Erfarenheter av Carla

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Kingen2000
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 dec 2022 14:08

Erfarenheter av Carla

Inlägg av Kingen2000 »

Någon som köpt tesla från Carla och har några erfarenheter som köpare från dom? Bu eller bä?

Jag får bra intryck av hemsida osv. De har högt betyg på Trustpilot men noll av deras omdömen är verifierade. Vore därför intressant att höra från någon med förstahandserfarenhet :)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av mikebike »

Bara sålt till dem...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MalmoM3
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 21 jan 2019 20:24

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av MalmoM3 »

Sålt till dem och varit väldigt nöjd med allt.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av agehall »

Jag köpte min M3LR av dem och jag måste säga att jag är sjukt imponerad. Det var den smidigaste bilaffären jag någonsin gjort. Är supernöjd med bemötandet och hur de skötte allt.

Jag valde att ringa dem istället för att göra allt via hemsidan och då var de lite flexiblare med hur betalning etc skulle ske. Det enda som behövde göras var att reservera bilen via hemsidan så att ingen annan köpte den före mig.

Kan varmt rekommendera dem och nästa gång jag ska köpa begagnad bil är de helt klart mitt förstahandsval.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 713
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av Dinsdale »

Blev erbjuden bra betalt för min SR+ då när priserna var som högst men valde att behålla den. Fick bra intryck. Inte påstridiga. Väldigt smidigt att man kunde sköta allt via chatten. Som köpare ser jag en nackdel i att inte kunna provköra först, speciellt om jag byter in min bil eftersom de isf tar den med sig när de lämnar den nya. Men det var för att jag själv inte provkört bilmodellen jag var intresserad av förut.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2236
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av frippe »

Bara sålt till dem och det fungerade utmärkt.

Däremot verkar de inte veta något om de bilarna de säljer. De frågade inget alls om servicehistorik, inget om vad bilen varit med om under min ägo.
Jag blev sedan kontaktad av potentiel köpare som var intresserad av vad bilen gått igenom.

Så, personligen kan jag tycka det är lite konstigt, att de inte brydde sig ett skvatt om bilens historik. Visst det kan en köpare leta reda på men vad gör man för mervärde då i affären? Inget alls.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10258
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av Legato »

frippe skrev: 10 jan 2023 16:20
Bara sålt till dem och det fungerade utmärkt.

Däremot verkar de inte veta något om de bilarna de säljer. De frågade inget alls om servicehistorik, inget om vad bilen varit med om under min ägo.
Jag blev sedan kontaktad av potentiel köpare som var intresserad av vad bilen gått igenom.

Så, personligen kan jag tycka det är lite konstigt, att de inte brydde sig ett skvatt om bilens historik. Visst det kan en köpare leta reda på men vad gör man för mervärde då i affären? Inget alls.
Tror tyvärr att det är standard idag. Allt fokus ligger på att affären ska vara supersmidig och vrålsnabb. Ingen tid för några frågor om historik :(
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av agehall »

Jag skulle tro att de resonerar som så att antingen får man med papper på allt som gjorts med bilen eller så spelar det ingen roll. Dvs muntlig information här är inte värt någonting alls eftersom säljaren skulle kunna blåljuga och om firman sedan återupprepar dessa lögner när bilen säljs så blir det ändå firman som får stå för det…
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2236
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av frippe »

agehall skrev: 11 jan 2023 06:44
Jag skulle tro att de resonerar som så att antingen får man med papper på allt som gjorts med bilen eller så spelar det ingen roll. Dvs muntlig information här är inte värt någonting alls eftersom säljaren skulle kunna blåljuga och om firman sedan återupprepar dessa lögner när bilen säljs så blir det ändå firman som får stå för det…
Jo, firman får stå för det mot sin kund, men kan i sin tur gå på säljaren i nästa skede.

Det går även att begära servicehistorik skriftligt, åtminstone det som skett när man ägt bilen. Kan tycka det är ett minimum när vi talar om bilaffärer på så stora belopp.
Bilen kan vara rejält krockad som inte märks i ett första lägen utan att du som potentiell köpare har en chans att få reda på det.

För mig blir det lite för mycket hästhandlarefasoner.

Men det var smidigt att sälja till dem. ;)
Legato skrev: 10 jan 2023 20:22

Tror tyvärr att det är standard idag. Allt fokus ligger på att affären ska vara supersmidig och vrålsnabb. Ingen tid för några frågor om historik :(
Ja, tråkig utveckling.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av agehall »

Hur får du ut skriftlig historik på en Tesla som du kan verifiera på något sätt?

Näe, jag tror mer på att man som handlare får göra sina egna inspektioner och stå för de fel man inte hittar.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2236
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av frippe »

agehall skrev: 11 jan 2023 08:04
Hur får du ut skriftlig historik på en Tesla som du kan verifiera på något sätt?

