Frågeställningar som förstagångsägare av Model Y (Performance)

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Celeste
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 jan 2023 11:22

Frågeställningar som förstagångsägare av Model Y (Performance)

Inlägg av Celeste »

Hej!

Både ny forumanvändare och (snart) förstagångsägare av en Tesla. Har skannat igenom de flesta av de mer populära forumtrådarna och mycket möjligt finns både ett och två svar och betydligt fler åsikter utspridda här och där så jag beklagar om en del blir repetition. Foga gärna samman frågorna i annan diskussion om det är mer lämpligt.

I vilket fall, inom kort är det planerat att min Model Y Performance från Berlin ska använda. Frågorna inför detta är många och jag tycker det vore givande att lyssna på era tankar och åsikter för att i så stor omfattning som möjligt göra "korrekta" beslut själv.

HD-radar
Jag har beställt en modell utan uppgraderad autopilot samt FSD-funktioner. Jag kör nämligen gärna bilen själv och en farthållare duger alldeles utmärkt för mig. Läser mycket om ryktesspridning av en HD-radar och undrar dels om ni som är mer insatta vet när den börjar byggas in i bilarna samt om den endast påverkar utökad autopilot samt FSD? Alltså; behöver jag som endast ska ha grundläggande autopilot över huvud taget ens tänka på någon HD-radar?

Tillverkningsdatum och leverans
Jag vill väldigt gärna ha en bil som är byggd 2023 och har min order pausad nu fram till 10 mars i väntan på lite svar härifrån. Ni som redan fått leverans, ungefär hur lång tid tog det från att bilen tillverkades till att ni hämtade ut den? Bara för att det känns roligare att få en bil tillverkad 2023 jämfört med 2022 som vi alla lämnat bakom oss.

Leveranstider
Vid order skulle fordonet levereras någon gång mellan mars-maj 2023 varpå jag lade en order utan vinterdäck. Dock flyttade Tesla, på hemsidan, fram leverans till perioden februari-mars 2023 och jag lade min beställning på vänt. Hur upplever ni träffsäkerheten i de grova estimaten på leveranstid? Vill kunna köra från upphämtningen utan att få problem med såväl halka som rättsväsendet men samtidigt gärna ta emot fordonet så snart det går.

Vinterdäck
Hur har ni med Performance-modellen gjort? Har läst en del som rekommenderar Gummihuset och jag tycker de hade en väldigt pedagogisk hemsida. Har dock aldrig köpt kompletta hjul separat förut och alla tips välkomnas. Stockholmare som tillbringar mycket tid norrut i skog och mark och tar helst 19" eller 20" på friktionsdäck (förutsatt att 19" ens går montera på, kommentera gärna). Som gammal racefantast tycker jag om Pirelli men det är bara emotionellt. Vilket friktionsdäck anses vara bäst?

Sätesförlängning
Jag är lång och har åkt en del Model Y tidigare samt provsuttit några Model 3. Sätet är lite för kort för min smak men jag kan överleva det hela med tanke på alla andra plus bilarna uppvisar. Har dock sett lite sätesförlängningar som kommer från tredje part, de är som ett överdrag i det "veganska lädret" och har som ett stöd för undersida lår längs fram. Någon som testat dessa? Är de bra och sitter kvar på sätet eller är det bara att kasta stålarna i sjön?

Bagagemattor
Tycker väldigt, väldigt, väldigt mycket om att ha rent och snyggt runt mig och ser på Teslas egen hemsida att de har en matta för bagaget i grov textil. Någon som testat och kan lämna omdöme? Alternativt andra förslag? Eftersom jag tänkt skaffa någon slags madrass för bilcamping får mattorna i bagaget gärna sakna förhöjd kant.

Madrass för camping
Ett huvudsyfte med att det blev just en Model Y. Verkar finnas få recensioner på Youtube som känns genuina och jag undrar därför vilka val ni som redan köpt campingmadrass gjort och om ni är nöjda? Jag tycker om fast-medel på en vanlig säng.

Stänkskydd
Hittat en modell som heter "Rally Armor" som jag tycker verkar trevlig. Endast stänkskydd som ej kan samla upp grus och vätska inuti är aktuella, nämligen sett en del som ser ut som haklappar för bilen som kapslar in grus och lera (även om det bara ligger mot plasten på just Model Y). Några kommentarer kring dessa eller andra rekommendationer?

Fullständigt rattöverdrag i alcantara
Hittat en trevlig säljare som har butiken "Nya Ratten" som verkar sälja kompletta överdrag som du sedan syr fast själv. De tidigare Model Y och 3 jag provkört eller åkt i har sett riktigt trötta ut väldigt snabbt sett till ratten eftersom materialet verkar vara av lägre kvalitet, något ett tunt överdrag skulle avhjälpa. Någon som beställt dessa rattöverdrag och sytt fast själva? I så fall; vad tycker ni efter ett tag?

Solskydd för panoramataket
De bilar jag åkt i sommartid har varit osannolikt varma och materialvalet i sätena har inte direkt gjort saken bättre. Ser att Tesla själva säljer ett solskydd för glastaket. Någon som äger dessa och kan ge ett kort omdöme, alternativt om ni har andra modeller som kan rekommenderas?

PPF
Har beställt fullständig PPF av en aktör i närheten som jag vet gör ett bra arbete. Är ni som installerat PPF nöjda eller känner ni att ni gott kunde klarat er utan efter några tusen mil?

Handtvätt
Bilen kommer, som söndagsnöje, endast handtvättas. Har ni bra rekommendationer på var handdukar, medel, tvättvantar och annat bör köpas in? Kanske det finns något ställe som stöder forumet? Vilka val av produkter har ni gjort?

Övriga rekommendationer och tillbehör
Har ni införskaffat något annat som gjort ert ägande mer komfortabelt eller kanske bara roligare?

Redan inköpa produkter
Har beställt mattor som heter Tuxmat samt ett skärmskydd från Spigen som verkar bra så dessa är redan avklarade. Dessutom hittade jag någon Etsysäljare här på forumet som verkade ödmjuk så jag stödköpte ett par skydd för något luftutblås som verkar finnas under framsätena utan att egentligen veta vad de är till för.

Som sagt, jag beklagar om ni tycker det här bara är mer av samma som ni kanske redan läst i flera år. Ser dock mycket fram emot leveransen och att börja köra elbil som är rappare än min gamla 911:a. Tusen tack!
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 341
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Frågeställningar som förstagångsägare av Model Y (Performance)

Inlägg av larjon »

Välkommen till forumet!
Kan rekommendera att söka lite då det finns väldigt bra svar på många av dina frågor. Är förstås lite svårt att hitta. :)

Jag skrev en recension gällande camping här tillexempel:

viewtopic.php?p=650466&hilit=camping#p650466
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Frågeställningar som förstagångsägare av Model Y (Performance)

Inlägg av NEO »

Celeste skrev: 26 jan 2023 12:06
Hej!

Både ny forumanvändare och (snart) förstagångsägare av en Tesla. Har skannat igenom de flesta av de mer populära forumtrådarna och mycket möjligt finns både ett och två svar och betydligt fler åsikter utspridda här och där så jag beklagar om en del blir repetition. Foga gärna samman frågorna i annan diskussion om det är mer lämpligt.

I vilket fall, inom kort är det planerat att min Model Y Performance från Berlin ska använda. Frågorna inför detta är många och jag tycker det vore givande att lyssna på era tankar och åsikter för att i så stor omfattning som möjligt göra "korrekta" beslut själv.

HD-radar
Jag har beställt en modell utan uppgraderad autopilot samt FSD-funktioner. Jag kör nämligen gärna bilen själv och en farthållare duger alldeles utmärkt för mig. Läser mycket om ryktesspridning av en HD-radar och undrar dels om ni som är mer insatta vet när den börjar byggas in i bilarna samt om den endast påverkar utökad autopilot samt FSD? Alltså; behöver jag som endast ska ha grundläggande autopilot över huvud taget ens tänka på någon HD-radar?

Nej egentligen inte, en Tesla utan radar påslagen/monterad är dock mer benägen att "phantom" bromsa. Dvs broma utan att något reellt hot finns, men bilen tror det. Gärna i tunnlar.

Tillverkningsdatum och leverans
Jag vill väldigt gärna ha en bil som är byggd 2023 och har min order pausad nu fram till 10 mars i väntan på lite svar härifrån. Ni som redan fått leverans, ungefär hur lång tid tog det från att bilen tillverkades till att ni hämtade ut den? Bara för att det känns roligare att få en bil tillverkad 2023 jämfört med 2022 som vi alla lämnat bakom oss.

Tillverkades 24 maj, levererad 2 juni. 9 dagar från fabrik till mig.

Leveranstider
Vid order skulle fordonet levereras någon gång mellan mars-maj 2023 varpå jag lade en order utan vinterdäck. Dock flyttade Tesla, på hemsidan, fram leverans till perioden februari-mars 2023 och jag lade min beställning på vänt. Hur upplever ni träffsäkerheten i de grova estimaten på leveranstid? Vill kunna köra från upphämtningen utan att få problem med såväl halka som rättsväsendet men samtidigt gärna ta emot fordonet så snart det går.

Estimaten suger, du kan få bilen imorgon eller i sommar. Välkommen till lotteriet

Vinterdäck
Hur har ni med Performance-modellen gjort? Har läst en del som rekommenderar Gummihuset och jag tycker de hade en väldigt pedagogisk hemsida. Har dock aldrig köpt kompletta hjul separat förut och alla tips välkomnas. Stockholmare som tillbringar mycket tid norrut i skog och mark och tar helst 19" eller 20" på friktionsdäck (förutsatt att 19" ens går montera på, kommentera gärna). Som gammal racefantast tycker jag om Pirelli men det är bara emotionellt. Vilket friktionsdäck anses vara bäst?

