Styrningen inte "steglös"

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Airlift »

PracTesla skrev: 14 dec 2022 22:36

- Man kan då vid "testet" även då få felet fixat genom att de byter till den gamla delen, enligt henne sämre teknik och inget de rekommenderade. Mycket bättre att behålla bilen intakt och få det genom mjukvara. Förstås även billigare för Tesla, men jag köper ändå tänket. Man slipper även då att de ska in och skruva.
Den gamla ”sämre tekniken” hackar iaf inte :lol:

Det där låter som rent bilhandlarsnack. Enligt länk tidigare i tråden togs komponenter bort på Shanghai-bilar pga komponentbrist. Om man tar och jämför styrinrättning på Berlin / USA-byggda kanske det klarnar.

Såklart vill man från SC sida inte byta rattstången/styrväxeln, det kostar företaget mer än låta kunden vänta på en kanske lösning nästa (eller nästa..) uppdatering..

Är jag konspiratorisk, eller bara inte naiv?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
sanhyde
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 dec 2022 05:16

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av sanhyde »

color by numberHaft min M3P på service idag, ingen åtgärd mer än konstaterat problem med styrningen som verkar bli värre av kylan. Om informationen om att uppdateringen kommer tidigt 2023 stämmer så känns det som att jag borde avboka mitt serviceärende också.
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 26 mar 2022 09:18

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Xerxes »

Något nytt i detta, 2023 har börjat men ingen uppgradering?

Är detta bara ett svenskt problem eller finns det några globala diskussioner om detta, som kan addera lite insikt?
M3LR 2022
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av enoch85 »

Har exakt samma problem! Det känns som att vrida på ett kugghjul utan olja, det "klickar" i ratten. Det mest irriterande är att det inte går att släppa taget på ratten utan att den går snett. Antingen så är det en "kugg" och vänster eller en "kugg" åt höger. Det blir ett väldigt farande fram och tillbaka, och ett konstant korrigerande.

Jag sitter på 2022.44.25.1 och har visserligen inte märkt av det på ett tag, men det har heller inte varit så kallt ute. När det var kring 10 minus var det hemskt!

Jag ångar lite mitt Teslaköp (Augusti 2022) efter att fler och fler småfel som dessa uppstår. Nästa bil blir nog en ID.?. Betalar man närmare 700K för en bil så bör man kunna förvänta sig att saker och ting fungerar. Jag blir mest irriterad över hur dåligt byggd (iaf min) bil har varit. Knarrande, visslande ljud och pinsamt dåliga dörrar där rutan skakar pinsamt mycket vid stängning. Vi får se, blir blir nog sälj när bonusen kommer nu i februari. Sorry för OT, men är lite arg faktiskt. Mercan (300de) jag sålde var MYCKET bättre på ALLT förutom mjukvara.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av HenricL »

Jag har också märkt detta på min M3P uttagen 31 augusti 2022. Började i slutet av oktober tror jag. Hoppas det löser sig med mjukvaruuppdatering.
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av nek0 »

AAKEE skrev: 03 dec 2022 10:41
Bjelke skrev:
Jo men att den kan påverka i normalt läge känns ju ”sådär”…
Audi hade problem med kuggkänsla när de införde elektriskt servo. Detta var speciellt vid kyla.
Audis problem var att man stängde av styrservot helt när föraren inte styrde/vred på ratten. Sedan var det en fördöjning innan servot vaknade till så man hann lägga på kraft för att vrida ratten innan servoverkan kom igång.

Folk beskrev det precis som det jag har läst om nu med Tesla; svårt styra med precision i lite högre farter och kuggig känsla i ratten. Alla bilar var inte drabbade. Det förekom ganska mycket artiklar om problemet. Det tog ett tsg för Audi att fixa det då det påverkade bränsleförbrukning ( = utsläpp) att ändra programvaran för servot.

Min A5 sportback, 2012, fick byta programvara till styrservot trots att felet aldrig upplevdes.

Det känns ju som det är ungefär samma issue med Tesla.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ar-119024/
Hade liknande problem med en Nissan Pulsar -15. Efter flera försök att fixa felet blev det återköp.
PracTesla
Inlägg: 84
Blev medlem: 28 jun 2020 23:43

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av PracTesla »

Ännu inget nytt om detta hos mig. Nu när det varit/är varmare känner man knappt av detta. Men väntar spänt på uppdateringen ändå.

