Hyra bil (Hertz)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Hyra bil (Hertz)

Inlägg av TeslaRoq »

Hej!

Har sökt utan framgång både här och på nätet utan framgång. Om första svaret ändå länkar mig till en tråd där frågan hanteras är jag sjukt nöjd med det med!

Frågan är kort om jag borde ändra min nuvarande reserverade XC40 AWD bensin hos Hertz över påsk till en C40?

Mer specifikt är min största oro:

Jag har ägt en Tesla tidigare (såld pga. den orimliga situationen med parkering i Stockholm, inte på grund av elen!) och när det blev längre turer var det bara att låta bilen säga till att det är dags stanna och betala en rimlig peng för lite el på en SuC. Hur gör man med en hyrd Volvo? Tänker man måste in på en Ionity och betala 10 kr per KwH och samtidigt riskera köer som säkert kommer uppstå kring påsk. Sträckorna som behöver åkas under en dag är upp till 70 mil. Behöver troligen då ladda två gånger?

Den enda delen av ovanstående fråga hade givetvis lösts om jag hade ägt bilen med något abonnemang eller vad det kan vara man har med en icke-Tesla som jag var van vid. Men hur gör man när man under en vecka inte kan teckna ett sådan (eller kan man?)?

Jag undrar givetvis också om det är en trevlig bil alls? En XC40 AWD är ju rätt trevlig om än liten men helt klart jämförbar med en C40 i tanken, men är den också enklare i utförandet eller till och med trevligare i dina/era ögon?

Äger sjukt gärna el i framtiden igen (när jag har tillgång till garageplats med ladd) men när man ska hyra, är det då fortfarande 80-åringen i mig som har rätt? "Det är så himla krångligt med el, jag gillar åka till macken jag!"

Mycket tankar och tacksam för många tillbaka!
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hyra bil (Hertz)

Inlägg av SwedishAdvocate »

Om du ändrar till en C40, varför kan du inte bara ladda på Teslas Superchargernätverk? Nästan alla deras stationer är väl även öppna för andra elbilar inkl. de från Volvo – eller?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hyra bil (Hertz)

Inlägg av SwedishAdvocate »

forts.

Om du matar in bilmodellen i ABRP (A Better Routeplanner) så borde det väl synas vilka av Teslas laddstationer som är tillgängliga för den här Volvon...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hyra bil (Hertz)

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fast jag vet ju i och för sig inte hur det funkar med förvärmning av batteriet i en Volvo om man använder Teslas laddstationer. Det är ju tydligen ett problem på vissa BMW i4... Om Volvon inte förvärmer så kanske det tar lång tid att ladda hos Tesla nu när det är kallt... Men som sagt, det här har jag inte koll på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Hyra bil (Hertz)

Inlägg av TeslaRoq »

Goda tankar!

Ett direkt annat problem som även det är lite luddigt är vilken C40 de har. Antar det inte är nyaste varianten (med längre räckvidd) då den inte börjat levereras än. Man fyller ändå i om det är en eller två motorer samt om den har värmepump. Gissar de har den billigaste varianten hos Hertz med en motor men att den ändå har värmepum vilket väl ändå måste va standard i dessa tider.

När du säger temperatur har du ju en viss poäng men hoppas ändå vi har det lite varmare i påsk så att denna påverkan blir något mindre!

Fyller ändå i och gör en beräkning där jag landar på cirka 650 kr för en resa Stockholm - Halmstad på 50 mil. Om XC40 drar cirka 0,6 blir det således rätt så likvärdigt fakiskt.
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
kaffekoko
Inlägg: 203
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Hyra bil (Hertz)

Inlägg av kaffekoko »

Svindyrt att ladda på vägen nu oavsett vad man väljer. Så ska man hyra en bil för långresa hade jag valt bensin om priset varit samma. Enklare och man behöver inte krångla med laddning och "lära känna bilen" hur det fungerar. Kanske lite spännande att köra elbil men det skulle vara därför i så fall.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Hyra bil (Hertz)

Inlägg av Bengt-re »

SwedishAdvocate skrev: 26 jan 2023 15:04
Fast jag vet ju i och för sig inte hur det funkar med förvärmning av batteriet i en Volvo om man använder Teslas laddstationer. Det är ju tydligen ett problem på vissa BMW i4... Om Volvon inte förvärmer så kanske det tar lång tid att ladda hos Tesla nu när det är kallt... Men som sagt, det här har jag inte koll på.
Den förvärmer perfekt om man ställer in SuC i navigatorn. Inga problem alls !
20230104_184133.jpg
Skriv svar