Energilagring i nedlagda gruvor?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Volt
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 maj 2016 12:29

Energilagring i nedlagda gruvor?

Inlägg av Volt »

Hej!

Så sent som i lördags hade Svt ett inslag om nystartade svenska bolaget Mine Storage (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastm ... oducera-el) som nu inlett ett samarbete med bland andra Mälarenergi om att utnyttja nedlagda gruvor i Sverige och göra om dem till energilager på ett liknande sätt som ett vattenkraftverk men med samma cirkulerande vatten som utnyttjar fallhöjden i en gruva och de ofta konstgjorda sjöar som ligger som vattenmagasin ovan mark tillsammans med turbiner och pumpar i gruvan.

I två samtal i Evolution Show pratar jag med Christopher Engman, grundare och ordförande för Mine Storage om hur denna teknik fungerar, utmaningarna, ekonomiska förutsättningar och framtiden för denna lovande teknik! Del 2 kommer på måndag nästa vecka!



Vi pratar bland annat om hur vi kan lagra energi från tex sol och vindkraft i nedlagda gruvor, hur gruvlager av energi hjälpa att hålla nere peakarna i elnätet genom snabb leverans av effekt genom dessa ”pumpkraftverk”, hur de står sig mot andra energilagerlösningar, kostnader, utmaningar och framtiden för denna spännande teknik!

Tänkte det kunde vara av intresse även här! :)

By the way om två veckor spelar jag in två avsnitt med vad som måste vara en av de absolut första Tesla-ägarna i Sverige, Hans-Olof Nilsson (Nilsson Energy) som fick sin Tesla Roadster 2009 och har byggt ett modernt 500 m2 stort hus utanför Göteborg som är 100 % off grid sedan snart år (yes året runt!), kan ladda 2 elbilar och drivs av solel+solvärme och egenproducerad vätgas/vätgaslager! Så missa inte de avsnitten! Kommer även prata om Nilsson Energys projekt för företag som IKEA, blåljusmyndigheter, äldreboeneden och även jordbrukare som nu vill gå helt eller delvis off-grid med Nilsson Energys vätgaslösningar!

Kikar för övrigt på liknande lösningar för det energihus jag själv ritar det sista av just nu... Gamla Vesslan Model S, 2014 ska förstås kunna laddas den med! :)

Allt gott,
Johan, värd för Evolution Show