: https://www.dack-online.com/winrun-r330 ... 77?rows=20
Står de som godkänd dimmention i regneviset?
Det behöver de inte göra.
Jo. Om du inte tillser att kraven uppfylls - läser man i tråden är det mycket glada amatörer som utsätter sig själva och andra för livsfara.

Registrerade dimensioner
Uppgifter om registrerade däck- och fälgdimensioner finns i registreringsbevisets första del.

Alternativa dimensioner
Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
Användarvisningsbild
rallolah
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 24 feb 2020 20:12

Re: Staggered till Non-staggered

Inlägg av rallolah »

Fälgarna fram är 8,5" medan de bak är 9".
Nu är det vettigt. Då tror jag inte att jag kan passa samma däckstorlek på alla fyra hjulen. Men om jag köper två stycken 21" original bak fälgen och då installerar samma 265 däckstorlek för alla fyra. Jag vill i alla fall säga att jag HATAR staggered däck. De är dåliga och farliga när de börjar åldras.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Staggered till Non-staggered

Inlägg av SwedishAdvocate »

rallolah skrev: 01 jan 2023 19:48
Fälgarna fram är 8,5" medan de bak är 9".
Nu är det vettigt. Då tror jag inte att jag kan passa samma däckstorlek på alla fyra hjulen. Men om jag köper två stycken 21" original bak fälgen och då installerar samma 265 däckstorlek för alla fyra. Jag vill i alla fall säga att jag HATAR staggered däck. De är dåliga och farliga när de börjar åldras.
Som sagt: Jag är ingen expert, men misstänker att det kan bli samma problem som Legato beskrev ovan ang. höjden på hjulen samt även med risk för rubbing inuti hjulhusen. Och/eller så kommer de sticka ut för långt ut åt andra hållet vid skärmkanterna. Och då riskerar det bli stensprut/blästring från hjulens slitbanor. Dels på skärmkanterna av metall och dels längre bak vid plåten framför bakhjulen – de så kallade 'hundbenen'. Gissar även att det kan bli problem med eventuella kvarvarande garantier från Tesla.

Om jag vore dig skulle jag kolla upp det här noga. När det var aktuellt för min del att skaffa fälgar från tredjepartstillverkare för mina vinterdäck till en gasdriven ~2015 VW Golf Kombi så såg jag dels till att jag själv förstod det här med dimensioner på fälgar och däck. T.ex är ET (einpresstiefe/inpressningsdjup/offset) viktigt att ha koll på. Sen gick jag dessutom och dubbelkollade med en tekniskt kunnig servicerådgivare hos VW för säkerhets skull.

Personligen tycker jag dock allt det här är lite invecklat. Och nu har jag tyvärr glömt bort hur en del hängde ihop...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
amg1967
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 nov 2022 00:13

Re: Staggered till Non-staggered

Inlägg av amg1967 »

Tycker denna sida visar hur det hänger ihop på ett bra sätt, https://www.willtheyfit.com/

Eller denna om man har mer data att mata in https://www.wheel-size.com/calc/
Model Y P 2023
Skriv svar