Näe, jag tror mer på att man som handlare får göra sina egna inspektioner och stå för de fel man inte hittar.
https://www.tesla.com/sv_se/support/privacy

Att historiken följer med förtar inte köparens ansvar att undersöka bilen, så klart.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av Thed75 »

Köpt 2010 toyota prius för typ 8år sen. Smidigt,snabbt och billigt! Sålde med endast 25k värdetapp 2år senare
Kingen2000
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 dec 2022 14:08

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av Kingen2000 »

Bara en person som har erfarenhet av att köpa från Carla? Carla fanns väl inte ens för åtta år sen?
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av Curik »

Kingen2000 skrev: 11 jan 2023 12:42
Bara en person som har erfarenhet av att köpa från Carla? Carla fanns väl inte ens för åtta år sen?
Verkar vara registrerat 2020, så nja. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10258
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av Legato »

Kingen2000 skrev: 11 jan 2023 12:42
Bara en person som har erfarenhet av att köpa från Carla? Carla fanns väl inte ens för åtta år sen?
Inte sex år sedan heller så varken köpet eller säljet kan ha varit till/från Carla :roll:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av Thed75 »

Blandade ihop med carson
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1975
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av pejvic »

Generellt kan de ju inte lura dig speciellt mycket.
Bilen har garanti från Tesla, och köper du som privatperson så gäller dessutom konstumentköplagen.

Personligen skulle jag aldrig handla av en Carla, eller någon liknande firma, men det är för att jag inte vill betala 40-60 tusen för mycket.
Men det kan ju finnas anledning till att just du vill det. (inbytesbil, att de lockar med finans eller så)

Jag tror absolut att du får den bil du skall, man har dock viss undersökningsplikt som köpare, tex kan du ju kolla själv om bilen är importerad, (tror dock inte de sysslar med importer och tar in sådana i inbyte osv) och tex har dragkrok om du nu vill ha det, för det går ej att eftermontera på en 3:a.

Om det är viktigt för dig att bilen tex inte är omlackad osv, så får du undersöka det själv, för sånt säger inte bilfirmorna, de använder alltid vita lögner, utan att nödvändigtvis luras.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
simin
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 dec 2021 11:10
Ort: Stockholm med omnejd

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av simin »

Jag köpte min M3 SR+ 60kwh från Carla i höstas och var riktigt nöjd med hur köpet fungerade. Behövde få min ID3 såld och pengarna på kontot innan jag kunde göra affär (VWs bud var bättre än Carlas), så jag var lite nojig att de skulle bete sig som ”vanliga” handlare och trilskas med motiveringen att ”det är många som är intresserad av den här vettu…”, men de höll den utan problem i en vecka. När jag väl fick bilen motsvarade den också beskrivningen och de monterade på vinterdäcken innan leverans enligt mina önskemål. Frågade aldrig om servicehistorik men gjorde mina egna undersökningar om registrering och lite annat.

Summa summarum, väldigt bra att ha att göra med under köpeprocessen, hoppas att jag inte behöver återkomma till dem pga problem med bilen (hittills är jag otroligt nöjd).
Kingen2000
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 dec 2022 14:08

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av Kingen2000 »

pejvic skrev: 11 jan 2023 16:57
Generellt kan de ju inte lura dig speciellt mycket.
Bilen har garanti från Tesla, och köper du som privatperson så gäller dessutom konstumentköplagen.

Personligen skulle jag aldrig handla av en Carla, eller någon liknande firma, men det är för att jag inte vill betala 40-60 tusen för mycket.
Men det kan ju finnas anledning till att just du vill det. (inbytesbil, att de lockar med finans eller så)

Jag tror absolut att du får den bil du skall, man har dock viss undersökningsplikt som köpare, tex kan du ju kolla själv om bilen är importerad, (tror dock inte de sysslar med importer och tar in sådana i inbyte osv) och tex har dragkrok om du nu vill ha det, för det går ej att eftermontera på en 3:a.

Om det är viktigt för dig att bilen tex inte är omlackad osv, så får du undersöka det själv, för sånt säger inte bilfirmorna, de använder alltid vita lögner, utan att nödvändigtvis luras.
Jag förstår din synpunkt! Bedömer dock inte att skillnaden är så stor som 40-60kkr, sen är jag beredd att betala extra för en smidig affär och riskminimera för att slippa olika typer av tjafs och liknande som man ser är vanligt vid handel av mindre små handlare eller privatpersoner. Men vi är alla olika!
Kingen2000
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 dec 2022 14:08

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av Kingen2000 »

simin skrev: 11 jan 2023 18:36
Jag köpte min M3 SR+ 60kwh från Carla i höstas och var riktigt nöjd med hur köpet fungerade. Behövde få min ID3 såld och pengarna på kontot innan jag kunde göra affär (VWs bud var bättre än Carlas), så jag var lite nojig att de skulle bete sig som ”vanliga” handlare och trilskas med motiveringen att ”det är många som är intresserad av den här vettu…”, men de höll den utan problem i en vecka. När jag väl fick bilen motsvarade den också beskrivningen och de monterade på vinterdäcken innan leverans enligt mina önskemål. Frågade aldrig om servicehistorik men gjorde mina egna undersökningar om registrering och lite annat.

Summa summarum, väldigt bra att ha att göra med under köpeprocessen, hoppas att jag inte behöver återkomma till dem pga problem med bilen (hittills är jag otroligt nöjd).
Tack för att du delade med dig! Kul att höra att du blev nöjd. Det är just smidigheten som lockar!
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av mathiaso »

Någon som sålt en sänkt bil via Carla eller annan handlare? Funderar på att sälja, men vet inte om man ska återställa till original först.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3743
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av AAKEE »

mathiaso skrev: 26 aug 2023 15:51
Någon som sålt en sänkt bil via Carla eller annan handlare? Funderar på att sälja, men vet inte om man ska återställa till original först.
Jag sålde min M3P, sänkt med H&R sänksats, fast lite uppjusterad fram med en svarvad passbricka under fjädrarna. Umga problem för mig med det. Togs upp det när de hämtade bilen, tror jag. När man lämnade uppgifter för att få ett pris fanns inte möjligheten att meddela det har jag för mig.

Jag kom då inte på att fråga vid telefonkontakterna. De var väldigt trevliga och lätt att ha att göra med så det är garanterat möjligt att kolla med dem innan.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av iAkita »

Jag sålde min Kia EV6 GT till Carla för några veckor sedan. Jag kan verkligen rekommendera dem. Ett helt annat bemötande än övriga firmor jag hörde med, och de erbjöd ett mycket bättre pris. Riddermark, kvarndammen, viköperdinbil, med flera, verkade inte riktigt veta vad det var jag ville sälja, utan blandade ihop EV6 GT med EV6 GT Line.

Själva upphämtningen var också extremt smidig. Efter en snabb genomgång av bilen på min uppfart var pengarna på mitt konto inom ett par minuter, och sen körde de iväg bilen. Min absolut smidigaste bilaffär någonsin.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3743
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av AAKEE »

iAkita skrev: 26 aug 2023 16:42
Jag sålde min Kia EV6 GT till Carla för några veckor sedan. Jag kan verkligen rekommendera dem. Ett helt annat bemötande än övriga firmor jag hörde med, och de erbjöd ett mycket bättre pris. Riddermark, kvarndammen, viköperdinbil, med flera, verkade inte riktigt veta vad det var jag ville sälja, utan blandade ihop EV6 GT med EV6 GT Line.

Själva upphämtningen var också extremt smidig. Efter en snabb genomgång av bilen på min uppfart var pengarna på mitt konto inom ett par minuter, och sen körde de iväg bilen. Min absolut smidigaste bilaffär någonsin.
Håller med helt. Jag fick vänta ett drygt dygn på pengarna, men jag har Nordea och blev varnad av Carla för just Nordeas fördröjning. Skulle hiva in pengarna i en annan bil så jag hade gärna fått dem tidigare. Jag är inte så söker på ty jag kommer fortsätta hos Norfea efter 40 år men jag har inte idats.

I övrigt den smidigaste försäljningen jag kan tänka mig.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Erfarenheter av Carla

Inlägg av taliz »

iAkita skrev: 26 aug 2023 16:42
Jag sålde min Kia EV6 GT till Carla för några veckor sedan. Jag kan verkligen rekommendera dem. Ett helt annat bemötande än övriga firmor jag hörde med, och de erbjöd ett mycket bättre pris. Riddermark, kvarndammen, viköperdinbil, med flera, verkade inte riktigt veta vad det var jag ville sälja, utan blandade ihop EV6 GT med EV6 GT Line.

Själva upphämtningen var också extremt smidig. Efter en snabb genomgång av bilen på min uppfart var pengarna på mitt konto inom ett par minuter, och sen körde de iväg bilen. Min absolut smidigaste bilaffär någonsin.
Jag hade samma upplevelse när jag sålde min M3P till fordonsbolaget.
”Nästan” samma med ID4an till riddermark.
De opererar ju alla på ungefär samma sätt.

Ta in bud från så många som möjligt och ställ sen de högsta buden emot varandra. Någon kommer då bjuda högre, men det brukar inte skilja mkt i slutänden.
Börjar de krångla så tar man den som bjudit näst högst. Och stressa aldrig, fall inte för deras försök att pressa fram beslut.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar