Prissänkningar i Europa?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Prissänkningar i Europa?

Inlägg av Dafro »

taliz skrev: 13 jan 2023 16:44
Dafro skrev: 13 jan 2023 16:31
Mr_Ewing skrev: 13 jan 2023 11:49
Det här förändrar ju läget en del - jag har beställt en i4 men det nya priset på Teslorna går det inte att motivera att köpa den längre.
Resten av familjen har röstat på en MY hela tiden - nu kommer de få som de vill.
Fast i4 är ju helt klart en trevligare bil men om man behöver bagage så är ju MY bättre, prisskillnaden har jag inte koll på men för mig är det bla galonsätena det faller på med tesla.
i4 är sjukt trång och känns gammal, som en 3/4-serie. Liten på insidan och onödigt klumpig på utsidan. Samma känsla som en Taycan och etron gt.

Jag hade gärna haft typ ull-klädsel ala Volvo, men Teslas klädsel är ju iaf väldigt lätt att underhålla.
Jo i4 är trång håller helt med men att sitta och få r svett varje resa är inte ok enligt mig, tyckte lika illa om galonen jag fick i min x5. Bryr mig inte om något är lätt att underhålla, har inte små barn som kräks. Hade man kunnat få tygklädsel till MY så kanske men den ör ju så ful så risken ör att man kräks och då behövs ju galon. :roll: :roll:
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Prissänkningar i Europa?

Inlägg av taliz »

Dafro skrev: 13 jan 2023 16:48
taliz skrev: 13 jan 2023 16:44
Dafro skrev: 13 jan 2023 16:31
Mr_Ewing skrev: 13 jan 2023 11:49
Det här förändrar ju läget en del - jag har beställt en i4 men det nya priset på Teslorna går det inte att motivera att köpa den längre.
Resten av familjen har röstat på en MY hela tiden - nu kommer de få som de vill.
Fast i4 är ju helt klart en trevligare bil men om man behöver bagage så är ju MY bättre, prisskillnaden har jag inte koll på men för mig är det bla galonsätena det faller på med tesla.
i4 är sjukt trång och känns gammal, som en 3/4-serie. Liten på insidan och onödigt klumpig på utsidan. Samma känsla som en Taycan och etron gt.

Jag hade gärna haft typ ull-klädsel ala Volvo, men Teslas klädsel är ju iaf väldigt lätt att underhålla.
Jo i4 är trång håller helt med men att sitta och få r svett varje resa är inte ok enligt mig, tyckte lika illa om galonen jag fick i min x5. Bryr mig inte om något är lätt att underhålla, har inte små barn som kräks. Hade man kunnat få tygklädsel till MY så kanske men den ör ju så ful så risken ör att man kräks och då behövs ju galon. :roll: :roll:
Fattar inte hur man kan svettas så mkt i bilsäten, kör du bil naken? ;)
Annars har man ju kläder emellan som agerar isolering.
Jag svettas tex om fötterna om jag går i sandaler utan strumpor, för då får fotsulorna ingen luft. Men har jag strumpor på så svettas jag inte...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7556
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Prissänkningar i Europa?

Inlägg av mikebike »

taliz skrev: 13 jan 2023 16:56
Dafro skrev: 13 jan 2023 16:48
taliz skrev: 13 jan 2023 16:44
Dafro skrev: 13 jan 2023 16:31
Mr_Ewing skrev: 13 jan 2023 11:49
Det här förändrar ju läget en del - jag har beställt en i4 men det nya priset på Teslorna går det inte att motivera att köpa den längre.
Resten av familjen har röstat på en MY hela tiden - nu kommer de få som de vill.
Fast i4 är ju helt klart en trevligare bil men om man behöver bagage så är ju MY bättre, prisskillnaden har jag inte koll på men för mig är det bla galonsätena det faller på med tesla.
i4 är sjukt trång och känns gammal, som en 3/4-serie. Liten på insidan och onödigt klumpig på utsidan. Samma känsla som en Taycan och etron gt.

Jag hade gärna haft typ ull-klädsel ala Volvo, men Teslas klädsel är ju iaf väldigt lätt att underhålla.
Jo i4 är trång håller helt med men att sitta och få r svett varje resa är inte ok enligt mig, tyckte lika illa om galonen jag fick i min x5. Bryr mig inte om något är lätt att underhålla, har inte små barn som kräks. Hade man kunnat få tygklädsel till MY så kanske men den ör ju så ful så risken ör att man kräks och då behövs ju galon. :roll: :roll:
Fattar inte hur man kan svettas så mkt i bilsäten, kör du bil naken? ;)
Annars har man ju kläder emellan som agerar isolering.
Jag svettas tex om fötterna om jag går i sandaler utan strumpor, för då får fotsulorna ingen luft. Men har jag strumpor på så svettas jag inte...
Nej, jag har inte heller ont av plastklädseln hos Tesla, fast det luktar mycket bättre om läderklädsel.
Däremot skulle jag gärna byta plastratten mot en läderklädd.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Prissänkningar i Europa?

Inlägg av tesla newbie »

Nu har Tesla i stort sett nått prisparitet med motsvarande fossibilar. Provade att bygga en BMW X3 20d med samma utrustning som är standard på Model Y och den landade på 607900 och då åker man dessutom på 11579 kr i malusskatt i 3 år.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Prissänkningar i Europa?

Inlägg av taliz »

3SR kostade 480k efter bonus för 3 1/2 år sen.
Det var redan då billigare än motsvarande BMW 330 vill jag minnas.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Prissänkningar i Europa?

Inlägg av Dafro »

taliz skrev: 13 jan 2023 16:56
Dafro skrev: 13 jan 2023 16:48
taliz skrev: 13 jan 2023 16:44
Dafro skrev: 13 jan 2023 16:31
Mr_Ewing skrev: 13 jan 2023 11:49
Det här förändrar ju läget en del - jag har beställt en i4 men det nya priset på Teslorna går det inte att motivera att köpa den längre.
Resten av familjen har röstat på en MY hela tiden - nu kommer de få som de vill.
Fast i4 är ju helt klart en trevligare bil men om man behöver bagage så är ju MY bättre, prisskillnaden har jag inte koll på men för mig är det bla galonsätena det faller på med tesla.
i4 är sjukt trång och känns gammal, som en 3/4-serie. Liten på insidan och onödigt klumpig på utsidan. Samma känsla som en Taycan och etron gt.

Jag hade gärna haft typ ull-klädsel ala Volvo, men Teslas klädsel är ju iaf väldigt lätt att underhålla.
Jo i4 är trång håller helt med men att sitta och få r svett varje resa är inte ok enligt mig, tyckte lika illa om galonen jag fick i min x5. Bryr mig inte om något är lätt att underhålla, har inte små barn som kräks. Hade man kunnat få tygklädsel till MY så kanske men den ör ju så ful så risken ör att man kräks och då behövs ju galon. :roll: :roll:
Fattar inte hur man kan svettas så mkt i bilsäten, kör du bil naken? ;)
Annars har man ju kläder emellan som agerar isolering.
Jag svettas tex om fötterna om jag går i sandaler utan strumpor, för då får fotsulorna ingen luft. Men har jag strumpor på så svettas jag inte...
Vi är väl olika men plast ör tätt.
Så tjocka är inte kläder, tygklädsel är inte tätt.
27,8 kWp solceller
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Prissänkningar i Europa?

Inlägg av tesla newbie »

taliz skrev: 13 jan 2023 17:20
3SR kostade 480k efter bonus för 3 1/2 år sen.
Det var redan då billigare än motsvarande BMW 330 vill jag minnas.
Intressant att du nämner efter bonus. När jag köpte min Model Y LR hösten 2021 så var grundpriset 729080. Alltså efter bonus 659080. Känns som att Tesla har justerat priserna efter den borttagna klimatbonusen. Ska bli intressant att se vad som händer med försäljningen, när Model Y nu är billigare än både VW ID4, Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Prissänkningar i Europa?

Inlägg av NiklasTesla »

SkipperO skrev: 11 jan 2023 19:57
Ja, Tesla kommer sänka priserna i Europa.
Tesla fortsätter öka produktionskapaciteten, och rimligen minskar efterfrågan pga lågkonjunktur, räntor, elpriser och ökande konkurrens. Tesla har haft goda bruttomarginaler för att vara bilindustrin, så de har utrymme att sänka för att få mer volym.
Frågan är när och hur mycket. Gissar på 20 000 per kvartal Q2-Q4.
Men vad vet jag…
Fler bud?
Precis! Höga inflation och räntor på det gör att efterfrågan minskar i kombination med ökad produktion. Räntorna lär stiga och efterfrågan på nya bilar minska ännu mer i kombination med att världens biltillverkare ökar produktionen av elfordon (elfordon kommer bli billigare och billigare så varför köpa idag (speciellt när SEK är så sjuuuukt undervärderad mot andra valutor då vi har rejält låg statsskuld jämfört med dom flesta andra länderna i väst)

Vad som kommer hända nu är att lönsamheten för världens tillverkare av fordon kommer totalt förstöras och vi kommer ha en konkursvåg bland biltillverkarena som vi aldrig någonsin skådat tidigare.

Fördelen är att det under närmsta tiden kommer rabatteras och satsas rejält på billiga elbilar vilket kommer medföra att det knappt kommer säljas några nya ICE-bilar alls inom bara några år (nu kommer saker gå ännu snabbare närmsta åren).

MVH
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1045
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Prissänkningar i Europa?

Inlägg av Airlift »

Vilken dag som helst nu, kommer även priset sänkas på S och X. Väntar med spänning!

Samma nivåer, i procent? Hoppas hoppas!
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Prissänkningar i Europa?

Inlägg av Tellus »

Airlift skrev: 15 jan 2023 01:05
Vilken dag som helst nu, kommer även priset sänkas på S och X. Väntar med spänning!

Samma nivåer, i procent? Hoppas hoppas!
Ska du beställa X eller S ?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7556
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Prissänkningar i Europa?

Inlägg av mikebike »

Airlift skrev: 15 jan 2023 01:05
Vilken dag som helst nu, kommer även priset sänkas på S och X. Väntar med spänning!

Samma nivåer, i procent? Hoppas hoppas!
Samma som vadå?

Procentuellt (och beloppsmässigt) är prissänkningarna på model Y rätt olika.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1045
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Prissänkningar i Europa?

Inlägg av Airlift »

Tellus skrev: 15 jan 2023 09:03
Airlift skrev: 15 jan 2023 01:05
Vilken dag som helst nu, kommer även priset sänkas på S och X. Väntar med spänning!

Samma nivåer, i procent? Hoppas hoppas!
Ska du beställa X eller S ?
S, alla dagar i veckan :mrgreen:
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1045
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Prissänkningar i Europa?

Inlägg av Airlift »

mikebike skrev: 15 jan 2023 10:34
Airlift skrev: 15 jan 2023 01:05
Vilken dag som helst nu, kommer även priset sänkas på S och X. Väntar med spänning!

Samma nivåer, i procent? Hoppas hoppas!
Samma som vadå?

Procentuellt (och beloppsmässigt) är prissänkningarna på model Y rätt olika.
Säg, 18-20% på LR och runt 10% på Plaid. Det är ”motsvarande” Y LR och YP sänkningen. Så tänkte jag.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Skriv svar