Gbg-Funäsdalen

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Gbg-Funäsdalen

Inlägg av Icerman »

Gjort resan tidigare men ej med elbil (MY).
Uppkommande sportlov V7 och velar om vi skall ta vägen över Sverige Malung Sälen eller Malung Mora Sveg.
Alternativt E6 Oslo Trysil Stöten Särna eller Oslo Elverum Alvdal.

Hur har ni kört och tänkt? Tagit närmsta/kortaste väg eller lite längre men kanske mindre trafik.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Gbg-Funäsdalen

Inlägg av fth »

ABRP tycker att du ska köra via Norge iaf, SuC Nebbenes och Elverum.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Gbg-Funäsdalen

Inlägg av Fredrik j »

När vi körde till trysil förra året åkte vi via Norge. Det kostar lite att åka motorväg i Norge men förutom bra tillgång till laddmöjligheter är det säkrare än inlandsvägarna i Värmland/Dalarna.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Gbg-Funäsdalen

Inlägg av Hmpftfhdns »

+1 på Norge. Vi åkte Lofsdalen-GBG via Norge igår och undrade varför vi inte gjort det innan. Laddare överallt och mer motorväg. Extra bra på hemresan då man får åka de slingriga vägarna när det är ljust och man är pigg och sen kan spurta hem på motorväg när man börjar tröttna.

Ska tydligen gå att beställa en autopass-tagg så att man får rejäl elbilsrabatt på bompengen också.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Gbg-Funäsdalen

Inlägg av Fredrik j »

Hmpftfhdns skrev: 06 jan 2023 19:23
+1 på Norge. Vi åkte Lofsdalen-GBG via Norge igår och undrade varför vi inte gjort det innan. Laddare överallt och mer motorväg. Extra bra på hemresan då man får åka de slingriga vägarna när det är ljust och man är pigg och sen kan spurta hem på motorväg när man börjar tröttna.

Ska tydligen gå att beställa en autopass-tagg så att man får rejäl elbilsrabatt på bompengen också.
Plus att man kommer till Strömstad lagom för att äta på den utmärkta italienska restaurangen Primi Piatti.
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Gbg-Funäsdalen

Inlägg av Icerman »

Om man kör Norge, vilket är sista laddstopp innan ankomst mål. Abrp säger Hernes (elverum) men då ladda till 99%.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Gbg-Funäsdalen

Inlägg av Xeik »

Icerman skrev: 06 jan 2023 22:24
Om man kör Norge, vilket är sista laddstopp innan ankomst mål. Abrp säger Hernes (elverum) men då ladda till 99%.

Alvdal. Så gjorde vi i somras iallafall. Segt att stå i elverum till 99%..
Användarvisningsbild
Filuren
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 dec 2018 18:37

Re: Gbg-Funäsdalen

Inlägg av Filuren »

Vid vinterväder kör vi hellre genom Sverige och laddar i Sälen/Lindvallen(19mil till Funäsdalen) istället för genom Norge och laddar i Elverum (27 mil till Funäsdalen). Bättre marginal avs laddning.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Gbg-Funäsdalen

Inlägg av Fredrik j »

Filuren skrev: 07 jan 2023 00:04
Vid vinterväder kör vi hellre genom Sverige och laddar i Sälen/Lindvallen(19mil till Funäsdalen) istället för genom Norge och laddar i Elverum (27 mil till Funäsdalen). Bättre marginal avs laddning.
Om man kör från elverum till Funäsdalen kör man väl förbi sälen?
6252A7AD-F662-4558-B265-66C79220E2B4.jpeg
Användarvisningsbild
Nils944
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 nov 2021 21:10

Re: Gbg-Funäsdalen

Inlägg av Nils944 »

Funderade på samma sak inför vår v7 resa till vinterstugan norrom Fjätervålen. Jag tänkte köra via Torsby-Malung-Sälen med en sista laddning i Särna för att ge lite marginal. Laddning vid stugan blir lite scary då jag får dra en förlängningssladd 100m till parkeringsplatsen :o
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Gbg-Funäsdalen

Inlägg av Icerman »

Xeik skrev: 06 jan 2023 23:22
Icerman skrev: 06 jan 2023 22:24
Om man kör Norge, vilket är sista laddstopp innan ankomst mål. Abrp säger Hernes (elverum) men då ladda till 99%.

Alvdal. Så gjorde vi i somras iallafall. Segt att stå i elverum till 99%..
Ok, hela vägen Norge i princip. Hur är väg 3 mellan Elverum Alvdal och sedan 31 över till Sverige?
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Gbg-Funäsdalen

Inlägg av Icerman »

Filuren skrev: 07 jan 2023 00:04
Vid vinterväder kör vi hellre genom Sverige och laddar i Sälen/Lindvallen(19mil till Funäsdalen) istället för genom Norge och laddar i Elverum (27 mil till Funäsdalen). Bättre marginal avs laddning.
Fått för mig att större delen av Norge har sportlov vecka 8 så att åka v7 borde vara mindre trafik/laddkö än Sverige?! Har väl lite m timing på dygnet också antar jag.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Gbg-Funäsdalen

Inlägg av Icerman »

Nils944 skrev: 07 jan 2023 11:05
Funderade på samma sak inför vår v7 resa till vinterstugan norrom Fjätervålen. Jag tänkte köra via Torsby-Malung-Sälen med en sista laddning i Särna för att ge lite marginal. Laddning vid stugan blir lite scary då jag får dra en förlängningssladd 100m till parkeringsplatsen :o
Sälen kan väl vara en trång sektor mtp antal laddplatser och att det är sista anhalt för många som skall uppåt Idre, Funäsdalen, Ramundberget osv.
Model Y LR -22
Skriv svar