Billån från Santander, DNB, eller egen bank?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

double trouble
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 jan 2023 22:13

Billån från Santander, DNB, eller egen bank?

Inlägg av double trouble »

Hej,

Beställde en modell Y häromdagen och funderar på hur jag ska göra med billånet. På mina sidor kan jag välja mellan Santander och DNB. Tycker jag har läst mig till här på forumet att DNB är lättast att ha och göra med.

Men det jag funderar på är om man får en ränteoffert från dessa banker innan man tar lånet? T.ex. om jag vill jämföra dessa med vad min egen bank kan ge för ränta? Hur går processen till?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Billån från Santander, DNB, eller egen bank?

Inlägg av mikebike »

DNB erbjuder f.n. 4,55% ränta.
Screenshot_20230126_101851_Samsung Internet.jpg
Tidigare var DNB klart konkurrenskraftiga, men jag vet inte hur det är nu. Jag tecknade med 1,85% men jag har också 4,55% nu.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Billån från Santander, DNB, eller egen bank?

Inlägg av Erxon »

Skulle definitivt inte använda Satandär...
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Billån från Santander, DNB, eller egen bank?

Inlägg av NEO »

Haft bägge. DnB är en ren fröjd att ha att göra med. Man kan överlåta digitalt, man kan sköta i princip allt online. Chattfunktion online med rådgivare som faktiskt har svar.

Santander är allt annat än lätt, överlåtelse måste göras på papper, kundtjänsten svarar aldrig, ber man om att bli uppringd sker det inte. Kommer aldrig mer göra affärer med Santander.

Bäst ränta får jag hos min bank, men tyvärr kan de inte erbjuda lån med restvärden. Då blir det rätt dyr månadskostnad.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Billån från Santander, DNB, eller egen bank?

Inlägg av LarsOJ »

DnB = Norskt
Santander = Spanskt

Du ska köpa elbil.

Enkelt val :D
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Billån från Santander, DNB, eller egen bank?

Inlägg av Dafro »

NEO skrev: 26 jan 2023 16:30
Haft bägge. DnB är en ren fröjd att ha att göra med. Man kan överlåta digitalt, man kan sköta i princip allt online. Chattfunktion online med rådgivare som faktiskt har svar.

Santander är allt annat än lätt, överlåtelse måste göras på papper, kundtjänsten svarar aldrig, ber man om att bli uppringd sker det inte. Kommer aldrig mer göra affärer med Santander.

Bäst ränta får jag hos min bank, men tyvärr kan de inte erbjuda lån med restvärden. Då blir det rätt dyr månadskostnad.
Jo tack jag insåg också det när jag tog en offert på Audi med restvärde och det blev en mer angenäm månadskostnad, sedan förstår jag inte varför det inte blir ränta på det kapitalet eller så är det något annat jag inte fattar. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Billån från Santander, DNB, eller egen bank?

Inlägg av Bjelke »

Erxon skrev: 26 jan 2023 16:27
Skulle definitivt inte använda Satandär...
:lol: Bra minnesregel
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
double trouble
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 jan 2023 22:13

Re: Billån från Santander, DNB, eller egen bank?

Inlägg av double trouble »

Tack för svaren, blir DNB :)

Förstår inte riktigt skillnaden mellan Lån och Lån med restvärde. Oavsett vad jag väljer för finansieringsalternativ får jag samma formulär att fylla i till DNB?

Om man tar ett vanligt billån spelar väl inte körsträckan någon roll??
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Billån från Santander, DNB, eller egen bank?

Inlägg av Dafro »

double trouble skrev: 26 jan 2023 21:25
Tack för svaren, blir DNB :)

Förstår inte riktigt skillnaden mellan Lån och Lån med restvärde. Oavsett vad jag väljer för finansieringsalternativ får jag samma formulär att fylla i till DNB?

Om man tar ett vanligt billån spelar väl inte körsträckan någon roll??
Jag har heller inte riktigt förstått hela skillnaden men det handlar om att man tex väljer ett restvärde på 50 eller 60% och sedan amorterar man bara av 30% för 20% har man gett i handpenning jämfört med ett lån där man först betalar in 20% och sedan tex betalt av allt på 6 år. Att tänka på med restvärde är att om man väljer för högt så att det bara täcker vad bilen är värd när man ska lämna tillbaka den så måste man hitta nya pengar till handpenning för nästa bil. Har nog inte varit något problem tidigare med tex tesla men man bör ha det i bakhuvudet.

Vid vanligt billån och billån med restvärde så spelar inte körsträckan någon roll mer ön att omdu kör mer ön ”normalt”, typ 1500-2000 mil om året så bör du amortera av något snabbare.
27,8 kWp solceller
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Billån från Santander, DNB, eller egen bank?

Inlägg av Fredrik j »

Det vore bättre om dom istället för restvärde använde begreppet restskuld eftersom det ju är vad det är.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Billån från Santander, DNB, eller egen bank?

Inlägg av Jaegaern »

Fredrik j skrev: 27 jan 2023 06:44
Det vore bättre om dom istället för restvärde använde begreppet restskuld eftersom det ju är vad det är.
Ja jäklar, klockrent om de började skriva vad saker är så man kan känna sig säker utan att fråga runt. Borde vara det man siktar på att uppnå med allt?
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Billån från Santander, DNB, eller egen bank?

Inlägg av Fredrik j »

Jaegaern skrev: 27 jan 2023 07:09
Fredrik j skrev: 27 jan 2023 06:44
Det vore bättre om dom istället för restvärde använde begreppet restskuld eftersom det ju är vad det är.
Ja jäklar, klockrent om de började skriva vad saker är så man kan känna sig säker utan att fråga runt. Borde vara det man siktar på att uppnå med allt?
Just i detta fallet är väl restvärde ett mer positivt laddat ord….
Force-Walker
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Billån från Santander, DNB, eller egen bank?

Inlägg av Force-Walker »

En fråga. Ni som brukar ta billån. Får man inte välja själv hur många års avbetalning man vill ha genom sin bank? Eller bestämmer dem det?

Man kan väl se till att amorteringen blir lika stor om man sätter 10-12 år istället för att det skall finnas restskuld kvar, eller har jag fel?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Billån från Santander, DNB, eller egen bank?

Inlägg av Dafro »

Till en viss gräns så får du det men sällan mer än typ 7 år tror jag, måste amortera av mer än värdeminskningen så bilen är säkerheten. Hur ska du kunna amortera av så mycket på 10-12 år förstår jag inte, blir ju 40% kvar efter 6 år och då är bilen värd ca 25% lån med Restskuld är ett val man kan göra för att minska månadskostnaden.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Billån från Santander, DNB, eller egen bank?

Inlägg av Jaegaern »

Fredrik j skrev: 27 jan 2023 11:39
Jaegaern skrev: 27 jan 2023 07:09
Fredrik j skrev: 27 jan 2023 06:44
Det vore bättre om dom istället för restvärde använde begreppet restskuld eftersom det ju är vad det är.
Ja jäklar, klockrent om de började skriva vad saker är så man kan känna sig säker utan att fråga runt. Borde vara det man siktar på att uppnå med allt?
Just i detta fallet är väl restvärde ett mer positivt laddat ord….
Mm sant
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Skriv svar