Försäkringskostnaden för en Tesla Model Y?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

ztress
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 jan 2023 12:24

Försäkringskostnaden för en Tesla Model Y?

Inlägg av ztress »

Hej!

Jag har börjat spåna lite på att eventuellt skaffa en Model Y och börjat kika runt lite på vad försäkringen skulle kosta för bilen. Och där har jag sett priser mellan 700-1000 kr i månaden för halvförsäkring och 1600-2200 i helförsäkring (Första 3 åren blir det förmodligen halvförsäkring givetvis då jag har för avsikt att köpa en helt ny).

När jag kikar på andra bilar, såsom exempelvis XC60 eller liknande så ligger helförsäkringen runt 850 i månaden och halvförsäkringen på 550.

Det är ändå en ganska markant skillnad enligt mig. Hur ser det ut för er och vilka försäkringskostnader har ni på er bil samt vilket försäkringsbolag? Mina väldigt ytliga spaningar pekade på att Trygg Hansa verkade ha bäst priser. Tips och era erfarenheter mottaget :)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Försäkringskostnaden för en Tesla Model Y?

Inlägg av jonasl »

Betalar ca 450 kr / mån med 2000 mil / år, halv.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
ztress
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 jan 2023 12:24

Re: Försäkringskostnaden för en Tesla Model Y?

Inlägg av ztress »

jonasl skrev: 28 jan 2023 12:58
Betalar ca 450 kr / mån med 2000 mil / år, halv.
Får man fråga vilket försäkringsbolag?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Försäkringskostnaden för en Tesla Model Y?

Inlägg av jonasl »

Trygg Hansa, första året. MYLR.

Men jag har tecknat nästa år med Gjensidige via Motormännen för någon tia lägre per månad. Tror inte det är exceptionellt lågt på något vis, är 40+ och bor i ytterkanten av Stockholmsområdet.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
ztress
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 jan 2023 12:24

Re: Försäkringskostnaden för en Tesla Model Y?

Inlägg av ztress »

jonasl skrev: 28 jan 2023 13:38
Trygg Hansa, första året. MYLR.

Men jag har tecknat nästa år med Gjensidige via Motormännen för någon tia lägre per månad. Tror inte det är exceptionellt lågt på något vis, är 40+ och bor i ytterkanten av Stockholmsområdet.
Tack för svaret, är strax över 30 och bor också i ytterkanten av Stockholmsområdet. Åldersskillnaden kanske gör att det diffar ungefär 400 kr på halvförsäkringen i så fall, men känns spontant relativt dyrt med 850 kr i månaden för halvförsäkring. Behöver fundera på det en del känner jag. Det är också en MYLR jag främst är intresserad av, ska försöka pallra mig till MoS eller någon försäljare för att få en bättre bild av bagageutrymmet. Tycker specsen för bagageutrymmet ser bra ut men när man kollar videos på folk som lägger in större barnvagnar och liknande i det så tycker jag det ser rätt litet ut.
Piggelin
Inlägg: 565
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Försäkringskostnaden för en Tesla Model Y?

Inlägg av Piggelin »

jonasl skrev: 28 jan 2023 13:38
Trygg Hansa, första året. MYLR.

Men jag har tecknat nästa år med Gjensidige via Motormännen för någon tia lägre per månad. Tror inte det är exceptionellt lågt på något vis, är 40+ och bor i ytterkanten av Stockholmsområdet.
Är också runt 40 och bor i Bromma. Får betala 800 kr i månaden hos trygg Hansa. Bor du i hus eller lägenhet?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Försäkringskostnaden för en Tesla Model Y?

Inlägg av jonasl »

BRF-lägenhet i ett lugnt område i Nynäshamn.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
andyb
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 maj 2022 08:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Försäkringskostnaden för en Tesla Model Y?

Inlägg av andyb »

Är det någon som har Paydrive som försäkring på sin Model Y (eller annan Tesla för den delen) och vill dela med sig av vad det kostar per månad? Jag gillar upplägget som Paydrive har där man bara betalar för de mil man faktiskt kör samt att man betalar lägre premie om man kör lugnt. Finns det andra försäkringar som liknar Paydrive som är värda att kika på?
Jämför laddbox innan köp: Laddboxguiden.se
niklas12
Inlägg: 2506
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Försäkringskostnaden för en Tesla Model Y?

Inlägg av niklas12 »

andyb skrev: 05 mar 2023 09:32
Är det någon som har Paydrive som försäkring på sin Model Y (eller annan Tesla för den delen) och vill dela med sig av vad det kostar per månad? Jag gillar upplägget som Paydrive har där man bara betalar för de mil man faktiskt kör samt att man betalar lägre premie om man kör lugnt. Finns det andra försäkringar som liknar Paydrive som är värda att kika på?
Har provat paydrive och kundtjänst och kontakt var under all kritik, mer eller mindre omöjligt att komma i kontakt med.
måste vara rena mardrömmen om det skulle inträffa en skada.

Har även hört flera andra med liknande upplevelser
andyb
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 maj 2022 08:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Försäkringskostnaden för en Tesla Model Y?

Inlägg av andyb »

niklas12 skrev: 05 mar 2023 09:39
Har provat paydrive och kundtjänst och kontakt var under all kritik, mer eller mindre omöjligt att komma i kontakt med.
måste vara rena mardrömmen om det skulle inträffa en skada.

Har även hört flera andra med liknande upplevelser
Ajdå, det låter ju inget vidare. Synd eftersom jag som sagt gillar deras upplägg.
Jämför laddbox innan köp: Laddboxguiden.se
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Försäkringskostnaden för en Tesla Model Y?

Inlägg av Fredrik j »

andyb skrev: 05 mar 2023 10:01
niklas12 skrev: 05 mar 2023 09:39
Har provat paydrive och kundtjänst och kontakt var under all kritik, mer eller mindre omöjligt att komma i kontakt med.
måste vara rena mardrömmen om det skulle inträffa en skada.

Har även hört flera andra med liknande upplevelser
Ajdå, det låter ju inget vidare. Synd eftersom jag som sagt gillar deras upplägg.
En förutsättning för att gilla upplägget är ju att man delar deras uppfattning vad lugn körning är.
Man tycker t.ex. inte om kraftiga inbromsningar.
Användarvisningsbild
D_zlatan
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 08 mar 2022 14:43

Re: Försäkringskostnaden för en Tesla Model Y?

Inlägg av D_zlatan »

Bytte nyligen bort trygg hansa mot Tre Kronor(Folksam)
Tog deras stora halv försäkring vilket kostade mig ca 200 kr per månad men själv risken är 3000 kr oavsett vad. Det känns tryggare än TH 8-10 tkr för minsta lackskada!
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Försäkringskostnaden för en Tesla Model Y?

Inlägg av jonasl »

D_zlatan skrev: 05 mar 2023 20:32
Bytte nyligen bort trygg hansa mot Tre Kronor(Folksam)
Tog deras stora halv försäkring vilket kostade mig ca 200 kr per månad men själv risken är 3000 kr oavsett vad. Det känns tryggare än TH 8-10 tkr för minsta lackskada!
Vagnsskadedelen är fortfarande hos TH så länge bilen har vagnsskadegaranti så du får ändå dras med den självrisken vid sådana skador - om inte din nya försäkring har en självriskreducering som täcker det. Men det har även TH:s försäkring.

Och en liten fallgrop är att om skadan du får kostar mindre än självrisk på VSG så brukar inte självriskrediceringen kicka in eftersom skadan inte betalas av försäkringen. Klassiker med glastaken på Model 3 som kostar en femhundralapp mindre än självrisken!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
D_zlatan
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 08 mar 2022 14:43

Re: Försäkringskostnaden för en Tesla Model Y?

Inlägg av D_zlatan »

Det var det min nya hade oavsett vad min vagnskade självrisk är så betalar jag endast 3000 kr.. tycker de bland de bättre försäkringar som finns om man nu vill minimera självrisken
Skriv svar