Hej,
Jag bor i en Brf där vi skall sätta upp 50 laddboxar.
Säkringen klarar långt ifrån att alla laddar samtidigt så lastbalansering är givet men samtidigt är där så mycket plats att var och en skulle kunna få 20 mils laddning per dag. Vi skulle därför vilja ha något smartare system än bara lastbalansering som också anpassar sig efter elpris men samtidigt inte maxar säkringen på bara en timme under natten då vi har effektavgift mot nätbolaget. Målet skall vara att alla bilar är fulladdade kl 06 och kan man även kombinera detta med att laddsystemet prioriterar de bilar med lägst SOC först så vore det guld. Någon som vet om det finns något bolag som sysslar med sånt?
Smartladdning i Brf?
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Smartladdning i Brf?
Laddboxen vet inte bilens SoC så det kräver att du knappar in den i en app isf. Finns något sådant system.
Model Y LR AWD 2022
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Smartladdning i Brf?
https://chargenode.eu/ kan du kolla in. De gör det du önskar.
Men överskatta inte hur mycket det laddas, vi är just nu 4 bilar i brf som laddar och delar på 32A trefas. De flesta är klara på nån timme.
(Vi har större säkring men har begränsat pga effektavgift).
Kollade för skojs skull. Vi har under det knappa året vi haft en laddboxinstallation aldrig laddat mer än 1000kWh tillsammans på en månad. Då är det vi som kör helelektriskt och tre laddhybrider. Hybriderna laddar ungefär lika mycket varje månad, 150-200kWh var, och vi ungefär det dubbla.
Hybriderna pluggar in varje dag, vi laddar oftast nån natt i veckan eller natten före en resa där nuvarande SoC inte har den marginal som känns bra.
Men överskatta inte hur mycket det laddas, vi är just nu 4 bilar i brf som laddar och delar på 32A trefas. De flesta är klara på nån timme.
(Vi har större säkring men har begränsat pga effektavgift).
Kollade för skojs skull. Vi har under det knappa året vi haft en laddboxinstallation aldrig laddat mer än 1000kWh tillsammans på en månad. Då är det vi som kör helelektriskt och tre laddhybrider. Hybriderna laddar ungefär lika mycket varje månad, 150-200kWh var, och vi ungefär det dubbla.
Hybriderna pluggar in varje dag, vi laddar oftast nån natt i veckan eller natten före en resa där nuvarande SoC inte har den marginal som känns bra.
Model Y LR AWD 2022
Re: Smartladdning i Brf?
Tack för tipset!jonasl skrev: ↑27 jan 2023 18:29https://chargenode.eu/ kan du kolla in. De gör det du önskar.
Men överskatta inte hur mycket det laddas, vi är just nu 4 bilar i brf som laddar och delar på 32A trefas. De flesta är klara på nån timme.
(Vi har större säkring men har begränsat pga effektavgift).
Kollade för skojs skull. Vi har under det knappa året vi haft en laddboxinstallation aldrig laddat mer än 1000kWh tillsammans på en månad. Då är det vi som kör helelektriskt och tre laddhybrider. Hybriderna laddar ungefär lika mycket varje månad, 150-200kWh var, och vi ungefär det dubbla.
Hybriderna pluggar in varje dag, vi laddar oftast nån natt i veckan eller natten före en resa där nuvarande SoC inte har den marginal som känns bra.
Blir kanske närmre 15 000 kWh per månad när alla 50 är rena elbilar då, kan man som nu spara 0.50-1 kr per kWh blir det en del ändå. Men man kanske kommer långt med en lastbalansering som är lite halv lågt ställt så att de flesta bilar blir färdigladdade per automatik kanske kring 4-5 på natten. Får man lägre effektavgift och per automatik en hel del laddning på natten.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 722
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Smartladdning i Brf?
Se till att lastbalanseraren kopplas in på huvudsäkringen istället för att kopplas in så den mäter laddboxarnas säkring. Sedan räknar du ut vilken strömstyrka som motsvarar att ni hamnar på er snitt-effektavgift. Ställ in det värdet som max i lastbalanseraren, då kommer laddarna inte bidra något till effektavgiften. (Däremot kommer de kunna göra att en månad som annars hamnat under snittet istället kan hamna på snittet.)
Om er snitteffektavgift gör att ni kommer ställa in huvudsäkringens lastbalanserare på mer än säkringen på de olika slingorna för laddboxarna klarar, kontrollera om laddboxarna kommer bromsa ändå vid något visst värde (Zaptec ska tydligen bromsa varje slinga vid 63A även utan lastbalanserare då det är max 63A per slinga). Gör de inte det behöver du koppla ihop flera lastbalanserare, en per slinga som bromsar vid tex 63A och sen en på huvudsäkringen som bromsar vid er snitteffekt. Det måste man kontrollera så att lastbalanseraren man väljer klarar av att göra isf.
Är er snitteffekt lägre än 63A kan man strunta i lastbalanserare på slingorna eftersom de ändå inte kommer tillåtas gå upp till 63A.
Om er snitteffektavgift gör att ni kommer ställa in huvudsäkringens lastbalanserare på mer än säkringen på de olika slingorna för laddboxarna klarar, kontrollera om laddboxarna kommer bromsa ändå vid något visst värde (Zaptec ska tydligen bromsa varje slinga vid 63A även utan lastbalanserare då det är max 63A per slinga). Gör de inte det behöver du koppla ihop flera lastbalanserare, en per slinga som bromsar vid tex 63A och sen en på huvudsäkringen som bromsar vid er snitteffekt. Det måste man kontrollera så att lastbalanseraren man väljer klarar av att göra isf.
Är er snitteffekt lägre än 63A kan man strunta i lastbalanserare på slingorna eftersom de ändå inte kommer tillåtas gå upp till 63A.
Model 3 SR+ 18" 2021
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Smartladdning i Brf?
Vi har gjort exakt så, har 120A i praktiken men har valt att ställa in en fiktiv huvudsäkring i lastbalanseringen på 32A.
Innan elbilsladdning så låg vi på max 15-16kW i effekt punktvis, nu blir det max 22kW vilket bara kostar några hundralappar extra per månad. Blir vi fler bilar så ökar vi, då är det också fler som bidrar till kostnaden.
Innan elbilsladdning så låg vi på max 15-16kW i effekt punktvis, nu blir det max 22kW vilket bara kostar några hundralappar extra per månad. Blir vi fler bilar så ökar vi, då är det också fler som bidrar till kostnaden.
Model Y LR AWD 2022