Har köpt från gummihuset, oftast är fälgarna smalare och kommer med navringar, kan spricka och skapa lite mer problem än fälgar med rätt centrumhål dvs original. Men man sparar en hel del på att köpa där. Jag hade kört 19" med nya R5 EV, funkar riktigt bra och inte alls sladdriga som gamla R2-R3 som var mardröm


Bagagemattor
Tycker väldigt, väldigt, väldigt mycket om att ha rent och snyggt runt mig och ser på Teslas egen hemsida att de har en matta för bagaget i grov textil. Någon som testat och kan lämna omdöme? Alternativt andra förslag? Eftersom jag tänkt skaffa någon slags madrass för bilcamping får mattorna i bagaget gärna sakna förhöjd kant.

Köp gummimattor, och lägg de på dina originala tygmattor, du får då grym ljuddämpning och slipper skita ner inredningen. De där "extra tåliga" känns som något mormor skulle köpa

Madrass för camping
Ett huvudsyfte med att det blev just en Model Y. Verkar finnas få recensioner på Youtube som känns genuina och jag undrar därför vilka val ni som redan köpt campingmadrass gjort och om ni är nöjda? Jag tycker om fast-medel på en vanlig säng.

Vi hade en tesmat till vår Y, lägger man den och en madrass över så sover man OK, bättre än så nja. Fick dock plats två vuxna och två småttingar, supermysigt!


Solskydd för panoramataket
De bilar jag åkt i sommartid har varit osannolikt varma och materialvalet i sätena har inte direkt gjort saken bättre. Ser att Tesla själva säljer ett solskydd för glastaket. Någon som äger dessa och kan ge ett kort omdöme, alternativt om ni har andra modeller som kan rekommenderas?

Det är redan UV skydd på panoramataket, aldrig upplevt något negativt med avseende på värmen.

PPF
Har beställt fullständig PPF av en aktör i närheten som jag vet gör ett bra arbete. Är ni som installerat PPF nöjda eller känner ni att ni gott kunde klarat er utan efter några tusen mil?

PPF är ett absolut måste på bilar i denna prisklass med dålig kvalitet på lacken. Jag har PPFat eller folierat alla mina nya. Rekommenderar dig att kika med TopLayer i Västerås, billiga och har kunskap om just Tesla.

Handtvätt
Bilen kommer, som söndagsnöje, endast handtvättas. Har ni bra rekommendationer på var handdukar, medel, tvättvantar och annat bör köpas in? Kanske det finns något ställe som stöder forumet? Vilka val av produkter har ni gjort?

Med PPF kan du i princip köra med vad som helst, om du håller dig till de PPF med självläkande effekt så försvinner alla eventuella repor i sommarsolen. Och ja, det gör de faktiskt iaf XPELs.

Övriga rekommendationer och tillbehör
Har ni införskaffat något annat som gjort ert ägande mer komfortabelt eller kanske bara roligare?

Dragkrok är rätt schysst att ha.


Som sagt, jag beklagar om ni tycker det här bara är mer av samma som ni kanske redan läst i flera år. Ser dock mycket fram emot leveransen och att börja köra elbil som är rappare än min gamla 911:a. Tusen tack!
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Frågeställningar som förstagångsägare av Model Y (Performance)

Inlägg av SwedishAdvocate »

larjon skrev: 26 jan 2023 12:59
Välkommen till forumet!
Kan rekommendera att söka lite då det finns väldigt bra svar på många av dina frågor. Är förstås lite svårt att hitta. :) [...
Önskar så klart också välkommen till forumet!

Följande har du säkert koll på, men för den eventualitet att du inte skulle ha det...

Jag har aldrig fått forumets sökfunktion att fungera. Istället använder jag Google. Mata in följande i Google:

site:teslaclubsweden.se

...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanrum mellan.

Och vill man t.ex. söka efter "Model Y" som ett sökord enligt det ovanstående, så underlättar det att sätta det inom citationstecken även i Google. Annars kommer man hitta alla trådar som handlar om "Model" – dvs även trådar om Model 3, S och X. Men som sagt, det kände du säkert till... :)

Kanske har forumets egen sökfunktion blivit bättre i och med serverflytten (eller vad det nu var för ngt), men det har jag inte testat...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Frågeställningar som förstagångsägare av Model Y (Performance)

Inlägg av SwedishAdvocate »

Celeste skrev: 26 jan 2023 12:06
...] Vinterdäck
Hur har ni med Performance-modellen gjort? Har läst en del som rekommenderar Gummihuset och jag tycker de hade en väldigt pedagogisk hemsida. Har dock aldrig köpt kompletta hjul separat förut och alla tips välkomnas. Stockholmare som tillbringar mycket tid norrut i skog och mark och tar helst 19" eller 20" på friktionsdäck (förutsatt att 19" ens går montera på, kommentera gärna). Som gammal racefantast tycker jag om Pirelli men det är bara emotionellt. Vilket friktionsdäck anses vara bäst? [...
Gissar att du har koll på ET-mått...

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4lg ... ssningdjup

Jag hade dubbelkollat ET på en tredjepartsfälg så fälg/hjul inte hamnar längre ut i hjulhuset än den hade gjort med någon av Teslas originalfälgar...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Frågeställningar som förstagångsägare av Model Y (Performance)

Inlägg av SwedishAdvocate »

Forts.

Har sett att det klagats på kvalitén på medföljande hjulbultar från någon av tredjepartsleverantörerna, men minns inte vilken det var...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Frågeställningar som förstagångsägare av Model Y (Performance)

Inlägg av NEO »

SwedishAdvocate skrev: 26 jan 2023 14:46
Forts.

Har sett att det klagats på kvalitén på medföljande hjulbultar från någon av tredjepartsleverantörerna, men minns inte vilken det var...
ABS wheels Arlandastad, håll er långt borta från den firman.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Frågeställningar som förstagångsägare av Model Y (Performance)

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev: 26 jan 2023 14:46
Forts.

Har sett att det klagats på kvalitén på medföljande hjulbultar från någon av tredjepartsleverantörerna, men minns inte vilken det var...
Hjulmuttrar.
Grejen med ABS fälgar är att de är tillverkade för att passa många olika bilar/bultmönster. De pressar in insatser i fälgarna med rätt bultmönster för aktuell bil. Det som då händer är att hålet hamnar ganska nära väggen i fälgens försänkning för hjulmuttrar, vilket i sin tur medför att man måste använda mycket mindre* muttrar än original och jag har inte hittat några bättre muttrar någon annanstans.
Dock har jag inte haft några problem med mina muttrar, däremot sprack nyckeln till de låsbara muttrar jag också köpte från ABS.

*17mm vs 21mm
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Trabant
Inlägg: 46
Blev medlem: 18 jun 2021 13:19

Re: Frågeställningar som förstagångsägare av Model Y (Performance)

Inlägg av Trabant »

PPF, om montören demonterar komponenter som ex sido kameror så gäller inte garantierna längre.
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Frågeställningar som förstagångsägare av Model Y (Performance)

Inlägg av JoeMad »

NEO skrev: 26 jan 2023 15:06
SwedishAdvocate skrev: 26 jan 2023 14:46
Forts.

Har sett att det klagats på kvalitén på medföljande hjulbultar från någon av tredjepartsleverantörerna, men minns inte vilken det var...
ABS wheels Arlandastad, håll er långt borta från den firman.
Håller nog med. Ganska struliga
Inte haft några problem med deras fälgar, men bultarna är lövtunna i godset och går av.
Har bytt till "riktiga" bultar och de fick plats utan problem.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Frågeställningar som förstagångsägare av Model Y (Performance)

Inlägg av mikebike »

JoeMad skrev: 27 jan 2023 13:26
NEO skrev: 26 jan 2023 15:06
SwedishAdvocate skrev: 26 jan 2023 14:46
Forts.

Har sett att det klagats på kvalitén på medföljande hjulbultar från någon av tredjepartsleverantörerna, men minns inte vilken det var...
ABS wheels Arlandastad, håll er långt borta från den firman.
Håller nog med. Ganska struliga
Inte haft några problem med deras fälgar, men bultarna är lövtunna i godset och går av.
Har bytt till "riktiga" bultar och de fick plats utan problem.
Muttrar...
Hur stora muttrar har du bytt till?
Jag hittar bara 21mm och de får definitivt inte plats i mina fälgar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Rolemod
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 dec 2019 19:03
Kontakt:

Re: Frågeställningar som förstagångsägare av Model Y (Performance)

Inlägg av Rolemod »

Kika in bland våra tillbehör, vi får in en hel del nyheter under februari såsom solskydd till panoramataket samt campingmadrasser.

https://rolemod.se

Bara att höra av sig vid frågor!
Rolemod - Personifiera din Tesla
https://rolemod.se
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Frågeställningar som förstagångsägare av Model Y (Performance)

Inlägg av Bengt-re »

Celeste skrev: 26 jan 2023 12:06
Hej!

Både ny forumanvändare och (snart) förstagångsägare av en Tesla. Har skannat igenom de flesta av de mer populära forumtrådarna och mycket möjligt finns både ett och två svar och betydligt fler åsikter utspridda här och där så jag beklagar om en del blir repetition. Foga gärna samman frågorna i annan diskussion om det är mer lämpligt.

I vilket fall, inom kort är det planerat att min Model Y Performance från Berlin ska använda. Frågorna inför detta är många och jag tycker det vore givande att lyssna på era tankar och åsikter för att i så stor omfattning som möjligt göra "korrekta" beslut själv.

HD-radar
Jag har beställt en modell utan uppgraderad autopilot samt FSD-funktioner. Jag kör nämligen gärna bilen själv och en farthållare duger alldeles utmärkt för mig. Läser mycket om ryktesspridning av en HD-radar och undrar dels om ni som är mer insatta vet när den börjar byggas in i bilarna samt om den endast påverkar utökad autopilot samt FSD? Alltså; behöver jag som endast ska ha grundläggande autopilot över huvud taget ens tänka på någon HD-radar?

Tillverkningsdatum och leverans
Jag vill väldigt gärna ha en bil som är byggd 2023 och har min order pausad nu fram till 10 mars i väntan på lite svar härifrån. Ni som redan fått leverans, ungefär hur lång tid tog det från att bilen tillverkades till att ni hämtade ut den? Bara för att det känns roligare att få en bil tillverkad 2023 jämfört med 2022 som vi alla lämnat bakom oss.

Leveranstider
Vid order skulle fordonet levereras någon gång mellan mars-maj 2023 varpå jag lade en order utan vinterdäck. Dock flyttade Tesla, på hemsidan, fram leverans till perioden februari-mars 2023 och jag lade min beställning på vänt. Hur upplever ni träffsäkerheten i de grova estimaten på leveranstid? Vill kunna köra från upphämtningen utan att få problem med såväl halka som rättsväsendet men samtidigt gärna ta emot fordonet så snart det går.

Vinterdäck
Hur har ni med Performance-modellen gjort? Har läst en del som rekommenderar Gummihuset och jag tycker de hade en väldigt pedagogisk hemsida. Har dock aldrig köpt kompletta hjul separat förut och alla tips välkomnas. Stockholmare som tillbringar mycket tid norrut i skog och mark och tar helst 19" eller 20" på friktionsdäck (förutsatt att 19" ens går montera på, kommentera gärna). Som gammal racefantast tycker jag om Pirelli men det är bara emotionellt. Vilket friktionsdäck anses vara bäst?

Sätesförlängning
Jag är lång och har åkt en del Model Y tidigare samt provsuttit några Model 3. Sätet är lite för kort för min smak men jag kan överleva det hela med tanke på alla andra plus bilarna uppvisar. Har dock sett lite sätesförlängningar som kommer från tredje part, de är som ett överdrag i det "veganska lädret" och har som ett stöd för undersida lår längs fram. Någon som testat dessa? Är de bra och sitter kvar på sätet eller är det bara att kasta stålarna i sjön?

Bagagemattor
Tycker väldigt, väldigt, väldigt mycket om att ha rent och snyggt runt mig och ser på Teslas egen hemsida att de har en matta för bagaget i grov textil. Någon som testat och kan lämna omdöme? Alternativt andra förslag? Eftersom jag tänkt skaffa någon slags madrass för bilcamping får mattorna i bagaget gärna sakna förhöjd kant.

Madrass för camping
Ett huvudsyfte med att det blev just en Model Y. Verkar finnas få recensioner på Youtube som känns genuina och jag undrar därför vilka val ni som redan köpt campingmadrass gjort och om ni är nöjda? Jag tycker om fast-medel på en vanlig säng.

Stänkskydd
Hittat en modell som heter "Rally Armor" som jag tycker verkar trevlig. Endast stänkskydd som ej kan samla upp grus och vätska inuti är aktuella, nämligen sett en del som ser ut som haklappar för bilen som kapslar in grus och lera (även om det bara ligger mot plasten på just Model Y). Några kommentarer kring dessa eller andra rekommendationer?

Fullständigt rattöverdrag i alcantara
Hittat en trevlig säljare som har butiken "Nya Ratten" som verkar sälja kompletta överdrag som du sedan syr fast själv. De tidigare Model Y och 3 jag provkört eller åkt i har sett riktigt trötta ut väldigt snabbt sett till ratten eftersom materialet verkar vara av lägre kvalitet, något ett tunt överdrag skulle avhjälpa. Någon som beställt dessa rattöverdrag och sytt fast själva? I så fall; vad tycker ni efter ett tag?

Solskydd för panoramataket
De bilar jag åkt i sommartid har varit osannolikt varma och materialvalet i sätena har inte direkt gjort saken bättre. Ser att Tesla själva säljer ett solskydd för glastaket. Någon som äger dessa och kan ge ett kort omdöme, alternativt om ni har andra modeller som kan rekommenderas?

