Vad tycker du om prissänkningen?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vad tycker du om prissänkningen?

Omröstningen slutade 22 jan 2023 11:29

Teslaägare - tycker sänkningen var bra
106
61%
Teslaägare - tycker sänkningen var dåligt
22
13%
ej Teslaägare - tycker sänkningen var bra
43
25%
ej Teslaägare - tycker sänkningen var dåligt
3
2%
 
Antal röster: 174

Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av Lurkern »

Tycker den är häftig, men av anledningen att nu lär konkurrenterna inse att om de inte inför en helt annan kultur och arbetssätt så kommer Tesla att ta över deras marknad i samma tempo som Tesla kan bygga ut sin produktion. Om 3 år är Tesla återigen i en position att kunna droppa priserna pga effektiviseringar. Och så vidare.

Samtidigt har jag svårt att se hur ex. VW någonsin skall kunna matcha Tesla i arbetssätt.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av Gustafsson »

Jag hör till dem som”drabbades” av den förra prissänkningen då min 1,3 M bil blev en 900’ bil. Andrahandsvärdet har nu sjunkit på ett rätt smärtsamt sätt, delvis som följd av det.
Men som många andra här gjorde jag en bra affär på inbytet- en 70D, och Teslas aktier hjälpte till, så jag har förlåtit dem.
Jag skulle ändå föredragit att man valt att t.ex. inkludera FSD och valfri lack/inredning/ bättre fälgar/ inkludera vinterhjul/dragkrok/ allvädersmattor å sånt och sänkt priset i långsammare takt.
Dessa plötsliga prissänkningar med 100’ tals kronor är i grunden irriterande tycker jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
kaffekoko
Inlägg: 203
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av kaffekoko »

spacecoin skrev: 16 jan 2023 09:33
Niklas Z skrev: 16 jan 2023 09:29
spacecoin skrev: 15 jan 2023 22:13
Det är inte som att de andra tillverkarna kommer att lägga sig ned utan en fajt, även om de flesta har en långt större orderbok än Tesla.
Har du data på orderböckerna hos tillverkarna?
Inte några sammanställda detaljer. Man kan ju titta på leveranstider och konstatera att det var känt att Teslas orderbok i både Kina och USA för 3/Y var tom, eftersom inventory gick upp kraftigt innan prissänkningen.

Ex: https://tesladata.mattjung.net/new-mode ... ry-levels/
Låter väl rimligt att de inte vill leverera något precis innan prissänkning och kunder kan lämna tillbaka direkt (t.ex. pga. distansköpslagen)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av Niklas Z »

spacecoin skrev: 16 jan 2023 09:33
Niklas Z skrev: 16 jan 2023 09:29
spacecoin skrev: 15 jan 2023 22:13
Det är inte som att de andra tillverkarna kommer att lägga sig ned utan en fajt, även om de flesta har en långt större orderbok än Tesla.
Har du data på orderböckerna hos tillverkarna?
Inte några sammanställda detaljer. Man kan ju titta på leveranstider och konstatera att det var känt att Teslas orderbok i både Kina och USA för 3/Y var tom, eftersom inventory gick upp kraftigt innan prissänkningen.

Ex: https://tesladata.mattjung.net/new-mode ... ry-levels/
Men det blir ju skevt att tänka så om produktionsvolymerna skiljer sig kraftigt, vilket de gör. Dessutom är Kina lite speciellt, eftersom det finns flera kinesiska märken som är stora på hemmamarknaden, men inte på andra marknader. Tesla är ju överlägset största icke-kinesiska tillverkaren av elbilar i världen.
Jag tolkar stor orderbok som antal liggande beställningar. Då bestäms leveranstiden både av antalet ordrar och nivån på produktionen (förutom flera andra faktorer).
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av chaffis75 »

Bjelke skrev: 16 jan 2023 09:32
Olof Tenghoff skrev: 15 jan 2023 23:55
Röstade "bra", men tror man kunde uppnått samma volym framöver om man förbättrat servicen för ett antal månader sedan och därmed kunnat stärka efterfrågan lite på det viset och sänka priset något mindre.

Har nu flera bekanta som gått till andra märken pga bristande service och vägran att fixa garantifel. Förstår att man var tvungen att fokusera på produktion och inte service då väntetiderna var så långa. Svårt att veta vad som varit bäst.
Nu börjar det iallafall kosta rejält med pengar i form av kanske onödigt stora sänkningar.
Jag tror också att dom hade kunnat ökat på försäljningen genom att göra ägandet bättre,
inte plocka bort funktioner på bilarna och fixat service så att fler blir nöjda (en del är
ju redan nöjd med enbart app, men långt från alla osv). Och sedan lite mindre sänkningar om
det fortfarande hade behövts.
Mycket bra poäng.. Öka servicen och smidigheten när man väl äger bilen.. Dock mer en långsiktig satsning som tar tid innan de ger effekt..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vad tycker du om prissänkningen?

Inlägg av spacecoin »

chaffis75 skrev: 16 jan 2023 10:30
Bjelke skrev: 16 jan 2023 09:32
Olof Tenghoff skrev: 15 jan 2023 23:55
Röstade "bra", men tror man kunde uppnått samma volym framöver om man förbättrat servicen för ett antal månader sedan och därmed kunnat stärka efterfrågan lite på det viset och sänka priset något mindre.

Har nu flera bekanta som gått till andra märken pga bristande service och vägran att fixa garantifel. Förstår att man var tvungen att fokusera på produktion och inte service då väntetiderna var så långa. Svårt att veta vad som varit bäst.
Nu börjar det iallafall kosta rejält med pengar i form av kanske onödigt stora sänkningar.
Jag tror också att dom hade kunnat ökat på försäljningen genom att göra ägandet bättre,
inte plocka bort funktioner på bilarna och fixat service så att fler blir nöjda (en del är
ju redan nöjd med enbart app, men långt från alla osv). Och sedan lite mindre sänkningar om
det fortfarande hade behövts.
Mycket bra poäng.. Öka servicen och smidigheten när man väl äger bilen.. Dock mer en långsiktig satsning som tar tid innan de ger effekt..
Jag tror att det är omöjligt att växa "nedåt" i bilsegmenten utan att alienera de som föredrar kanonservice, lånebil och kund-events. Det är därför man har olika märken inom VAG för Porsche och Skoda.

Jag kunde aldrig drömma om att CX skulle vara så kass med Tesla för S/X-nivån. Nu vet jag det, och köper ett annat märke nästa gång.
Skriv svar