Tesla sänker priserna rejält

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Mattias82
Inlägg: 104
Blev medlem: 12 maj 2022 15:38

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Mattias82 »

Ingen här som har snappat upp något om en eventuell gratis uppgradering till FSD för att någorlunda bibehålla andrahandsvärdet för de bilar som är köpta innan prissänkningen?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6211
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av spacecoin »

Mattias82 skrev: 15 jan 2023 21:32
Ingen här som har snappat upp något om en eventuell gratis uppgradering till FSD för att någorlunda bibehålla andrahandsvärdet för de bilar som är köpta innan prissänkningen?
Varför skulle det hända? Det är större chans att bli träffad av blixten :D
Mattias82
Inlägg: 104
Blev medlem: 12 maj 2022 15:38

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Mattias82 »

spacecoin skrev: 15 jan 2023 21:35
Mattias82 skrev: 15 jan 2023 21:32
Ingen här som har snappat upp något om en eventuell gratis uppgradering till FSD för att någorlunda bibehålla andrahandsvärdet för de bilar som är köpta innan prissänkningen?
Varför skulle det hända? Det är större chans att bli träffad av blixten :D
Jo träffad av blixten är inte helt omöjligt, träffat flera stycken som har blivit det. Men men, kanske inget att önska.
Tycker jag ser lite överallt, möjligen mestadels på Twitter att folk nämner det alternativet som en lösning. Då denna lösning inte kostar Tesla något direkt, men löser tappet på andrahandsvärde för Teslas kunder.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 774
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Jaegaern »

Mikael Sten skrev: 14 jan 2023 09:51
Nivån på Teslas teknik inte är imponerande. Finns inte ens parkeringssensorer på min helt nya 3P. Bara en backkamera som måste torkas av manuellt om det är blött väglag eller snö. Ingen parkeringshjälp alls framåt. Usel funktion för torkare. I mörker fungerar inte automatiken. I dagsljus och med farthållare överreagerar den och smetar vintertid ut en isfilm på rutan, ofattbart att den inte går att stänga av.
För att minska missnöjet hos oss som hämtat våra bilar strax före prissänkningen tycker jag att Tesla kan bjuda oss på självkörningsfunktionerna för att närma sig den nivå på tekniken som man bör kräva. Det kostar knappast dem något alls och åtminstone jag skulle känna mig mindre blåst. Långsiktigt är det naturligtvis bra att priserna går ned men mitt förtroende för Tesla är i botten. Den ekonomiska kalkylen vid bilköpet blir förstörd av deras manöver. Nästa gång blir det en bil från en traditionell europeisk biltillverkare med stabilt andrahandsvärde och försäljare, service osv på orten
Du inser att andrahandsvärdet för andra märken också sjunker drastiskt när teslas gör det?
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6211
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av spacecoin »

Mattias82 skrev: 15 jan 2023 21:45
Tycker jag ser lite överallt, möjligen mestadels på Twitter att folk nämner det alternativet som en lösning. Då denna lösning inte kostar Tesla något direkt, men löser tappet på andrahandsvärde för Teslas kunder.
Prata med någon som köpte en Model X precis innan den sänktes med en halv miljon?

Tesla har historiskt aldrig kompenserat någon i efterhand, och jag kan inte komma på någon annan leverantör som "ber om ursäkt" för att de sålt en bil till marknadspris historiskt, men lycka till.
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 02 aug 2021 13:27

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Johan_YJ7 »

mikebike skrev: 15 jan 2023 20:54
Jag kan inte ladda hemma.
Respekt för att alla lever olika, men för mig skulle det kännas som att köpt en villa utan kök och klaga på att det är dyrt att äta ute varje kväll. Gjorde du ingen kalkyl innnan? SuC kostade väl 5 spänn redan i Sept 2021 när jag fick min Y.
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av vampyren »