PPF
Har beställt fullständig PPF av en aktör i närheten som jag vet gör ett bra arbete. Är ni som installerat PPF nöjda eller känner ni att ni gott kunde klarat er utan efter några tusen mil?

Handtvätt
Bilen kommer, som söndagsnöje, endast handtvättas. Har ni bra rekommendationer på var handdukar, medel, tvättvantar och annat bör köpas in? Kanske det finns något ställe som stöder forumet? Vilka val av produkter har ni gjort?

Övriga rekommendationer och tillbehör
Har ni införskaffat något annat som gjort ert ägande mer komfortabelt eller kanske bara roligare?

Redan inköpa produkter
Har beställt mattor som heter Tuxmat samt ett skärmskydd från Spigen som verkar bra så dessa är redan avklarade. Dessutom hittade jag någon Etsysäljare här på forumet som verkade ödmjuk så jag stödköpte ett par skydd för något luftutblås som verkar finnas under framsätena utan att egentligen veta vad de är till för.

Som sagt, jag beklagar om ni tycker det här bara är mer av samma som ni kanske redan läst i flera år. Ser dock mycket fram emot leveransen och att börja köra elbil som är rappare än min gamla 911:a. Tusen tack!
Det är en bil.... En sak som tar dig till och från jobbet och för att handla mat med.... Så spännande är det inte - tagga ner lite så att du inte blir besviken
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Frågeställningar som förstagångsägare av Model Y (Performance)

Inlägg av Ilduce77 »

Bengt-re skrev: 29 jan 2023 00:19
Celeste skrev: 26 jan 2023 12:06
Det är en bil.... En sak som tar dig till och från jobbet och för att handla mat med.... Så spännande är det inte - tagga ner lite så att du inte blir besviken
Vad var det för surgubbekommentar?

det är väl roligt att vara entusiastisk över ett köp av en ny bil.. Det är väl inget man ska döda. En bil för dig är kanske en släde som tar dig från a till ö, men för det behöver man ju inte klanka ner på andras glädje över ett stort och betydande inköp, där man
Man finner glädje i att komplettera med saker som man tycker är värda inköpen..

Till trådstartaren.. Jag är helt övertygad om att du inte kommer bli besviken bara för att du har ett intresse i att köpa saker till ditt nyförvärv.. Det du kan tänka på, är att vissa tillbehör är gjorda för long range och passar inte/behövs inte på en performance.

Tex passar inte förvaringslådorna till de två facken i bagageutrymmet på en performance. Du behöver inte heller köpa bälteshållarna, som ska hindra att spännet slår mot hårdplasten på baksätets sidor, eftersom det är filtmaterial där på performance.

Jag säger tvärtom, tagga inte ner, utan köp det du känner för och det som ger dig ett mervärde.. Du kommer inte bli besviken... 😀👍🏻
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Frågeställningar som förstagångsägare av Model Y (Performance)

Inlägg av spacecoin »

Celeste skrev: 26 jan 2023 12:06
HD-radar
Jag har beställt en modell utan uppgraderad autopilot samt FSD-funktioner. Jag kör nämligen gärna bilen själv och en farthållare duger alldeles utmärkt för mig. Läser mycket om ryktesspridning av en HD-radar och undrar dels om ni som är mer insatta vet när den börjar byggas in i bilarna samt om den endast påverkar utökad autopilot samt FSD? Alltså; behöver jag som endast ska ha grundläggande autopilot över huvud taget ens tänka på någon HD-radar?
Välkommen Celeste!
Jag tycker det är helt rätt att inte välja till EAP eller FSD. Dom är inte värda pengarna.

Tesla har inte sagt något datum för nya hårdvaran för Autopilot, men det är antagligen mycket mer än en HD-radar. Kamerorna är 8MP istf 1.2MP och kanske är även kameraplaceringen förändrad. Det kommer att vara en snabbare AP-dator i systemet osv. Man kommer inte att kunna uppgradera en gammal bil till det nya.

Med en bra radar kommer systemet att bli mycket säkrare än dagens system på natten och i andra situationer med nedsatt sikt samt i högre hastigheter

Risken att vänta är ju att det dröjer i 6-12 månader eller mer med "HW4" som det heter. Risken att köpa nu är att du får en bil som är "legacy" inom ett halvår, som ger ökad värdeminskning.

Mer info kommer kanske på Teslas event den 1:a mars, så kanske värt att inte ta leverans innan dess?

Svårt att ge råd kring detta, men nu har du lite info iaf. Lycka till!
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Frågeställningar som förstagångsägare av Model Y (Performance)

Inlägg av Arctic Drifter »

Ilduce77 skrev: 06 feb 2023 21:17
Tex passar inte förvaringslådorna till de två facken i bagageutrymmet på en performance.
Tack!