Vi får se, ska ge det januari ut, annars får jag väl ta och ringa Tesla.
Användarvisningsbild
Pompedompe
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 jun 2022 13:40
Ort: Bromma

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Pompedompe »

Någon som installerat 2023.2.0.5 ännu och kan berätta om den utlovade fixen löst problemet? En annars grym bil är inte så grym den här vintern :-(
jdd
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 mar 2022 07:11

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av jdd »

Väntar också med spänning...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av mikebike »

Tvärtom verkar det som att fler fått problem efter denna uppdatering.
Screenshot_20230127_130315_Facebook.jpg
Screenshot_20230127_130213_Facebook.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Pompedompe
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 jun 2022 13:40
Ort: Bromma

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Pompedompe »

Usch då, inte fixat alltså. Om det blir lika för mig lägger jag ett nytt serviceärende och jag rekommenderar att ni andra göra samma för att Tesla ska uppmärksamma att vi inte är nöjda.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av AAKEE »

Pompedompe skrev: 27 jan 2023 13:42
Usch då, inte fixat alltså. Om det blir lika för mig lägger jag ett nytt serviceärende och jag rekommenderar att ni andra göra samma för att Tesla ska uppmärksamma att vi inte är nöjda.
Om bilen är svår att styra tillräckligt exakt är det trafikfarligt och bör hanteras därefter.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Bjelke »

AAKEE skrev: 27 jan 2023 16:59
Pompedompe skrev: 27 jan 2023 13:42
Usch då, inte fixat alltså. Om det blir lika för mig lägger jag ett nytt serviceärende och jag rekommenderar att ni andra göra samma för att Tesla ska uppmärksamma att vi inte är nöjda.
Om bilen är svår att styra tillräckligt exakt är det trafikfarligt och bör hanteras därefter.
Håller med, men det verkar ju inte så på Tesla :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Bjelke »

Det verkar inte så på Teslas personal alltså…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av wannabee »

Har ju märkt att ratten vrider sig lite när jag närmar mig sidomarkeringen (jag brukar lämna extra avstånd till mötande lastbilar och bussar och mötande som kör nära mittlinjen sedan före Tesla tiden) jag antar det är nån säkerhetsgrej?

Så om någon vet hur det är tänkt att fungera, eller om det är något liknande tråden här?

Är samma sak när det är extra bred vägren och jag åker ut på den (jag gör då inga tecken innan)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av AAKEE »

Bjelke skrev: 27 jan 2023 21:03
AAKEE skrev: 27 jan 2023 16:59

Om bilen är svår att styra tillräckligt exakt är det trafikfarligt och bör hanteras därefter.
Håller med, men det verkar ju inte så på Tesla :(
Jag tänker att man som kund ställer mycket högre krav. Bärgas till Tesla för reparation, vägra köra om det är ’unsafe” som det låter (min bil är inte drabbad så jag har inte känt hur det känns).
Är det många som gör det blir det nog press på Tesla att fixa det. Bil-media kanske behöver få en liten vink också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 26 mar 2022 09:18

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Xerxes »

De som varit inne och fått mekaniska åtgärder utförda, löste detta dessa problem?

Riktigt irriterad nu och beredd att ta strulet om det skulle kunna hjälpa.
M3LR 2022
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av LarsOJ »

Xerxes skrev: 28 jan 2023 10:27
De som varit inne och fått mekaniska åtgärder utförda, löste detta dessa problem?

Riktigt irriterad nu och beredd att ta strulet om det skulle kunna hjälpa.
Gör en anmälan till Transportstyrelsen och kontakta media och ditt försäkringsbolag.

Säg till försäkringsbolaget att bilen vinglar på motorvägen och är farlig att köra.
Användarvisningsbild
Ragge
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 12 aug 2017 15:14
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/barbro73794

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Ragge »

AAKEE skrev: 28 jan 2023 09:28

Jag tänker att man som kund ställer mycket högre krav. Bärgas till Tesla för reparation, vägra köra om det är ’unsafe” som det låter (min bil är inte drabbad så jag har inte känt hur det känns).
Är det många som gör det blir det nog press på Tesla att fixa det. Bil-media kanske behöver få en liten vink också.
Hej!
Uppmanar alla som lider av denna inexakta styrning på sin Model 3 att lägga ett nytt serviceärende efter varje uppdatering som inte löser problemet. Det tänker jag göra själv. Bra om vi kan få lite press på Tesla att lösa problemet.
2019-08-19:Model 3 SR
2022-09-08:Model 3 LR
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 26 mar 2022 09:18

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Xerxes »

Ragge skrev: 29 jan 2023 17:31
AAKEE skrev: 28 jan 2023 09:28

Jag tänker att man som kund ställer mycket högre krav. Bärgas till Tesla för reparation, vägra köra om det är ’unsafe” som det låter (min bil är inte drabbad så jag har inte känt hur det känns).
Är det många som gör det blir det nog press på Tesla att fixa det. Bil-media kanske behöver få en liten vink också.
Hej!
Uppmanar alla som lider av denna inexakta styrning på sin Model 3 att lägga ett nytt serviceärende efter varje uppdatering som inte löser problemet. Det tänker jag göra själv. Bra om vi kan få lite press på Tesla att lösa problemet.
Hur undviker man att bli inkallad till verkstan varje gång, kan ju bli ett väldigt åkande?
M3LR 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av AAKEE »

Xerxes skrev: 30 jan 2023 12:43
Ragge skrev: 29 jan 2023 17:31
AAKEE skrev: 28 jan 2023 09:28

Jag tänker att man som kund ställer mycket högre krav. Bärgas till Tesla för reparation, vägra köra om det är ’unsafe” som det låter (min bil är inte drabbad så jag har inte känt hur det känns).
Är det många som gör det blir det nog press på Tesla att fixa det. Bil-media kanske behöver få en liten vink också.
Hej!
Uppmanar alla som lider av denna inexakta styrning på sin Model 3 att lägga ett nytt serviceärende efter varje uppdatering som inte löser problemet. Det tänker jag göra själv. Bra om vi kan få lite press på Tesla att lösa problemet.
Hur undviker man att bli inkallad till verkstan varje gång, kan ju bli ett väldigt åkande?
Förklarar att då får de bärga dit den då den inte är säker att köra.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Bjelke »

AAKEE skrev: 30 jan 2023 16:52
Xerxes skrev: 30 jan 2023 12:43
Ragge skrev: 29 jan 2023 17:31
AAKEE skrev: 28 jan 2023 09:28

Jag tänker att man som kund ställer mycket högre krav. Bärgas till Tesla för reparation, vägra köra om det är ’unsafe” som det låter (min bil är inte drabbad så jag har inte känt hur det känns).
Är det många som gör det blir det nog press på Tesla att fixa det. Bil-media kanske behöver få en liten vink också.
Hej!
Uppmanar alla som lider av denna inexakta styrning på sin Model 3 att lägga ett nytt serviceärende efter varje uppdatering som inte löser problemet. Det tänker jag göra själv. Bra om vi kan få lite press på Tesla att lösa problemet.
Hur undviker man att bli inkallad till verkstan varje gång, kan ju bli ett väldigt åkande?
Förklarar att då får de bärga dit den då den inte är säker att köra.
Det ger ju också (med all rätt) mer tyngd åt påståendet av problemet :) det blir mer ”på riktigt” då.
Jag skulle tex inte vilja köra på E4 där det är vajerräcke eller allmänt smalt om bilen inte gick
att styra helt exakt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Xerxes
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 26 mar 2022 09:18

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Xerxes »

Det hör med mjukvara, jag har nu meddelande om att uppdatera från 2022.44.25.3 till 2022.44.30 men jag ser ovanför att det talas om 2023.2.0.5, nu är det iofs Y men ligger jag inte lite efter?

Nästa fråga, har någon testat 2022.44.30 och förändrade det något med styrningen, rädd för att det blir värre?
M3LR 2022
Migra
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 aug 2022 12:55

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Migra »

Mäkte ingen skillnad. Problemet finns kvar på min M3
Java
elbilist
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 jul 2016 19:43
Ort: Kristianstad

Re: Styrningen inte "steglös"

Inlägg av Java »

Skriv svar