Piggelin skrev: 15 jan 2023 16:23
vampyren skrev: 15 jan 2023 00:49
Tänkte avbeställa tills de får in hw4 med nya kameror + radarn tillbaka. Men glad jag inte gjorde. Kommer nog ändå att skjuta upp min upphämtning tills de får radarn. Endast kamera dugger inte.
Blir 80k billigare också för MYP. Nästan som när man fick bidrag :)
HW4? Är det uttalat att radarn kommer tillbaka? I så fall när?
Det är det men ingen datum...var kanske en månad sen jag läste. Tror det var från Tesla eller Musk på twitter.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Dafro »

Jaegaern skrev: 15 jan 2023 21:49
Mikael Sten skrev: 14 jan 2023 09:51
Nivån på Teslas teknik inte är imponerande. Finns inte ens parkeringssensorer på min helt nya 3P. Bara en backkamera som måste torkas av manuellt om det är blött väglag eller snö. Ingen parkeringshjälp alls framåt. Usel funktion för torkare. I mörker fungerar inte automatiken. I dagsljus och med farthållare överreagerar den och smetar vintertid ut en isfilm på rutan, ofattbart att den inte går att stänga av.
För att minska missnöjet hos oss som hämtat våra bilar strax före prissänkningen tycker jag att Tesla kan bjuda oss på självkörningsfunktionerna för att närma sig den nivå på tekniken som man bör kräva. Det kostar knappast dem något alls och åtminstone jag skulle känna mig mindre blåst. Långsiktigt är det naturligtvis bra att priserna går ned men mitt förtroende för Tesla är i botten. Den ekonomiska kalkylen vid bilköpet blir förstörd av deras manöver. Nästa gång blir det en bil från en traditionell europeisk biltillverkare med stabilt andrahandsvärde och försäljare, service osv på orten
Du inser att andrahandsvärdet för andra märken också sjunker drastiskt när teslas gör det?
Det är inte jag så säker på att det gör, men vi får väl se. Bevisligen har tesla fått konkurrens av andra märken vilket gör att dom måste sänka priserna och tro det eller ej, det finns en hel del människor som inte vill ha en tesla eller visst kan tänka sig men vill tex ha service på orten.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 774
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Jaegaern »

Dafro skrev: 16 jan 2023 05:31
Jaegaern skrev: 15 jan 2023 21:49
Mikael Sten skrev: 14 jan 2023 09:51
Nivån på Teslas teknik inte är imponerande. Finns inte ens parkeringssensorer på min helt nya 3P. Bara en backkamera som måste torkas av manuellt om det är blött väglag eller snö. Ingen parkeringshjälp alls framåt. Usel funktion för torkare. I mörker fungerar inte automatiken. I dagsljus och med farthållare överreagerar den och smetar vintertid ut en isfilm på rutan, ofattbart att den inte går att stänga av.
För att minska missnöjet hos oss som hämtat våra bilar strax före prissänkningen tycker jag att Tesla kan bjuda oss på självkörningsfunktionerna för att närma sig den nivå på tekniken som man bör kräva. Det kostar knappast dem något alls och åtminstone jag skulle känna mig mindre blåst. Långsiktigt är det naturligtvis bra att priserna går ned men mitt förtroende för Tesla är i botten. Den ekonomiska kalkylen vid bilköpet blir förstörd av deras manöver. Nästa gång blir det en bil från en traditionell europeisk biltillverkare med stabilt andrahandsvärde och försäljare, service osv på orten
Du inser att andrahandsvärdet för andra märken också sjunker drastiskt när teslas gör det?
Det är inte jag så säker på att det gör, men vi får väl se. Bevisligen har tesla fått konkurrens av andra märken vilket gör att dom måste sänka priserna och tro det eller ej, det finns en hel del människor som inte vill ha en tesla eller visst kan tänka sig men vill tex ha service på orten.

Ja vi vet ju inte om det kommer göra det. Men jag gissar på att man inte längre vill betala mer för en ID4 än en Model Y.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
vovven
Inlägg: 66
Blev medlem: 06 aug 2021 11:04

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av vovven »

Jag anser att Tesla först nu har ett rimligt pris. När jag skulle byta bil vintern 2022 var kravet att det skulle vara en elbil. Jag reser mycket och gjorde bedömningen att övergången till eldrift skulle bli enklare med Tesla. Bytte således till en MY som jag överlag är nöjd med, rymlig, bra infotainment, smidigt ägande och härlig drivlina. I övrigt finns det ju mycket att önska av kvalitet, belysning, torkare, öppning av laddport m m. Det finns de som anser att Tesla är ett premiummärke men det håller jag inte alls med om, en mycket bra elbilär den dock utan tvivel.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av mikebike »

Johan_YJ7 skrev: 15 jan 2023 22:18
mikebike skrev: 15 jan 2023 20:54
Jag kan inte ladda hemma.
Respekt för att alla lever olika, men för mig skulle det kännas som att köpt en villa utan kök och klaga på att det är dyrt att äta ute varje kväll. Gjorde du ingen kalkyl innnan? SuC kostade väl 5 spänn redan i Sept 2021 när jag fick min Y.
Jo, jag gjorde en kalkyl när jag beställde min Model Y i oktober 2020.
SuC kostade då 2,50 kr/kWh och att ladda i Mall of Scandinavia kostade 3 kr/kWh.
Nu kostar det 7 kr/kWh på SuC, 4 kr i Mall of Scandinavia och 3 kr från laddstolparna i närområdet (som inte fanns 2020).
Men det känns som om elpriset kvittar när man har en värdeminskning på 100 kr/mil.

Min far sa en gång för länge sedan när någon frågade hur mycket hans Volvo 760 drog?
"Det kvittar hur mycket bilen drar, det är värdeminskningen som är den största kostnaden."
Aldrig har det varit lika sant som nu.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Blipblop »

Mattias82 skrev: 15 jan 2023 21:32
Ingen här som har snappat upp något om en eventuell gratis uppgradering till FSD för att någorlunda bibehålla andrahandsvärdet för de bilar som är köpta innan prissänkningen?
Tesla sätter in pengarna direkt på kontot istället.

Jag tror nog att tesla hellre har en välfungerande marknad där bilar tappar i värde än att värdet ska hållas på typ nypriser. Ska man ha kvar pengar så är det sparkonto med ränta som gäller, och även då tappar man pga inflation. En ny bil är inte en guldtacka.
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Nikk »

vovven skrev: 16 jan 2023 08:18
Jag anser att Tesla först nu har ett rimligt pris.
Har för mig att Model 3 var planerat att kosta ca 400-450k ett par år innan den lanserades så det börjar närma sig om man inkluderar inflationen sen dess...

Finns iofs en risk att det kommer kännas som man åker runt i en Volvo kombi snart, lär väl drälla av framförallt vita Y & 3or det här året.
Kommer ihåg när jag svängde in i Vänersborg för 3 år sedan med en ny M3 och parkerade vid Ica så kom en gubbe fram och kikade nyfiket och sa att det fanns en till sån här i Vänersborg och att det var en taxi... :D
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
EljoGigo
Inlägg: 70
Blev medlem: 23 maj 2022 15:54

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av EljoGigo »

Jag tycker vi ska vara flera som tar sig mödan att tillskriva Tesla och tjata om en kompensation. Jag tillskrev säljaren följande rader och hoppas att det kan leda till att Tesla väljer att gå med på en kompensation om tillräckligt många utrycker sin besvikelse, men vad vet jag:

... för att man köpt en Tesla för ett halvår sedan :(

Hej [säljaren] med flera!

Tesla sänker sina priser kraftigt och de som beställer bilen idag får en bättre bil med därtill kraftigt reducerad pris. Inte bara att man fått betala mer, utan andrahandsvärden på min bil som bara är ett halvår gammal ruineras och gör bilen osäljbar på andrahandsmarknaden. Därtill har elpriserna på superchargers nått nivåer som gör att bilen är lika dyr eller tom. dyrare att köra på långresor som bränsledrivna alternativ. Allt detta inom bara ett halvår!

Att i tider med hög inflation och höga räntor belamra oss med stora värdeförluster på bilen är en ren förnedring från Tesla. 

Tesla Sverige måste kunna göra något för att dämpa de ekonomiska förluster för oss, men kanske framförallt få oss kunder som köpt Tesla för bara ett halvår sedan att inte känna oss korkade och lurade.

Därför föreslår jag och ber er på Tesla Sverige att försöka utvinna en kompensation för de svenska kunder. Ett rimligt alternativ som ligger nära till hands är att vi får en uppgraderad Autopilot på våra bilar, vilket skulle givetvis göra bilen i sig bättre och öka dess värde. 

Jag hoppas att detta kan göras utan dröjsmål.

Hälsningar
Namn Efternamn
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6211
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av spacecoin »

Berätta gärna om vad du får för svar! Du kan få skriva ett åt mig om FSD som jag väntar på leverans av sedan 4 år om det går bra. Det var många OG Teslaägare som köpte en Model X strax innan den sänktes med 25-30% 500k runt 2018 (?) som du kanske kan hjälpa med? Sedan gjorde jag lite dåliga aktieaffärer bakåt i tiden om du kan titta på efter det.
EljoGigo
Inlägg: 70
Blev medlem: 23 maj 2022 15:54

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av EljoGigo »

spacecoin skrev: 16 jan 2023 08:58
Berätta gärna om vad du får för svar! Du kan få skriva ett åt mig om FSD som jag väntar på leverans av sedan 4 år om det går bra. Det var många OG Teslaägare som köpte en Model X strax innan den sänktes med 25-30% 500k runt 2018 (?) som du kanske kan hjälpa med? Sedan gjorde jag lite dåliga aktieaffärer bakåt i tiden om du kan titta på efter det.
:lol: Tycker att det är värt ett försök iaf. och rent av möjligt (om än inte så sannolikt) om flera kunder visar ett missnöje, men också ett fullt rimligt sätt att utvinna en kompensation givet att alla företag månar om sitt rykte, så även förhoppningsvis Tesla.

Tack för skrattet SpaceCoin!
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Nikk »

EljoGigo skrev: 16 jan 2023 08:38
Jag tycker vi ska vara flera som tar sig mödan att tillskriva Tesla och tjata om en kompensation. Jag tillskrev säljaren följande rader och hoppas att det kan leda till att Tesla väljer att gå med på en kompensation om tillräckligt många utrycker sin besvikelse, men vad vet jag:

... för att man köpt en Tesla för ett halvår sedan :(

Hej [säljaren] med flera!

Tesla sänker sina priser kraftigt och de som beställer bilen idag får en bättre bil med därtill kraftigt reducerad pris. Inte bara att man fått betala mer, utan andrahandsvärden på min bil som bara är ett halvår gammal ruineras och gör bilen osäljbar på andrahandsmarknaden. Därtill har elpriserna på superchargers nått nivåer som gör att bilen är lika dyr eller tom. dyrare att köra på långresor som bränsledrivna alternativ. Allt detta inom bara ett halvår!

Att i tider med hög inflation och höga räntor belamra oss med stora värdeförluster på bilen är en ren förnedring från Tesla. 

Tesla Sverige måste kunna göra något för att dämpa de ekonomiska förluster för oss, men kanske framförallt få oss kunder som köpt Tesla för bara ett halvår sedan att inte känna oss korkade och lurade.

Därför föreslår jag och ber er på Tesla Sverige att försöka utvinna en kompensation för de svenska kunder. Ett rimligt alternativ som ligger nära till hands är att vi får en uppgraderad Autopilot på våra bilar, vilket skulle givetvis göra bilen i sig bättre och öka dess värde. 

Jag hoppas att detta kan göras utan dröjsmål.

Hälsningar
Namn Efternamn
Vad händer för de som köpte för 7 månader sen eller för mig som kommer tappa ganska mycket på min snart 3 år gamla M3 som jag ska sälja när jag får min nybeställda MY..?
Jaja lycka till ivf - keep us posted ;)
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
4dy
Inlägg: 143
Blev medlem: 06 maj 2020 12:06

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av 4dy »

mikebike skrev: 16 jan 2023 08:19
Johan_YJ7 skrev: 15 jan 2023 22:18
mikebike skrev: 15 jan 2023 20:54
Jag kan inte ladda hemma.
Respekt för att alla lever olika, men för mig skulle det kännas som att köpt en villa utan kök och klaga på att det är dyrt att äta ute varje kväll. Gjorde du ingen kalkyl innnan? SuC kostade väl 5 spänn redan i Sept 2021 när jag fick min Y.
Jo, jag gjorde en kalkyl när jag beställde min Model Y i oktober 2020.
SuC kostade då 2,50 kr/kWh och att ladda i Mall of Scandinavia kostade 3 kr/kWh.
Nu kostar det 7 kr/kWh på SuC, 4 kr i Mall of Scandinavia och 3 kr från laddstolparna i närområdet (som inte fanns 2020).
Men det känns som om elpriset kvittar när man har en värdeminskning på 100 kr/mil.

Min far sa en gång för länge sedan när någon frågade hur mycket hans Volvo 760 drog?
"Det kvittar hur mycket bilen drar, det är värdeminskningen som är den största kostnaden."
Aldrig har det varit lika sant som nu.
Om värdeminskningen är jättestor är det väl extra angeläget att spara på andra kostnader?
Användarvisningsbild
migato
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 03 nov 2022 16:48

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av migato »

Nu är jag första-gången-köpare av Tesla och har bara köpt beggad bil tidigare så allt detta är nytt för mig. Självklart blev jag väldigt besviken i brist på bättre ordval när jag tog leverans för 3-4 veckor sen och priserna sänktes såhär mycket. I det stora hela tror jag att det är bra för marknaden men jag tappade lite förtroende för Tesla kopplat till försäljningsrelationen och kommer vara betydligt mer skeptisk nästa Teslaköp jag gör om det jag köper en till Tesla i framtiden. "Hur vet jag att Tesla inte kommer sänka priset med 150 000 eller mer?" kommer finnas som en tanke i huvudet nästa gång det blir aktuellt.

Men nog om det. Jag har förstått att det har skett prissänkningar tidigare men inte lika stora som denna sänkning. Hur har kommunikationen sett ut då? Vad har varit konsekvenserna på marknaden? Har Tesla en historia av att kompensera köpare (med exempelvis mjukvara) vid sådana här tillfällen?

Det fanns ju något exempel där Tesla låtit köpare få ett tidigare/billigare pris för Plaid när någon prissänkning introducerades så det verkar ju finnas någon form kompensationstänk.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av mikebike »

4dy skrev: 16 jan 2023 11:58
mikebike skrev: 16 jan 2023 08:19
Johan_YJ7 skrev: 15 jan 2023 22:18
mikebike skrev: 15 jan 2023 20:54
Jag kan inte ladda hemma.
Respekt för att alla lever olika, men för mig skulle det kännas som att köpt en villa utan kök och klaga på att det är dyrt att äta ute varje kväll. Gjorde du ingen kalkyl innnan? SuC kostade väl 5 spänn redan i Sept 2021 när jag fick min Y.
Jo, jag gjorde en kalkyl när jag beställde min Model Y i oktober 2020.
SuC kostade då 2,50 kr/kWh och att ladda i Mall of Scandinavia kostade 3 kr/kWh.
Nu kostar det 7 kr/kWh på SuC, 4 kr i Mall of Scandinavia och 3 kr från laddstolparna i närområdet (som inte fanns 2020).
Men det känns som om elpriset kvittar när man har en värdeminskning på 100 kr/mil.

Min far sa en gång för länge sedan när någon frågade hur mycket hans Volvo 760 drog?
"Det kvittar hur mycket bilen drar, det är värdeminskningen som är den största kostnaden."
Aldrig har det varit lika sant som nu.
Om värdeminskningen är jättestor är det väl extra angeläget att spara på andra kostnader?
Det lönar sig mest att spara på de höga kostnaderna, det ger mer att hålla nere värdeminskningen än att spara en dl bensin per mil. Därför har jag historiskt oftast köpt tre år gamla bilar i "mellanprisklass" och behållit dem i tre år. Att köpa en ny bil innebär större värdeminskning, att köpa en dyr bil innebär större värdeminskning. Att köpa en ny och dyr bil blir alltså ännu dyrare.
Att köpa en ny Tesla för 742.000 var uppenbarligen rena katastrofen. Jag har amorterat riktigt aggressivt sedan jag köpte bilen, men jag har ändå inte amorterat lika mycket som värdeminskningen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av NEO »

migato skrev: 16 jan 2023 12:09
Nu är jag första-gången-köpare av Tesla och har bara köpt beggad bil tidigare så allt detta är nytt för mig. Självklart blev jag väldigt besviken i brist på bättre ordval när jag tog leverans för 3-4 veckor sen och priserna sänktes såhär mycket. I det stora hela tror jag att det är bra för marknaden men jag tappade lite förtroende för Tesla kopplat till försäljningsrelationen och kommer vara betydligt mer skeptisk nästa Teslaköp jag gör om det jag köper en till Tesla i framtiden. "Hur vet jag att Tesla inte kommer sänka priset med 150 000 eller mer?" kommer finnas som en tanke i huvudet nästa gång det blir aktuellt.

Men nog om det. Jag har förstått att det har skett prissänkningar tidigare men inte lika stora som denna sänkning. Hur har kommunikationen sett ut då? Vad har varit konsekvenserna på marknaden? Har Tesla en historia av att kompensera köpare (med exempelvis mjukvara) vid sådana här tillfällen?

Det fanns ju något exempel där Tesla låtit köpare få ett tidigare/billigare pris för Plaid när någon prissänkning introducerades så det verkar ju finnas någon form kompensationstänk.
Det som skett nu är inget nytt och absolut inte den största prissänkningen. Fråga Remuz på forumet hur hans Model X rasade 500-600k över natten. Slutade folk köp Tesla efter prisdumpning på X/S? NEJ
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Domenix »

Ni som skriver till Tesla om detta, glöm inte även skriva till Ica angående julmusten som det nu är halva priset på
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 887
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av Arctic Drifter »

mikebike skrev: 16 jan 2023 12:12
4dy skrev: 16 jan 2023 11:58
mikebike skrev: 16 jan 2023 08:19
Johan_YJ7 skrev: 15 jan 2023 22:18
mikebike skrev: 15 jan 2023 20:54
Jag kan inte ladda hemma.
Respekt för att alla lever olika, men för mig skulle det kännas som att köpt en villa utan kök och klaga på att det är dyrt att äta ute varje kväll. Gjorde du ingen kalkyl innnan? SuC kostade väl 5 spänn redan i Sept 2021 när jag fick min Y.
Jo, jag gjorde en kalkyl när jag beställde min Model Y i oktober 2020.
SuC kostade då 2,50 kr/kWh och att ladda i Mall of Scandinavia kostade 3 kr/kWh.
Nu kostar det 7 kr/kWh på SuC, 4 kr i Mall of Scandinavia och 3 kr från laddstolparna i närområdet (som inte fanns 2020).
Men det känns som om elpriset kvittar när man har en värdeminskning på 100 kr/mil.

Min far sa en gång för länge sedan när någon frågade hur mycket hans Volvo 760 drog?
"Det kvittar hur mycket bilen drar, det är värdeminskningen som är den största kostnaden."
Aldrig har det varit lika sant som nu.
Om värdeminskningen är jättestor är det väl extra angeläget att spara på andra kostnader?
Det lönar sig mest att spara på de höga kostnaderna, det ger mer att hålla nere värdeminskningen än att spara en dl bensin per mil. Därför har jag historiskt oftast köpt tre år gamla bilar i "mellanprisklass" och behållit dem i tre år. Att köpa en ny bil innebär större värdeminskning, att köpa en dyr bil innebär större värdeminskning. Att köpa en ny och dyr bil blir alltså ännu dyrare.
Att köpa en ny Tesla för 742.000 var uppenbarligen rena katastrofen. Jag har amorterat riktigt aggressivt sedan jag köpte bilen, men jag har ändå inte amorterat lika mycket som värdeminskningen.
Absolut, tror dock att du hade sparat ännu mer genom att köpa en sex år gammal bil och köra den i sex år :D

Vi köper inte nya bilar för att spara, utan av följande skäl:
- fruns känsla är att nya bilar är mer driftsäkra än 3 år gamla
- möjlighet till att komma över teknik som ej finns på begagnatmarknaden alt. överpris på begagnatmarknaden
- vi gillar att köra nytt, finns ett egenvärde i den känslan för oss
- när jag köper ny bil tror jag mig vilja ha den i 10 år, tror på totalekonomin i ett sådant köp, men vi byter alltid i förtid :D
- det retar alltid någon!

Jag gjorde en excel-kalkyl på testaköpet, kunde räkna hem det jämfört med den relativt nya tyska SUV vi redan hade vid 1200 mil/år, tack vare dieselkostnader och servicekostnader. Men jag vet att det vore ännu billigare att köpa en Volvo-kombi som passerat 20 000 mil, och sen servar jag den själv. Men nu var det inte en sådan vi var sugna på!
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av lloydfabege »

EljoGigo skrev: 16 jan 2023 08:38
Jag tycker vi ska vara flera som tar sig mödan att tillskriva Tesla och tjata om en kompensation. Jag tillskrev säljaren följande rader och hoppas att det kan leda till att Tesla väljer att gå med på en kompensation om tillräckligt många utrycker sin besvikelse, men vad vet jag:

... för att man köpt en Tesla för ett halvår sedan :(

Hej [säljaren] med flera!

Tesla sänker sina priser kraftigt och de som beställer bilen idag får en bättre bil med därtill kraftigt reducerad pris. Inte bara att man fått betala mer, utan andrahandsvärden på min bil som bara är ett halvår gammal ruineras och gör bilen osäljbar på andrahandsmarknaden. Därtill har elpriserna på superchargers nått nivåer som gör att bilen är lika dyr eller tom. dyrare att köra på långresor som bränsledrivna alternativ. Allt detta inom bara ett halvår!

Att i tider med hög inflation och höga räntor belamra oss med stora värdeförluster på bilen är en ren förnedring från Tesla. 

Tesla Sverige måste kunna göra något för att dämpa de ekonomiska förluster för oss, men kanske framförallt få oss kunder som köpt Tesla för bara ett halvår sedan att inte känna oss korkade och lurade.

Därför föreslår jag och ber er på Tesla Sverige att försöka utvinna en kompensation för de svenska kunder. Ett rimligt alternativ som ligger nära till hands är att vi får en uppgraderad Autopilot på våra bilar, vilket skulle givetvis göra bilen i sig bättre och öka dess värde. 

Jag hoppas att detta kan göras utan dröjsmål.

Hälsningar
Namn Efternamn
Nyfiken fråga bara, om det omvända hade hänt (det har ju hänt senaste åren) och Tesla skrev till dig att nu har vi höjt priserna och därmed blir din begagnade bil mer värd pga att nypriset ökar, vi vill att du står för 50% av den värdeökningen. Betala in 30 000 kr till oss. Hade du gått med på det och tyckt det var rimligt?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
EljoGigo
Inlägg: 70
Blev medlem: 23 maj 2022 15:54

Re: Tesla sänker priserna rejält

Inlägg av EljoGigo »

Domenix skrev: 16 jan 2023 12:40
Ni som skriver till Tesla om detta, glöm inte även skriva till Ica angående julmusten som det nu är halva priset på
:D
Du själv verkar ju vara en beställare/ägare av en MYP så hjälp till, för böveln, och hjälp oss att skapa lite tryck på Tesla. Man har ju inget att förlora samtidig som känslan av att man försökt göra något hjälper en i den psykologiska bearbetningsprocessen av den trauma som Tesla orsakat oss. :lol:

Med det sagt...

"Hej Ica! Hörde om att ni sänkte priset på julmusten!? Hoppas att ni förstår att detta halverar värdet på min lager av julmust som jag byggt upp. Jag kräver att ni nu gör ett återköp till åtminstone 70 % av värdet av musten. Med ett etikettbyte på flaskan gör sig julmusten ypperlig som påskmust och som ni säkerligen kan kränga för det dubbla under april. För fler kreativa idéer vänligen kontakta undertecknad.

/Domenix"

:mrgreen:
Skriv svar