Tänkt att hur f-n kan detta inte passa på en så pass standardiserad bil som en Tesla, den vänstra kunde jag plåga på plats men den högra är körd gällande locket. Vi kör utan lock helt enkelt... nu vet jag varför!
Tesla Model Y Performance
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Frågeställningar som förstagångsägare av Model Y (Performance)

Inlägg av Lurkern »

Jag har de två förvaringslådorna i bagageutrymmet på plats i min MYP, med lock

Sedan är det mer praktiskt utan dem, tror jag, men det är en annan femma.
Celeste
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 jan 2023 11:22

Re: Frågeställningar som förstagångsägare av Model Y (Performance)

Inlägg av Celeste »

larjon skrev: 26 jan 2023 12:59
Välkommen till forumet!
Kan rekommendera att söka lite då det finns väldigt bra svar på många av dina frågor. Är förstås lite svårt att hitta. :)

Jag skrev en recension gällande camping här tillexempel:

viewtopic.php?p=650466&hilit=camping#p650466
Tack för tipsen! Det verkar onekligen ganska trevligt att brumma ut i naturen och slå läger i bilen. Hittat en självuppblåsbar madrass från Exped som heter "Megamat Auto" som fyller ut bagageutrymmet en hel del, lite formad som ett Y. Tänkte importera en sådan och ge den en chans, jänkarna verkar uppskatta den mycket.
NEO skrev: 26 jan 2023 13:32
Har köpt från gummihuset, oftast är fälgarna smalare och kommer med navringar, kan spricka och skapa lite mer problem än fälgar med rätt centrumhål dvs original. Men man sparar en hel del på att köpa där. Jag hade kört 19" med nya R5 EV, funkar riktigt bra och inte alls sladdriga som gamla R2-R3 som var mardröm
Tack också för detta plus alla andra svar - då får jag fortsatt forska i ämnet. Hittade några fälgar som heter The New Aero om jag inte minns fel som såg lite roliga ut att ha på vintern. Tog bort paus på leverans efter ditt meddelande så hoppas fordonet dyker upp under våren, då är det gott om tid att undersöka ämnet i detalj.
Trabant skrev: 27 jan 2023 09:33
PPF, om montören demonterar komponenter som ex sido kameror så gäller inte garantierna längre.
Det låter både förskräckligt och regelvidrigt ur lekmannaperspektiv, ska kontrollera det noggrant med Tesla själva innan jag lämnar in bilen på firma. Alternativt att de inte demonterar något utan försöker lägga det så nära kant-i-kant som det går. Tack för tipset!
Bengt-re skrev: 29 jan 2023 00:19
Det är en bil.... En sak som tar dig till och från jobbet och för att handla mat med.... Så spännande är det inte - tagga ner lite så att du inte blir besviken
Tack, det var just för att det var en bil jag beställde den!
Ilduce77 skrev: 06 feb 2023 21:17
Tex passar inte förvaringslådorna till de två facken i bagageutrymmet på en performance.
Också ett jättebra tips eftersom jag var nära klicka hem ett par inklusive lock som skulle visat sig inte passa. Sett en del mjukare modeller som verkar fungera på Performance också. Känns som säkrast att ta hem dessa produkter först när bilen levererats så det blir rätt och riktigt.
spacecoin skrev: 06 feb 2023 21:34
Mer info kommer kanske på Teslas event den 1:a mars, så kanske värt att inte ta leverans innan dess?
Leveransen av bilen är fortsatt satt till "februari - mars 2023" för min del så jag ska absolut avvakta minst till 1 mars även om de hör av sig och säger "Du kan hämta bilen i morgon 17 februari". Det kommer ju dock alltid något nytt roligt och trist vore det väl annat, så det lutar helt klart mot att jag hugger den så fort som möjligt men då efter 1 mars.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Frågeställningar som förstagångsägare av Model Y (Performance)

Inlägg av spacecoin »

Celeste skrev: 16 feb 2023 13:22
Leveransen av bilen är fortsatt satt till "februari - mars 2023" för min del så jag ska absolut avvakta minst till 1 mars även om de hör av sig och säger "Du kan hämta bilen i morgon 17 februari". Det kommer ju dock alltid något nytt roligt och trist vore det väl annat, så det lutar helt klart mot att jag hugger den så fort som möjligt men då efter 1 mars.
Det har kommit mer info, och troligen kommer Tesla att börja tillverka bilar med ny AP-dator nya kameror och radar runt månadsskiftet.
viewtopic.php?t=31961&start=50 Även mer minne i infotainment verkar det som.
Celeste
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 jan 2023 11:22

Re: Frågeställningar som förstagångsägare av Model Y (Performance)

Inlägg av Celeste »

spacecoin skrev: 16 feb 2023 14:40
Celeste skrev: 16 feb 2023 13:22
Leveransen av bilen är fortsatt satt till "februari - mars 2023" för min del så jag ska absolut avvakta minst till 1 mars även om de hör av sig och säger "Du kan hämta bilen i morgon 17 februari". Det kommer ju dock alltid något nytt roligt och trist vore det väl annat, så det lutar helt klart mot att jag hugger den så fort som möjligt men då efter 1 mars.
Det har kommit mer info, och troligen kommer Tesla att börja tillverka bilar med ny AP-dator nya kameror och radar runt månadsskiftet.
viewtopic.php?t=31961&start=50 Även mer minne i infotainment verkar det som.
Tack snälla för uppdateringen - då var min order på paus (igen...) i väntan på 1 mars som jag förstår verkar vara en helig dag för alla som kör Elons elbil.
bjorma
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 feb 2023 08:41

Re: Frågeställningar som förstagångsägare av Model Y (Performance)

Inlägg av bjorma »

Celeste skrev: 17 feb 2023 15:17
spacecoin skrev: 16 feb 2023 14:40
Celeste skrev: 16 feb 2023 13:22
Leveransen av bilen är fortsatt satt till "februari - mars 2023" för min del så jag ska absolut avvakta minst till 1 mars även om de hör av sig och säger "Du kan hämta bilen i morgon 17 februari". Det kommer ju dock alltid något nytt roligt och trist vore det väl annat, så det lutar helt klart mot att jag hugger den så fort som möjligt men då efter 1 mars.
Det har kommit mer info, och troligen kommer Tesla att börja tillverka bilar med ny AP-dator nya kameror och radar runt månadsskiftet.
viewtopic.php?t=31961&start=50 Även mer minne i infotainment verkar det som.
Tack snälla för uppdateringen - då var min order på paus (igen...) i väntan på 1 mars som jag förstår verkar vara en helig dag för alla som kör Elons elbil.
Kanske en dum fråga, men hur lägger du din order på paus?
Celeste
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 jan 2023 11:22

Re: Frågeställningar som förstagångsägare av Model Y (Performance)

Inlägg av Celeste »

bjorma skrev:
Celeste skrev: 17 feb 2023 15:17
spacecoin skrev: 16 feb 2023 14:40
Celeste skrev: 16 feb 2023 13:22
Leveransen av bilen är fortsatt satt till "februari - mars 2023" för min del så jag ska absolut avvakta minst till 1 mars även om de hör av sig och säger "Du kan hämta bilen i morgon 17 februari". Det kommer ju dock alltid något nytt roligt och trist vore det väl annat, så det lutar helt klart mot att jag hugger den så fort som möjligt men då efter 1 mars.
Det har kommit mer info, och troligen kommer Tesla att börja tillverka bilar med ny AP-dator nya kameror och radar runt månadsskiftet.
viewtopic.php?t=31961&start=50 Även mer minne i infotainment verkar det som.
Tack snälla för uppdateringen - då var min order på paus (igen...) i väntan på 1 mars som jag förstår verkar vara en helig dag för alla som kör Elons elbil.
Kanske en dum fråga, men hur lägger du din order på paus?
Inte alls en dum fråga - skrev i chatten på Teslas svenska sida i samma vy där du placerar din order och en på deras kundtjänst satt min order på paus. Kan själv, närsomhelst, ta bort pausen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Frågeställningar som förstagångsägare av Model Y (Performance)

Inlägg av pejvic »

Bara så att du är beredd då, det kan bli så att du inte har en bil innan slutet av juni om du pausar nu.
Haft alla 3/Y
bjorma
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 feb 2023 08:41

Re: Frågeställningar som förstagångsägare av Model Y (Performance)

Inlägg av bjorma »

Celeste skrev: 17 feb 2023 16:05
bjorma skrev:
Celeste skrev: 17 feb 2023 15:17
spacecoin skrev: 16 feb 2023 14:40
Celeste skrev: 16 feb 2023 13:22
Leveransen av bilen är fortsatt satt till "februari - mars 2023" för min del så jag ska absolut avvakta minst till 1 mars även om de hör av sig och säger "Du kan hämta bilen i morgon 17 februari". Det kommer ju dock alltid något nytt roligt och trist vore det väl annat, så det lutar helt klart mot att jag hugger den så fort som möjligt men då efter 1 mars.
Det har kommit mer info, och troligen kommer Tesla att börja tillverka bilar med ny AP-dator nya kameror och radar runt månadsskiftet.
viewtopic.php?t=31961&start=50 Även mer minne i infotainment verkar det som.
Tack snälla för uppdateringen - då var min order på paus (igen...) i väntan på 1 mars som jag förstår verkar vara en helig dag för alla som kör Elons elbil.
Kanske en dum fråga, men hur lägger du din order på paus?
Inte alls en dum fråga - skrev i chatten på Teslas svenska sida i samma vy där du placerar din order och en på deras kundtjänst satt min order på paus. Kan själv, närsomhelst, ta bort pausen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Alright, tack för svaret!
Skriv svar