Den d-a bakluckan går ej att öppna!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Den d-a bakluckan går ej att öppna!

Inlägg av lem »

Plötsligt indikerar luckan öppet men det går inte att låsa bilen eller öppna luckan. Den sitter bergfast! Hjälp!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Den d-a bakluckan går ej att öppna!

Inlägg av frippe »

lem skrev: 25 jan 2023 15:29
Plötsligt indikerar luckan öppet men det går inte att låsa bilen eller öppna luckan. Den sitter bergfast! Hjälp!
Det är väl den där acktuatorn som drar in luckan den sista biten som gett upp.

På höger sida av bagagerummet finns elkopplingen till luckan, där går det att lossa elkopplingen så släpper låset luckan. När jag hade problem med det hittade jag en youtube video som beskrev detta.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Den d-a bakluckan går ej att öppna!

Inlägg av deffe »

Hade samma problem, men i mitt fall var det faktiskt själva knappen för bagageluckan som pajjat och skickade någon felaktig signal hela tiden.

Initialt hade jag kostnadsförslag på ~7000kr.

Men efter en del felsökning och dom bitarna av tekniker som kom till mitt hus så landade det på en bytt knapp samt 1500kr där felsökningen var 1000kr och själva knappen bara 500kr.

1500kr fattigare, men på något sätt ändå väldigt nöjd. Jag behövde bara köra ut bilen ur garaget på morgonen så fixade han allt på plats. Enda bättre än detta hade väll varit om den inte pajjat alls. :roll:
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Den d-a bakluckan går ej att öppna!

Inlägg av lem »

Nu gick den d-a luckan att öppna och smälla igen. Inte vågat låta den stänga med knapp. Gissar dragmotor är trasig???
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Marauder
Inlägg: 40
Blev medlem: 08 aug 2020 20:17

Re: Den d-a bakluckan går ej att öppna!

Inlägg av Marauder »

Det är tydligen ett vanligt fel, det sitter en slags elmotor som går sönder i låset som drar in luckan den sista biten. "Cinching actuator" (Tydligen en Mercedes del)
Hade detta felet på min bil förra året. Dom bytte då cinching actuator och även latch assembly.
2982kr totalt. Latch 504kr, arbete 850kr. Cinching actuator 708kr, arbete 850kr.
Skriv svar