Ladda vid Romme Alpin

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Ladda vid Romme Alpin

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag funderar lite på denna betallösning de har hos Romme Alpin just nu.

Med Easypark appen är det en fast avgift på 350:-för att aktivera ladduttaget under en skiddag.

iD4 bilen med keyless är väldigt ivrig på att avbryta laddningen när jag kommer i närheten av bilen.

Risken är väl att laddningen inte återstartar sedan.

Undrar vad som ligger bakom detta upplägg?
.
Screenshot_20230127-162450_EasyPark.jpg
OvePaHornet
Inlägg: 210
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Ladda vid Romme Alpin

Inlägg av OvePaHornet »

Är det vanligt med någon form utav ”startavgift” på ställen som Romme Alpin? Snacka om att skinna folk på pengar :shock:

Tur att jag bor i krokarna utifall jag skulle vilja åka lite skidor där :D
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ladda vid Romme Alpin

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag har inte sett denna modell tidigare.

De annonserar att elbilsladdningen byggts ut till 80 platser och garanterar 11 kW effekt.

Om vi åker upp från Stockholm går det nog i 50 kWh och med 350:- blir det då 7:- per kWh.

Kan tänka mig att den rätt höga avgiften är satt för att folk inte ska småladda i onödan och blockera laddplatserna.

De kan ju ha 6000-7000 besökare en fin dag.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ladda vid Romme Alpin

Inlägg av Dafro »

I Orsa Grönklitt dit vi åker så kostar det 6.50 per kWh så typ samma då men pris per kWh är väl ärligare men problemet är nog att folk inte flyttar sin laddhybrid efter att man fyllt upp med 5-10 kWh som föregående skrev.

Så detta är nog tyvärr rätt prismodell men möjligen skulle 250 räcka men jag som har ett batteri på 86 kWh är väl helt nöjd med det priset. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Ladda vid Romme Alpin

Inlägg av slugger75 »

Jag tycker det verkar bra. Det borde ju inte vara så många laddhybrider som ställer sig och blockerar i alla fall.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Re: Ladda vid Romme Alpin

Inlägg av Mr_Ewing »

Jag kan inte fatta att de inte sätter idle-fees istället som Tesla gör.
10kr per minut när laddningen är klar.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ladda vid Romme Alpin

Inlägg av fth »

Jag tycker nog det ”var bättre förr”, då ingick laddning och man kunde boka plats, platserna var också låsta, så dom var omöjliga att ICE:a.

Om man inte kan boka så kan man ju inte planera med det, så så måste man ju iaf ha SoC nog att ta sig därifrån.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ladda vid Romme Alpin

Inlägg av Dafro »

fth skrev: 27 jan 2023 19:07
Jag tycker nog det ”var bättre förr”, då ingick laddning och man kunde boka plats, platserna var också låsta, så dom var omöjliga att ICE:a.

Om man inte kan boka så kan man ju inte planera med det, så så måste man ju iaf ha SoC nog att ta sig därifrån.

/fth
Ingick? Du menar om man bor där antar jag. Men rätt många är väl där över dagen. Dom som bor där borde kunna få ladda billigare på natten. Såg att dom hade 80 laddare och det ör väl rätt många ändå och om man har elbil så behöver man väl nästan en hel dag.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ladda vid Romme Alpin

Inlägg av fth »

Dafro skrev: 27 jan 2023 19:59
Ingick? Du menar om man bor där antar jag.
Nej, nu var det några år sedan jag var där, men då gick det att boka en laddplats utan kostnad över dagen.

/fth
Senast redigerad av fth, redigerad totalt 1 gånger.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ladda vid Romme Alpin

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Dafro skrev: 27 jan 2023 19:59
fth skrev: 27 jan 2023 19:07
Jag tycker nog det ”var bättre förr”, då ingick laddning och man kunde boka plats, platserna var också låsta, så dom var omöjliga att ICE:a.

Om man inte kan boka så kan man ju inte planera med det, så så måste man ju iaf ha SoC nog att ta sig därifrån.

/fth
Ingick? Du menar om man bor där antar jag. Men rätt många är väl där över dagen. Dom som bor där borde kunna få ladda billigare på natten. Såg att dom hade 80 laddare och det ör väl rätt många ändå och om man har elbil så behöver man väl nästan en hel dag.
Det är nästan halva priset att ladda under natten.

200:- så får du stå och ladda från 17:00-08:00

Om de garanterar 11 kW så borde den tiden räcka bra även för elbilar med 115 kWh batteri.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ladda vid Romme Alpin

Inlägg av Dafro »

Off Grid Byggaren skrev: 27 jan 2023 20:12
Dafro skrev: 27 jan 2023 19:59
fth skrev: 27 jan 2023 19:07
Jag tycker nog det ”var bättre förr”, då ingick laddning och man kunde boka plats, platserna var också låsta, så dom var omöjliga att ICE:a.

Om man inte kan boka så kan man ju inte planera med det, så så måste man ju iaf ha SoC nog att ta sig därifrån.

/fth
Ingick? Du menar om man bor där antar jag. Men rätt många är väl där över dagen. Dom som bor där borde kunna få ladda billigare på natten. Såg att dom hade 80 laddare och det ör väl rätt många ändå och om man har elbil så behöver man väl nästan en hel dag.
Det är nästan halva priset att ladda under natten.

200:- så får du stå och ladda från 17:00-08:00

Om de garanterar 11 kW så borde den tiden räcka bra även för elbilar med 115 kWh batteri.
Det stod ju som sagt, och jag hade läst det. Då hade jag varit nöjd.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Ladda vid Romme Alpin

Inlägg av Klintan »

Mr_Ewing skrev: 27 jan 2023 18:47
Jag kan inte fatta att de inte sätter idle-fees istället som Tesla gör.
10kr per minut när laddningen är klar.
Idle fee är rätt värdelöst om man är i skidbacken. Bra att de byggt ordentligt med platser. Vitsen är ju att man ska kunna stå hela dagen och åka hem med fulladdad bil. Prismodellen är väl inte så rolig, bättre de anläggningar som har chargenode med massa uttag och kWh-avgift. Men det viktigaste är att man kan få en hel dag i backen utan avbrott.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Ladda vid Romme Alpin

Inlägg av Skyltspurtaren »

Det är så här det ska se ut! Snacka om att ha satsat ordentligt. Visst, för flera år sedan var det gratis. Då fanns det typ fyra laddare utanför receptionen. Nu har dom 80 st 11 kW-laddare, sjukt bra. Var där häromdagen, trots helt full parkering fanns det ett helt gäng laddplatser lediga, bara fylla på under skiddagen och sedan rulla tillbaka till Stockholm. Smidigare kan det inte bli. Då kan det få kosta 350 kr, även om priset svider lite.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Ladda vid Romme Alpin

Inlägg av Trevlig »

Mr_Ewing skrev: 27 jan 2023 18:47
Jag kan inte fatta att de inte sätter idle-fees istället som Tesla gör.
10kr per minut när laddningen är klar.
Tycker det är bättre när de tar betalt i tid istället för el, slipper man långsamma bilar. Läs 1-fas

Typ 40kr/h
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ladda vid Romme Alpin

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det är nog en lyckad prissättning. Dottern lånade iD4:an och åkte upp till Romme för några veckor sedan.

Laddplats fanns tillgänglig och de han ladda fullt under dagen. Såg i appen att laddeffekten var något strypt till 9 kW på förmiddagen. Senare på dagen ökade den till 11 kW.

Det som är lite lurigt är att man får bara en chans att ladda, avbryts laddningen är 350:- borta.

Just på iD4 avbryter den laddningen om jag närmar mig bilen med komfortnyckeln.

Så de fick instruktion att lasta ut allt och kolla så inget var kvarglömt i bilen, sedan dra igång laddningen och låsa.

Sedan hålla sig undan från bilen hela dagen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10247
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ladda vid Romme Alpin

Inlägg av Legato »

Var i Romme tre dagar i rad precis. Såg vid flera tillfällen PHEVs stå och ladda... Undrar om de har någon special för anställda, folk som äger bostäder eller liknande? Annars undrar jag hur folk tänker :D

Tycker för övrigt det är uselt med ett fast pris på 350:- som därmed (borde) stänga ute PHEVs helt. Borde vara enkelt att ha tex 100:- för max 10 kWh.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar