Model 3 har inte alls sänkts så mycket som det påstods. Förut hade Tesla förvalt 19"-däck och dragkrok. Dessa kunde man själv plocka bort. Nu har man tagit bort dem själva, så man måste lägga till dem.
629 900 för M3 RWD 19" drag ska jämföras med dagens pris med 19" drag: 561 170.
Jag bokade en 17/6, samma dag som man höjde:
Alltså 18" och inget drag, för 630'.
Mig veterligen gjorde man ingen prisjustering av den här modellen fram tills nu?!?!
Default på hemsidan var 19" när jag bokade, men jag ändrade såklart till 18". "listpris" var såklart 630' men jag hade ju ändå fått betala för 19", det övre priset på sidan påverkas ju inte av valen man gör längre ner. Tyvärr påverkar det dock vad totalsumman blir
Jetzt kaufen! Fast avvaktar konkurrenter. Kommer BMW svara?
Många bilhandlare och biltillverkare kommer givetvis att känna av lågkonjunkturen men det har de gjort förut.
De andra behöver inte svara mot specifikt Tesla. Men de behöver svara mot den minskade efterfrågan generellt sett.
Med skillnaden nu då att deras elbilar inte genererar några pengar och att konkurrenten är bättre på i princip alla fronter gör nog att det blir lite knepigare denna gång .. men ja framtiden kommer ju utvisa det
De här gamla Tesla-myterna trodde jag var utdöda vid det här laget.
1. Du vet ingenting om vad de har för marginaler.
2. En BMW iX, Mercedes EQS eller liknande är otroligt mycket bättre bilar än Teslas. Jag kan inte komma på någonting som Tesla faktiskt är bäst på. Tesla erbjuder en bra helhetslösning men något enskilt är svårt att plocka fram. Det finns bilar som laddar snabbare, det finns snålare bilar, det finns komfortablare bilar...
”Plocka ut din Tesla innan 30 dec” får ju en helt annan mening när de 14 dagar senare sänker priset, precis när ångerrätten gått ut. Jag hade varit väldigt sur….
Det visste de såklart om. Riktigt snyggt gjort av Tesla. Det är så man skapar lojala kunder.
1. Du vet ingenting om vad de har för marginaler.
2. En BMW iX, Mercedes EQS eller liknande är otroligt mycket bättre bilar än Teslas. Jag kan inte komma på någonting som Tesla faktiskt är bäst på. Tesla erbjuder en bra helhetslösning men något enskilt är svårt att plocka fram. Det finns bilar som laddar snabbare, det finns snålare bilar, det finns komfortablare bilar...
Finns det jämförbara bilar med lägre vikt än 3 och S? En S väger väl t.ex minst dryga 300 kg mindre än en EQS... Det lär väl påverka vid 'inspirerad' körning... Och nu finns ju S även med vanlig ratt. Visst,... så här stora bilar är ju inte direkt några sportsedaner, men dryga 300 kg är ju ändå en del...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Detta var ju inget att ens lyfta ett ögonbryn för. XP100DL med allt på gick från 1950k till 1300k över en natt. Jag hade en sån för försäljning då och jag har en 3P för försäljning nu. Tur jag gått över till polestar så man slipper sånt här…
1. Du vet ingenting om vad de har för marginaler.
2. En BMW iX, Mercedes EQS eller liknande är otroligt mycket bättre bilar än Teslas. Jag kan inte komma på någonting som Tesla faktiskt är bäst på. Tesla erbjuder en bra helhetslösning men något enskilt är svårt att plocka fram. Det finns bilar som laddar snabbare, det finns snålare bilar, det finns komfortablare bilar...
Finns det jämförbara bilar med lägre vikt än 3 och S? En S väger väl t.ex minst dryga 300 kg mindre än en EQS... Det lär väl påverka vid 'inspirerad' körning... Och nu finns ju S även med vanlig ratt. Visst,... så här stora bilar är ju inte direkt några sportsedaner, men dryga 300 kg är ju ändå en del...
Well... Det är klart att Tesla har fördelar. Och allt sammantaget på t ex en Model Y så är det ju ett bra och prisvärt paket. Men man köper ju inte en EQS för att köra "sportigt".
Teslas fördelar är väl att de är ganska allround. Mercedes gör sjukt snåla bilar men de är inte särskilt rymliga i bagaget. Koreanerna laddar snabbt men har andra brister istället. Audi gör komfortabla bilar men är "törstiga" istället... Dvs konkurrenterna har mer tydliga för- och nackdelar.
Tycker det är enormt trist med Tesla Vision och plastratt. Det är deal breakers för mig. Pratade med en säljare igår om han visste när den nya radarn skulle börja användas. Han sa att han inte visste nånting om nåt sånt och pratade bara om TV. "Tesla inför ju TV för att det ska bli bättre, inte sämre". Då sa jag att "det beror på ens tålamod. Jag fick vänta 4 år på auto headlights och auto wipers fungerar fortfarande inte tillräckligt bra".
Det går väl dock att köpa eftermarknadsratt antar jag...
Detta var ju inget att ens lyfta ett ögonbryn för. XP100DL med allt på gick från 1950k till 1300k över en natt. Jag hade en sån för försäljning då och jag har en 3P för försäljning nu. Tur jag gått över till polestar så man slipper sånt här…
Haha, ja ni blev ju *övknu**ade av Tesla så det stänkte om det. Som en kollega precis sa: Tesla ska man inte köpa om man har tunn plånbok och svaga nerver.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Detta var ju inget att ens lyfta ett ögonbryn för. XP100DL med allt på gick från 1950k till 1300k över en natt. Jag hade en sån för försäljning då och jag har en 3P för försäljning nu. Tur jag gått över till polestar så man slipper sånt här…
Lite kryddat, men nästan så iaf...
XP100DL som sänktes mest sänktes från 1652K till 1086K, dvs 566K. Tillvalen justerades inte.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Grattis alla ni som nu får köpa en riktigt bra bil till ett riktigt bra pris.
Vi som hämtade vår bil för en månad sedan får väl bita ihop och gilla läget.
Jag övervägde möjligheten att de skulle sänka priserna nu när bonusen försvann. Men trodde aldrig att de skulle ner 22%/150k. Netto tappar vi 65k om man räknar av bonusen och gratisladdning.
Skulle gärna slippa det här spekulationsinslaget - iaf vi köper bil för att ha en bil, inte spekulera i andrahandsvärde.
Jetzt kaufen! Fast avvaktar konkurrenter. Kommer BMW svara?
Många bilhandlare och biltillverkare kommer givetvis att känna av lågkonjunkturen men det har de gjort förut.
De andra behöver inte svara mot specifikt Tesla. Men de behöver svara mot den minskade efterfrågan generellt sett.
Med skillnaden nu då att deras elbilar inte genererar några pengar och att konkurrenten är bättre på i princip alla fronter gör nog att det blir lite knepigare denna gång .. men ja framtiden kommer ju utvisa det
De här gamla Tesla-myterna trodde jag var utdöda vid det här laget.
1. Du vet ingenting om vad de har för marginaler.
2. En BMW iX, Mercedes EQS eller liknande är otroligt mycket bättre bilar än Teslas. Jag kan inte komma på någonting som Tesla faktiskt är bäst på. Tesla erbjuder en bra helhetslösning men något enskilt är svårt att plocka fram. Det finns bilar som laddar snabbare, det finns snålare bilar, det finns komfortablare bilar...
Ingenting som Tesla är bäst på? Det förvånar mig extremt mycket om du inte klarar det, men då ska jag hjälpa dig:
* Överlägset bäst prestanda.
* Lägre förbrukning.
* Bäst infotainment.
Åtminstone den första punkten torde vara uppenbar för precis alla. Jag vet att du hade en Plaid-beställning, men har du verkligen kört en? Skillnaden är som natt och dag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag beställde min Tesla för över 5 år sen nu, den har fortfarande inte kommit något annat än ett flingpaket med jordgubbssmak. Jag har själv personligen pratat med Elon Musk men han säger bara "Duck you". Jag har bestämt mig, jag ska alldrig köpa en Tesla eller en rymdraket från spaceX igen. Jag tycker att vi borde gå ihop och stäma skiten ur Tesla. Den lilla råttan till Elon Musk ska inte ha det lätt. Dom som är med mig mejla mig på: Urban.Elonmuskis@gamil.com.
Observera att Model Y och Model Y LR priserna inkluderar 20" hjulen. Utan de hjulen är sänkningen 24 000kr mindre.
Tesla verkar ha gjort en ändring då jag numera alltid får Gemini fälgarna som förvalda istället för 20", vilket betyder att de nya priserna "ser" 24 000kr billigare ut
Model Y 126 000kr billigare
Model Y LR 115 000kr billigare
Ingenting som Tesla är bäst på? Det förvånar mig extremt mycket om du inte klarar det, men då ska jag hjälpa dig:
* Överlägset bäst prestanda.
* Lägre förbrukning.
* Bäst infotainment.
Åtminstone den första punkten torde vara uppenbar för precis alla. Jag vet att du hade en Plaid-beställning, men har du verkligen kört en? Skillnaden är som natt och dag.
Javisst. Rent objektivt så är det så även om EQS och EQE är ruskigt snåla också. Även BMW:s elbilar är relativt snåla. iX, iX3, i4...
Prestandan kan man diskutera värdet av på en eldriven familjebil. Jag tycker inte den är värd pengarna. Där vet jag att du egentligen varit inne på liknande tankar om att det är bäst att köpa t ex den långsammaste Taycanen eftersom mervärdet av lite snabbare acceleration är tveksamt.
Hade lika gärna haft Android Auto/Apple Carplay. Kan jag lyssna på lite musik och poddar är jag nöjd.
ps. Jag hade sålt den där Plaiden illa kvickt om jag vore dig.
Jetzt kaufen! Fast avvaktar konkurrenter. Kommer BMW svara?
Många bilhandlare och biltillverkare kommer givetvis att känna av lågkonjunkturen men det har de gjort förut.
De andra behöver inte svara mot specifikt Tesla. Men de behöver svara mot den minskade efterfrågan generellt sett.
Med skillnaden nu då att deras elbilar inte genererar några pengar och att konkurrenten är bättre på i princip alla fronter gör nog att det blir lite knepigare denna gång .. men ja framtiden kommer ju utvisa det
De här gamla Tesla-myterna trodde jag var utdöda vid det här laget.
1. Du vet ingenting om vad de har för marginaler.
2. En BMW iX, Mercedes EQS eller liknande är otroligt mycket bättre bilar än Teslas. Jag kan inte komma på någonting som Tesla faktiskt är bäst på. Tesla erbjuder en bra helhetslösning men något enskilt är svårt att plocka fram. Det finns bilar som laddar snabbare, det finns snålare bilar, det finns komfortablare bilar...
Ja deras räckvidd per kwh batteri är oerhört bra, infotainment systemen geniala, osv - smaken är som baken.
Men utgår man från bättre bil = lyxigare med kassaskåpskänsla när man stänger dörren så är dom bättre, borde dom vara med sina priser men det är kanske mer aktuellt jmf samma prisklasser?
Ingenting som Tesla är bäst på? Det förvånar mig extremt mycket om du inte klarar det, men då ska jag hjälpa dig:
* Överlägset bäst prestanda.
* Lägre förbrukning.
* Bäst infotainment.
Åtminstone den första punkten torde vara uppenbar för precis alla. Jag vet att du hade en Plaid-beställning, men har du verkligen kört en? Skillnaden är som natt och dag.
Javisst. Rent objektivt så är det så även om EQS och EQE är ruskigt snåla också. Även BMW:s elbilar är relativt snåla. iX, iX3, i4...
Prestandan kan man diskutera värdet av på en eldriven familjebil. Jag tycker inte den är värd pengarna. Där vet jag att du egentligen varit inne på liknande tankar om att det är bäst att köpa t ex den långsammaste Taycanen eftersom mervärdet av lite snabbare acceleration är tveksamt.
Hade lika gärna haft Android Auto/Apple Carplay. Kan jag lyssna på lite musik och poddar är jag nöjd.
ps. Jag hade sålt den där Plaiden illa kvickt om jag vore dig.
Nu var det inte en diskussion om värdet utan om objektiva fakta.
Du påstod att Teslan inte är bäst på något vilket du vet är felaktigt.
Nej, jag har absolut inte varit inne på sådana tankar...
På en Taycan anser jag det då påslaget är 150-200% för att få en snabb bil.
Det är en j-la skillnad mot de mindre än 10% extra som påslaget var för en Plaid X och även en j-la skillnad mot dagens ca 20% påslag för en Plaid X.
Du svarade inte på om du kört en Plaid?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Observera att Model Y och Model Y LR priserna inkluderar 20" hjulen. Utan de hjulen är sänkningen 24 000kr mindre.
Tesla verkar ha gjort en ändring då jag numera alltid får Gemini fälgarna som förvalda istället för 20", vilket betyder att de nya priserna "ser" 24 000kr billigare ut
Model Y 126 000kr billigare
Model Y LR 115 000kr billigare
Rätt säker på att detta inte stämmer, oavsett förvald färg eller fälg så har alltid baspriset synts i alternativen mellan SR, LR och P och därför inte påverkats.
Detta var ju inget att ens lyfta ett ögonbryn för. XP100DL med allt på gick från 1950k till 1300k över en natt. Jag hade en sån för försäljning då och jag har en 3P för försäljning nu. Tur jag gått över till polestar så man slipper sånt här…
Haha, ja ni blev ju *övknu**ade av Tesla så det stänkte om det. Som en kollega precis sa: Tesla ska man inte köpa om man har tunn plånbok och svaga nerver.
Tror din kollega syftade på aktien
Man undrar ju också vad personer som hatar Tesla gör på ett Tesla forum